BP: «Μην περιμένετε υδρογόνο σε Ι.Χ. αυτοκίνητα»

Η συζήτηση για το υδρογόνο έχει φουντώσει και πολλοί θεωρούν ότι θα βάλει τέλος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, όμως μία έκθεση της BP δεν συμφωνεί με αυτή την άποψη.

  • -
  • -

Σε μια επικαιροποιημένη έκδοση της έκθεσης Energy Outlook 2023, ο πετρελαϊκός γίγαντας BP αναφέρει ότι το υδρογόνο θα έχει ελάχιστο αντίκτυπο στην απεξάρτηση από τον άνθρακα, όσον αφορά τα ελαφρά οχήματα (Ι.Χ. και van) και τη θέρμανση των κτιρίων.

Η έκθεση υπογραμμίζει ότι ενώ το υδρογόνο θα διαδραματίσει περιορισμένο ρόλο στη θέρμανση κατοικιών και εμπορικών χώρων, λόγω της αποδοτικότητας των αντλιών θερμότητας, θα αποτελέσει κρίσιμο καθαρό καύσιμο για τη βιομηχανία και τις βαριές μεταφορές.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/a259a70d81ce52b458d50c53321814d6.jpg

Ο περιορισμένος ρόλος του υδρογόνου στα αυτοκίνητα

Σύμφωνα με την BP, η χρήση του υδρογόνου στα ελαφρά οχήματα όπως τα αυτοκίνητα και τα van θα είναι αμελητέα, με περισσότερο από το 70% της αγοράς να αποτελείται από οχήματα που κινούνται αποκλειστικά με ρεύμα και χρησιμοποιούν μπαταρίες. Ωστόσο, περίπου το 20% του ενεργειακού μίγματος στα ελαφρά οχήματα το 2050 θα εξακολουθεί να αντιστοιχεί σε προϊόντα πετρελαίου, ενώ θα χρησιμοποιούνται επίσης κάποια βιοκαύσιμα και φυσικό αέριο.

Δείτε ακόμα: Αποκλειστικό: Βρήκαμε το μοναδικό ποδήλατο υδρογόνου που κυκλοφορεί στην Αθήνα

Το «καθαρό» σενάριο της BP, δηλαδή αυτό που καταλήγει σε μηδενικούς ρύπους, προβλέπει ότι το υδρογόνο και τα καύσιμα που προέρχονται από υδρογόνο, όπως η αμμωνία, θα αντιπροσωπεύουν περίπου το 30% του ενεργειακού μίγατος στα μεσαία και βαρέα οδικά οχήματα, ενώ στις αμιγώς ηλεκτρικές λύσεις θα αντιστοιχεί ποσοστό που θα φτάνει περίπου το 50%.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/ba5a22bc1e8c17f5ba8ccf9b14d09969.jpg

Η χρήση του υδρογόνου στις μεταφορές

Η επιλογή μεταξύ ηλεκτρισμού και υδρογόνου στα μεσαία και βαρέα φορτηγά εξαρτάται από την εκάστοτε περίπτωση χρήσης. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αυτού του είδους απαιτούν μεγάλες και ακριβές μπαταρίες, μαζί με χρονοβόρες φορτίσεις, ενώ τα φορτηγά υδρογόνου προσφέρουν ταχύτερο ανεφοδιασμό και μεγαλύτερη ευελιξία στο θέμα της αυτονομίας, αλλά απαιτούν δαπανηρές στοίβες κυψελών καυσίμου και αποθήκευση του αερίου, μια διαδικασία δαπανηρή και χρονοβόρα.

Η έκθεση τονίζει ότι η επίτευξη ευρείας υιοθέτησης οποιασδήποτε από τις δύο επιλογές στον τομέα των μεταφορών, απαιτεί σημαντική μείωση του κόστους των οχημάτων και την ανάπτυξη δικτύων φόρτισης και ανεφοδιασμού.

Η BP αναγνωρίζει ότι οι ηλεκτρικές επιλογές με μπαταρία επιτυγχάνουν μεγαλύτερη αποδοχή σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες φορτηγών. Ωστόσο, το υδρογόνο επιτυγχάνει επίσης αξιοσημείωτη διείσδυση, ιδίως σε εφαρμογές μεγάλων αποστάσεων. Η επιλογή των καυσίμων θα εξαρτηθεί επίσης από τις σχετικές τιμές του υδρογόνου και της ηλεκτρικής ενέργειας με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/7d03428f2ef9d2f5c945839658f4ff73.jpg

Αεροπορία, ναυτιλία, βιομηχανία. Θα χρησιμοποιήσουν υδρογόνο;

Η έκθεση της BP κάνει αναφορά και για τον τομέα των αεροπορικών μεταφορών, για τον οποίο προβλέπει ότι το υδρογόνο θα έχει περιορισμένο ρόλο, κυρίως σε πτήσεις μικρών αποστάσεων. Ο πετρελαϊκός γίγαντας προβλέπει ότι η απανθρακοποίηση της αεροπορίας θα γίνει με τη χρήση βιώσιμων καυσίμων, τα οποία κατά κύριο λόγο θα είναι βιοκαύσιμα και όχι συνθετικά καύσιμα (e-fuels).

Για τη ναυτιλία προβλέπει σχεδόν μηδενική χρήση υδρογόνου με άμεσο τρόπο. Αντίθετα, υπάρχει η εκτίμηση ότι θα χρησιμοποιούνται καύσιμα που προέρχονται από υδρογόνο, όπως η αμμωνία, αλλά και βιοκαύσιμα και φυσικό αέριο.

Συνολικά, η BP θεωρεί ότι μέχρι το 2050 η διείσδυση του υδρογόνου στον τομέα της ενέργειας συνολικά, συμπεριλαμβάνοντας τα παραπάνω αλλά και τη βιομηχανική παραγωγή, δεν θα έχει ξεπεράσει το 10%, με το ποσοστό στα αυτοκίνητα να είναι πολύ-πολύ μικρότερο.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...