Τα πάντα για τη Formula E

Ένα εγχειρίδιο 1.209 λέξεων για τους υποψήφιους οπαδούς του πρωτοποριακού πρωταθλήματος ηλεκτροκίνητων μονοθέσιων

  • -
  • -
Τα πάντα για τη Formula E
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Τα τελευταία χρόνια το διαδίκτυο έχει πλημμυρίσει από κείμενα που παρουσιάζουν την ηλεκτροκίνηση ως το μέλλον της αστικής κινητικότητας. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ωστόσο, δεν αποτελούν μια πτυχή του προσεχούς μέλλοντος, αλλά του παρόντος. Απόδειξη της δυναμικής εισόδου της ηλεκτροκίνησης στη ζωή μας δεν συνιστά μόνο το αδιάλειπτο λανσάρισμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την συντριπτική πλειονότητα των κατασκευαστών, αλλά και ο εξηλεκτρισμός του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η ABB FIA Formula E Championship –ευρύτερα γνωστή ως Formula E-  το πρωτάθλημα αγώνων ηλεκτροκίνητων μονοθέσιων, το οποίο βρίσκεται υπό την αιγίδα της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) και διεκδικεί μέρος της αίγλης της Formula 1. Τα μεγαλόπνοα σχέδια της Formula E για πρωτοκαθεδρία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, ναι μεν δεν έχουν καρποφορήσει πλήρως, παρατηρείται δε, σε παγκόσμιο επίπεδο, μια σταθερή αύξηση του ενδιαφέροντος. Επειδή, λοιπόν, μπορεί και εσύ να αποτελείς υποψήφιο fan αυτού του νεότευκτου και φιλόδοξου πρωταθλήματος, το GOCAR σου παρουσιάζει όσα οφείλεις να γνωρίζεις.

Κάθε πρωτάθλημα/σεζόν πόσους αγώνες έχει και πού πραγματοποιούνται;

Κάθε αγωνιστική περίοδος (καλαντάρι) περιλαμβάνει 13 αγώνες (E-Prix) που διεξάγονται σε 12 πόλεις και των 5 Ηπείρων. Η δράση διαρκεί επτά μήνες και εκτυλίσσεται εντός του αστικού ιστού κάποιων από των γνωστότερων πόλεων παγκοσμίως (Ρώμη, Παρίσι, Μονακό, Βερολίνο, Νέα Υόρκη κ.ο.κ.) και όχι σε πίστες στα περίχωρά τους.

Πόσοι είναι οι οδηγοί και ποιους τίτλους διεκδικούν;

Στη Formula E συμμετέχουν 11 ομάδες και 22 οδηγοί οι οποίοι κάθονται πίσω από το τιμόνι 22 αυτοκινήτων. Κάθε ομάδα, δηλαδή, εκπροσωπείται από δύο οδηγούς.

 Οι τίτλοι είναι δύο: Ένας που αφορά τους οδηγούς και ένας άλλος που σχετίζεται με την ομάδα. Το βαρύτιμο τρόπαιο θα κατακτήσει ο πιλότος εκείνος που θα συλλέξει τους περισσότερους πόντους κατά την επτάμηνη αγωνιστική περίοδο, ενώ «πρωταθλήτρια» θα αναδειχθεί η ομάδα που οι οδηγοί της θα μαζέψουν αθροιστικά την υψηλότερη βαθμολογία.

Πώς διανέμονται οι πόντοι;

Στο τέλος κάθε αγώνα, από τους 22 οδηγούς, πόντους μαζεύουν μόνο οι πρώτοι 10. Επομένως:

1ος – 25 πόντοι

2ος – 18 πόντοι

3ος – 15 πόντοι

4ος- 12 πόντοι

5ος – 10 πόντοι

6ος – 8 πόντοι

7ος – 6 πόντοι

8ος – 4 πόντοι

9ος – 2 πόντοι

10ος - 1 πόντος

Επιπλέον βαθμούς αποσπά τόσο εκείνος που θα κατοχυρώσει την Pole Position (Julius Baer Pole Position) όσο και ο πιλότος που θα σημειώσει τον ταχύτερο γύρο κατά τη διάρκεια του αγώνα.

  • Julius Baer pole position – 3 πόντοι
  • Ταχύτερος γύρος - 1  πόντος*


ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΓΕΝΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΙΛΟΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ


*Σημειωτέον πως προκειμένου να «μετρήσει» ο πόντος του ταχύτερου γύρου, ο οδηγός που τον «απέσπασε» πρέπει να τερματίσει εντός της πρώτης δεκάδας. Διαφορετικά, ο πόντος θα «μεταφερθεί» στον οδηγό εκείνον που σημείωσε τον δεύτερο ταχύτερο χρόνο, εφόσον βρίσκεται εντός δεκάδας.

Τεχνολογία μονοθέσιων

Παρόλο που η Formula E μετράει μόλις 5 χρόνια ζωής, η τεχνολογία που εγκολπώνονται τα μονοθέσια εξελίσσεται με αστραπιαίους ρυθμούς. Στη σεζόν που διανύουμε (Season 5), τα 22 αγωνιστικά έχουν προχωρήσει στη «δεύτερη γενιά» τους. Η χωρητικότητα των μπαταριών έχει διπλασιαστεί συγκριτικά με της πρώτης γενιάς, κάτι που τους επιτρέπει να ολοκληρώσουν τον αγώνα χωρίς ανεφοδιασμό και χωρίς αντικατάσταση του οχήματος. Η συνολική ισχύς αντιστοιχεί σε 250 kW (335 ps) και η επιτάχυνση στα 100 km/h από στάση πραγματοποιείται σε μόλις 2.8 δευτερόλεπτα. Όσον αφορά την τελική, αυτή ανέρχεται σε 280 km/h.

ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΤΟ ΠΙΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ FORMULA E;

Κατά τη διάρκεια του αγώνα, όμως, μόνο τα 200 kW είναι διαθέσιμα, ενώ η αξιοποίηση των 250 kW θα επιτρέπεται σε ειδικές περιπτώσεις (Attack Mode και Fanboost) οι οποίες αναλύονται παρακάτω.

Τα «ορεκτικά» και το… κυρίως πιάτο


Shakedown Session/ αναγνωριστικοί γύροι: Στις περισσότερες περιπτώσεις, πραγματοποιείται την Παρασκευή – την ημέρα πριν το «κυρίως πιάτο». Βέβαια, αυτό δεν αποτελεί απαραβίαστο κανόνα, μιας και η μέρα διεξαγωγής του Shakedown - ως επί το πλείστον- εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα της πίστας (των δρόμων της εκάστοτε πόλης). Οι πιλότοι έχουν την ευκαιρία να «τσεκάρουν» τα ηλεκτρονικά συστήματα και την «αξιοπιστία» των μονοθέσιων. Παρ’ όλα αυτά, δεν πραγματοποιούν ολιστικά τεστ, μιας και το αυτοκίνητο κινείται με μειωμένη ταχύτητα, με την ισχύ να περιορίζεται στα 100kW (136 ps).

Practice Sessions/Ελεύθερες δοκιμές: Πρόκειται για χρονομετρημένους γύρους της πίστας, όπου οι πιλότοι έχουν την ευκαιρία να πάρουν μία «πρόγευση» για τον επικείμενο αγώνα και να προσαρμόσουν αναλόγως το set-up του μονοθέσιού τους. Οι χρόνοι, ωστόσο, που θα πραγματοποιήσουν οι οδηγοί στα practice sessions δεν λαμβάνονται υπόψη στον αγώνα.

Αυτές διαχωρίζονται σε δύο μέρη: Μία 45λεπτη (Practice 1) και στη συνέχεια μία 30λεπτη (Practice 2). Στο σημείο αυτό πρέπει να καταστεί ξεκάθαρο το εξής: Πως οι πλειονότητα των αγώνων διαρκούν μία μέρα, προκειμένου να μην διαρραγεί η ομαλή κυκλοφορία στην εκάστοτε πόλη που λαμβάνει χώρα το E-Prix. Ορισμένες φορές, ωστόσο, τα events διαρκούν δύο μέρες (Double-header), όπου η δράση… διπλασιάζεται. Σε αυτές τις περιπτώσεις, πραγματοποιείται μόνο το 45λεπτο practice (Practice 2) κατά τη δεύτερη μέρα του αγώνα.

Κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών, οι πιλότοι μπορούν να απολαύσουν την πλήρη ισχύ των μονοθέσιών τους  (250 kW).

Qualifying/Προκριματικά

Στο συγκεκριμένο στάδιο προκύπτει η θέση που θα παραταχθούν οι πιλότοι στη γραμμή εκκίνησης. Ο οδηγός με τον ταχύτερο χρόνο θα καταλάβει την πρώτη θέση και εκείνος με τον ασθενέστερο χρόνο την τελευταία. Οι οδηγοί ομαδοποιούνται σε 4 groups 6 ατόμων, τα οποία διαμορφώνονται βάσει της θέσης τους στη γενική κατάταξη. Στον πρώτο αγώνα της σεζόν, ωστόσο, η σειρά καθορίζεται από τη θέση που κατέλαβαν οι πιλότοι στο πρωτάθλημα της προηγούμενης αγωνιστικής περιόδου.

Ο κάθε οδηγός έχει στη διάθεσή του 6 λεπτά να καταγράψει τον ταχύτερο δυνατό χρόνο. Οι 6 οδηγοί με τους κορυφαίους χρόνους συνεχίζουν στη φάση της Super Pole shoot-out, όπου διεκδικούν την Julius Baer Pole Position, άρα και τους 3 “extra” πόντους.

Η ισχύς που είναι διαθέσιμη κατά τη διάρκεια των προκριματικών ανέρχεται σε 250kW.

E-Prix, το «κυρίως πιάτο»

Και φτάσαμε στο σημείο που όλοι περιμένουμε, την κορύφωση του event. Κάθε E-Prix διαρκεί 45 λεπτά. Στο τέλος, μόλις έχουν ολοκληρωθεί τα 45 λεπτά και ο πρωτοπόρος πιλότος περάσει τη γραμμή τερματισμού, υπάρχει ένας ακόμη γύρος της πίστας. Η διαδικασία συλλογής των βαθμών έχει περιγραφεί παραπάνω.

Attack Mode: Η εκτόξευση της ισχύς


Το Attack Mode αποτελεί το «κερασάκι στην τούρτα» της Formula E. Ας συστηθούμε, λοιπόν, μαζί του. Το Attack Mode ενεργοποιείται μέσω ενός κουμπιού στο τιμόνι και εκτοξεύει την ισχύ του μονοθέσιου κατά 25kW (συνολική ισχύς 225 kW), γεγονός που το καθιστά, παροδικά, γρηγορότερο και ικανότερο για προσπεράσεις. Βέβαια, η ενεργοποίηση του Attack Mode γίνεται αποκλειστικά σε ένα συγκεκριμένο σημείο της πίστας, στη “Ζώνη Ενεργοποίησης” (Activation Zone). Ακόμη, όπως είναι ευκολονόητο, πρόκειται για μια ριψοκίνδυνη ενέργεια. Διότι, ναι μεν αυξάνεται η ταχύτητα, ο οδηγός δε θυσιάζει μεγάλο μέρος της και ελλοχεύει ο κίνδυνος να «ξεμείνει», χωρίς να ολοκληρώσει τον αγώνα.

Fanboost: Το κοινό επηρεάζει τον αγώνα

Πρόκειται για μια παγκόσμια πρωτοπορία της Formula E, μιας και αποτελεί το μοναδικό event, παγκοσμίως, που οι fans μπορούν να επηρεάσουν την έκβαση των αγώνων. Μέσω του Fanboost, οι φίλοι του πρωταθλήματος ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων ψηφίζουν τον αγαπημένο τους οδηγό παρέχοντάς του μια επιπλέον «ώθηση» (15-25 kW), κατά τη διάρκεια του E-Prix. Μόνο, λοιπόν, μέσω της δικής σου ψήφου μπορεί να αξιοποιήσει ένας οδηγός και τα 250 kW.

Επομένως, οι 5 οδηγοί που έχουν συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία στις… προτιμήσεις του κοινού «εξοπλίζονται» με extra ενέργεια, την οποία μπορούν να αξιοποιήσουν εντός 5 δευτερολέπτων, κατά το δεύτερο μισό του αγώνα.

Μπορείτε να ψηφίσετε τον αγαπημένο σας οδηγό, δίνοντάς του ένα σημαντικό προβάδισμα με τους εξής τρόπους:

1) Στο fiaformulae.com/fanboost

2) Στο Τwitter με hashtags #FANBOOST + #ΌνομαΟδηγού (π.χ #MithEvans)

3) Στην επίσημη εφαρμογή της Formula E  Formula E app


ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...