Κατανάλωση καυσίμου: Η διαδικασία μέτρησης

Με πιο τρόπο υπολογίζουν τις τιμές κατανάλωσης που ανακοινώνουν για τα μοντέλα τους οι κατασκευαστές αυτοκινήτων; Ακόμη, μάθε πώς να μετρήσεις μόνος σου την κατανάλωση του αυτοκινήτου σου

  • -
  • -
Κάνε τη δική σου μέτρηση

Πώς να υπολογίσεις την πραγματική μέση κατανάλωση του αυτοκινήτου σου

Για να διαπιστώσεις πόσο καίει το αυτοκίνητό σου, αλλά και πόσο οικονομικός είναι ο τρόπος που οδηγείς, μπορείς εύκολα να υπολογίσεις τη μέση κατανάλωση καυσίμου, ακολουθώντας τα εξής βήματα:

  1. Γέμισε το ρεζερβουάρ μέχρι να ξεχειλίσει.
  2. Μηδένισε τον μερικό χιλιομετρητή του κοντέρ.
  3. Όταν η στάθμη του καυσίμου πέσει κάτω από το μισό (1/2) του δείκτη, ξαναφούλαρε το ρεζερβουάρ μέχρι να ξεχειλίσει.
  4. Φρόντισε να σημειώσεις τα λίτρα καυσίμου που έβαλες και τα χιλιόμετρα που έχεις διανύσει.
  5. Διαιρέστε τα λίτρα του δεύτερου γεμίσματος με τα χιλιόμετρα που κατέγραψε ο μερικός χιλιομετρητής και στη συνέχεια πολλαπλασίασε το αποτέλεσμα με το 100. Το νούμερο που προκύπτει είναι η μέση κατανάλωση καυσίμου σε λίτρα/100 km.

Παράδειγμα: αν διάνυσες 450 km και φούλαρες με 32 λίτρα, έκαψες κατά μέσο όρο 7,1 lt/100 km (32 / 450 x 100).

Μπορείς εύκολα να μειώσεις την κατανάλωση και τα χρήματα που ξοδεύεις σε καύσιμα ακολουθώντας τις συμβουλές του www.gocar.gr:


Πόσο καίει”; Μια ερώτηση που πλέον ακούγεται πολύ συχνά - ίσως συχνότερα από οποιαδήποτε άλλη - στις συζητήσεις που αφορούν αυτοκίνητα, καινούργια ή μεταχειρισμένα. Απαντήσεις υπάρχουν πολλές, είτε από οδηγούς που υπολογίζουν πόσα χιλιόμετρα κάνουν με “x” ευρώ, είτε από τα νούμερα του υπολογιστή ταξιδιού του ίδιου του αυτοκινήτου, είτε ακόμη από περιοδικά που πραγματοποιούν τις δικές τους μετρήσεις. Οι μόνες συγκρίσιμες τιμές ωστόσο μεταξύ διαφορετικών μοντέλων, αλλά και οι μόνες πιστοποιημένες, είναι αυτές που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων – άσχετα αν τις περισσότερες φορές έχουν απόκλιση με την πραγματικότητα, αλλά αυτό είναι κάτι που θα δούμε παρακάτω.

Πως υπολογίζονται όμως αυτές οι τιμές; Μιλώντας ειδικά για την ευρωπαϊκή αγορά, όλα τα καινούργια μοντέλα που έχουν έγκριση τύπου για να διατεθούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να περάσουν τους τυποποιημένους ελέγχους για να καθοριστεί η κατανάλωση καυσίμου. Ο κύριος σκοπός των τυποποιημένων μετρήσεων είναι η συγκριτική πληροφόρηση για την κατανάλωση καυσίμου διαφορετικών μοντέλων.

 

TI ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ;

Επίσημες διαδικασίες μέτρησης κατανάλωσης καυσίμου εφαρμόζονται από το 1970. Η κοινοτική οδηγία 1999/100/ΕΕ και ο κανονισμός R 101/2005 περιγράφουν τις ειδικές μετρήσεις που πρέπει να εφαρμόζονται σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, όπως αυτές έχουν συμφωνηθεί από όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Στις μετρήσεις συμπεριλαμβάνονται δύο επιμέρους κύκλοι μετρήσεων: ένας αστικός και ένας υπεραστικός. Να σημειωθεί ότι τα αυτοκίνητα που ελέγχονται πρέπει να έχουν καλύψει τουλάχιστον 3.000 km προτού ελεγχθούν.

 

Αστικός κύκλος

Η μέτρηση του αστικού κύκλου διενεργείται σε ένα εργαστήριο με θερμοκρασία μεταξύ 20οC και 30οC, σε έναν κυλιόμενο διάδρομο, μετά από κρύα εκκίνηση, (δηλαδή, όταν ο κινητήρας δεν έχει λειτουργήσει για αρκετή ώρα). Ο κύκλος αποτελείται από μια σειρά επιταχύνσεων, σταθερών ταχυτήτων, επιβραδύνσεων και λειτουργιών εν στάσει, στο ρελαντί. Η μέγιστη ταχύτητα είναι τα 50 km/h, η μέση ταχύτητα είναι 19 km/h και η διανυόμενη απόσταση είναι 4 km.

 

Υπεραστικός κύκλος

Αυτός ο κύκλος διενεργείται αμέσως μετά τη μέτρηση του αστικού κύκλου και αποτελείται κατά το ήμισυ από οδήγηση με σταθερή ταχύτητα και κατά το υπόλοιπο ήμισυ από επιταχύνσεις, επιβραδύνσεις και μερικά ρελαντί. Η μέγιστη ταχύτητα είναι 120 km/h, η μέση ταχύτητα είναι 63 km/h και η διανυόμενη απόσταση είναι 7 km.

 

Συνδυασμένη κατανάλωση καυσίμου

Η συνδυασμένη κατανάλωση είναι ουσιαστικά η μέση κατανάλωση που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές και συνδυάζει τον αστικό και τον υπεραστικό κύκλο. Συνεπώς, είναι ένας μέσος όρος των δυο μερών του ελέγχου, ο οποίος προκύπτει από τις διανυόμενες αποστάσεις σε κάθε μέρος.

 

ΠΟΣΟ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ;

Όπως είπαμε και στην αρχή, τις περισσότερες φορές οι τυποποιημένες τιμές κατανάλωσης έχουν απόκλιση με την πραγματικότητα. Πρέπει ωστόσο να παραδεχτούμε πως, εξαιτίας της ανάγκης για τη διατήρηση της αυστηρής σύγκρισης των αποτελεσμάτων αυτών των τυποποιημένων μετρήσεων, δεν είναι δυνατό να αντιπροσωπεύουν πλήρως τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Πρώτον, είναι προφανώς πρακτικά αδύνατο να ελέγχεται κάθε ένα καινούργιο αυτοκίνητο. Έτσι, μόνον ένα αυτοκίνητο παραγωγής ελέγχεται σαν αντιπροσωπευτικό δείγμα του μοντέλου και μπορεί συνεπώς να παράξει ένα καλύτερο ή ένα χειρότερο αποτέλεσμα από ένα άλλο παρόμοιο αυτοκίνητο. Δεύτερον, υπάρχουν άπειρες διαφορές στους τρόπους οδήγησης, στους δρόμους, στα αυτοκίνητα και στις καιρικές συνθήκες, παράγοντες που επηρεάζουν τα αποτελέσματα. Για όλους αυτούς τους λόγους, η πραγματική κατανάλωση καυσίμου συνήθως διαφέρει από αυτήν των αποτελεσμάτων των επίσημων ελέγχων.

Με άλλα λόγια, οι τυποποιημένες μετρήσεις που ανακοινώνονται από τους κατασκευαστές, ουσιαστικά αποτελούν μια έγκυρη πληροφόρηση για την σύγκριση της κατανάλωσης καυσίμου μεταξύ διαφορετικών μοντέλων και όχι σαν απόλυτη ένδειξη της κατανάλωσης του ίδιου του αυτοκινήτου, αφού αυτή εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως το στυλ και οι συνθήκες οδήγησης.

 

ΠΟΙΟΣ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙ ΤΙΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ;

Οι μετρήσεις διενεργούνται είτε από ανεξάρτητους οργανισμούς, είτε από τους ίδιους τους κατασκευαστές, στις δικές τους εγκαταστάσεις, κατόπιν πιστοποίησης.

 

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Η Οδηγία 1999/94/ΕΕ απαιτεί τη δωρεάν πληροφόρηση των καταναλωτών σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου και των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων. Οι έμποροι των αυτοκινήτων είναι υποχρεωμένοι να τοποθετούν μια ετικέτα οικονομίας για κάθε διαφορετικό έκθεμα, είτε πάνω στο αυτοκίνητο, είτε κοντά σε αυτό, η οποία να εμφανίζει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2.

Οι τιμές της κατανάλωσης καυσίμου θα πρέπει να εκφράζονται σε λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα (l/100 km). Η ετικέτα θα πρέπει να εμφανίζει ξεχωριστά τις τιμές που έχουν επιτευχθεί σε συνθήκες αστικού, υπεραστικού και συνδυασμένου κύκλου. Οι έμποροι υποχρεούνται επίσης να τοποθετήσουν μια αφίσα ή να διατηρούν κατάλληλο ηλεκτρονικό πίνακα σε υπολογιστή, που να εμφανίζει τις εκπομπές καυσίμου και CO2 όλων των μοντέλων που διατίθενται για πώληση στο συγκεκριμένο σημείο πώλησης.

Πηγή: ΣΕΑΑ