Ανάλυσέ το : Το Καναδικό GP (Μέρος 1ο)

  • -
  • -

Το Καναδικό GP επέστρεψε στο καλεντάρι μετά από ένα χρόνο απουσίας. Στην πίστα του Gilles Villeneuve διεξήχθη ο 8ος γύρος του παγκόσμιου πρωταθλήματος. Η χάραξη της πίστας αυτής τα έχει όλα και τα στατιστικά της είναι πολύ ενδιαφέροντα. Το νησάκι στο οποίο βρίσκεται η πίστα έχει φτιαχτεί το 1967, πριν γίνει το Canada Expo της χρονιάς εκείνης, και μάλιστα δημιουργήθηκε από 15 εκ τόνους από πέτρες που εξορύχθηκαν όταν φτιαχνόταν το Μετρό του Μόντρεαλ και χρησιμοποιήθηκε σαν κωπηλατοδρόμιο στους Ολυμπιακούς αγώνες του ’76. Πέντε οδηγοί κέρδισαν τον πρώτο τους αγώνα εδώ, Gilles Villeneuve (Ferrari, 1978), Thierry Boutsen, (Williams-Renault, 1989), Jean Alesi (Ferrari, 1995), Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes, 2007) και Robert Kubica (BMW, 2008). Η πίστα έχει μήκος 4.361 μέτρα και το ρεκόρ γύρου το κατέχει με 1:13.622 ο Barrichello από το 2004 με την Ferrari.

 

Στα paddock το θέμα συζήτησης ήταν και πάλι τα όσα έγιναν στην Τουρκία. Τόσα γράφτηκαν στις δυο βδομάδες που πέρασαν και ήταν μιας πρώτης τάξης ευκαιρία να ανταλλαχθούν απόψεις και ειδήσεις. Στα πηγαδάκια ακούστηκαν και οι απόψεις για τις ανανεώσεις τόσο του Webber όσο και του Massa. Όμως όλοι ήταν σύμφωνοι στο ότι Red Bull Racing και McLaren έκρυψαν την πραγματικότητα για το ότι πραγματικά συνέβη.

 

Όπως γίνεται σε κάθε GP υπήρχαν αρκετά πράγματα στο παρασκήνιο. Το βασικό θέμα συζήτησης είναι τι θα γίνει με τα λάστιχα το 2011. Η Michelin φαίνεται να το έχει πάρει απόφαση ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι και το δηλώνει ανοιχτά. Ο μόνος που στηρίζει την Γαλλική εταιρία (και τις απαιτήσεις της) είναι ο πρόεδρος της FIA, Jean Todt. Οι ομάδες όλες φαίνεται ότι έχουν συμφωνήσει με την Pirelli, ακόμα και αυτές οι είχαν τους ενδοιασμούς (Ferrari, Renault και McLaren). Η Ιταλική εταιρία δείχνει ότι θέλει να ανακοινώσει την συνεργασία πριν από τον επόμενο αγώνα, το Ευρωπαϊκό GP, που θα γίνει στους δρόμους γύρω από το λιμάνι της Βαλένθια. Γιατί βιάζονται οι ομάδες; Ο λόγος είναι πολύ απλός.

 

Ο σχεδιασμός των μονοθεσίων του 2011 έχει ήδη ξεκινήσει και είναι σε κρίσιμο στάδιο. Τμήματα του μονοθεσίου βρίσκονται ήδη στην αεροδυναμική σήραγγα, όμως τα λάστιχα τα οποία τους παρέχονται (σε κλίμακα 60%) δεν αντιπροσωπεύουν αυτό που θα έχουν το 2011. Η ροή του αέρα γύρω από τα εμπρόσθια ελαστικά έχει καθοριστική σημασία για την αεροδυναμική όλου του μονοθεσίου. Χωρίς να υπάρχουν δεδομένα για το πώς συμπεριφέρονται τα ελαστικά όταν βρίσκονται υπό πίεση (όταν το μονοθέσιο φρενάρει ή στρίβει για παράδειγμα), δεν μπορεί να αναπαρασταθεί και φυσικά ούτε να καταγραφεί (για χρήση των CFD) το πώς συμπεριφέρεται η ροή. Είναι ανώφελο να φτιάχνεις ένα μονοθέσιο γύρω από ελαστικά Bridgestone όταν η συμπεριφορά των Pirelli θα είναι τελείως διαφορετική. Εάν οι ομάδες δεν πάρουν από τώρα τα στοιχεία αυτά τότε θα υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στον σχεδιασμό των μονοθεσίων, γιατί οι αλλαγές θα τα φέρουν πίσω στην εξέλιξη.

 

Θέμα δεν είχαμε μόνο με τα ελαστικά. Οι τεχνικοί διευθυντές συναντήθηκαν για να συζητήσουν τον φάκελο «Τεχνικοί κανονισμοί 2011» και στην κορυφή της ατζέντας ήταν το φλέγον θέμα με τα προσπεράσματα. Από τις αρχές του 2009 οι οδηγοί μπορούν να ρυθμίζουν την κλίση της μπροστινής πτέρυγας κατά 6 μοίρες δυο φορές στον γύρο. Αυτή η λύση όμως διευκόλυνε πιο πολύ στο να βελτιώσουν την συμπεριφορά του μονοθεσίου και όχι στο να κάνουν προσπεράσματα. Ήταν συνεπώς μια αποτυχία. Τι σκέφτηκαν λοιπόν οι τεχνικοί διευθυντές ; Να απομακρύνουν την λύση της μεταβλητής εμπρόσθιας πτέρυγας και να το εφαρμόσουν στην πίσω! Δεν θα αλλάζει η γωνία της πτέρυγας αλλά θα εφαρμόζεται πρακτικά μια τακτική ενός f-duct, το οποίο από το 2011 θα απαγορεύεται. Το σύστημα αυτό θα μπορεί να το χρησιμοποιεί μόνο ο επιτιθέμενος και μόνο εάν είναι σε απόσταση 1 δευτερολέπτου από τον προπορευόμενο. Αλλιώς η επιλογή αυτή θα είναι απενεργοποιημένη. Ακούσαμε και άλλα όπως ότι αυτό θα μπορεί να ενεργοποιηθεί από τον 3ο γύρο και άλλα. Στο σύστημα KERS φαίνεται ότι θα πάνε και πάλι αρκετές ομάδες με πρώτη και καλύτερη την Ferrari. Και για αυτό όμως το θέμα θα υπάρχουν κάποιες τροποποιήσεις όσον αφορά τους ίππους και την διάρκεια χρήσης του ανά γύρο.

 

Όπως γίνεται κάθε Παρασκευή έτσι και στον Καναδά οι ομάδες αξιολόγησαν τις δυο γόμες ελαστικών που είχαν στην διάθεσή τους. Η χαμηλής πρόσφυσης πίστα καθώς και οι χαμηλές θερμοκρασίες οδοστρώματος έκαναν την ζωή των οδηγών δύσκολη. Ενδεικτικά να πούμε ότι η θερμοκρασία πίστας στα πρώτα ελεύθερα ήταν ανάμεσα στους 21 και 23 βαθμούς Κελσίου και το απόγευμα ανέβηκε στους 26 με 28. Στα προκριματικά ήταν στους 29 με 31 και στον αγώνα στους 37 με 40. Οι διακυμάνσεις ήταν μεγάλες όπως είδατε. Για άλλη μια φορά τα ελεύθερα δοκιμαστικά δεν μας έδωσαν καμία ένδειξη για το τι θα βλέπαμε στα προκριματικά. Χαρακτηριστικό και του προβληματισμού για τα ελαστικά ήταν και το πώς επέλεξαν να τρέξουν οι κορυφαίες ομάδες στην τελευταία τους προσπάθεια για την pole position. Τα δυο μονοθέσια της McLaren επέλεξαν την μαλακή γόμα, όπως και αυτά της Ferrari, ενώ o Kubica, Vettel και Webber επέλεξαν την μεσαία γόμα.

 

Η έκπληξη στα προκριματικά έγινε από τον Schumacher ο οποίος δεν μπόρεσε να περάσει στο τελευταίο σκέλος, χάνοντας την εσωτερική μονομαχία του από τον Nico Rosberg ο οποίος όλο το Σάββατο το πρωϊ είχε πρόβλημα με τον συμπλέκτη του. Ο Rosberg κερδίζει τον Schumacher με 6-2 στα προκριματικά, ενώ ενδιαφέρον έχουν και τα ζευγάρια Button-Hamilton : 3-5, Vettel-Webber: 3-5, Alonso-Massa : 5-3, Kubica-Petrov : 8-0, de la Rosa-Kobayashi : 4-4 και Glock-di Grassi : 8-0. Αυτό που παρατηρήσαμε σε αρκετές περιπτώσεις ήταν ότι οι οδηγοί «προετοίμαζαν» τα ελαστικά τους για την καλή τους προσπάθεια. Η μαλακότερη από τις γόμες δεν είχε διάρκεια και για να μπορέσουν να τα κάνουν να δουλέψουν και σωστά «χαράμιζαν» ένα γύρο ζεσταίνοντάς τα. Ο Hamilton για παράδειγμα έκανε μια προσπάθεια στο 1:17.025 και μετά έκανε το 1:15.105 που τον έφερε στην 1η θέση. Ο Vettel για παράδειγμα είχε μια προσπάθεια με 6 συνεχόμενους γύρους στα σκληρά ελαστικά κάνοντας 1:20.483, 1:18.848, 1:15.894, 1:20.443 και 1:15.420. Σίγουρα κρατούσαν και κάποια απόσταση από την κίνηση, αλλά υπήρχαν και άλλοι με πολλούς γύρους όπως ο Webber ο οποίος έκανε 1:19.677, 1:15.990, 1:15.534, 1:15.373 και 1:15.514. Δεν υπήρχε χρόνος και λόγος να βάλεις φρέσκα λάστιχα και να χάσεις και χρόνο για την αλλαγή τους, αλλά και να προσπαθήσεις να τα «στρώσεις» για να δουλέψουν.

 

Το αποτέλεσμα είναι ότι είδαμε επιτέλους κάποιον άλλο, εκτός Red Bull Racing να παίρνει την 1η θέση στην εκκίνηση. O Hamilton πήρε την pole position και μετά από λίγο, πριν φτάσει στα πιτ, «έμεινε» από καύσιμα. Λάθος της ομάδας ή κόλπο για να πάρουν την pole position; Από ότι φαίνεται δεν υπάρχει δόλος πίσω από την κίνηση αυτή. Τα στοιχεία αυτό δείχνουν. Ακόμα και με παραπάνω καύσιμα, τόσα όσα θα χρειάζονταν για να τερματίσει τον αγώνα, η διαφορά από τον 2ο Webber θα ήταν ναι μεν μικρότερη, αλλά σε καμία περίπτωση ο Hamilton δεν θα έχανε την θέση. Όπως θα διαβάσατε και στο GoCar η κίνηση αυτή του Hamilton έκανε τους ανθρώπους της FIA να αλλάξουν τους κανονισμούς, κάτι που θα επικυρωθεί τον ερχόμενο μήνα.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...