Οδηγούμε την Alfa Romeo Tonale: Δούρειος Ίππος

Η Tonale πρέπει να πείσει ότι έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας εμπορικής επιτυχίας που η μάρκα έχει τόσο πολύ ανάγκη, αλλά και τον χαρακτήρα μιας Alfa. Τα καταφέρνει;

  • -
  • -
με μια ματιά

Η Tonale είναι το μοντέλο που αναλαμβάνει το δύσκολο έργο να ανοίξει το δρόμο για τη μεταμόρφωση της μάρκας, διατηρώντας παράλληλα τον χαρακτήρα της αναλλοίωτο. Πέρα όμως από τα εσωτερικά θέματα, ως C-SUV είναι ένα αυτοκίνητο «καταδικασμένο» να πετύχει και να φέρει χρήμα στο ταμείο, κόντρα σε σκληρό και εδραιωμένο ανταγωνισμό.

Είναι αναμφίβολα όμορφη. Τυπική Alfa Romeo, συνδυάζει το δυναμισμό με την αίσθηση του ξεχωριστού που αναμφίβολα περιμένει κανείς από τη μάρκα. Δείχνει μικρότερη από όσο είναι, και αυτό καταγράφεται στα θετικά. Δεν βασίζεται στον όγκο, ούτε χρησιμοποιεί ακραία σχεδιαστικά τεχνάσματα για να κερδίσει την προσοχή. Ασκεί αβίαστα τη γοητεία της, και αυτό λέγεται… προσωπικότητα. Μας αρέσει έτσι κι αλλιώς. Αλλά έχουμε έναν λόγο να τη θεωρούμε λίγο περισσότερο «δική μας» και να νιώθουμε εθνικά υπερήφανοι, καθώς επικεφαλής του εξωτερικού σχεδιασμού είναι ο Έλληνας σχεδιαστής και φίλος Αλέξανδρος Λιώκης. Από τις δεκάδες προτάσεις που υποβλήθηκαν για το αρχικό concept, προκρίθηκε αυτή του Αλέξανδρου. Ενώ σε δεύτερη φάση, όταν ζητήθηκαν νέες πιο λεπτομερείς ιδέες για το πίσω μέρος, και πάλι αυτή του Αλέξανδρου ήταν η επικρατέστερη.

Με μήκος στα 4,5 m, τοποθετείται στην καρδιά της κατηγορίας, και ένα κλικ πιο πάνω. Παρατηρώντας τις τρεις βασικές γραμμές και τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση, καταλαβαίνει κανείς ότι πρόκειται για μια Alfa. Και αυτό είναι η μεγαλύτερη επιτυχία του design. Μια σειρά από σχεδιαστικά στοιχεία συνδέουν την Tonale με την παράδοση της μάρκας. Τα τριπλά Full-LED Adaptive Matrix εμπρός φώτα προέρχονται από την SZ και το πρωτότυπο Proteo, ενώ εκδοχές τους έχουμε δει στην Brera και στην 159. Η βασική γραμμή είναι μια αναφορά στην Giulia GT. Στην ουρά, το σχήμα V στη βάση του παρμπρίζ είναι επίσης ένα στοιχείο που θυμόμαστε από την Brera και έχει τις ρίζες του στην προπολεμική 8C 2900. Τα ενιαία πίσω φώτα παραπέμπουν στην GTV των 90s. Ενώ οι εμπνευσμένες από καντράν αναλογικού τηλεφώνου ζάντες με τα κυκλικά ανοίγματα συναντώνται σε όλα σχεδόν τα μοντέλα της μάρκας τα τελευταία 25-30 χρόνια. Παρόλα αυτά, δεν μιλάμε για ένα ρετρό design αλλά για κάτι απολύτως σύγχρονο. Με την ευκαιρία της Tonale, θα λέγαμε ότι το Centro Stile αξιοποιεί προχωρά στην επικαιροποίηση, στον εκμοντερνισμό για να το πούμε καλύτερα, στοιχείων από τη σύγχρονη αλλά και τη βαθύτερη ιστορία της μάρκας.

ΔΕΣ ΕΔΩ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΤΙΜΕΣ ΤΗΣ ALFA ROMEO TONALE ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Εσωτερικό – Οδηγοκεντρική, φιλόξενη, προηγμένη

Η ίδια λογική εκμοντερνισμού και ψηφιοποίησης της ρετρό αισθητικής ακολουθείται και στην καμπίνα. Ξεκινώντας από το στενό οπτικό πεδίο του οδηγού. Το χαρακτηριστικό Cannochiale, η διπλή κούρμπα που καλύπτει τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,25 ιντσών με γραφικά που αναπαριστούν άψογα τη γραμματοσειρά και τις βελόνες των οργάνων κλασικών Alfa είναι ένα συνεχές ταξίδι στο χρόνο, από τα 60s στο αύριο και πίσω, σε κάθε ματιά.

Η σχεδίαση είναι φυσικά οδηγοκεντρική και η θέση οδήγησης είναι άψογη. Το σπορ τριάκτινο τιμόνι έρχεται στη σωστή θέση, το κάθισμα στηρίζει σωστά το σώμα και η περιφερειακή ορατότητα είναι απροβλημάτιστη, με τον οδηγό να είναι αρκετά ψηλά όπως περιμένει από ένα SUV αλλά ταυτόχρονα μέσα και όχι πάνω από το αυτοκίνητο. Σε θέματα ποιότητας και πρακτικότητας δεν έχουν γίνει συμβιβασμοί. Το βασικό τμήμα του ταμπλό είναι φτιαγμένο από μαλακό πλαστικό, όμορφο στην αφή και στην όψη. Στο βάθος, στη βάση του παρμπρίζ και στα χαμηλά τμήματα το υλικό είναι σκληρότερο, αλλά και πάλι ευχάριστο στην όψη και στην αφή.



Ο περιστροφικός διακόπτης του DNA, οι στρογγυλοί αεραγωγοί και κάθε κουμπί ή μοχλός έχει στιβαρή αίσθηση και ποιοτική λειτουργία. Το φινίρισμα είναι προσεγμένο και πέρα από τα προφανή σημεία. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι επαρκείς, έτσι ώστε όλα να είναι τακτοποιημένα συμβάλλοντας στην άνεση και στην ηρεμία των επιβατών. Αλλά το σημαντικότερο είναι ότι η Tonale διαθέτει πραγματικά μεγάλους χώρους στο πίσω κάθισμα. Ακόμη και με οδηγό ύψους 1,90 m ένας αντίστοιχων διαστάσεων επιβάτης θα καθίσει πίσω του χωρίς τα γόνατά του να ακουμπούν στην πλάτη του εμπρός καθίσματος. Αέρας υπάρχει και για το κεφάλι, παρά τη σχετικά χαμηλή γραμμή οροφής, ενώ το πλάτος επαρκεί για τρεις. Κορυφαίο είναι και το πορτ μπαγκάζ, με χωρητικότητα 500 λίτρα. Στο βασικό εξοπλισμό της Tonale περιλαμβάνεται το νέο σύστημα πολυμέσων, με προσαρμοζόμενο σύστημα Android, αναβαθμίσεις Over-the-Air (OTA) μέσω ασύρματων δικτύων, αλλά και υπηρεσίες που προσφέρονται ώστε το όχημα να είναι πάντα ενημερωμένο με τις τελευταίες εξελίξεις. Εκτός από τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων οδηγός και επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους την κεντρική οθόνη αφής TFT 10,25 ιντσών με εύχρηστο μενού χειρισμού όλων των λειτουργιών.

ΔΕΣ ΕΔΩ ΠΟΤΕ ΘΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΕΙ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ CROSSOVER ΤΗΣ ALFA ROMEO


Τα νέα χαρακτηριστικά στην Alfa Romeo Tonale περιλαμβάνουν το ενσωματωμένο σύστημα φωνητικών εντολών / βοήθειας Amazon Alexa αλλά και το Secure Delivery Service, όπου το όχημα μπορεί να δηλωθεί ως το σημείο παράδοσης μιας αποστολής. Ξεκλειδώνει εξ’ αποστάσεως για να αφήσει ο διανομέας το πακέτο και στη συνέχεια κλειδώνει και πάλι με απόλυτη ασφάλεια. Με τη χρήση εφαρμογής το αυτοκίνητο ελέγχεται φυσικά από απόσταση μέσω του κινητού τηλεφώνου, για λειτουργίες όπως το κλείδωμα/ξεκλείδωμα, η λειτουργία του συστήματος κλιματισμού, τα φώτα, κτλ. Ο εξοπλισμός ασφάλειας περιλαμβάνει τα νέα προηγμένα οδηγικά βοηθήματα τα οποία προσφέρουν δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Μεταξύ άλλων η σουίτα ADAS αποτελείται από τα Intelligent Adaptive Cruise Control, Lane Centering, Traffic Jam Assist, Autonomous Emergency Braking, Drowsy Driver Detection και Blind Spot Detection.

Σε παγκόσμια πρώτη, η Tonale, χρησιμοποιεί την τεχνολογία NFT (non-fungible token). Η Alfa Romeo είναι ο πρώτος κατασκευαστής που συνδέει ένα αυτοκίνητο με το ψηφιακό πιστοποιητικό NFT. Η τεχνολογία βασίζεται στο πρότυπο “blockchain card” που παρέχει ένα απόλυτα εμπιστευτικό και χωρίς δυνατότητα αλλοίωσης ιστορικό των βασικών παραμέτρων στη ζωή ενός οχήματος. Με τη συγκατάθεση του χρήστη, το σύστημα NFT καταγράφει μια σειρά δεδομένων, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εγγύηση ότι το όχημα έχει συντηρηθεί σωστά, στοιχείο που επιδρά ιδιαίτερα θετικά στη μεταπολιτική αξία του οχήματος.

Κινητήρες – Έξυπνη κίνηση

H Tonale διατίθεται με μια πλήρη γκάμα κινητήρων ώστε ταυτόχρονα να γίνει το μοντέλο που ανοίγει το δρόμο για τον εξηλεκτρισμό της μάρκας, αύριο, αλλά σήμερα να εξυπηρετεί κάθε υποψήφιο πελάτη. Υπάρχουν ένας υβριδικός 1.5 βενζινοκινητήρας με 48βολτο σύστημα, σε δύο εκδόσεις ιπποδύναμης, 130 και 160 ίππων. Μια 4κίνητη Plug-In Hybrid Q4 έκδοση με απόδοση 275 ίππων, επιτάχυνση 0-100 km/h σε μόλις 6,2” και ηλεκτρική αυτονομία ως και 80 km. Και μια ντίζελ έκδοση 1.6 lt με ισχύ 130 ίππων και ροπή 320 Nm, γιατί κακά τα ψέματα, για εκείνους που ταξιδεύουν πολύ έχει ακόμη πολύ ισχυρά πλεονεκτήματα.

Το αυτοκίνητο που δοκιμάζουμε σήμερα κινεί ο καινοτόμος 1.5 Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) των 160 ίππων, μια αποκλειστική για την Alfa Romeo επιλογή. Ο νέος κινητήρας με τον στροβυλοσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας συνδυάζεται με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT της Alfa Romeo 7 σχέσεων και έναν ηλεκτροκινητήρα “P2” 48V, με απόδοση 15 kW και 55 Nm ροπής. Ο συγκεκριμένος ηλεκτροκινητήρας, τοποθετημένος μέσα στο κιβώτιό ταχυτήτων αντί της μίζας / γεννήτριας που συνδέεται με τον θερμικό κινητήρα με ιμάντα, επιτρέπει την κίνηση του αυτοκινήτου αμιγώς ηλεκτρικά σε ελιγμούς παρκαρίσματος ή την εκκίνηση μέσα στην κυκλοφορία της πόλης.

Οδική συμπεριφορά – Alfa με τρόπους

Αυτή ακριβώς η δυνατότητα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης, αντί ένα σύστημα stop/start να αναβοσβήνει διαρκώς τον κινητήρα παράγοντας τον σχετικό θόρυβο και κραδασμό, αυξάνει σημαντικά την άνεση στο αστικό περιβάλλον. Πέρα από το όφελος στην κατανάλωση καυσίμου. Η ευκολία στην εκκίνηση με τη βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα της δίνει ανάλαφρη αίσθηση και προϊδεάζει για τη συμπεριφορά στη δυναμική οδήγηση. Ταυτόχρονα, βάζει τον οδηγό στον προθάλαμο μιας πλήρως ηλεκτρικής εμπειρίας Alfa που θα ακολουθήσει, αργά ή γρήγορα.

Η ησυχία της αρχικά ηλεκτρικής λειτουργίας δεν διαταράσσεται σημαντικά όταν τελικά ο κινητήρας των 1.5 λίτρων παίρνει μπρος. Είναι πολιτισμένος, δεν βγάζει κραδασμό, ούτε ενοχλητικό θόρυβο. Το τιμόνι είναι ελαφρύ και το κιβώτιο αλλάζει βελούδινα τις ταχύτητες. Η ανάρτηση αν και σφιχτή απορροφά πολύ καλά τις ανωμαλίες, στρογγυλεύοντας τις πιο απότομες από αυτές κρατώντας στο ελάχιστο την ενόχληση που φτάνει τελικά στους επιβάτες. Σε χαλαρό ρυθμό, το μόνο παράπονο είναι ότι τελικά χρειάζεται λίγο περισσότερο γκάζι από το συνηθισμένο για να κινηθεί το αυτοκίνητο, και η απόκριση είναι κάπως νωχελική. Η άνεση και ευελιξία που δείχνει στο αστικό περιβάλλον στον ανοιχτό δρόμο και σε υψηλότερη ταχύτητα διατηρείται, σε συνδυασμό μάλιστα με σταθερότητα στα πολλά χιλιόμετρα. Σε συνδυασμό με τον πολύ χαμηλό αεροδυναμικό θόρυβο και τον ήσυχο κινητήρα, η Tonale καλύπτει μεγάλες αποστάσεις με χαρακτηριστική ευκολία.

Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson σε όλες τις γωνίες. Η Koni υπογράφει τα αμορτισέρ FSD (Frequency Selective Damping) και η Brembo τα φρένα με 4πίστονες δαγκάνες εμπρός και συμπαγείς πίσω. Περιστρέφοντας το διακόπτη του DNA στη θέση D η Tonale γίνεται λίγο περισσότερο Alfa, από ένα απλώς πολύ καλό μεσαίο SUV. Η απόκριση στο γκάζι βελτιώνεται σημαντικά, κυρίως στο πάτα. Στο άσε οι στροφές και πάλι αργούν να πέσουν. Η τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας είναι σχετικά μικρή, ώστε να στροφάρει εύκολα στις χαμηλές στροφές προς όφελος της ελαστικότητας. Ψηλά τα πτερύγια ανοίγουν για να αξιοποιήσουν όλη την ενέργεια των καυσαερίων, προσομοιώνοντας τα χαρακτηριστικά ενός μεγαλύτερου στροβίλου. Ίσως κάπου εκεί κρύβεται και αυτή η μικρή αδράνει στο κλείσιμο του γκαζιού. Κάτι που σημειώνουμε στο πλαίσιο μιας δοκιμής, αλλά στο οποίο μάλλον δεν θα δίναμε και πολύ σημασία εκτός ωραρίου εργασίας.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Οδική συμπεριφορά – Λειτουργία ανάρτησης
  • Χώροι – Πρακτικότητα – Ποιότητα καμπίνας
  • Υβριδική τεχνολογία
ξινά
  • Απόκριση στο γκάζι
  • Ελαφρύ τιμόνι

Η Alfa υπόσχεται 0-100 km/h σε 8,8” και τελική 210 km/h. Και η εμπειρία στο δρόμο είναι πειστική για την επίτευξη αυτών των αριθμών. Το αυτοκίνητο κινείται σβέλτα, με την ανάρτηση και το πλαίσιο να δείχνουν ότι φυσικά είναι φτιαγμένα για πολύ περισσότερα. Όσο ανεβαίνει ο ρυθμός και οι στροφές του κινητήρα, παρατηρείς ότι ο ήχος στερείται χαρακτήρα, αλλά η έντασή του διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα. Το κιβώτιο στο Dynamic mode είναι πιο ζωηρό. Κι ακόμη και στην έκδοση δοκιμής μας χωρίς τα όμορφα αλουμινένια paddles, σε βοηθά με τα κατεβάσματα εκεί που το θέλεις, βοηθώντας να χτίσεις αυτοπεποίθηση. Το ίδιο και τα φρένα, με τη δύναμή τους και το πολύ καλό σε αίσθηση πεντάλ.

Στη γρήγορη οδήγηση σε δρόμους με στροφές ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες ως Alfa Romeo, επιβεβαιώνοντας τον σπορ χαρακτήρα για τον οποίο σε προϊδεάζει ακόμη και σταματημένη. Η σφιχτή ανάρτηση ελέγχει τέλεια το αμάξωμα και περιορίζει την κλίση στο ελάχιστο. Στις ανοιχτές και μέτριες καμπές είναι σταθερή, έχει υψηλό όριο και μπορείς να κουβαλήσεις πολύ φόρα μέσα στη στροφή. Στα πιο στενά κομμάτια και σε διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης παραμένει ευχάριστη, ανάλαφρη και ακριβής. Το τιμόνι είναι γρήγορο και το εμπρός μέρος σημαδεύει εκεί που θες χωρίς καν το αυτοκίνητο να δείχνει ότι πιέζεται. Αν κάτι θα θέλαμε είναι λίγο περισσότερη αντίσταση και πληροφορία.

Με τέσσερις εκδόσεις, μία ειδική έκδοση και τιμές από 274 ευρώ/μήνα

Η γκάμα της Tonale θα είναι διαθέσιμη σε τέσσερις εκδόσεις. Η έκδοση Super που δίνει τη δυνατότητα αναβάθμισης στην έκδοση Sprint με σπορ αναφορές και η έκδοση Ti που δίνει τη δυνατότητα αναβάθμισης στην έκδοση Veloce όπου εκφράζεται το απόλυτο επίπεδο απόδοσης και σπορ χαρακτήρα της Tonale. Τέλος κατά τη διάρκεια του λανσαρίσματος διαθέσιμη θα είναι και η ειδική έκδοση “EDIZIONE SPECIALE”, η οποία θα εφοδιάζεται, τόσο με τον κινητήρα των 130, όσο και με εκείνον των 160 ίππων. Η επίσημη ελληνική αντιπροσωπεία αναφέρει ότι είναι διαθέσιμη με κόστος από 274 ευρώ το μήνα, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες η τιμή της βασικής έκδοσης θα ξεκινάει κάτω από τις 38.000 €

συμπέρασμα

Η Tonale είναι το σωστό προϊόν για την Alfa Romeo αυτή την εποχή. Ένα σύγχρονο, ολοκληρωμένο C-SUV, στην καρδιά του ανταγωνισμού από κάθε άποψη. Μιλά στο συναίσθημα με τη σχεδίαση και την υπογραφή της. Αλλά δεν μένει εκεί. Έχει και όλα τα πρακτικά πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει σε μια δύσκολη κατηγορία με έντονο συνωστισμό. Και ταυτόχρονα, ανοίγει το δρόμο για τη μετάβαση της μάρκας στην ηλεκτροκίνηση. Είναι το σημαντικότερο μοντέλο της μάρκας εδώ και δεκαετίες. Και φαίνεται ότι έχουν πάει όλα σωστά αυτή τη φορά. Ακόμη και το timing της παρουσίασης.



ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...