Ford Focus ST – Renault Megane R.S. - The joy of life

Ακόμα και σήμερα υπάρχουν κατασκευές που μοιάζουν βγαλμένες από άλλες εποχές, που σημασία δεν είχε η μεταφορά από το ένα σημείο στο άλλο, αλλά η οδηγική απόλαυση.

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η αυτοκίνηση έχει ανοίξει ένα καινούργιο τελείως διαφορετικό κεφάλαιο. Αυτό που προτάσσει τις φιλικές προς το περιβάλλον κατασκευές, με τα υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος. Παρόλα αυτά, σε μία γωνία υπάρχει μία συγκεκριμένη μερίδα ανθρώπων που δεν αντιμετωπίζουν το αυτοκίνητο ως ένα μεταφορικό μέσο που σε μεταφέρει από το σημείο Α στο Β.
Πρόκειται για αυτούς που αποζητούν ευχαρίστηση από την οδήγηση και την έκκριση αδρεναλίνης που μπορεί να προσφέρουν οι κατασκευές αυτού του είδους.
Για αυτούς τους θιασώτες της αυτοκίνησης δημιουργήθηκε η κατηγορία των hot hatch, προσφέροντας οδηγική ευχαρίστηση και προσιτό κόστος. Το θετικό είναι ότι παρά τη στροφή των αυτοκινητοβιομηχανιών σε μοντέλα με μικρό οικολογικό αποτύπωμα, δεν γυρνούν την πλάτη στους λάτρεις της ταχύτητας και εξακολουθούν να προκαλούν έντονα συναισθήματα.
Στοιχεία που παραδοσιακά προσέφεραν τα Ford Focus ST και Renault Megane R.S. Δύο μοντέλα διαφορετικής σχολής που προς μεγάλη μας ικανοποίηση εξακολουθούν να διατηρούν την ίδια φιλοσοφία και χαρακτήρα.

 

Τόσο ίδια, μα τόσο διαφορετικά
Ως είθισται τα hot hatch βασίζονται σε καθημερινά χάτσμπακ, τα οποία μετά τις απαραίτητες παρεμβάσεις των σχετικών τμημάτων, συνήθως δεν θυμίζουν σε τίποτα τις  οικογενειακές τους εκδοχές. Και λέμε συνήθως, διότι το Ford Focus ST φροντίζει να είναι αρκετά διακριτικό. Παρατηρώντας περισσότερο θυμίζει την έκδοση ST-Line και πρέπει να αντικρύσεις το πίσω μέρος για να διαπιστώσεις ότι πρόκειται για την έκδοση των 280 ίππων. Και για αυτό ευθύνονται οι δύο ξεχωριστές απολήξεις της εξάτμισης και φυσικά το λογότυπο ST.
Αντίθετα, το Megane R.S. φωνάζει από μακριά την ταυτότητα του. Λες και έχει πάρει στεροειδή, το πρησμένο αμάξωμα οι μεγάλοι τροχοί που γεμίζουν τους θόλους, σε συνδυασμό με τους διαφοροποιημένους εμπρός και πίσω προφυλακτήρες του χαρίζουν μία πληθωρική εικόνα που σίγουρα δεν του επιτρέπει να περνάει απαρατήρητο. Και στις δύο περιπτώσεις το σχεδιαστικό αποτέλεσμα κρίνεται θελκτικό, αν και θα θέλαμε το Focus να διαφοροποιείται λίγο περισσότερο από τις μικρότερες εκδόσεις.

Ανοίγοντας την πόρτα του εσωτερικού η φιλοσοφία που διακρίνει και τις δύο κατασκευές είναι παρόμοια! Μικρές, αλλά ουσιαστικά αλλαγές που δεν κρύβουν στοιχεία εντυπωσιασμού και έχουν ουσιαστικό λόγο ύπαρξης. Έτσι, στο Focus ST τα εντυπωσιακά μπάκετ καθίσματα φέρουν ως συνήθως την υπογραφή της Recaro και διακρίνονται για την εξαιρετική τους πλευρική στήριξη. Το τριάκτινο τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη και το λογότυπο ST συμπληρώνουν τις όποιες αλλαγές, με τον εσωτερικό διάκοσμο να διακρίνεται για την ποιότητα που διακρίνει όλα τα Focus.



Στον αντίποδα, το Megane RS διαφοροποιείται και αυτό με τη σειρά του από τα μπάκετ καθίσματα με το ραφτό «R.S.» στο προσκέφαλο. Το τιμόνι με την κόκκινη ταινία αγωνιστικού τύπου συμβάλλει στη δημιουργία σπορ περιβάλλοντός, ενώ ευχάριστη πινελιά αποτελούν τα μεγάλα paddels για τη χειροκίνητη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου. Τίποτα άλλο δεν μαρτυρά τη διαφορά, με το R.S. να διακρίνεται για τη γοητεία της απλότητας που χαρακτηρίζει όλα τα Megane.

Ο ψηφιακός – αναλογικός κόσμος
Ακόμα ένα γνώρισμα των hot hatch αποτελεί η ποιότητα κύλισης και η πρακτικότητα τους. Το παράδειγμα του Honda Civic Type-R είναι χαρακτηριστικό, με το ιαπωνικό «όπλο» να δείχνει στην καθημερινότητα σαν… «ψάρι έξω από το νερό». Αντιθέτως, τόσο το Focus ST, όσο και το Megane R.S. αποδεικνύονται πολιτισμένα.
Το Ford ελέω και της ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενης ανάρτησης είναι ακόμα πιο άνετο στο πρόγραμμα Normal, αποσβαίνοντας τις περισσότερες από τις κακοτεχνίες των δρόμων, χωρίς να το χαρακτηρίζεις μαλακό. Στη Ford Perfomance επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν ότι πιο σύγχρονο διαθέτουν στη φαρέτρα τους, με αποτέλεσμα το Focus ST να διαθέτει τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ τεχνολογίας Continuously Controlled Damping.


Συγκεκριμένα, μία σειρά από αισθητήρες παρακολουθούν δεδομένα της ανάρτησης, του αμαξώματος, των συστημάτων πέδησης και διεύθυνσης, και ανάλογα ρυθμίζουν την απόσβεση των αμορτισέρ. Το αμάξωμα έχει έρθει 10 mm πιο κοντά στο έδαφος, την ώρα που η εμπρός γεωμετρία είναι ειδικά ρυθμισμένη για το προσθιοκίνητο Focus ST.
Με δεδομένη την αυξημένη ισχύ στους εμπρός τροχούς, επιβεβλημένη θεωρήθηκε η τοποθέτηση διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, το οποίο για την περίσταση έχει ηλεκτρονική διαχείριση και η Ford το αποκαλεί «eLSD». Το τελευταίο χρησιμοποιεί υδραυλικούς συμπλέκτες για την κατανομή έως και 100% της ροπής στον τροχό με την περισσότερη πρόσφυση.

Οι Γάλλοι είναι σπεσιαλίστες του είδους όσον αφορά το στήσιμο. Για το κορυφαίο Megane δεν επέλεξαν ηλεκτρονικές λύσεις, αλλά επιχείρησαν να καινοτομήσουν με το σύστημα τετραδιεύθυνσης 4Control. Συγκεκριμένα, οι πίσω τροχοί στρίβουν αντίθετα από τους εμπρός σε γωνία 2,7 μοιρών σε χαμηλές ταχύτητες, ενώ με μεγαλύτερη στρίβουν προς την ίδια κατεύθυνση με τους εμπρός με γωνία που δεν ξεπερνάει τη μία μοίρα σε σχέση με το διαμήκη άξονα. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός πως σε αντίθεση με την πλέον δημοφιλή τάση της εποχής, το Megane R.S. δεν διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ!
Αντιθέτως, κάνει χρήση συμβατικών με υδραυλικά bump stop και ένα επιπλέον έμβολο ελέγχου στο εσωτερικό. Τέλος, ο εμπρός άξονας ανεξάρτητης διεύθυνσης της Renault συνδυάζεται με ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό, σε αντίθεση με την έκδοση Cup που χρησιμοποιεί μηχανικό μπλοκέ διαφορικό.
Συγκριτικά το Megane είναι πιο σφικτό και η ανάρτηση με τα υδραυλικά bump stop «διαβάζει» τις περισσότερες από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Μπορεί να τις απορροφά στο μεγαλύτερο μέρος τους και να τις φιλτράρει σε σημαντικό βαθμό πριν περάσουν στην καμπίνα των επιβατών, αλλά σίγουρα όχι στο βαθμό που τα καταφέρνει το Focus.

Όλα είναι δρόμος!
Βέβαια, και στις δύο περιπτώσεις αυτό που ενδιαφέρει δεν είναι ο πολιτισμένος χαρακτήρας τους, αλλά η στιγμή που ο… διάβολος μπαίνει στο κορμί τους! Στο Focus ST η θέση οδήγησης είναι ιδανική, με το τιμόνι και τον επιλογέα στη σωστή απόσταση. Στο πρόγραμμα Track – το πλέον σκληροπυρηνικό- σου θυμίζει το λόγο που όσες κατασκευές φέρουν την υπογραφή της Ford Performance καταφέρνουν να προσφέρουν ισχυρές δόσεις αδρεναλίνης.
Το υπερτροφοδοτούμενο σύνολο των 280 ίππων εντυπωσιάζει με την απόκριση στο γκάζι λόγω και των 2.300 cc. Από τις 2.000 rpm αισθάνεσαι μία ισχυρή ώθηση που στις 3.000 μετουσιώνεται σε μία γερή γροθιά στο στομάχι. Το σύστημα διεύθυνσης σε ξυπνάει με την αμεσότητα και την πληροφόρηση του, παρά το γεγονός ότι είναι ηλεκτρικό.

Ο επιλογέας των έξι σχέσεων με τις μικρές διαδρομές και την πολύ καλή αίσθηση σε κάνει να αναρωτιέσαι για ποιον λόγο να προτιμήσεις αυτόματο κιβώτιο. Το πλαίσιο σε γεμίζει αυτοπεποίθηση με το ζύγισμα, την αμεσότητα και τις προβλέψιμες αντιδράσεις που το διακρίνουν. Παρά τους 280 ίππους στους εμπρός τροχούς το Focus ST, το μπλοκέ διαφορικό της Ford καταφέρνει να χαλιναγωγήσει τη μεγάλη ισχύ, προσφέροντας μάλιστα μηχανική αίσθηση.
Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ υψηλά, όντας ουδέτερο και μόνο αν το προκαλέσεις θα πλασαριστεί ελαφρώς με τα τέσσερα, επιτρέποντας την τοποθέτηση πριν τη στροφή. Αυτό το ελάφρωμα του πίσω μέρους, σε συνδυασμό με τον προοδευτικό τρόπο που το κάνει, το καθιστούν εξαιρετικά ευχάριστο το βαθμό της συμμετοχικότητας.

Με δεδομένο το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των δημιουργιών του τμήματος R.S. κατάφερνε να μας συναρπάσει, «γλιστρήσαμε» με ανυπομονησία στο εσωτερικό του Megane. Η θέση οδήγησης είναι ιδανική, με το κάθισμα χαμηλά τοποθετημένο, το τιμόνι κοντά στα χέρια και την πλευρική στήριξη να αγγίζει το τέλειο. Επιλέγοντας το πρόγραμμα οδήγησης με τον κωδικό «Race» το R.S. ξεδιπλώνει τις αρετές του. Το τιμόνι βαραίνει, την ώρα που η απόκριση του κιβωτίου και του κινητήρα είναι «στα κόκκινα»!
Με το πόδι στο πάτωμα έκπληξη προκαλεί η παντελής απουσία εκρηκτικότητας, με το Megane R.S. να επιταχύνει σχεδόν ηλεκτρικά! Ο 1.800άρης των 280 ίππων είναι γεμάτος από χαμηλά και οι στροφές ανεβαίνουν μέχρι το όριο περιστροφής του κινητήρα γραμμικά χωρίς ξεσπάσματα. Αντίστοιχα ευχάριστη αίσθηση έχει το αυτόματο κιβώτιο,  με την παρουσία των paddles να συμβάλλει σε αυτό. Δεν έχει την αμεσότητα ενός χειροκίνητου, αλλά αποτελεί από τα καλύτερα του είδους.
Από τη στιγμή που οι τροχοί θα βρεθούν υπό γωνία άμεσα διαπιστώνεις την παρουσία της τετραδιεύθυνσης. Το τιμόνι αν και ελαφρύ έχει εξαιρετική αμεσότητα και το εμπρός μέρος αντιδρά ακαριαία σε κάθε κίνηση. Σημαδεύεις και ουσιαστικά το πίσω μέρος ακολουθεί, έχοντας την τάση να πλασαριστεί γλυκά. Αυτό το χαρακτηριστικό «ελάφρωμα» των γαλλικών μοντέλων εξακολουθεί να υφίσταται στο σκληροπυρηνικό Megane, ρυθμίζοντας τη συμπεριφορά του με το σύστημα διεύθυνσης, το γκάζι και την επιθυμία σου.


Αντενίζοντας το μέλλον με νοσταλγικό χαρακτήρα
Η εποχή που κατασκευές του είδους θα αποτελούν σπάνιο είδος δεν είναι μακριά. Αναμφίβολα, σπορ μοντέλα με εντυπωσιακή εμφάνιση, τεράστιες ιπποδυνάμεις και εκρηκτικές επιδόσεις δεν θα εκλείψουν. Θα εξακολουθούν να κυκλοφορούν ανάμεσα μας. Τι θα λείψει; Αυτοκίνητα όπως το Ford Focus ST και το Renault Megane R.S. που απευθύνονται στον πραγματικό οδηγό.
Η νεότερη δημιουργία του τμήματος της Ford Performance ανήκει σε αυτό το είδος. Αφήνοντας στην άκρη τον κυβισμό και το κόστος κτήσης, μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι η νεότερη γενιά του Focus ST είναι η κορυφαία evere με το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό. Σύγχρονο και σύμφωνο με τις προσταγές της εποχές σε επίπεδο τεχνολογίας και ασφάλειας, και πολιτισμένο όταν το απαιτούν οι περιστάσεις. Την ίδια ώρα, όμως, είναι ικανό να σου προσφέρει ισχυρές δόσεις αδρεναλίνης αν το επιθυμείς και οι περιστάσεις το επιτρέπουν. Χωρίς να αισθάνεσαι αποκομμένος πίσω από το τιμόνι του, όντας συμμετοχικό και εξαιρετικά ευχάριστο οδηγικά.
Την ίδια ώρα, το Renault Megane R.S. είναι… γνήσιο παιδί της γαλλικής σχολής. Πρόκειται για μία κατασκευή που προσφέρει απλόχερα οδηγική απόλαυση με ανόθευτο και μηχανικό τρόπο. Οδηγοκεντρικά, συμμετοχικά, «χτίζοντας» επάνω στη σχέση ανθρώπου-μηχανής, χωρίς την παρέμβαση σύγχρονων βοηθημάτων.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

  Ford Focus ST Renault Megane R.S. EDC 280
Κινητήρας 2.3 Ecoboost 1.8 Turbo
Ιπποδύναμη 280 PS 280 PS
Ροπή 420 Nm 390 Nm
Κιβώτιο Χειροκίνητο
6 σχέσεων
Αυτόματο διπλού συμπλέκτη
6 σχέσεων
0-100 km/h 5,7 sec 5,8 sec
Τελική Ταχύτητα 250 km/h 255 km/h
Κατανάλωση 7,9 lt/100 km 6,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 179 gr/km 155 gr/km
Τιμή 44.036 ευρώ 43.480 ευρώ


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...