Skoda Octavia III

Η Skoda ποντάρει το μέλλον της στο πιο καλό χαρτί.

  • -
  • -
με μια ματιά

Η τρίτη γενιά Octavia μεγάλωσε κι άλλο! Η άνεση περνά σε άλλο επίπεδο και η πρακτικότητα συνδυάζεται με γνώριμες λύσεις σε κινητήρες-κιβώτια που ταιριάζουν απόλυτα με τις ανάγκες της Ελληνικής αγοράς.

γλυκά
  • Πληθωρικοί εσωτερικοί χώροι  
  • Τεράστιος χώρος αποσκευών
  • Πρακτικές λύσεις
  • Βασικός κινητήρας 1,2 λίτρων
  • Οικονομία
  • Ενδιαφέρουσες σχεδιαστικές λεπτομέρειες
ξυνά
  • Άτολμη σχεδίαση εξωτερικά
  • Ογκώδης κονσόλα
  • Αεροδυναμικοί θόρυβοι
Ηλεκτρονικά άνεσης κι ασφάλειας

Στον τομέα της άνεσης έχουμε το σύστημα Keyless (KESSY στην αργκό της Skoda) που χρησιμοποιείται για μεγαλύτερη ευκολία, το κουμπί εκκίνησης του κινητήρα είναι στη παραδοσιακή θέση του κλειδιού της μίζας. Επιπλέον διατίθεται: προσαρμοζόμενο cruise Control (ACC) με τη βοήθεια του οποίου διατηρείται σταθερή η απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, Intelligent Light Assistance που προσαρμόζει αυτόματα τη δέσμη των φώτων, το Automatic Parking Assist για εντελώς αυτόματο παρκάρισμα. Στο πακέτο Traveller  Assistance προσφέρεται το Traffic Sign recognition το οποίο χάρη στην ειδική κάμερα εντοπίζει τις πινακίδες κυκλοφορίας και ενημερώνει τον οδηγό για τα όρια ταχύτητας.

Για την ασφάλεια έχουμε το Multi Collision Brake το οποίο ακινητοποιεί το αυτοκίνητο σε περίπτωση που διαγνώσει κίνδυνο από δευτερεύων συμβάν, το Front Assistant που προειδοποιεί για ενδεχόμενη σύγκρουση και στην πιο ακραία συνθήκη αναλαμβάνει την πέδηση για λογαριασμό του οδηγού. Το City Emergency Braking Function είναι το αντίστοιχο του city safety, λειτουργεί για ταχύτητες από 5-30km/h και μπορεί να δημιουργήσει επιβράδυνση έως και 8m/sec2 προκειμένου να ακινητοποιηθεί σε αστικό περιβάλλον. Το Driver Activity Assistant είναι το αντίστοιχο fatigue detection το οποίο λαμβάνει στοιχεία από τον τρόπο που χειρίζεται το τιμόνι ο οδηγός και προειδοποιεί για κόπωση. Τέλος το Crew Protect Assistant προετοιμάζει τα συστήματα παθητικής ασφάλειας μόλις γίνει αντιληπτή πιθανή σύγκρουση και μαζεύει το λάσκο όλων των ζωνών ασφαλείας, κλείνει τα παράθυρα και την ηλιοροφή.

Μακριά από τις ακραίες οδικές συνθήκες που προκάλεσε το βαρύ μετεωρολογικό στην Ευρώπη, στο ηλιόλουστο Faro της Πορτογαλίας οδηγούμε τη νέα γενιά Octavia. Με επιλογές ουσίας σε αμάξωμα και μηχανικά μέρη και εμφάνιση που ακολουθεί την πεπατημένη, το μικρομεσαίο της Skoda χρησιμοποιεί την προίκα της προηγούμενης γενιάς σε χώρους κι άνεση και πλέον παίζει χωρίς αντίπαλο.

 

Πάτωμα και δίαιτα

Η τρίτη γενιά Octavia βασίζεται στο νέο σπονδυλωτό πάτωμα MQB, το οποίο  χρησιμοποιείται ήδη στις νέες γενιές Golf, Audi Α3 και Seat Leon. Παρά το γεγονός ότι διαφέρουν σε μεταξόνιο, τα δομικά στοιχεία επιτρέπουν τη χρήση της συγκεκριμένη τεχνικής λύσης η οποία εξοικονομεί βάρος, προσφέρει μεγαλύτερη ακαμψία και κάνει πιο εύκολη τη συναρμολόγηση στη γραμμή παραγωγής.  

Το νέο Octavia ελάφρυνε κατά 102 κιλά και η συγκεκριμένη βελτίωση επηρεάζει αισθητά τις επιδόσεις αλλά και την απόδοση των επιμέρους συστημάτων όπως αναρτήσεις, φρένα και φυσικά την οδική συμπεριφορά.

Από πλευράς διαστάσεων το νέο Octavia είναι δεόντως πληθωρικό. Προσφέρει τους μεγαλύτερους εσωτερικούς χώρους στην κατηγορία και μάλιστα είναι εντυπωσιακή η άνεση στο πίσω κάθισμα που συγκρίνεται ευθέως με μοντέλα της μεσαίας κατηγορίας. Σε σύγκριση με τον προκάτοχο, το Octavia κέρδισε 90mm σε μήκος, 45mm σε πλάτος και το μεταξόνιο είναι πλέον 2.686mm, αφού αυξήθηκε κατά 108 ολόκληρα χιλιοστά και είναι το μεγαλύτερο στα μικρομεσαία.

Οι αναλογίες του αμαξώματος δεν μεταβλήθηκαν αισθητά και η αύξηση του μήκους και του μεταξονίου επηρέασαν βασικά τον τρίτο όγκο του αυτοκινήτου, ώστε αφενός να βελτιωθεί περαιτέρω η άνεση στο πίσω κάθισμα και αφετέρου ο χώρος αποσκευών των 590 λίτρων να κατακτήσει την κορυφή της κατηγορίας. Μάλιστα ξεπερνά ακόμη κι αυτόν που προσφέρει η BMW Σειρά 5 Touring.

 

Χωρίς ρίσκο

Αισθητικά η νέα γενιά Octavia δεν χαρακτηρίζεται ρηξικέλευθη και ίσως η προσδοκία για πιο προκλητική εμφάνιση  να μην αφορά το κοινό στο οποίο απευθύνεται το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Όμως από σχεδιαστικής άποψης το ραφινάρισμα που έχουν υποστεί οι γραμμές του αυτοκινήτου και η προσοχή που δόθηκε στη λεπτομέρεια, δημιούργησαν ένα συνολικά καλαίσθητο τετράθυρο με λίγα στοιχεία από coupe ειδικά στην κολώνα C. Πλέον το αμάξωμα είναι liftback δηλαδή η πέμπτη πόρτα περιλαμβάνει το πίσω κρύσταλλο και ξεφεύγει από τα στενά σχεδιαστικά πρότυπα του τυπικού sedan.

Από τη στιγμή που ανέλαβε την ευθύνη του σχεδιαστικού τμήματος της εταιρείας ο Jozef Kaban και υπό την καθοδήγηση του De Silva, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στον επαναπροσδιορισμό της εταιρικής ταυτότητας και στην περίπτωση του Octavia η προσπάθεια φαίνεται ότι απέδωσε καρπούς.

Στο εμπρός μέρος τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν αισθητικά τη νέα γενιά Octavia είναι τα φανάρια με το τραπεζοειδές σχήμα, η διακριτική γρίλια του ψυγείου χωρίς υπερβολές στη χρήση του νίκελ και οι προβολείς ομίχλης, οι οποίοι είναι αρκετά μεγάλοι και λειτουργούν αισθητικά ως ενιαίο σύνολο με τα φώτα. Το λογότυπο της Skoda έχει δεσπόζουσα θέση στο ρύγχος του καπό που κατεβαίνει ελαφρά προς κάτω δίνοντας μια πιο δυναμική όψη.

Στο πίσω μέρος τα φανάρια λειτουργούν ως στοιχείο αναγνώρισης, ειδικά όταν είναι φωτισμένα, αφού σχηματίζουν το  λατινικό γράμμα C. Οι ακμές ειδικά στο πίσω τμήμα του αυτοκινήτου είναι ιδιαίτερα έντονες και χρησιμοποιήθηκαν αρκετές ώστε να κρύψουν τον όγκο. Χαρακτηριστικό της προσεγμένης υλοποίησης είναι οι γραμμές που διατρέχουν το αμάξωμα δημιουργώντας «περασιές» που χαρίζουν αρμονία και συνάφεια στο οπτικό αποτέλεσμα.

 

Η χαρά του οικογενειάρχη…

Στο εσωτερικό δεν υπάρχουν ιδιαίτερα καλολογικά στοιχεία που θα ξαφνιάσουν εν πρώτοις όψης. Η τευτονική λογική είναι η επικρατούσα και φυσικά δε τίθεται θέμα συζήτησης για εργονομικές ακροβασίες. Τα πάντα είναι τακτοποιημένα και λειτουργικά ώστε η εξοικείωση του οδηγού να γίνεται με το «καλημέρα». Στις εκδόσεις με το εργοστασιακό σύστημα πλοήγησης δεν αντιλαμβάνεσαι εύκολα το μεγάλο φάρδος της κεντρικής κονσόλας. Στις απλές εκδόσεις όμως όπου το χώρο της οθόνης (έως και 8’ ιντσών) καταλαμβάνει το  ηχοσύστημα, το αισθητικό αποτέλεσμα είναι λίγο αντιφατικό αφού τα τεράστια κουμπιά καλύπτουν ατυχώς το χώρο.  Οι θήκες για μικροαντικείμενα είναι πολλές και διάσπαρτες, μέχρι και ειδικό δοχείο για απορρίμματα υπάρχει, όμως ειδικά αυτές που αφορούν την αξιοποίηση του χώρου αποσκευών είναι απόλυτα πετυχημένες.

Η πρακτικότητα στο νέο Octavia «εκτοξεύτηκε» με την υιοθέτηση της πέμπτης πόρτας και πλέον υπάρχει εύκολη πρόσβαση σε όλο το βάθος του χώρου αποσκευών και δεν χρειάζεται κανείς να «βουτήξει» στο εσωτερικό για να ξεφορτώσει το πορτμπαγκάζ.


 

Πετρέλαιο ή Βενζίνη

Ο μικρότερος σε κυβισμό κινητήρας που θα είναι διαθέσιμο το Octavia είναι ο 1.2 TSI των 105 ίππων και ακολουθεί ο 1.4 TSI των 140 ίππων. Και οι δύο φέρουν την κωδική ονομασία ΕΑ211 καθώς ακολουθούν την ίδια αρχιτεκτονική και συνδυάζονται με 6άρι κιβώτιο ή 7άρι DSG.

Πρόκειται για την ανανεωμένη έκδοση του παλαιού ΕΑ111 που κινούσε το προηγούμενο Octavia στο οποίο έχουν γίνει μία σειρά από επεμβάσεις προκειμένου να μειωθεί το βάρος και να βελτιωθεί η αποδοτικότητα. Χρησιμοποιεί 16βάλβιδη κεφαλή και το νέο σύστημα ψύξης διπλού κυκλώματος, ένα που απάγει την υψηλή θερμότητα από τους κυλίνδρους κι ένα για τη χαμηλότερη από το turbo και το Intercooler. Η πολλαπλή εξαγωγής είναι ενσωματωμένη στην κεφαλή του κινητήρα ώστε να φτάνει πιο γρήγορα σε θερμοκρασία λειτουργίας προς όφελος της μείωσης των ρύπων. Ο κορμός του κινητήρα είναι πλέον από αλουμίνιο και εξοικονομήθηκαν συνολικά 22 κιλά παρά τα περισσότερα περιφερειακά που χρησιμοποιεί. Στα κινούμενη μέρη, η δίαιτα έφερε αποτελέσματα, έτσι ο στροφαλοφόρος και οι μπιέλες ελάφρωσαν κατά 20% και 30% αντίστοιχα.

Στην κορυφή από πλευράς απόδοσης είναι ο 1.8TSi των 180 ίππων που και αυτός συνδυάζεται με 6άρι ή 7άρι DSG. Έχει την ίδια ροπή 250 Nm με τον μικρότερο 1.4TSi, αλλά το εύρος λειτουργίας είναι μεγαλύτερο και καλύπτει ζώνη στροφών από τις 1.250 έως και τις 5.000rpm.

Οι διαθέσιμοι diesel για την Ελληνική αγορά είναι ο εξής …ένας 1.6TDi (EA288) ο οποίος προσφέρεται σε διαφορετικές εκδόσεις απόδοσης και ρύπων. Ο ΕΑ288 έχει κι αυτός βελτιωθεί σε αρκετά σημεία όπως στο σύστημα ψεκασμού, στο intercooler και χρησιμοποιεί πλέον ελατήρια χαμηλής τριβής και ρουλεμάν για την έδραση των εκκεντροφόρων. Οι επεμβάσεις αυτές συνολικά μείωσαν την κατανάλωση κατά 0,8lt/100km. Τρείς θα είναι οι εκδόσεις ισχύος του 1.6TDi : 90, 105 και 110ps Greenline. Ο Greenline θα είναι διαθέσιμος λίγο αργότερα και θα εκπέμπει μόλις 89gr/km με κατανάλωση 3,4 lt/100km σε μικτές συνθήκες. Στο μέλλον θα υπάρχει κι έκδοση με φυσικό αέριο. Για την περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης σε όλους τους κινητήρες θα υπάρχει διαθέσιμο το σύστημα Start-Stop.

 

Faro-Algavre

Οδηγώντας το νέο Skoda στους δρόμους της επαρχία Algavre του Πορτογαλικού νότου, είναι εμφανής η επίπτωση του μεγαλύτερου μεταξονίου και του μικρότερου βάρους  σε σχέση με τον προκάτοχο. Η ευστάθεια στο ταξίδι είναι σαφέστατα βελτιωμένη, όμως οι θόρυβοι που φτάνουν στο εσωτερικό είναι αντιληπτοί και οφείλονται όχι μόνο στην ηχομόνωση αλλά πιθανότατα και στους ογκώδεις πλαϊνούς καθρέπτες. Η ανάρτηση, με τον βελτιωμένο σε απόδοση ημιάκαμπτο άξονα, αποσβένει επαρκώς τις μικροανωμαλίες του δρόμου χωρίς να «πλέει» στις υψηλές ταχύτητες κουράζοντας τους επιβάτες. Στο απαιτητικό δίκτυο με τον μικρότερο σε ισχύ TSi να κινεί τους εμπρός τροχούς το Octavia είναι πρόθυμο να ακολουθήσει ακόμη και σβέλτο ρυθμό κίνησης.  Η ένδειξη της κατανάλωση χωρίς προσεκτική οδήγηση δεν ανέβηκε πάνω από 7,8 lt/100km.

Στην Ελληνική αγορά θα είναι διαθέσιμο από τον Μάιο με τιμή άγνωστη προς το παρόν. Με δεδομένο τον τιμοκατάλογο του Golf στις αντίστοιχες εκδόσεις κινητήρα τίθεται και το άνω όριο στην τιμή.

συμπέρασμα

Με πληθωρικές διαστάσεις και άνεση που θα ζήλευαν πολλά μεσαία οικογενειακά, η τρίτη γενιά Octavia κουβαλά όλη την «προίκα» του ομίλου σε τεχνολογία, άνεση και ασφάλεια, δίνοντας μια προσιτή λύση σε αυτούς που αναζητούν  το ένα και μοναδικό αυτοκίνητο για κάθε χρήση.

VIDEOS

Skoda Octavia III first drive

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...