Smart fortwo electric

Δεν μπορώ να περιμένω!

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Η τρίτη γενιά Smart fortwo electric φέρνει πιο κοντά στο κοινό το ηλεκτροκίνητο μέλλον

γλυκά
  • Ικανοποιητική αυτονομία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Επιδόσεις για ηλεκτρικό
  • Εφαρμογές multimedia
  • Εμφάνιση
ξινά
  • Τιμή αγοράς
  • Υποδομή σημείων φόρτισης
  • Απουσία φορολογικών κινήτρων
Smart electric: Η ιστορία

Το πρώτο ηλεκτρικό Smart κύλισε στους τροχούς του ως concept το 1998 σχεδόν παράλληλα με την παρουσίαση του πρώτου fortwo με συμβατικό κινητήρα. Το 2007 δημιουργήθηκε ο πρώτος στόλος ηλεκτροκίνητων Smart που λειτούργησε αποκλειστικά στο Λονδίνο για να μελετηθεί και να προβληθεί η χρήση των ηλεκτρικών. Το 2009 παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά Smart electric η οποία λανσαρίστηκε σε 18 αγορές, κυρίως ως fleet κι ενώ η αρχική πρόβλεψη αφορούσε παραγωγή 1.000 αυτοκινήτων, τελικά παράχθηκαν περισσότερα από 2.000 οχήματα. Η δεύτερη γενιά χρησιμοποιούσε μπαταρίες ιόντων λιθίου της Tesla με χωρητικότητα 16,5 kWh που χάριζαν αυτονομία 135km. Η μέγιστη ισχύς των 30kW (41ps) ήταν διαθέσιμη για δύο λεπτά, ενώ υπό κανονικές συνθήκες 20kW έφταναν στους πίσω τροχούς. Από πλευράς επιδόσεων το smart fortwo δεύτερης γενιάς ανέπτυσσε 0-60km/h σε 6,5 δευτ. και τελική ταχύτητα 100km/h.
Wallbox service


Στο νέο Smart Electric θα προσφέρεται μία νέα Wallbox service η οποία ουσιαστικά θα φροντίζει όχι μόνο για τη φόρτισης, αλλά κυρίως για τον έλεγχο της διαδικασίας μέσω εφαρμογών Multimedia. Το Wallbox δεν είναι απλά το «κουτί» πάνω στο οποίο θα συνδέεται ο ρευματολήπτης, αλλά μια πλατφόρμα μεταφοράς δεδομένων και ελέγχου όχι μόνο της φόρτισης, αλλά προγραμματισμού κι άλλων λειτουργιών όπως για παράδειγμα του προκλιματισμού, κατά τη διάρκεια που το Smart αναμένει να ανακτήσει ενέργεια από το ηλεκτρικό δίκτυο. Συνδέοντας το καλώδιο που μεταφέρεις μέσα στο Smart με μια κοινή πρίζα 220V με μέγιστη παροχή 16A χρειάζονται επτά ώρες για πλήρη φόρτιση. Με χρήση του βασικού Wallbox ο χρόνος μειώνεται κατά μία ώρα, κι αν υπάρχει σύνδεση στο σπίτι μας με βιομηχανικό ρεύμα (το γνωστό κι ως νυχτερινό) τότε η φόρτιση από πρίζα 400V διαρκεί λιγότερο από μία ώρα. Το connected Wallbox όμως δίνει κι άλλες δυνατότητες. Στη περίπτωση αυτή πρέπει εκτός από την ηλεκτρική παροχή να υπάρχει σύνδεση με το internet και πλέον ο ιδιοκτήτης του Smart μπορεί με smartphone να εγκαταστήσει την κατάλληλη εφαρμογή και να ελέγχει-προγραμματίζει το πότε θα γίνει η φόρτιση, να δίνει εντολή προκλιματισμού του αυτοκινήτου στην επιθυμητή θερμοκρασία ανάλογα την ώρα αναχώρησης. Αυτές οι λειτουργίες προσφέρονται σε ελάχιστα αυτοκίνητα της υπερπολυτελούς κατηγορίας.

Είναι από τις σπάνιες φορές που μπορείς να διακρίνεις τόσο ενθουσιασμό στα πρόσωπα των μηχανικών και των ανθρώπων του marketing μιας εταιρείας κατά την παρουσίαση ενός νέου αυτοκινήτου. Ξεφεύγοντας από την τυπικά βαρετή παρουσίαση εντός της αιθούσης, η δια ζώσης επαφή με τους Γερμανούς που σου περιέγραφαν τις λύσεις και τις επιλογές που είχαν για τη νέα ηλεκτρική γενιά Smart, συνοψίζεται στη φράση που κατέληξε η συζήτηση μας: "Έτσι θα έπρεπε να είναι πρώτο Smart που κατασκευάστηκε ποτέ". Και δεν είχαν άδικο καθώς η φιλοσοφία κατασκευής, η απόδοση, η οικονομία, η οδική συμπεριφορά του ηλεκτρικού fortwo είναι αυτές που θα ονειρεύονταν κάθε κατασκευαστής σε ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης.

Σημαιοστολισμένο, πράσινο …Βερολίνο

Εν αναμονή του προημιτελικού για το Euro, η άφιξη της Ελληνικής δημοσιογραφικής ομάδας σκόρπισε ακόμη περισσότερα χαμόγελα στους Γερμανούς οικοδεσπότες μας, οι οποίοι σε κάθε ευκαιρία πετούσαν σπόντες όχι για το χρέος και την Άνγκελα της καρδιάς μας, αλλά κυρίως για την ποδοσφαιρική αναμέτρηση και την υπεροχή των Gomez, Khedira, Ozil και των λοιπών γνήσιων τέκνων της σχολής των panzer. Βέβαια το Βερολίνο είναι από τα πιο ιδανικά μέρη για να αναδειχθεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, καθώς η απλωσιά των δρόμων, το ήπιο κυκλοφοριακό, τα πελώρια μνημεία και η καταπράσινες πλατείες ταιριάζουν γάντι με τον προορισμό του μοντέλου αλλά και το σκοπό της παρουσίασης. Μάλιστα τα εκατοντάδες σημεία φόρτισης που υπάρχουν διάσπαρτα όχι μόνο στη Γερμανική πρωτεύουσα, αλλά και στα περίχωρα αυτής, θέτουν τις βάσεις για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης για τις μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις.

Βέβαια η τιμή αγοράς αποτελεί ένα κρίσιμο θέμα που θέτει σε αμφισβήτηση την ενδεχόμενη στροφή του κοινού στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πόλης, όμως κι εδώ η Smart έχει απαντήσεις. Για την Γερμανική αγορά η αρχική τιμή των 15.890 ευρώ για το coupe ή των 18.486 ευρώ για το cabrio δεν δείχνει απαγορευτική, αλλά θα πρέπει να συνυπολογίσουμε το κόστος των μπαταριών. Εδώ υπάρχουν δύο δυνατότητες: να τις αγοράσεις πληρώνοντας 19.990 ευρώ στην coupe ή 22.469 ευρώ για την cabrio  και να αναλάβεις την αντικατάστασή τους όταν περάσει η διάρκεια ζωής τους ή να τις νοικιάσεις. Η πιο λογική πρακτική είναι η ενοικίαση μέσω leasing των μπαταριών έναντι ποσού 65 ευρώ μηνιαίως που σε απαλλάσσει από κάθε σκοτούρα συντήρησης, αλλά και εκταμίευσης των επιπλέον 4100 ευρώ που απαιτούνται. Σημαντικός παράγοντας στην εκτίμηση του πραγματικού κόστους χρήσης είναι να βάλεις στη συνάρτηση την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας, όπου για έναν τυπικό κύκλο φόρτισης ο γερμανός καταναλωτής θα πληρώσει μόλις 3,5 ευρώ. Με δεδομένη την αυτονομία των 145 χιλιομέτρων μιλάμε για ένα αστείο ποσό σε σχέση με τα περίπου 11,0 ευρώ που αναλογικά θέλει για τα ίδια χιλιόμετρα ένα συμβατικό Smart με μέση κατανάλωση 5lt/100km. Κάνεις οικονομία με ένα τρίτο του κόστους και έχεις ήσυχη την περιβαλλοντική σου συνείδηση.

Όπως παλιά

Το γύρισμα του κλειδιού στη μίζα έχει απομείνει για λόγους συνήθειας. Με το αυτοκίνητο σε λειτουργική κατάσταση και τον επιλογέα στη θέση D, ξεκινά αθόρυβα η διαδρομή. Ξεχάστε το βαρύ τιμόνι του παρελθόντος γιατί πλέον το Smart απέκτησε υποβοήθηση. Η άνεση με την οποία επιταχύνει σε κάνουν να ξεχάσεις αμέσως οτιδήποτε σου θυμίζει ράθυμο και ξενερωτικό καθώς τα 130Nm της ροπής που αποδίδει αμέσως μόλις αρχίσει να περιστρέφεται ο ηλεκτροκινητήρας, φτάνουν και περισσεύουν. Δεν είναι μόνο οι ενθαρρυντικές επιδόσεις των 11,5 δευτερολέπτων σε 0-100km/h, όσο ο τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνονται. Υπό normal οδήγηση οι 48ps αρκούν για να κινηθεί αξιοπρεπώς όμως με βαθιά πίεση του δεξιού πεντάλ αυξάνεται η ισχύς στους 75 ίππους και το Smart μπορεί να επιταχύνει μέχρι τα 120km/h που είναι και η τελική του ταχύτητα.

Παρελθόν για το fortwo electric αποτελεί το διαβόητο αυτόματο κιβώτιο των απλών Smart με τον θερμικό κινητήρα που προκαλεί όλη αυτή την «ανακατωσούρα» στους επιβαίνοντες κατά τις αλλαγές ταχυτήτων. Πλέον το ηλεκτρικό fortwo έχει μία τελική σχέση μετάδοσης 9.922:1 και κατευθείαν οι στροφές από το μοτέρ μόνιμου μαγνήτη της EM-motive, κοινοπραξίας της Daimler με την Bosch, κινούν τους πίσω τροχούς.

Είναι από τις λίγες φορές που πραγματικά μπορείς να ακούσεις την κύλιση των τροχών στην άσφαλτο καθώς δεν υπάρχει ο παραμικρός θόρυβος από γνωστές πηγές φασαρίας του παρελθόντος όπως εξάτμιση, κινητήρας κλπ. Οι πεζοί μέχρι να αντιληφθούν ότι κινείσαι στο δρόμο, τούς έχει ήδη προσπεράσει. Και οι ευχάριστες εκπλήξεις του Smart electric συνεχίζονται.

Οι μπαταρίες μπορεί να πρόσθεσαν άλλα 150 κιλά βάρος στο αμάξωμα, όμως η προσθήκη έγινε στο κατάλληλο σημείο, χαμηλά στο πάτωμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το κέντρο βάρους να μετατοπιστεί χαμηλότερα και να βελτιωθεί αισθητά η συμπεριφορά στις στροφές. Οι μπαταρίες που κινούν το Smart είναι ιόντων λιθίου, με κλειστό κύκλωμα ψύξης που φροντίζει να διατηρεί τις κυψέλες στα προβλεπόμενα όρια θερμοκρασίας και να αποφευχθεί η καταστροφή τους. Ενώ στο μοντέλο της δεύτερη γενιάς η Daimler είχε συνεργαστεί με την Tesla για τις μπαταρίες, πλέον στο νέο fortwo εγκαινιάστηκε μία ακόμη συνέργια της Smart αυτήν τη φορά με την Deusche ACCUmotive.

Λόγω του αυξημένου βάρους, οι αναρτήσεις απέκτησαν πιο σκληρά ελατήρια και τροποποιήθηκε η λειτουργία του ESP ώστε το κοντό μεταξόνιο στις βροχερές ημέρες να μην δουλεύει υπερωρίες. Το σύστημα πέδησης εξακολουθεί να έχει κάπως «ξύλινη» αίσθηση καθώς πλέον περιλαμβάνει και το μηχανισμό που ενεργοποιεί το διαδικασία ανάκτησης της ενέργειας μέσω του ηλεκτροκινητήρα. Πλέον για την υποβοήθηση της πέδησης υπάρχει ηλεκτροκίνητη αντλία κενού.

Ο σύστημα κλιματισμού του Smart είναι μία ακόμη ευχάριστη έκπληξη καθώς διαθέτει λειτουργία προκλιματισμού (pre-entry climate control) , δηλαδή ψύχει ή θερμαίνει την καμπίνα κατά τη φάση σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο, όταν φορτίζονται οι μπαταρίες. Έτσι εξοικονομείται πολύτιμη συσσωρευμένη ενέργεια που είναι κρίσιμη για την επίτευξη της αυτονομίας. Η διαδικασία προκλιματισμού προγραμματίζεται κι ελέγχεται μέσω smartphone εφόσον το smart electric είναι συνδεδεμένο με το wallbox. Έτσι ο οδηγός μπορεί να συνδεθεί μέσω internet με το αυτοκίνητο, να δει την κατάσταση φόρτισης των μπαταριών, να δει αν στον προορισμό του υπάρχει κοντά σταθμός φόρτισης και κατόπιν να δώσει εντολή να φορτίσουν οι μπαταρίες και παράλληλα δηλώνοντας την ώρα αναχώρησης του, το αυτοκίνητο να έχει ήδη κλιματιστεί στην επιθυμητή θερμοκρασία. Σπουδαίες ευκολίες για τους λάτρεις των νέων τεχνολογιών κι όσων λύνουν πολλά από τα προβλήματα της καθημερινότητας μέσω κινητού τηλεφώνου.

Το Smart fortwo electric φωτίζει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο το μέλλον της αυτοκίνησης εντός των τειχών. Χωρίς κατάλοιπα καύσης και ηχορύπανση, το γνώριμο στυλιστικό πακέτο, προσφέρει κίνηση και ελευθερία που δεν μπορεί να καμφθεί από τον περιορισμό της αυτονομίας. Μάλιστα η οδική συμπεριφορά είναι αυτή που μπορεί να κάνει ακόμη και τους πιο δύσπιστους να γίνουν πρωτοπόροι της ηλεκτροκίνησης, ανοίγοντας τα μάτια σε αυτούς που είχαν την εντύπωση ότι οι παραχωρήσεις είναι περισσότερες από τα οφέλη. Στη Γερμανία η διάθεση του αυτοκινήτου θα αρχίσει τον Οκτώβριο με τις τιμές που σας αναφέραμε παραπάνω όμως στη χώρα μας αναμένεται την άνοιξη του 2013 χωρίς να υπάρχει ακόμη ένδειξη για την τιμή.

συμπέρασμα

Με ικανοποιητική αυτονομία, εξαιρετικές επιδόσεις και οδική συμπεριφορά που θα ζήλευαν τα αδελφάκια με τους θερμικούς κινητήρες, το ηλεκτρικό Fortwo ετοιμάζεται να γεμίσει τα αστικά κέντρα των Ευρωπαϊκών πόλεων από χαμογελαστές φάτσες με στυλάτη εμφάνιση και αθόρυβη λειτουργία.

Smart ForTwo Electric Drive_2012

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
85
GOCAR Magazine #85

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...