50 χρόνια DACIA: 12 μοντέλα που σηματοδότησαν την ιστορία της μάρκας

1968 - 2018: Από το 1100 και το 1300 στο Logan και το Duster

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η Dacia έκλεισε το 2018 τα 50 χρόνια ιστορίας της. Μισός αιώνας με επιτυχίες αλλά και δυσκολίες. Η ρουμανική εταιρία ξεκίνησε το 1968 σε συνεργασία με τη Renault έχοντας τις καλύτερες προοπτικές, συνέχισε μόνη της τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 διαγράφοντας φθίνουσα πορεία και αναγεννήθηκε το 1999 μπαίνοντας και πάλι στις αγκάλες του γαλλικού γκρουπ. Η Dacia γιόρτασε τα 50ά γενέθλιά της χάρη στο κερδισμένο στοίχημα του Logan και συνεχίζει βλέποντας αγέρωχα το μέλλον με όπλα τα πετυχημένα Sandero και Duster. Ποια είναι όμως τα μοντέλα της που ξεχώρισαν από το 1968 μέχρι σήμερα; Ας τα δούμε παρακάτω.

 

Dacia 1100

Το πρώτο Dacia κύλισε από τη γραμμή παραγωγής του Pitesti στις 3 Αυγούστου του 1968. Ήταν ουσιαστικά το Renault R8 με τα σήματα της ρουμανικής εταιρίας. Ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα δόθηκε ως δώρο στον τότε αρχηγό του κράτους Nicolae Ceauşescu. Η κατασκευή στην πραγματικότητα ήταν συναρμολόγηση εξαρτημάτων που προέρχονταν από τη Γαλλία. Περίπου 38.000 μονάδες κατασκευάστηκαν συνολικά μεταξύ 1968 και 1972.

 

Dacia 1300

Το βασικό μοντέλο της Dacia για πάνω από 3 δεκαετίες μπήκε στην παραγωγή τον Οκτώβριο του 1969. Βασίστηκε στο Renault 12 και κατασκευάστηκε σε πολλές εκδόσεις: sedan, station wagon, pickup. Στη δεκαετία του '80 απέκτησε και σπορ έκδοση με δύο πόρτες. Κατά τη διάρκεια των 35 ετών (η παραγωγή σταμάτησε τον Ιούλιο του 2004), κατασκευάστηκαν περισσότερες από 2.150.000 μονάδες, χωρίς να υπολογίζονται τα οχήματα κοινής ωφέλειας. Εξήχθη σε περισσότερες από 30 χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Καναδά, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας.

 

Dacia 1300 Station Wagon

Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1973 δίπλα στο sedan 1300. Είχε μήκος 4,404 mm (+ 64 mm από το sedan) και ήταν η πρώτη παραλλαγή του βασικού μοντέλου. Κατασκευάστηκε σε πολύ μικρότερο όγκο (περίπου 14.000 συνολικά), με τη μεγαλύτερη πλειοψηφία να προορίζεται για εξαγωγή σε άλλες χώρες.

 

Dacia 1310

Ο διάδοχος του Dacia 1300 ήταν ουσιαστικά ένα facelift με μικρές αλλαγές στην εμφάνιση, εμπνευσμένες από το Renault 12 του 1976. Το ανανεωμένο μοντέλο παρουσιάστηκε το 1979 στην Έκθεση Αυτοκινήτου στο Βουκουρέστι. Δυστυχώς η ποιότητα κατασκευής έπεσε σημαντικά με την πάροδο του χρόνου. Το 1310 δέχτηκε άλλα τρία facelift, το 1984, το 1989 και το 1998, με περιορισμένες πάντα αλλαγές. Το 1987 παρουσιάστηκε το 1320 αλλά είχε μικρή επιτυχία και διάρκεια, πουλώντας μόλις 2.500 μονάδες μέχρι το 1990.

 

Dacia 1310 Sport

Παρουσιάστηκε το 1983 και έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1991. Ένα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό: το πίσω παρμπρίζ είναι όμοιο με το εμπρός! Αρχικά το 1310 Sport είχε ίδιες πόρτες με το sedan, αργότερα όμως απέκτησε μεγαλύτερες για ευκολότερη πρόσβαση στα πίσω καθίσματα. Η μέγιστη ταχύτητα έφθανε τα 150 km/h για τα μοντέλα που κατασκευάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του '80. Η τιμή του ήταν κατά 20% υψηλότερη από εκείνη ενός sedan 1310, παρόλα αυτά το Sport ήταν δημοφιλές. Συνολικά, κατασκευάστηκαν κάτι παραπάνω από 5.000 μονάδες.

 

Dacia 1325 Liberta

Στις αρχές της δεκαετίας του '90 (1991), η Dacia εξέλιξε μια έκδοση hatchback του 1310. Το νέο μοντέλο ονομάστηκε Liberta και συνέπεσε με τη νέα - μετά τον Ceauşescu - εποχή της Ρουμανίας. Ωστόσο δεν γνώρισε την αναμενόμενη εμπορική επιτυχία και κατασκευάστηκε σε λίγο περισσότερο από 5.000 μονάδες μέχρι το 1996. Ελάχιστες από αυτές εξήχθησαν, κυρίως σε χώρες της Μέσης Ανατολής.

 

Dacia 1304

Το 1983 παρουσιάστηκε το πρώτο pick-up 1 τόνου της Dacia. Εκτιμήθηκε ιδιαίτερα, τόσο στη Ρουμανία όσο και στο εξωτερικό. Αργότερα απέκτησε και τη διπλοκάμπινη έκδοση 1307 με θέσεις για 5 επιβάτες. Συνολικά, παράχθηκαν περίπου 100.000 μονάδες, μέχρι το 2006. Στην αρχή, το μοντέλο επωφελήθηκε από τους ήδη υπάρχοντες κινητήρες, ενώ το 2002 φόρεσε τον 1.9 diesel της Renault. Ήταν το πρώτο Dacia με πετρελαιοκινητήρα και ξεχώριζε από το «καρούμπαλο» στο καπό.

 

Dacia 1309

Ένα επιβατικό με… καρότσα: Το 1309 που παρουσιάστηκε το 1992 βασιζόταν στο 1310 station wagon, έχοντας ως στόχο τις εξαγωγές, κυρίως στην αγορά της Κίνας. Αποδείχτηκε εμπορική επιτυχία και βοήθησε τη Dacia να αντέξει την μεγάλη πτώση που γνώρισε η ρουμανική αγορά στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

 

Dacia Nova

Το Nova ήταν το πρώτο και το μοναδικό μοντέλο που εξέλιξε η Dacia μόνη της. Σχεδιαστικά ήταν εμπνευσμένο από το Peugeot 309. Παρουσιάστηκε το 1995 με στόχο να αντικαταστήσει τη σειρά 1310, κάτι που όμως δεν έγινε ποτέ καθώς τα δύο μοντέλα συνέχισαν να πωλούνται παράλληλα μέχρι το 2004. Παρά τον πιο μοντέρνο σχεδιασμό του, το Nova δεν κατόρθωσε να περάσει σε πωλήσεις το 1310 στη Ρουμανία. Αργότερα ακολούθησαν τα Nova GTi και SupeRNova.

 

Dacia Solenza

Το τελευταίο μοντέλο που αναπτύχθηκε από τη Dacia πριν λανσάρει το Logan σε συνεργασία με τη Renault. Το Solenza κατασκευάστηκε για 3 χρόνια, μεταξύ 2003 και 2005, σε 80.000 μονάδες. Ουσιαστικά ήταν μια εξέλιξη του SupeRNova. Εκτιμήθηκε δεόντως από τους οδηγούς ταξί. Η γκάμα χρησιμοποιούσε κινητήρες Renault, τον 1.4 των 75 ίππων και το 1.9 diesel των 64 PS.

 

Dacia Logan

Το μοντέλο που άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Dacia. Το Logan σηματοδότησε τη μετατροπή της Dacia από μια καθαρά ρουμανική μάρκα σε ευρωπαϊκή. Το αυτοκίνητο που βλέπετε στη φωτογραφία είναι το ίδιο που παρουσιάστηκε επίσημα για πρώτη φορά το βράδυ της 2ης Ιουλίου 2004, όταν έλαβε χώρα η επίσημη πρεμιέρα του μοντέλου. Πάνω από 20.000 Ρουμάνους είχαν παραγγείλει το Logan βλέποντάς το απλώς σε φωτογραφίες, πριν καν το δουν από κοντά ή το οδηγήσουν!

 

Dacia Duster

Το 2010 η Dacia λανσάρει το Duster, ένα προσιτό SUV με όμορφη εμφάνιση και όλα όσα αναζητά ο ευρωπαίος καταναλωτής. Το Duster αποδεικνύεται γρήγορα μεγάλη εμπορική επιτυχία και γίνεται το πρώτο μοντέλο της ρουμανικής μάρκας που σπάει το φράγμα του 1.000.000 στην παραγωγή! Το 2017 παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά, στην ίδια πάντα λογική της Dacia: όχι η προσιτή επιλογή, αλλά η έξυπνη επιλογή.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ

50 Χρόνια Dacia: 5+1 πράγματα που δεν ξέρατε