Ford Ka 1.3 TDCi diesel

Το μικρό Ford Ka επικεντρώνει την προσοχή του στην ευχαρίστηση του οδηγού, αλλά και στην οικονομία με το μικρό πετρελαιοκίνητο σύνολο και αξίζει μια δεύτερη ματιά

  • -
  • -
Ισχύς75 PS
Ροπή137 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h13,1 sec
Μέση κατανάλωση4,2 lt/100km
Εκπομπές CO2112 gr/km
Euro NCAP
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά
Αστική εκπροσώπηση από την Ford με μια κόμπακτ λύση που στην δεύτερη γενιά εξακολουθεί να χαμογελάει στον οδηγό. Η diesel εκδοχή χαμογελάει και στην τσέπη του.

Παρά τα χρόνια που μετράει στην αγορά, το μικρότερο Ford στην γκάμα έχει λόγους να απασχολεί ακόμα. Έχοντας επιλέξει διαφορετική εμπορική προσέγγιση από το Fiat 500 (μοιράζονται πάτωμα και μηχανκά μέρη και δανείζονται την γραμμή παραγωγής σε εργοστάσιο της Πολωνίας), το Ka με την σχεδιαστική λογική του kinetic design κατάφερε παρά τη συμβατική τεχνολογία να συγκεντρώσει πλεονεκτήματα που έβρισκες σε αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας. Οι αξιοπρεπείς χώροι για το μέγεθος του αυτοκινήτου και η ξεχωριστή οδική συμπεριφορά συνώνυμη με το επικοινωνιακό στιλ των καλοστημένων Ford, είναι στοιχεία της προσωπικότητας Ka από τότε που πρωτοεμφανίστηκε. Σήμερα που η δελεαστική τιμή αποτελεί κανόνα εμπορικής επιτυχίας, το Ka "κροταλίζει" ελεύθερα τον πετρελαιοκίνητο σκοπό που γαληνεύει την τσέπη, μετά την αγορά.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Απόδοση
  • Τιμόνι
  • Οδική συμπεριφορά
  • Φρένα
  • Κατανάλωση
ξινά
  • Χώρος αποσκευών
  • Θόρυβος από τον κινητήρα 
απόψεις

Δεν είναι συχνό φαινόμενο να συναντάς μικρό αυτοκίνητο πόλης με κινητήρα πετρελαίου. Οι diesel αυξάνουν το βάρος, περιορίζοντας αφενός τα οφέλη σε κατανάλωση καυσίμου, προσθέτοντας αφετέρου έναν ακόμη πονοκέφαλο στους μηχανικούς εξέλιξης: βαρύτερο μπροστινό μέρος που επηρεάζει την οδική συμπεριφορά. Στη Ford για το δεύτερο ποτέ δεν είχαν πρόβλημα αφού έχουν τον τρόπο τους με το στήσιμο των αυτοκινήτων τους. Αλλά και σε οικονομία, το πετρελαιοκίνητο Ka έχει τον πρώτο λόγο συγκριτικά με το βενζινοκίνητο 1.200άρι, προσφέροντας μάλιστα και καλύτερο τράβηγμα στο πάτημα του γκαζιού. Το αν αξίζει τελικά, είναι καθαρά υπόθεση υπολογισμών: στα συν τα κέρδη σε χρήση, στα μείον η διαφορά τιμής, συνυπολογίζεις το πόσα χιλιόμετρα κάνεις ετησίως και καταλήγεις στο «με συμφέρει – δεν με συμφέρει».

Γιάννης Λημναίος

 

Αυγό ημέρας

Στην Ford εμπνεύστηκαν από το αρχικό σχέδιο του 1996 και προσπάθησαν να το εξελίξουν με σύγχρονα δυναμικά στοιχεία που θα του δίνουν την δική του ξεχωριστή προσωπικότητα. Ακόμα και σήμερα, το χαριτωμένο αυγό δείχνει επίκαιρο και φρέσκο σε εικόνα για να πει κανείς ότι κούρασε. Η τραπεζοειδής μάσκα και τα σεβαστών διαστάσεων αμυγδαλωτά φώτα δημιουργούν μορφή προσώπου με ορθάνοιχτα μάτια εμπρός, ενώ οι κουπέ γραμμές στις πλαϊνές γυάλινες επιφάνειες και τα τονισμένα νεύρα στο αμάξωμα προβάλουν το δυναμικό στιλ. Με μήκος στα 3.620 mm ώστε να παραμένει κόμπακτ και ευέλικτο, και γενναιόδωρο ύψος ώστε να ελευθερώσει χώρο για τα κεφάλια των επιβατών, το Ka εξυπηρετεί τον εσωτερικό του κόσμο χωρίς να συμβιβάσει τον εξωτερικό. Η ψηλή θέση οδήγησης προσφέρει καλύτερη εποπτεία του δρόμου, ενώ δεν απαιτεί να είσαι μινιόν για να βολευτείς εκεί. Οι χώροι για τέσσερις ενήλικες επιβάτες είναι καλοί για το μέγεθος του αυτοκινήτου, ενώ και αυτός για τις αποσκευές με τα 224 lt αρκεί για το μέγεθος και τις καθημερινές ανάγκες. Ο βαθμός συγγένειας με το 500 φαίνεται μόνο όσον αφορά την διάταξη στο ταμπλό, με τον επιλογέα τοποθετημένο ψηλά στην προέκταση της κονσόλας. Το ευμεγέθες λογότυπο άλλωστε σου υπενθυμίζει που βρίσκεσαι και σχεδιαστικά καταφέρνει να διαφοροποιηθεί με αποχρώσεις ανάλογες του αμαξώματος σε κονσόλα και τιμόνι, στρογγυλούς αεραγωγούς και την κλασική τετράδα οργάνων (κοντέρ, στροφόμετρο, δείκτες βενζίνης και θερμοκρασίας) με την νεανική γραμματοσειρά.
Τα υλικά είναι σκληρά, αλλά καλοσυναρμολογημένα, ενώ χειριστήρια και διακόπτες θυμίζουν και λειτουργούν όπως συνηθίζεται στις κατασκευές της Ford. Αν εξαιρέσει κανείς τους διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων που βρίσκονται εκατέρωθεν του λεβιέ ταχυτήτων, εργονομικά το Ka τα καταφέρνει περίφημα, με μικρούς αλλά υπαρκτούς αποθηκευτικούς χώρους και με ντουλαπάκι συνοδηγού. Ο εξοπλισμός δεν είναι θεαματικά επίκαιρος, αλλά στην έκδοση Trend Plus της δοκιμής δεν έλειπαν τα απαραίτητα στοιχεία όπως οι 4 αερόσακοι το ABS, ο κλιματισμός, το ηχοσύστημα με υποδοχές AUX και MP3, το trip computer, ηλεκτρικά παράθυρα και κλειδαριές καθώς και καθρέφτες που είναι και θερμαινόμενοι, αλλά και άλλα στοιχεία που ανήκουν είτε στο βασικό είτε σε προαιρετικό πακέτο.

 

Η μελωδία του πετρελαίου

Με το που γυρνάει το κλειδί στον διακόπτη και ενεργοποιεί τον 1.3 TDCi καταλαβαίνεις στεντόρεια φωνή ελαφρώς παράταιρη για το μικρό χαριτωμένο αμάξωμα. Με ονομασία Duratorq, αλλά καταγωγής Fiat αντιλαμβάνεσαι ότι το ίδιο μοτέρ φοριέται και σε μοντέλα των Ιταλών που χαρακτηρίζονται για το βαρύτονο στιλ. Τα 1.248 cc προσφέρουν 75 ίππους στις 4.000 rpm, ενώ τα 137 Nm ροπής στις 1.500 rpm κάνουν όλη την δουλειά.
Μπορεί τα νούμερα να μην ακούγονται συναρπαστικά, όμως το ελαφρύ αμάξωμα τα καταφέρνει περίφημα. Σχεδόν εκατό κιλά βαρύτερο του βενζινοκίνητου Ka εξαιτίας του βαρύτερου πετρελαιοκινητήρα, όμως το μικρό Ford διατηρείται κάτω από τα χίλια κιλά και παρά τις πιο απλωμένες σχέσεις στο 5άρι κιβώτιο ισοφαρίζει έως και διακρίνεται σε επίπεδο επιδόσεων. Τα 161 km/h τελικής ταχύτητας και τα 13,1’’ για τα πρώτα 100 km/h, είναι πραγματικότητα ενώ όσο και αν δεν εντυπωσιάζουν η μεγάλη διαφορά εστιάζεται στις ρεπρίζ και φυσικά στην κατανάλωση. Δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 7 lt/100km αν αντί για παπούτσι φορέσεις αμόνι, ενώ σε λογική χρήση που δεν απαιτεί οι στροφές να ξεπεράσουν τις 3.000 rpm και χωρίς ιδιαίτερους κανόνες οικονομικής οδήγησης, βλέπεις τιμές ανάμεσα στα 5 με 6 lt/100 km και ποτέ παραπάνω. Αν μάλιστα είσαι τύπος με ελαφρύ πόδι το τάλιρο θα κατοικοεδρεύει στο trip computer και ίσως φλερτάρει και με τις πάνω τιμές του τέσσερα αν αποδειχτείς μαέστρος της οικονομίας. Με μια μέση τιμή στα 5 lt/100 km που είσαι ταυτόχρονα και σβέλτος, το Ka εξασφαλίζει με τα 35 λίτρα του ρεζερβουάρ του 700 km αυτονομίας και δίνει ανάσες στο πορτοφόλι σου.
Ο fun to drive χαρακτήρας του πρώτου Ka διατηρείται αναλλοίωτος χάρις την επιμέλεια των μηχανικών της Ford. Οι ρυθμίσεις στην ανάρτηση και στην ηλεκτρική κρεμαγιέρα δίνουν πιο άμεσο και ευχάριστο αποτέλεσμα από τον Ιταλό «αδερφό». Κοπανάει λιγότερο στις ανωμαλίες και ακούει πιο κεφάτα τις εντολές ενός νεαρού με διάθεση για οδήγηση. Οι περιορισμένες κλίσεις και η δεμένη σπορτίφ αίσθηση οφείλονται στο διαφορετικό ημιάκαμπτο άξονα πίσω, με αντιστρεπτική στο εσωτερικό του. Έτσι, το Ka θυμίζει σε πάτημα και αίσθηση το Fiesta, αρκεί βέβαια να θυμάται κανείς ότι οδηγεί ένα αυτοκίνητο με μεταξόνιο 2.300 mm. Τώρα το σήμα κατατεθέν του Ka, η χαρακτηριστική ευελιξία του, συνδυάζεται με σταθερότητα και ωριμότητα οδικής συμπεριφοράς. Το τιμόνι του είναι ακριβές και με σωστό βάρος, ενώ το πίσω μέρος διαθέτει το DNA της Ford, κάτι που σημαίνει ότι βοηθάει στο στρίψιμο. Ακόμα και το ESP, που διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιμής, μπορεί να μην απενεργοποιείται όμως είναι ρυθμισμένο ώστε να επεμβαίνει με λιγότερο ενοχλητικό τρόπο, επιτρέποντας κάποιο ποσοστό ολίσθησης πριν σε επαναφέρει στην τάξη.
Η θέση οδήγησης, παρότι λείπουν οι ρυθμίσεις σε βάθος στο τιμόνι, είναι βολική. Παραμένει βέβαια αμφιθεατρική, όμως οι ψηλότεροι δεν θα νιώσουν καβάλα στο Ka. Ο επιλογέας βρίσκεται στην σωστή θέση για δραστήρια ή χαλαρωτική οδήγηση και το μόνο που σου μένει είναι να επιλέξεις τον ρυθμό που σου ταιριάζει πίσω από το τιμόνι του λιλιπούτειου Ford. Τελικά το ασφαλές, οικονομικό και ποιοτικό αυτοκίνητο πόλης, εκτός από γνήσιος εκφραστής της παράδοσης Ford στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, δίνει άλλη διάσταση στα μικρά αυτοκίνητα πόλης και με το πετρελαιοκίνητο αβανταζ διευκολύνει προυπολογισμό και εξοδολόγιο, στοιχεία σημαντικά για τον σημερινό αγοραστή.

TEST_FORD_KA_DIESEL

συμπέρασμα
Αποδεικνύεται εξαιρετικό για την πόλη από άποψη χρηστικότητας, σπιρτόζικο σε διάθεση και σχεδίαση και σίγουρα διατηρεί τον fun to drive χαρακτήρα όπως αρχικά τον γνωρίσαμε στο πρώτο Ka. Στην πετρελαιοκίνητη έκδοση Trend Plus ο εξοπλισμός προσφέρει το παραπάνω που αναζητάς για να θεωρηθεί σύγχρονος και η τιμή μπορεί να μην ανταγωνίζεται την προσφορά της βενζινοκίνητης, όμως παραμένει ελκυστική για μικρό diesel. Με την έξτρα ροπή και τις αναζωογονημένες επιδόσεις, την εξασφαλισμένη οικονομία σε καύσιμο και την αυξημένη αυτονομία με το 35άρι ρεζερβουάρ, το πετρελαιοκίνητο Ka είναι ένα απολαυστικό μικρό αυτοκίνητο για μεγάλες αστικές και ακόμα περισσότερο περιαστικές περιπέτειες.

Ford Ka

POLL

Θεωρείτε αρκετή την κρατική επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

  • Ναι, ίσως μάλιστα αγοράσω ένα.
  • Όχι, είναι μικρή η επιδότηση.
  • Τα κίνητρα είναι αρκετά αλλά τα ηλεκτρικά παραμένουν ακριβά.
  • Θα έπρεπε να επιδοτούνται και τα plug-in υβριδικά.
89
GOCAR Magazine #89

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...