Skoda Rapid 1.6 ΤDI 105 PS

Στα μικρομεσαία sedan, η Skoda εστιάζει στην ουσία δίνοντας έμφαση στην απαράμιλλη ευρυχωρία και την οικονομία

  • -
  • -
Ισχύς116 PS
Ροπή250 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h10,0 sec
Κατανάλωση μ.κ.3,8 lt/100km
Εκπομπές CO299 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Το νέο μικρομεσαίο sedan της Skoda καλύπτει το κενό που αφήνει η αναβάθμιση της Octavia. Εδώ στην εκτέλεση diesel των 105 ίππων.

Το Skoda Rapid θα μπορούσε να το δει κανείς ως τον μακρινό διάδοχο του Octavia Tour. Με άλλα λόγια, το Rapid καλύπτει το κενό που δημιουργεί στη γκάμα της Skoda η ολική αναβάθμιση της νέας Octavia ΙΙΙ, απευθυνόμενο στον οικογενειάρχη που τιμολογιακά περιπλανιέται στην κατηγορία των μικρών sedan (όπως τα Fiat Linea & Chevrolet Aveo ή τα νέα Citroen C-Elysee και Peugeot 301), αν και λόγω αναγκών λοξοκοιτά στα μικρομεσαία (π.χ. τα Chevrolet Cruze & Opel Astra sedan). Πρόκειται για ακόμη μια απλή όσο κι έξυπνη κίνηση από τους Τσέχους που ξέρουν να παίζουν μπάλα ανάμεσα σε 2 κατηγορίες ταυτόχρονα - το σλόγκαν της μάρκας “Simple Clever” δεν είναι τυχαίο.

Rapid: ένα όνομα από τα παλιά

Ίσως δεν το γνωρίζεις, αλλά η Skoda είναι μια από τις ιστορικότερες αυτοκινητοβιομηχανίες. Το πρώτο Skoda Rapid π.χ. πρωτοεμφανίστηκε το 1935 και ήταν στην παραγωγή μέχρι το 1947 σε 3 εκδόσεις: 4θυρο, coupe και cabrio. Η ονομασία Rapid επανεμφανίστηκε το 1984, στην coupe έκδοση του 130 (γνωστό ως Target στην ελληνική αγορά) και χάθηκε πάλι το 1990, μέχρι το 2011 που η Skoda το χρησιμοποίησε για να λανσάρει ένα sedan βασισμένο στα Fabia και Polo, στην Ινδία. Από το 2012 όμως επανήλθε στο ευρωπαϊκό προσκήνιο, αποτελώντας τον εκπρόσωπο της Skoda στα μικρομεσαία οικογενειακά.


Rapid vs Octavia Tour
 

Αναμφίβολα, το σημαντικότερο μοντέλο της Skoda την τελευταία 15ετία είναι το Octavia 1ης γενιάς. Ήταν τόσο πετυχημένο που συνέχισε να πωλείται δίπλα στο Octavia5, μέχρι το 2010! Το Rapid ουσιαστικά συνεχίζει στην ίδια κατηγορία, προσφέροντας παραπλήσιες διαστάσεις και ακόμη μεγαλύτερους χώρους επιβατών και αποσκευών:

  RAPID OCTAVIA
ΜΗΚΟΣ (mm) 4.483 4.507
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 2.602 2.512
ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ (lt) 550 528

 

Skoda-Rapid-vs-Octavia 

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Απόδοση & λειτουργία κινητήρα
  • Οδική συμπεριφορά
  • Χώροι επιβατών και αποσκευών
  • Πρακτικότητα εσωτερικού
  • Προσεγμένη συναρμογή
  • Εξοπλισμός ασφάλειας
ξινά
  • Σκληρά πλαστικά
  • Άνεση στις χαμηλές ταχύτητες
  • Αίσθηση φρένων
απόψεις

Χώροι, χώροι, χώροι… σε ένα πακέτο που φωνάζει από μακριά τις οικογενειακές του διαθέσεις. Το Rapid προσφέρει απλόχερα ευκολία μεταφοράς και μόνον με πέντε μεγαλόσωμους επιβάτες και τις αποσκευές τους, θα δείξει ότι φτάνει στα όρια του. Πρακτικό και με στοιχεία φρέσκιας σχεδίασης, δείχνει «σημερινό» κρατώντας την τιμή του σε όσο το δυνατόν πιο προσιτά επίπεδα. Με τον diesel των 1,6 λίτρων, ενισχύει το οικονομικό ταξίδι και επιβραβεύει την τσέπη του οδηγού εν κινήσει, αλλά ανεβαίνει σημαντικά το κόστος απόκτησης του…

Δημήτρης Παππάς

GREEN TEC TECHNOLOGY

Όλες οι εκδόσεις κινητήρα του Rapid, πλην της βασικής 1.2 ΜΡΙ που δεν εισάγεται, μπορούν να εφοδιαστούν με το πακέτο GREEN TEC TECHNOLOGY. Το πακέτο αυτό κοστίζει 400 ευρώ και περιλαμβάνει σύστημα start-stop, σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα/ρολάρισμα για τη φόρτιση της μπαταρίας και ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης. Στο 1.6 TDI GREEN TEC των 105 ίππων η μέση κατανάλωση πέφτει στα 3,9 lt/100 km (από 4,4) και οι εκπομπές CO2 στα 104 g/km (από 114). Να πούμε εδώ πως στάνταρ είναι και το φίλτρο μικροσωματιδίων DPF. Μέσα στο 2013 περιμένουμε μια ακόμη πιο green έκδοση, την Greenline που θα εκπέμπει CO2 λιγότερο από 100 g/km.

Στην πρώτη κιόλας επαφή με το Rapid σου κάνει εντύπωση η καλαίσθητη, διαχρονική του σχεδίαση και οι τεράστιοι χώροι για το μέγεθός του. Ψάχνοντας στα ενδότερα, ανακαλύπτεις πως σε επίπεδο κινητήρων δεν έχουν γίνει τσιγγουνιές, με τους Τσέχους να έχουν διαλέξει την αφρόκρεμα από το ράφι της “μαμάς” Volkswagen. Στην πολύπαθη ελληνική αγορά την τιμητική τους έχουν οι 1.2 TSi βενζίνης των 86 και 105 ίππων, αλλά με δεδομένη την –συνήθως, έξω από κάθε λογική- τάση για diesel, ο 1.6 TDi των 105 ίππων έχει το δικό του αγοραστικό ενδιαφέρον.

 

Μέσα, παίζει εντός έδρας

Θα μπορούσα να παραλείψω τον τομέα των χώρων, αναφέροντας απλώς ότι και αυτό το Skoda τηρεί την παράδοση των χαοτικών χώρων. Το εσωτερικό είναι αναμφίβολα το πιο δυνατό χαρτί του Rapid στην παρτίδα των μικρομεσαίων sedan, προσφέροντας λύσεις-μπαλαντέρ σε κάθε σου ανάγκη. Οι χώροι για τους επιβάτες για παράδειγμα, στριμώχνουν στη γωνία πολλά μεγαλύτερα και ακριβότερα sedan. Δεν είναι τόσο το μήκος των 4,48 m όσο το τεράστιο μεταξόνιο των 2,6 m που εξασφαλίζει τόσο πλούσιο "αέρα" για τα πόδια 2 ενήλικων στο πίσω κάθισμα, ενώ στο ίδιο επίπεδο βρίσκεται και το διαθέσιμο ύψος. Ένας τρίτος επιβάτης δεν θα δυσκολευτεί να βολευτεί, παρά το ογκώδες κεντρικό τούνελ στο πάτωμα, αποζητώντας μόνο λίγο παραπάνω πλάτος. Και βέβαια, το πορτμπαγκάζ είναι πραγματικά τεράστιο: 550 λίτρα, ικανά να καταπιούν τα πάντα. Πρόσθεσε ακόμη την εξαιρετικά πρακτική πέμπτη πόρτα που ανοίγει ολόκληρη (με το τζάμι) παρά το σχήμα της που παραπέμπει σε sedan (χαρακτηριστικό γνώρισμα των οικογενειακών Skoda), αλλά και το διπλής όψεως δάπεδο του πορτμπαγκάζ, με μοκέτα από τη μία και λάστιχο από την άλλη, για να μπορείς να μεταφέρεις ότι θες χωρίς να φοβάσαι μήπως λερώσεις. Το μόνο που έχω να προσθέσω ως παρατηρήσεις, είναι πως αναδιπλώνοντας το πίσω κάθισμα (σε αναλογία 60/40) δημιουργείται σκαλοπάτι σε σχέση με το δάπεδο του πορτμπαγκάζ, αλλά αυτό μόνο σε μετακόμιση θα προβληματίσει. Σημείωσε πάντως ότι στη βασική έκδοση Active, το πίσω κάθισμα δεν αναδιπλώνεται καν.

Περνώντας στις εμπρός θέσεις, είναι παραπάνω από εμφανές πως οι Τσέχοι ποντάρουν στην ουσία, αποφεύγοντας καθετί που θα ανέβαζε το κόστος χωρίς ιδιαίτερο λόγο. Βολεύεσαι μια χαρά στη θέση οδήγησης, χάρη και στο τιμόνι που ρυθμίζεται σε ύψος και απόσταση και εκτιμάς τη σωστή εργονομία και την καλή ορατότητα γύρω-γύρω. Στο τελευταίο συμβάλλει τις βροχερές μέρες και ο πρακτικός υαλοκαθαριστήρας στο πίσω τζάμι. Στον τομέα της ποιότητας, τα υλικά ικανοποιούν στο μάτι, χάρη και στα νίκελ φιλέτα σε αεραγωγούς, όργανα, τιμόνι και κονσόλα. Είναι βέβαια σκληρά στο σύνολό τους και σε συνδυασμό με τη λιτή σχεδίαση κάνουν το εσωτερικό του Rapid να δείχνει κάπως μουντό, αν και αξιοπρεπές. Λίγο μαλακό υλικό στο επάνω μέρος του ταμπλό και ύφασμα στις πόρτες θα βελτίωναν την εικόνα, θα ανέβαζαν όμως το κόστος και την τιμή. Ευτυχώς η εικόνα βελτιώνεται στις εκδόσεις με τη διχρωμία μπεζ-μαύρο. Τα υλικά δείχνουν πάντως πως θα έχουν αντοχή στο χρόνο και τη χρήση, ενώ η συναρμογή τους είναι αψεγάδιαστη. Στα συν και η καλή ηχομόνωση - μόνο το χαρακτηριστικό κροτάλισμα του πετρελαιοκινητήρα ακούγεται ελαφρώς στο εσωτερικό, χωρίς σε καμιά περίπτωση να ενοχλεί. Φάουλ από την άλλη αποτελεί η έλλειψη διακοπτών για τα πίσω ηλεκτρικά παράθυρα στην πόρτα του οδηγού.

Μια ουσιαστική παράμετρος ενός αυτοκινήτου –και δη οικογενειακού– είναι η ασφάλεια. Εδώ το Rapid δεν αφήνει κανένα περιθώριο για κριτική, έχοντας στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις αερόσακους οδηγού, συνοδηγού, πλευρικούς και οροφής, ABS, ESP και Isofix στα πίσω καθίσματα, αλλά και την κορυφαία αξιολόγηση των 5 αστέρων στις δοκιμές του EURO NCAP.

 

Δώσε diesel στο λαό

Μετά από τόσα χρόνια απαγόρευσης, ο Έλληνας βγάζει το άχτι του και πολλές φορές επιλέγει το ακριβότερο diesel ακόμη κι όταν η απόσβεση στη διαφορά τιμής με το βενζινοκίνητο θα αργήσει ή δεν θα πραγματοποιηθεί ποτέ. Η γκάμα του Rapid έχει ωστόσο λύσεις για κάθε απαίτηση, ακόμη και για όσους ψηφίζουν “πετρέλαιο”. Ο σύγχρονος 1.600άρης TDI ταιριάζει περίφημα στον οικογενειακό προσανατολισμό του Rapid, όντως δυνατός, ήσυχος και οικονομικός. Η ισχύς φτάνει τους 105 ίππους στις 4.400 rpm. Είναι η ροπή των 250 Nm στις 1.500-2.500 rpm όμως αυτή που πρωταγωνιστεί στο έργο “επιδόσεις”, επιταχύνοντας ζωηρά το Rapid, τόσο από στάση (0-100 km/h σε 10,6 sec) όσο κυρίως εν κινήσει. Ο 1.6 TDI τραβάει γερά στο μεγαλύτερο φάσμα στροφών μέχρι ψηλά στις 4.500-5.000 rpm, με την αραιή κλιμάκωση των σχέσεων να εκμεταλλεύεται τη γεμάτη απόδοσή του. Το 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο διακρίνεται για τον σφικτό επιλογέα με το θετικό κούμπωμα.

Ο 1.600άρης diesel συνδυάζει τις επιδόσεις με την οικονομία. Η μέση κατανάλωση του Rapid 1.6 TDI τριγυρίζει στα 6 lt/100 km και με προσεκτική οδήγηση εύκολα τη ρίχνεις κοντά στα 5. Μόνο όταν αποφασίσεις να ξεζουμίσεις τον κινητήρα η μέση τιμή ξεπερνά τα 7 lt/100 km και φλερτάρει με το 8άρι.

Στην οδήγηση, το Rapid είναι κλασικό Skoda: σταθερό και εύκολο στο χειρισμό. Το καλοζυγισμένο τιμόνι, το υψηλό επίπεδο πρόσφυσης και οι περιορισμένες κλίσεις στις στροφές συμβάλλουν στην έντονη αίσθηση ασφάλειας που απολαμβάνει ο οδηγός. Ακόμη κι αν το πιέσεις σε φιδίσιες διαδρομές, εμφανίζει ελαφρά υποστροφή που εύκολα ελέγχεται και γενικά δεν τρομάζει, με το ESP να επεμβαίνει διακριτικά και άμεσα όταν χρειαστεί. Στον αυτοκινητόδρομο η σταθερότητα είναι αξιοσημείωτη, προσφέροντας άνετο και αγχολυτικό ταξίδι. Μεγάλο μερίδιο σε αυτό έχει η σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης (γόνατα MacPherson εμπρός-ημιάκαμπτος άξονας πίσω). Τόσο σφιχτή που σε ταχύτητες πόλης αδυνατεί να απορροφήσει αποτελεσματικά τις ανωμαλίες, χωρίς πάντως να καταντά κουραστική. Όσο ανεβαίνει η ταχύτητα λειτουργεί πολύ καλύτερα, έχοντας να επιδείξει και αθόρυβη λειτουργία. Συνήθεια, τέλος, χρειάζονται και τα φρένα που είναι αποτελεσματικά αλλά έχουν μέτρια (σπογγώδη) αίσθηση.

συμπέρασμα

Το Skoda Rapid κουμπώνει άριστα στις απαιτήσεις του σύγχρονου Έλληνα οικογενειάρχη με τις downsized οικονομικές δυνατότητες. Εστιάζει στην ουσία εντυπωσιάζοντας με τις οικογενειακές του περγαμηνές. Είναι άπαιχτο σε ευρυχωρία και πρακτικότητα, ενώ στην έκδοση 1.6 TDI των 105 ίππων συνδυάζει οικονομία και επιδόσεις. Κατά την άποψή μας πάντως, όπως κάθε diesel αποτελεί ιδανική επιλογή για όποιον καλύπτει μεγάλες αποστάσεις. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η επιλογή του 1.2 TSI των 105 ίππων είναι η πλέον ενδεδειγμένη στη γκάμα του Rapid. 

VIDEOS

SKODA Rapid 2012_Moodfilm

Skoda Rapid

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...