Δοκιμή Skoda Elroq 85: Ο τροχός γύρισε

Εκτός από ένα ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό C-SUV, το Elroq αποτελεί και το καλύτερο δείγμα γραφής της σύγχρονης Skoda. Μιας εταιρείας που έχει κυριολεκτικά μεταμορφωθεί και πλέον, δεν αστειεύεται…

  • -
  • -
Ισχύς285 PS
Ροπή545 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,6 sec
Κατανάλωση ενέργειας15,20 kWh/100 km
με μια ματιά

Με έμφαση στους χώρους και την αποδοτικότητα, το νέο Skoda Elroq έχει υψηλούς στόχους στη δημοφιλή κατηγορία των C-SUV. Η έκδοση 85 με τους 286 ίππους υπόσχεται κορυφαίο δείκτη αποδοτικότητας και αυτονομία που ξεπερνάει τα 500 km σε πραγματικές συνθήκες.

Έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που η Skoda έκανε εσωτερικό… level up και απέκτησε πρόσβαση στις νεότερες -και καλύτερες- τεχνολογίες του Volkswagen Group. Η μάρκα χαρακτηρίζεται για το συνολικό value for money που προσφέρει, την πρακτικότητα και τους εξαιρετικούς χώρους για επιβάτες και αποσκευές, ένα σύνολο άκρως ολοκληρωμένο για όποιον αναζητά ένα σύγχρονο οικογενειακό αυτοκίνητο με ξεκάθαρα πλεονεκτήματα. Πλέον, όμως, έχουμε να κάνουμε με κάτι… μεγαλύτερο. Το Skoda Elroq σηματοδοτεί το rebranding της μάρκας και την πρόθεσή της να «διατυμπανίσει» ότι πλέον, τα δεδομένα έχουν αλλάξει, για όσους δεν το έχουν αντιληφθεί ακόμη. Και η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει καλύτερη λύση από ένα ηλεκτρικό C-SUV για να κάνεις κάτι τέτοιο, στοχεύοντας σε μια από τις πλέον ανερχόμενες και δημοφιλείς κατηγορίες στην Ευρώπη.

Ανεπιτήδευτα ελκυστικό

Αρχικά, το Skoda Elroq πετυχαίνει διάνα με τη σχεδίασή του, τουλάχιστον στα δικά μας μάτια. Ισορροπημένο, χωρίς εξάρσεις, αλλά ιδιαίτερα ελκυστικό και με σωστές αναλογίες, καταλήγει σε ένα θελκτικό οπτικό αποτέλεσμα που ίσως να μην είναι και τόσο δεδομένο στην κατηγορία των οικογενειακών ηλεκτρικών SUV. Στο εμπρός μέρος τα λεπτά φώτα LED ημέρας και χαμηλότερα, οι κύριοι προβολείς, σε συνδυασμό με την κλειστή μάσκα αλλά και τον δυναμικό προφυλακτήρα με τα μεγάλα «ανοίγματα», δίνουν ένα σχεδόν περιπετειώδες look, χάρη και στα μαύρα άβαφα πλαστικά που λειτουργούν ως προστατευτικά στα χαμηλότερα σημεία επαφής του αμαξώματος. Κάτι που προκαλεί εντύπωση είναι η αντικατάσταση του κλασικού σήματος με την επιγραφή “SKODA”, στα βασικά σημεία που τοποθετείται το λογότυπο, όπως το καπό, το πορτμπαγκάζ και το τιμόνι. Μόνο στις ζάντες συναντάμε το γνωστό σήμα με το βέλος.

Επιστρέφοντας στις σχεδιαστικές λεπτομέρειες του αυτοκινήτου, στο πίσω μέρος συναντάμε ακόμη πιο αρμονικές γραμμές που συνάδουν με το οικογενειακό προφίλ του Elroq. Καταφέρνουν και κολακεύουν τις διαστάσεις του, με το αυτοκίνητο να δείχνει πιο μικρό από όσο τελικά είναι (μήκος 4.488 mm, πλάτος 1.884 mm και ύψος 1.625 mm).  Τέλος, αδιαμφισβήτητα επιτυχημένο θεωρούμε τον διακριτικό πράσινο χρωματισμό (Timiano Green) που αναδεικνύει τις γραμμές του αμαξώματος, ξεφεύγοντας από τις καθιερωμένες -και ελαφρώς τετριμμένες- επιλογές (γκρι, ανοικτό γκρι, σκούρο γκρι, μαύρο…), χωρίς από την άλλη να φτάνει στην υπερβολή. Να πούμε ότι στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας συναντάμε και τους προαιρετικούς τροχούς των 20 ιντσών, ενώ για τους λάτρεις της πιο σπορ αισθητικής, υπάρχουν και τροχοί 21 ιντσών.

Μπείτε, βολευτείτε! 

Τιμώντας το DNA της Skoda με το οποίο είναι… εμποτισμένο, το Elroq διαπρέπει στο κομμάτι της εκμετάλλευσης των εξωτερικών διαστάσεων. Το μεταξόνιο των 2.765 mm είναι ταυτόσημο με του μεγαλύτερου (κατά 16 cm) Enyaq, λόγω των κοινών βάσεων που χρησιμοποιούν τα δύο SUV (πλατφόρμα MEB). Κάπως έτσι, ακόμη και πέντε άτομα θα βολευτούν στην καμπίνα χωρίς παραχωρήσεις. Το φαρδύ πίσω κάθισμα, ο «αέρας» για τα κεφάλια και τους ώμους, το επίπεδο δάπεδο που δεν θα προβληματίσει στα πέλματα, ακόμη και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες (αποβάλλοντας την κλειστοφοβική αίσθηση), συνηγορούν στη δημιουργία ενός φιλόξενου περιβάλλοντος.

Δείτε ακόμη: Το πιο προσιτό Skoda έγραψε ιστορία

Η θέση οδήγησης είναι το ίδιο προσεγμένη, έχοντας εξαιρετική γεωμετρία και τοποθετώντας το σώμα του οδηγού εκεί που πρέπει, προκειμένου να αισθάνεται «δεμένος» με το αυτοκίνητο, αλλά και να έχει σωστή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Ωστόσο, μην περιμένετε να βρείτε το… σπηλαιώδες πορτ-μπαγκάζ που έχουν άλλα μοντέλα της Skoda. Το Elroq προσφέρει 470 lt, μια «τίμια» τιμή για τα δεδομένα της κατηγορίας, αλλά όχι τόσο εντυπωσιακή όπως συμβαίνει με άλλα αυτοκίνητα της φίρμας. Επίσης, βελτίωση επιδέχεται η σχετικά περιορισμένη γωνία ανοίγματος των πίσω θυρών, για το ευκολότερο βάλε-βγάλε παιδικού καθίσματος ή την είσοδο-έξοδο πιο μεγαλόσωμων ενηλίκων.

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Χώροι
  • Πρακτικότητα
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Ποιότητα κύλισης
  • Ηχομόνωση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Κατανάλωση ενέργειας
  • Αυτονομία
  • Επιδόσεις
  • Ευελιξία
  • Τεχνολογία
ξινά
  • Έλλειψη one pedal
  • Ταμπούρα πίσω
  • Έλλειψη frunk
  • Μικρό άνοιγμα πίσω θυρών

Σε σχεδιαστικό επίπεδο η καμπίνα ακολουθεί μια ιδιαίτερα λειτουργική προσέγγιση. Η κεντρική οθόνη αφής των 13 ιντσών τοποθετείται στην κορυφή της κονσόλας και σίγουρα, τραβάει τα βλέμματα. Το λειτουργικό σύστημα είναι εύκολο, η μονάδα επεξεργασίας προσφέρει πολύ γρήγορες αντιδράσεις στις εντολές και η δομή της Home Page αλλάζει ανάλογα με τις προτιμήσεις του χειριστή, συμβάλλοντας στη συνολική εργονομία. Υποστηρίζει ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay και Android Auto, ενώ έξι διακόπτες συντομεύσεων που υπάρχουν κάτω από τους αεραγωγούς, επίσης συνεισφέρουν στη λειτουργικότητα (συστήματα ασφαλείας, προγράμματα οδήγησης, αυτόματο παρκάρισμα, κλιματισμός, ξεθάμπωμα εμπρός και πίσω παρμπρίζ). Εκτός από την κεντρική οθόνη αφής υπάρχει και μια μικρότερη οθόνη σε ρόλο πίνακα οργάνων για τη γρήγορη ενημέρωση του οδηγού γύρω από τα βασικότερα στοιχεία (ταχύτητα, ποσοστό μπαταρίας, αυτονομία, υπολογιστής ταξιδίου κλπ). Επιπροσθέτως, στον προαιρετικό εξοπλισμό συναντάμε και Head-Up Display για απρόσκοπτη πληροφόρηση, χωρίς καν να χρειαστεί να πάρει το βλέμμα από τον δρόμο.

Γενικότερα, η καμπίνα του Skoda Elroq σε κάνει να αισθάνεσαι πολύ όμορφα όσο βρίσκεσαι εκεί, με προσεγμένα υλικά και εξαιρετική συναρμολόγηση των πλαστικών. Υπάρχουν μαλακές επενδύσεις σε μπόλικα σημεία, ενώ μας έκαναν εντύπωση και μερικές λεπτομέρειες, όπως η υφασμάτινη επένδυση στις θήκες των θυρών για να μη γδέρνονται στο πλαστικό τα αντικείμενα που αποθηκεύονται εκεί. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας «φορούσε» και το στυλ εσωτερικού “Lodge (υπάρχουν και τα Loft, Suite) με ανοικτόχρωμες ταπετσαρίες και πορτοκαλί αντιθέσεις σε διάφορα σημεία, όπως οι ραφές και οι ζώνες ασφαλείας, που δημιουργούν ένα ευχάριστο κλίμα. «Κερασάκι» στην όλη εικόνα της καμπίνας είναι οι Simply Clever λύσεις όπως το δίκτυ κάτω από την εταζέρα του χώρου αποσκευών, την αποσπώμενη θήκη στο δάπεδο του πίσω καθίσματος και πολλά ακόμη που μπορεί να επιλέξει ο αγοραστής. Αυτό που θα θέλαμε και δεν βρήκαμε στο Elroq (με δεδομένο ότι έχουμε να κάνουμε με ένα σύγχρονο EV) είναι το frunk, τον χώρο αποθήκευσης στο εμπρός μέρος που εξυπηρετεί σημαντικά σε ένα οικογενειακό ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Safe bet

Η Skoda αποφάσισε να ακολουθήσει τον σίγουρο δρόμο, στο κομμάτι του ηλεκτρικού συστήματος για το Elroq. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας στην έκδοση “85” χρησιμοποιεί την μπαταρία των 77 kWh καθαρής χωρητικότητας (82 kWh μεικτή), αλλά και τον ηλεκτροκινητήρα APP 550, τη νεότερη προσθήκη στα ράφια του ομίλου που έχει αποδείξει πόσο καλά τα καταφέρνει σε πολλά ηλεκτρικά μοντέλα του Group, αλλά και εκτός αυτού (βλέπε συνεργασία με Ford). Ο σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη (PMSM) αποδίδει 286 PS και 545 Nm ροπή, κινεί τους πίσω τροχούς και προσφέρει άριστες επιδόσεις με 0-100 km/h σε 6,6 sec, αλλά και τελική ταχύτητα περιορισμένη ηλεκτρονικά στα 180 km/h. Εκτός από τη σπιρτάδα που προσφέρει στο Elroq, του δίνει και πολύ χαμηλή κατανάλωση, με τιμές γύρω από τις 15 kWh ανά 100 km σε πραγματικές, μικτές συνθήκες, να είναι εφικτές χωρίς προσπάθεια και αυτοσυγκράτηση… ασκητή.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η έκδοση των 286 PS, παρότι η ισχυρότερη στην γκάμα, έχει τη χαμηλότερη ονομαστική κατανάλωση βάσει WLTP πετυχαίνοντας καλύτερη διαχείριση ισχύος τόσο από την έκδοση των 170 PS, όσο και από εκείνη των 204 PS. Στη διάρκεια της δοκιμής μας είδαμε μέση κατανάλωση στις 15 kWh, νούμερο που συνεπάγεται πάνω από 500 km πραγματικής αυτονομίας ή περίπου 300 km αν ο οδηγός ακολουθεί τις συστάσεις φόρτισης για τη μακροζωία της μπαταρίας, διατηρώντας το ποσοστό μεταξύ 20-80%. Η επίσημη, ονομαστική αυτονομία με βάση το πρωτόκολλο μετρήσεων WLTP ανέρχεται στα 581 km, ενώ η ισχύς φόρτισης σε τερματικό DC (συνεχούς ρεύματος) αγγίζει έως και τα 175 kW, που συνεπάγεται 10-80% σε 28 λεπτά. Το Skoda Elroq διαθέτει και On-Board Charger στα 11 kW για φόρτιση από σταθμούς AC (εναλλασσόμενου ρεύματος), με τη διαδικασία μιας πλήρους φόρτισης να είναι διαρκεί περίπου 8 ώρες. Για την ώρα η έκδοση με τους 286 PS είναι η ισχυρότερη στην γκάμα του Skoda Elroq, αφού η βασική πρόταση έχει ηλεκτροκινητήρα 170 PS και η ενδιάμεση, 204 PS. Αργότερα θα προστεθούν και τετρακίνητες προτάσεις με δύο ηλεκτροκινητήρες (έναν στον κάθε άξονα), όπως και σπορ παραλλαγή με το σηματάκι RS.

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Skoda Kodiaq 1.5 TSIiV Plug-In Hybrid

Skoda και premium, πάει;

Η αναβάθμιση που έχει δεχτεί η Skoda, έχει σαφές αντίκρισμα και στην οδική συμπεριφορά του νέου της ηλεκτρικού C-SUV. Φυσικά η μάρκα δεν κατατάσσει τον εαυτό της στα premium «χωράφια» της αυτοκίνησης, όμως δεν θα διστάσουμε να πούμε ότι το Elroq θυμίζει… Audi στον τρόπο που ταξιδεύει. Η πρώτη γεύση που παίρνεις πίσω από το τιμόνι του είναι η στιβαρότητα, με πλαίσιο και ανάρτηση να συνεργάζονται τέλεια, βρίσκοντας τη χρυσή τομή μεταξύ της άνεσης και των συγκρατημένων κλίσεων στις στροφές. Το χαμηλό κέντρο βάρους που εξασφαλίζει η μπαταρία που τοποθετείται στο δάπεδο βοηθάει στην επίτευξη του στόχου, όπως και η επιλογή γονάτων McPherson για τον εμπρός άξονα, αλλά και πολλαπλών (πέντε) συνδέσμων για την πίσω ανάρτηση. Η ηχομόνωση είναι προσεγμένη, με διπλά κρύσταλλα στα εμπρός παράθυρα και μπόλικο ηχομονωτικό υλικό στις πόρτες και τους θόλους, περιορίζοντας στο ελάχιστο τον θόρυβο που προκύπτει από την κύλιση και τον αέρα.

Η απόσβεση από την ανάρτηση γίνεται πολύ σωστά και οι κακοτεχνίες του δρόμου σπάνια θα ενοχλήσουν τους επιβάτες. Αντίθετα, σε δρόμο με στροφές, οι κλίσεις που αναπτύσσει το αμάξωμα είναι περιορισμένες. Το τιμόνι είναι κάπως ελαφρύ (και στο πρόγραμμα Sport) αλλά ακριβές, ενώ πλησιάζοντας στο όριο η αρχική τάση αποσταθεροποίησης του συνόλου είναι περισσότερο η υπερστροφή παρά η υποστροφή, προσθέτοντας μια fun to drive εσάνς, λόγω και της πισωκίνητης φύσης του. Πάντως, τα ηλεκτρονικά δεν απενεργοποιούνται, οπότε η τάξη πάντα διατηρείται και η προσέγγιση του αυτοκινήτου, παραμένει οικογενειακή. Να αναφέρουμε ότι τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης (Hankook Ventus S1evo3 EV) τα καταφέρνουν πολύ καλά και παρέχουν την απαιτούμενη πρόσφυση, με διάσταση 235/50 στον εμπρός άξονα και 255/45 στον πίσω, σε ζάντες των 20 ιντσών.

Εντός πόλης, αν και οι διαστάσεις του δεν είναι και οι πιο φιλικές για τα στενά και τις θέσεις στάθμευσης, το Skoda Elroq τα καταφέρνει περίφημα και αιτία είναι το απίστευτα «κοφτερό» τιμόνι, καθώς λόγω της κίνησης πίσω, οι εμπρός τροχοί έχουν αποδεσμευτεί από ημιαξόνια. Η διάμετρος του κύκλου στροφής είναι μόλις 9,3 m, επίδοση που θυμίζει μικρό αυτοκίνητο πόλης και όχι οικογενειακό SUV. Τι θα θέλαμε περισσότερο από το Skoda Elroq; Λειτουργία one-pedal που βολεύει πολύ εντός πόλης, αλλά και δίσκους στους πίσω τροχούς, αντί για ταμπούρα. Όχι τόσο λόγω απόδοσης, αφού τα φρένα θα κουραστούν μόνο σε υπερβολικά γρήγορη οδήγηση σε στροφές που έτσι κι αλλιώς δεν ταιριάζει στον χαρακτήρα του μοντέλου, αλλά επειδή σε αυτή την κατηγορία ιπποδύναμης και -κυρίως- τιμής, περιμένεις να βρεις δίσκους πίσω. Να αναφέρουμε πάντως ότι στην έκδοση με τον ηλεκτροκινητήρα των 286 PS, η Skoda τοποθετεί φρένα με διπίστονες δαγκάνες εμπρός, αντί των standard μονοπίστονων των λιγότερο ισχυρών εκδοχών.

συμπέρασμα

Μπαίνοντας στην αγορά με τιμή που ξεκινάει από τις 34.500 ευρώ, προ επιδότησης, το νέο Skoda Elroq θα βρεθεί ακόμη και στη λίστα υποψήφιων αγοραστών που δεν αναζητούν απαραίτητα ένα ηλεκτρικό SUV. Άλλωστε, περίπου τόσο κοστίζει ο θερμικός ανταγωνισμός με αυτόματο κιβώτιο και περίπου 170 PS, αν όχι περισσότερα. Η ενδιάμεση πρόταση στην γκάμα με τη μεγαλύτερη μπαταρία των 59 kWh προσφέρεται στις 38.900 ευρώ και τέλος, η κορυφαία με τους 286 PS και την μπαταρία των 77 kWh, φτάνει στις 44.900 ευρώ. Υπολογίστε μάλιστα ότι ο εξοπλισμός των βασικών εκδόσεων είναι πληρέστατος, στοιχείο που ολοκληρώνει ακόμη περισσότερο το πακέτο. Το νέο Skoda Elroq είναι ένα ηλεκτρικό SUV που διαθέτει όλα τα εφόδια για να πρωταγωνιστήσει στις πωλήσεις. Διαθέτει κορυφαίες τεχνολογίες, ένα από τα καλύτερα πακέτα μπαταρίας-ηλεκτροκινητήρα στην κατηγορία του, προσφέρει εξαιρετικές επιδόσεις, μεγάλη αυτονομία και ελάχιστη κατανάλωση ενέργειας χωρίς να υστερεί σημαντικά σε κανέναν τομέα. Οι χώροι ανήκουν στα δυνατά του σημεία και η αισθητική, η ποιότητα κατασκευής αλλά και η συγκροτημένη συμπεριφορά του στον δρόμο, αποδεικνύουν τη σοβαρή δουλειά που έχει γίνει από τη φίρμα τα τελευταία χρόνια. Δικαίως, πλέον, ανήκει στα δυνατά χαρτιά του Volkswagen Group.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...