Fiat 500L 1.3 Multijet

Δοκιμάζουμε τη large έκδοση του Fiat 500, που αγαπά την οικογένεια

  • -
  • -
Ισχύς95 PS
Ροπή215 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h14,9 sec
Κατανάλωση μ.κ.4,1 lt/100km
Εκπομπές CO2107 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά
«Μικρομεσαία» οικογενειακή εκτέλεση με έμπνευση το Fiat 500 και έμφαση σε στιλ, χώρους και πρακτικότητα.

Η Fiat οφείλει πολλά στο 500! Σχεδόν πυροδότησε την πορεία της εταιρείας προς τα πάνω και μπήκε ένα τέλος στο επί σειρά ετών αρνητικό πρόσημο. Πέντε χρόνια μετά, ένα νέο 500 αυτή την φορά με το συνοδευτικό L έρχεται ως συνέχεια της ιστορίας σε 5πορτη και 5θέσια εκδοχή με την ανάλογη γενναία επιμήκυνση. Θα μπορούσε να το συνδέσει κανείς με το 600 Multipla της δεκαετίας του ‘50, αν και σχεδιαστικά η Fiat δεν μπαίνει στην λογική της αναβίωσης. Στόχος της είναι να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό και να κερδίσει από την λάμψη του Cinque!

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Ευρυχωρία
  • Πρακτικές λύσεις
  • Ορατότητα
  • Άνεση και ποιότητα κύλισης
ξυνά
  • Συγκρατημένος σχεδιαστικά πίνακας οργάνων
  • Επιδόσεις με αυξημένο φορτίο
απόψεις

Το Fiat 500L μου αρέσει πολύ. Παίζει σε πολλά ταμπλό και με μεγάλη επιτυχία μάλιστα. Είναι πιο ευρύχωρο από κάθε σουπερμίνι, πιο πρακτικό από τα κλασικά μικρομεσαία χάτσμπακ, πιο στιλάτο από τα περισσότερα μικρά MPV και σχεδιαστικά λοξοκοιτά ελαφρώς και τα μικρά προσθιοκίνητα crossover. Οι Ιταλοί χτύπησαν διάνα στις ανάγκες των νέων της εποχής μας, ικανοποιώντας κάθε τους ανάγκη: ευρυχωρία, πρακτικότητα, οικονομία αλλά και εξατομίκευση (στυλ που προσαρμόζεται στα θέλω σου), διαφορετικότητα (δεν θυμίζει τίποτε άλλο στο δρόμο), συνδεσιμότητα (πληθώρα τεχνολογικών gadgets & δυνατοτήτων). Σίγουρα ένα από τα πιο έξυπνα νέα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους.

Γιάννης Λημναίος

 

Το τρίτο μέλος…

…της οικογένειας cinquecento δεν νιώθει στους χαρακτηρισμούς "μικρό" και "χαριτωμένο", σήμα κατατεθέν των 500 και 500C. Με διαστάσεις 4.140 mm x 1.780 mm x 1.660 mm, το 500L έχει κάθε λόγο να αισθάνεται πληθωρικό και τοποθετείται δικαιωματικά στην γειτονιά των μίνι MPV. Βασίζεται στην πλατφόρμα των Punto/Mito και ουσιαστικά αναπληρώνει το κενό του Idea ώστε να εκπροσωπήσει τη Fiat στην ανερχόμενη κατηγορία των Citroen C3 Picasso, Honda Jazz, Nissan Note, Skoda Roomster, Ford B-Max, ενώ οι Ιταλοί δεν κρύβουν ότι γλυκοκοιτάζει ακόμα και τις βασικές εκδόσεις του Countryman της Mini. Με το τελευταίο μάλιστα αρκετοί ήταν αυτοί που το συγκρίναν αισθητικά, όσο και αν υπάρχουν διαφορές στα δυο αυτοκίνητα. Η ουσία όμως είναι ότι η Fiat κατάφερε να ταυτίσει το δικό της προϊόν στα μάτια του κόσμου με το Mini της …περιπέτειας και κάτι τέτοιο το κατατάσσει αυτόματα στο ενδιαφέρον ενός πιο premium κοινού. Η ονομασία του νέου αυτοκινήτου που κατασκευάζεται στο Kragujevac της Σερβίας, (πρώην εγκαταστάσεις της Zastava), δεν προέκυψε τυχαία. Το «L», συνοψίζει τις τρεις χαρακτηριστικές έννοιες της προσωπικότητάς του:

  • Large, για την πρακτικότητα και τους χώρους, 
  • Light για τη φιλική στη χρήση τεχνολογία και τον οικολογικό προσανατολισμό και 
  • Loft για το μοντέρνο περιβάλλον της καμπίνας. 

Σχεδιαστικά κοπιάρει στις λεπτομέρειες την επιτυχία του 3θυρου χαριτωμένου "αδελφού" και υιοθετεί επιλεκτικά τα στοιχεία που χρειάζεται για να μπει στο παιχνίδι. Μπροστά διακρίνεται η φυσιογνωμία 500, χωρίς όμως να ακολουθείται η λογική «ούνα φάτσα», ενώ πίσω προσφέρει κάτι νέο, απόλυτα όμως εναρμονισμένο στην συνολική σχεδιαστική φιλοσοφία. Πέραν της σχεδιαστικής αρμονίας, χωρίς να υπερβάλει σε ακμές και καμπύλες, η ψηλή και φαρδιά σιλουέτα του 500L περιτριγυρίζεται από μεγάλες γυάλινες επιφάνειες που υμνούν την ορατότητα. Από την θέση του οδηγού αντιλαμβάνεσαι ότι οι σχεδιαστές περιόρισαν εξαιρετικά τις τυφλές γωνίες, ενώ παράλληλα η φωτεινότητα της καμπίνας είναι εξαιρετική. Κάθεσαι ψηλά και στην αμφιθεατρική θέση οδήγησης και έχεις απόλυτο έλεγχο της κατάστασης τριγύρω σου.
Οι διάσπαρτες θήκες για μικροπράγματα και η χωροταξική γενναιοδωρία που προσφέρει το μεταξόνιο των 2.612 mm, είναι χαρακτηριστικά στοιχεία που συνδέουν ένα αυτοκίνητο με την εργονομία και φιλικότητα στον χρήστη. Οι κανονικοί χώροι για πέντε ψηλούς ενήλικες είναι δεδομένοι, και το 500L δεν μένει μόνο εκεί αλλά σέβεται τους επιβάτες του όπως και τις αποσκευές τους. Με 400 λίτρα αποθηκευτικού χώρου, η εκδρομή με την παρέα/οικογένεια είναι ξέγνοιαστη υπόθεση, ενώ τα συρόμενα-πτυσσόμενα πίσω καθίσματα και η ανάκληση της πλάτης του συνοδηγού δημιουργούν συνήθειες, χώρους και προσδοκίες που μόνο σε καλά MPV βρίσκεις.
Στο σαλόνι του 500L, εκτός από τον νεανικό διάκοσμο της επιλογής του ιδιοκτήτη (υπάρχει χρωματική παλέτα για ταπετσαρίες, διχρωμίες σε ταμπλό, τιμόνι, κ.α), θα βρει κανείς γνώριμα στοιχεία από άλλα μοντέλα του grouppo. Το τιμόνι, το χειρόφρενο, αλλά και την σχεδιαστική λογική σε ταμπλό α λα Panda, τους διακόπτες στον κλιματισμό καταγωγής Giulietta, και το χρώμα στις γυαλιστερές επιφάνειες του 500. Ως σύνθεση δείχνει αρμονική, ενώ η φιλικότητα στο μάτι και στην χρήση αποζημιώνει τους εμπνευστές, αν και στον πίνακα οργάνων ακολούθησαν λιγότερο τον δρόμο του εντυπωσιασμού. Τουλάχιστον το λευκό περίγραμμα όταν είναι φωτισμένο κολακεύει αρκετά, ενώ σε επίπεδο πληροφορίας δεν τίθεται θέμα. Πέρα από τα όργανα μπροστά στα μάτια του οδηγού, το σύστημα πολυμέσων UConnect με την οθόνη αφής των 5” σου επιτρέπει την ασύρματη σύνδεση με περιφερειακά συστήματα ή smartphone και μελλοντικά θα επιτρέπει την σύνδεση μέσω ίντερνετ σε Facebook και Twitter. Φυσικά εφοδιάζεται και με το νέο λογισμικό του eco:Drive, σύστημα που μέσω της οθόνης αφής πληροφορεί άμεσα τα δεδομένα που συλλέγει από το αυτοκίνητο, παρέχοντας προσωπικές υποδείξεις για να μειώσεις την κατανάλωση και τις εκπομπές CΟ2. Το καλό επίπεδο εξοπλισμού, ασφάλειας και ανέσεων συνοδεύεται και από ανάλογα ενδιαφέρουσα προαιρετική λίστα που διαμορφώνει το αυτοκίνητο ανάλογα με τις ανάγκες. Μεταξύ άλλων θα βρείτε από γυάλινη οροφή (σταθερή ή ηλεκτρικά ανοιγόμενη) επιφάνειας 1,5 τ.μ., μέχρι …καφετιέρα (και δεν κάνω πλάκα)!

 

Ολίγον από MPV και Crossover

Μπορείς κάλλιστα να το κατατάξεις κάπου ανάμεσα στις δυο κατηγορίες. Για την πρώτη το επιβεβαιώνουν οι δυνατότητες του εσωτερικού του κόσμου, ενώ για την δεύτερη αποτελεί την βάση στην οποία θα προστεθούν οι κατάλληλες πινελιές ώστε να το επιβεβαιώσει μέσα στο 2013 το 500L Trekking. Στην πράξη, το 500L προσφέρει ουσία και στιλ σε οποιονδήποτε ψάχνει κάτι παραπάνω από supermini χωρίς να περιοριστεί στα στεγανά ενός σύγχρονου μικρομεσαίου μοντέλου (μεγάλες διαστάσεις χωρίς ανάλογο χωροταξικό αντίκρισμα). Μπορεί να μην έχει καθαρά οδηγοκεντρική φιλοσοφία και προσέγγιση, όμως όποιος βρεθεί πίσω από το τιμόνι θα διαπιστώσει φιλικότητα και ευελιξία στον αστικό κύκλο παρά τις τροφαντές διαστάσεις και καλό έλεγχο όσο διατηρεί το ρυθμό στο επίπεδο της σβέλτης μετακίνησης. Η ποιοτική ηχομόνωση και κύλιση και η πολιτισμένα ήσυχη και άνετη λειτουργία/συμπεριφορά μιας ανάρτησης γνωστής συνταγής (γόνατα McPherson και ημιάκαμπτος), είναι μέσα στα δεδομένα που αναζητά ο χρήστης από ένα σύγχρονο αυτοκίνητο με αυτές τις δυνατότητες. Συμπεριφέρεται ευχάριστα, ακολουθεί τις εντολές του οδηγού και χωρίς να εμφανίζει μεγάλες κλίσεις ολοκληρώνει το έργο του σε ευθείες και στροφές με προτεραιότητα την ουσία και την ασφάλεια. Από εκεί και πέρα, αν ψάχνεις δυναμισμό στον τρόπο συμπεριφοράς, ανεβάσεις τον ρυθμό και γίνεις ποιο ορμητικός στις στροφές που έρχονται, εισπράττεις καθυστερημένες αντιδράσεις από την ανάρτηση που ποτέ όμως δεν θα γίνουν ακραίες για το αμάξωμα. Και όλα αυτά πολύ πριν ενεργοποιηθεί το στάνταρ ESP, που ανάλογα με την επιμονή του οδηγού καραδοκεί να δηλώσει το παρόν και να τον προστατέψει. Δεν σε προδιαθέτει με λίγα λόγια να εξωτερικεύσεις το σπορ ταμπεραμέντο που έχεις μέσα σου, όμως δεν θα το επιλέξει κανείς για κάτι τέτοιο. Παρόλα αυτά για το βάρος του, φρένα και τιμόνι δεν χαλάνε χατίρι αν πας με τα νερά του και σε καμιά περίπτωση δεν νιώθεις ότι οδηγείς κάτι ξενέρωτο.
Η ψυχή του 500L της δοκιμής είναι ο Multijet II, ένας turbodiesel 1,3 λίτρων (1.248 cc, συγκεκριμένα) με απόδοση 85 ίππων στις 3.500 rpm, οπότε δεν είναι και σκόπιμο να ανεβάζεις την βελόνα στο στροφόμετρο πάνω από τις 4.000 rpm. Τα 200 Nm ροπής είναι διαθέσιμα από τις 1.500 rpm και διαπιστώνει εύκολα κανείς ότι οι προθέσεις του είναι φιλότιμες σε χαμηλόστροφο ρυθμό, όπου θα δεις και κολακευτικότερες τιμές κατανάλωσης (γυροφέρνει τα 5,5 με 6,5 lt/100 km). Ο Multijet II έχει διάθεση να δείξει τα καλά του χαρακτηριστικά και το καταφέρνει όταν οι συνθήκες τον ευνοούν. Αν ήμουν Δανός ή Ολλανδός οι εντυπώσεις για τον κινητήρα θα έκλειναν με ένα ικανοποιητικό σχόλιο μια και σε επίπεδες επιφάνειες κουμαντάρει αξιοπρεπώς τα σχεδόν 1.500 κιλά που κουβαλάει. Όμως σε ανηφορικά κομμάτια διαρκείας το βάρος δεν είναι ο καλύτερος σύμμαχος και όσο πιο φορτωμένο είναι το 500L τόσο μεγαλώνει η ψαλίδα. Σε τέτοιες συνθήκες η αυξημένη δύναμη που αναζητά ο οδηγός ανεβάζει και την κατανάλωση και γενικά οι επιδόσεις δεν αποτελούν το ισχυρό του χαρτί ( 0-100 σε 14,9’’ και τελική ταχύτητα 165 km/h). Τελικά, η συνολική εικόνα διασώζεται φυσικά από τις γεμάτες ρεπρίζ και τις πυκνές σχέσεις στο κιβώτιο και η καθημερινότητα δεν περιλαμβάνει παράπονα για την απόδοση του πληθωρικού Fiat.

συμπέρασμα

Το Fiat 500L σκοπεύει να κλέψει αγοραστές από τα μικρομεσαία αλλά και τα τύπου MPV της κατηγορίας των σουπερμίνι, προσφέροντας γενναιόδωρη χωροταξική μελέτη με πρακτικές λύσεις για την σύγχρονη οικογένεια αλλά και τους ανθρώπους της δραστηριότητας. Το επιβεβαιωμένο στιλ μέσα και έξω συνδυάζεται με λογικό κόστος, ποιοτική αύρα και τεχνολογικό ρεπερτόριο στο πνεύμα της εποχής. Παράλληλα, η προσανατολισμένη στην άνεση οδική συμπεριφορά και οι οριακές επιδόσεις του μικρού Multijet των 85 ίππων θα αποτελέσουν μειονέκτημα μόνο για τους ανήσυχους ενδιαφερόμενους που ούτως ή άλλως δεν ανήκουν στο target group του 500L.

 

VIDEOS

Fiat 500L @ Greece

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...