Ford Focus RS - 2011

Εξωστρεφές και πληθωρικό σε λεπτομέρεια και ουσία, το Focus RS είναι ο βασιλιάς των σπορ hatchback. Χωρίς τετρακίνηση, αλλά με φτερούγα στην ούγια, δείχνει έτοιμο να καταπιεί όποιον το αμφισβητήσει.

  • -
  • -
Ισχύς305 PS
Ροπή440 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h5,9 sec
Μέση κατανάλωση9,4 lt/100km
Εκπομπές CO2225 gr/km
Euro NCAP
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά
Βολίδα τριακοσίων και κάτι προσθιοκίνητων ίππων που αγαπημένη της έκφραση είναι: «τα βάζω με τους τετρακίνητους Ιάπωνες».

Την στιγμή που ένα νέο Focus γεννιέται, το βαρύ χαρτί στον μαγικό κόσμο της ταχύτητας παραμένει το δεύτερης γενιάς RS. To θηριώδες Focus με την κίνηση μόνο εμπρός, κατάφερε να αναστατώσει την τετρακίνητη ιαπωνική κυριαρχία των σύγχρονων «πολιτικών» rally cars. Ο θαυμαστός κόσμος των διαφορικών και η υπεροχή του σε επίπεδο πρόσφυσης, για πρώτη φορά βρίσκει αντιμέτωπη μια φήμη που θέλει τις ικανότητες του πληθωρικού Focus, εξωφρενικές και πρωτόγνωρες σε σχέση με ότι έχει καταγράψει η σύγχρονη σπορ ιστορία. Το παγκοσμίως ισχυρότερο μπροσθιοκίνητο ευρείας παραγωγής όμως αποδεικνύει στην πράξη ότι δεν είναι μόνο φήμη και υποσχέσεις.

Συνταγή συμπεριφοράς

Η τεχνολογία Revoknuckle πρωταγωνιστεί! Εξελίχθηκε στα Focus του WRC και ουσιαστικά μειώνει την απόσταση μεταξύ του κέντρου του τροχού και του άξονα διεύθυνσης(offset βασιλικού πίρου), διατηρώντας σταθερό το καμπερ των τροχών ανεξάρτητα από την γωνία στροφής τους. Πρακτικά η νέα άρθρωση απομονώνει το σύστημα διεύθυνσης από τη μετάδοση, με αποτέλεσμα την εξάλειψη των αντιδράσεων στο τιμόνι κατά την επιτάχυνση. Σε αυτή την λογική εργάζονται τα εμπρός γόνατα του RS που κατά τα άλλα, ακολουθεί την ίδια «αρχιτεκτονική» ανάρτησης με αυτήν του ST. Εκτός από την τεχνολογία Revoknuckle όμως, ένα ελεγχόμενο διαφορικό της Quaife αναλαμβάνει να περάσει την δύναμη στο δρόμο δια μέσω ενισχυμένων ημιαξονίων, πάντα σε σχέση με το ST. Και φυσικά τον ρόλο τους στην περίφημη συμπεριφορά του RS, αναλαμβάνουν η κατά 40% πιο σφιχτή ανάρτηση, οι μεγαλύτερες αντιστρεπτικές, τα ξεχειλωμένα τετατρόχια(επιπλέον 40mm) και φυσικά τα εξελιγμένα αποκλειστικά για το RS Continental των 19’’.

γλυκά
  • Brutal σχεδίαση
  • Σπορ αποτελεσματικότητα
  • Ασύλληπτο κράτημα για μπροσθιοκίνητο
  • Οδική συμπεριφορά
  • Απόδοση
  • Επιδόσεις
  • Φρένα
  • Εξοπλισμός
  • Συλλεκτικό και σπάνιο
ξυνά
  • Κατανάλωση
  • Άνεση
  • Λήξη παραγωγής
απόψεις

Συλλεκτικό σαν παρουσία αλλά και σε συμπεριφορά στο δρόμο. Απαιτεί οικονομία στο γκάζι ώστε να σιγοντάρεις τη μελετημένη ανάρτηση να ακυρώσει την υποστροφή. Αν ο τόπος του εγκλήματος προσφέρει πρόσφυση απολαμβάνεις ένα πραγματικό ηφαίστειο που ακουμπά τη μαγεία των τετρακίνητων αντιπάλων.  Εντοπίζει τον οδηγό στο κάθισμα, δίνοντας του συμμετοχή στο παιχνίδι της οδήγησης πράγμα που λείπει από κάμποσες σύγχρονες σπορ κατασκευές.

Δημήτρης Παππάς

Ο ηφαιστειακός 5κύλινδρος

Με βάση τον 5κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο του ST, το μοτέρ του RS απέκτησε πιο εξειδικευμένο εσωτερικό κόσμο (εμβολοχιτώνια, ρουλεμάν, φλάντζα κεφαλής, κ.ά) και κέρδισε πλήρη αναβάθμιση σε εισαγωγή και εξαγωγή. Παράλληλα η τουρμπίνα κρίθηκε μικρή για τις μεγάλες απαιτήσεις του RS και αντικαταστάθηκε με μια Borg Warner K16 η οποία ενσωματώθηκε στην εξαγωγή. Η πίεση υπερπλήρωσης διπλασιάστηκε (από τα 0,7 στα 1,4 bar), ενώ για να αντιμετωπισθούν τα υψηλά θερμικά φορτία αυξήθηκε κατά 25% η χωρητικότητα του ψυγείου. Δεκατέσσερα επιπλέον στοιχεία βελτίωσαν την απόδοση και του ψυγείου λαδιού, ενώ το αναβαθμισμένο intercooler είναι ικανό να ρίξει την θερμοκρασία του αέρα από τους 160 βαθμούς Κελσίου στην τουρμπίνα, στους 60 στην εισαγωγή. Η καμπύλη ροπής εντυπωσιάζει, τόσο με την μέγιστη τιμή των 44,9 kgm, όσο και με την διάρκειά της (από τις 2.300 - 4.500 rpm ). Η μέγιστη ιπποδύναμη φτάνει τα 305 PS στις 6.500 rpm, ενώ το μοτέρ ανεβάζει 550 rpm επιπλέον, έως τις 7.050 rpm, για 3 επιπλέον δευτερόλεπτα. Αν μέχρι τότε δεν πραγματοποιηθεί αλλαγή σχέσης στο κιβώτιο τότε αναλαμβάνει το σύστημα διαχείρισης του κινητήρα να επιστρέψει το όριο των 6.500 rpm.

 

 

Κάν’ το όπως η Ford

Η επιμονή της ομάδας RS, για μπροσθιοκίνητο Focus δεν ήταν απλά καπρίτσιο ως συνέχεια μιας ιστορίας που ξεκίνησε το πρώτης γενιάς RS, αλλά πίστη για δημιουργία. Η εύκολη λύση, το επιπλέον διαφορικό, θα εκτόξευε το κόστος ενώ από την άλλη δεν θα εξυπηρετούσε τον μύθο της φοβερής και τρομερής μπροστοκούνας που τα βάζει με τετρακούνες. Φυσικό κάθε επαναστατική ιδέα να αντιμετωπίζεται με επιφύλαξη, όμως όταν φτάνει η στιγμή και το αντικρίζεις σου ξεκαθαρίζει ότι είναι τσακωμένο με την διακριτικότητα. Το χαρακτηριστικό Ultimate green του RS της δοκιμής είναι το κλασικό χρώμα λανσαρίσματος. Υπάρχουν και τα λιγότερο φανταχτερά Performance Blue και Frozen White, όμως αυτό το έντονο λαχανί είναι που κολάζει και το κάνει αντικείμενο του πόθου ή στην χειρότερη, αντικείμενο συζήτησης. Όσο το θηρίο ξαποσταίνει στην άκρη του δρόμου, οι γαργαλιστικές λεπτομέρειες ενός γυμνασμένου κορμιού σκανδαλίζουν. Λογότυπα RS θα δεις διάσπαρτα παντού, η τραπεζοειδής εισαγωγή δεσπόζει σε όλο τον ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα, και η αραιή πλέξη στην σήτα του, αφήνει σε κοινή θέα τα ψυγεία Γολιάθ για να δροσίζονται οι 305 ίπποι, ενώ αυτό που βγάζει μάτι είναι η πίσω, άλα WRC πτέρυγα. Θες δεν θες το βλέμμα σου θα καρφωθεί επάνω της, ενώ επίσης θεαματικός είναι και ο διαχύτης που στις άκρες του φωλιάζουν δυο μεγάλου διαμετρήματος μπούκες. Σίγουρα δεν είναι εντυπωσιακός ο αεροδυναμικός συντελεστής Cd 0,38, όμως όλα αυτά τα αεροδυναμικά βοηθήματα είναι μελετημένα για να προσφέρουν αρνητική άντωση και να το βιδώνουν στον δρόμο ακόμα και σε μεγάλες ταχύτητες. Το «βίδωμα» φυσικά αναλαμβάνουν οι θηριώδης τροχοί των 19,’ που φωλιάζουν κάτω από εξώφθαλμους θόλους, χωρίς όμως να φουσκώνουν ολόκληρα τα φτερά, σε στιλ κιτ car. Εδώ το RS προσφέρει με σεμνότητα τον χώρο που θα στεγάσει μετατρόχια κοντά στα 1,6 μέτρα (1.586 mm εμπρός – 1.587 mm πίσω), ενώ συνολικά οι διχρωμίες στο αμάξωμα, παίζουν τον ρόλο τους στην επιθετικότητα του συνόλου. Στο σαλόνι του RS δεσπόζουν τα μπακετ της Recaro που προσφέρουν εκτός από την ανάλογη σπορ ατμόσφαιρα έναν σωστό συνδυασμό άνεσης και υποδειγματικής πλευρικής στήριξης. Μέταλλο και ανθρακονήματα συνδυάζονται στην κεντρική κονσόλα, ενώ πάνω από τους αεραγωγούς ξεχωρίζουν τρία χρήσιμα αναλογικά όργανα. Ταυτόχρονα, όλες οι ανέσεις που χαρακτηρίζουν σήμερα ένα αυτοκίνητο πλήρες (6 αερόσακοι, διζωνικός κλιματισμός, ESP, Navigation, DVD, MP3, Cruise Control, κλπ.) είναι διαθέσιμες στην μια και μοναδική έκδοση εξοπλισμού του RS, που έχει το πάνω χέρι και σε ποιότητα υλικών αλλά και στην φιλοξενία για επιβάτες και αποσκευές.

 

Μεταξύ νομιμότητας και παρανομίας

Στην καθημερινότητα το πανίσχυρο Focus μπορεί να μεταμφιεστεί από λύκος σε αρνί, τουλάχιστον ως προς τον τρόπο συμπεριφοράς. Σίγουρα όμως δεν πρέπει να ξεχνάς ότι η νομιμότητα από την παρανομία απέχει δέκατα του δευτερολέπτου και μερικά χιλιοστά στην διαδρομή του δεξιού πεντάλ. Πριν φτάσουμε στις μεγάλες ταχύτητες και στις συναρπαστικές στιγμές κινούμαι ράθυμα, όπως θα επέλεγε ο ιδιοκτήτης του για να μην προκαλεί. Τα μηνύματα από την ανάρτηση είναι ξεκάθαρα! Σκληρή με αγωνιστικές προθέσεις αλλά όχι ξερή, ούτε θορυβώδης ακόμα και όταν τα 19ρια με το 35άρι προφίλ περάσουν τις συχνές πυκνές πονηριές των ελληνικών δρόμων. Δεν είναι το κούτσουρο που δεν αντέχεται, αλλά δεν είναι και φρόνιμο να αγνοείς κακοτεχνίες εργολάβων σε επαρχιακό και μη, δίκτυο, αν θέλεις να μην πάρεις τον τροχό στο χέρι, προς το πλησιέστερο βουλκανιζατέρ. Μέχρι τα 160 km/h ταξιδεύει ανθρώπινα, για να μην τρομάζει τους ανυποψίαστους που θα βρεθούν στο σαλόνι του. Σε τέτοιο ρυθμό ο υπολογιστής ταξιδίου δεν δείχνει την πρόθεση να ανέβει πάνω από τα 13,5 lt/100 km και όσο επισφαλής και αν είναι η μέτρηση, τουλάχιστον δεν ακυρώνει τις λογικές τιμές κατανάλωσης. Μην ξεχνάμε ότι το μοτέρ κρύβει 305 PS και μια κτηνώδη ροπή 440 Nm, διαθέσιμη από τις 2.300 rpm και σταθερή ως τις 4.500 rpm. Οι επιδόσεις είναι εντυπωσιακές, με τον κατασκευαστή να υπόσχεται 263 km/h τελικής ταχύτητας και 5,9’’ για τα πρώτα 100 km/h, και αν κρίνω από την αίσθηση επιτάχυνσης, κάτι τέτοιο δεν απέχει από την πραγματικότητα. Ο ηφαιστειακής απόδοσης 5κύλινδρος είναι αποκάλυψη. Ρολάρεις με 6η στο κιβώτιο και 40-50 km/h στο ταχύμετρο και απλά περιμένεις να καβαλήσει το στροφόμετρο λίγο μετά τις 2.000 rpm. Αυτό ήταν, το τέρας ξυπνάει και επιταχύνει γερά, αποφασιστικά και ακατάπαυστα με μουσική υπόκρουση το σφύριγμα της τουρμπίνας πακέτο με την βοή του 5κύλινδρου. Τα υπόκωφα σκασίματα στο στιγμιαίο σήκωμα του ποδιού είναι γαργαλιστικά, η γενναία επιτάχυνση μεθυστική και το όλο πακέτο σε απογειώνει τόσο σε ταχύτητα, όσο σε διάθεση και αίσθηση.

 

Πύρ και κίνηση

Το συγκλονιστικό δημιούργημα του team RS προσφέρει την ωμή αίσθηση που αναζητάς από ένα αυτοκίνητο που σέβεται τον όρο Sport. Το τιμόνι(2,3 στροφές) εκτελεί αστραπιαία και με χειρουργική ακρίβεια τις εντολές, η ανάρτηση διαβάζει, φιλτράρει και πληροφορεί για κάθε λεπτομέρεια του δρόμου και το σημαντικότερο, η δύναμη περνάει αυθόρμητα στο οδόστρωμα χωρίς να σπαταλάει τα πανάκριβα Continental σε ακατάσχετο σπινάρισμα. Το ελεγχόμενο διαφορικό της Quaife πείθει ότι δεν χάνει καλπασμό ακόμα και αν κρατάς «βυθισμένο» το δεξί πόδι σε φουρκέτα και το τσουνάμι ροπής σε κάνει …καπνό στην έξοδο. Ούτε υποστρέφει ούτε σπαταλάει δύναμη, ούτε χαζολογάει, απλά σε οδηγεί σε «εξαφάνιση» από στροφή σε στροφή. Η πληθωρικότητα της ροπής ζητάει σύνεση μόνο στα πολύ γλιστερά κομμάτια του δρόμου που θα νιώσεις τον κινητήριο άξονα να ανοίγει προς την έξοδο, αλλά με λίγο ελάφρωμα στο γκάζι όλα διορθώνονται. Με το RS νιώθεις το αίμα σου να βράζει και με τους τροχούς κυριολεκτικά καρφωμένους στο δρόμο σε εμπνέει να επιτεθείς σε ρυθμό ειδικής. Σπάνια θα νιώσεις την υποστροφή να παίρνει έκταση, ούτε η ουρά θα σε αιφνιδιάσει, απλά θα σπάσει την πρόσφυση όσο χρειάζεται για να βοηθήσει την τοποθέτηση. Ηγετικό ρόλο έχουν και τα φρένα που επιβραδύνουν σε ρυθμό ρουτίνας ασχέτως ταχύτητας, ενώ δείχνουν μια ιδιαίτερη απάθεια στην βάρβαρη χρήση. Φυσικά υπάρχει και η ασφάλεια του ESP, για όσους δεν θέλουν να ρισκάρουν ή δεν νιώθουν έτοιμοι να τιθασεύσουν το θηρίο RS. Αν είσαι από τους άλλους, αρκεί να πιέσεις το κουμπί του και το πανίσχυρο Focus αφήνεται στα χέρια σου!

συμπέρασμα

Ελάχιστα κομμάτια Focus RS είναι διαθέσιμα ακόμα στις μέρες μας και σίγουρα η μοναδικότητά του το κάνει ακόμα πιο περιζήτητο. Ο μπροστοκίνητος δυναμίτης της Ford, είναι το απόλυτο σύγχρονο σπορ θαύμα που αξίζει κανείς να ζήσει, για να δικαιώσει την Ford που δεν επέλεξε τον δρόμο της τετρακίνησης, αλλά και για να απολαύσει αγωνιστικό πάτημα και συγκλονιστική αίσθηση. Με εξασφαλισμένες τις επιδόσεις και με την επιθετική του αισθητική, είναι πρόθυμο να καταπιεί πανάκριβες και στοχευμένες στην σπορ οδήγηση κατασκευές και να γράψει ένδοξες σελίδες στην ιστορία της Ford.

Ford Focus RS

FORD FOCUS RS 2009

POLL

Τι ποσό θα δίνατε για να αγοράσετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

  • Έως 20.000 ευρώ
  • 20.000-40.000 ευρώ
  • Δεν με απασχολεί το ποσό αλλά η αυτονομία
  • Χωρίς δίκτυο φόρτισης δεν σκοπεύω να αγοράσω ηλεκτρικό
70
GOCAR Magazine #70

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...