Δοκιμή Porsche Cayenne E-Hybrid 470 PS: Ασυμβίβαστη

Ο τρόπος που συνδυάζεται η πολυτέλεια, το κύρος και η άνεση με την πραγματικά σπορ οδική συμπεριφορά, καθιστά την Porsche Cayenne μια επιλογή για όσους δεν θέλουν να συμβιβαστούν, σε κανέναν τομέα.

  • -
  • -
Ισχύς470 PS
Ροπή650 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h4,9 sec
Κατανάλωση ενέργειας28,70 kWh/100 km
Μέση κατανάλωση (WLTP)1,5 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)33,0 gr/km
με μια ματιά

Η ανανεωμένη τρίτη γενιά της Porsche Cayenne τονίζει την υβριδική της υπόσταση και εμφανίζεται με περισσότερες τεχνολογίες από ποτέ, χωρίς να θυσιάζει με κανέναν τρόπο την παραδοσιακά σπορ οδική συμπεριφορά της που σε κάνει να ξεχνάς ότι βρίσκεσαι μέσα σε SUV.

«Κάποιοι θέλουν τα πάντα από κάτι. Άλλοι, θέλουν κάτι, από όλα. Εγώ τα θέλω όλα» έλεγε ο Αριστοτέλης Ωνάσης, μια από τις ηγετικές φυσιογνωμίες της Ελλάδας που άφησε ιστορία. Αφορμή για τα λόγια του επιτυχημένου επιχειρηματία σίγουρα δεν ήταν η Porsche Cayenne, όμως τελικά, το γερμανικό SUV δείχνει να έχει φτιαχτεί με τους ίδιους, ασυμβίβαστους όρους. Το success story που το συνοδεύει από την αρχή της καριέρας του έχει γραφτεί πολλές φορές και οι περισσότεροι, γνωρίζουν τη σημασία του για τη μάρκα. Η επιτυχία του βασίστηκε πάνω σε τέσσερις κεντρικούς πυλώνες: το κύρος του σήματος, την αρτιότητα της κατασκευής, την πολυτέλεια και την εξαιρετικά σπορ οδική συμπεριφορά που το διαφοροποιούσε από τον ανταγωνισμό.

Παράλληλα, ο τρόπος που συνδυάζεται η luxury φιλοσοφία με τα σπορ χαρακτηριστικά, είναι μια τεχνική που μόνο η Porsche μπορεί να φτιάξει σε τόσο σωστές δόσεις. Πραγματική πολυτέλεια, αλλά και το αγωνιστικό pedigree του Zuffenhausen, σε ένα σύνολο που όμοιό του δεν υπάρχει στην αγορά. Κάπως έτσι η Porsche Cayenne «γιγαντώθηκε» μέσα σε τρεις γενιές και σήμερα, εμφανίζεται πληρέστερη από ποτέ. Τα σημεία των καιρών εντοπίζονται στις Plug-In Hybrid τεχνολογίες που βρίσκονται στην γκάμα, όμως η φίρμα χειρίστηκε μαεστρικά την υιοθέτηση των ηλεκτρικών τεχνολογιών, ώστε η Cayenne να ωφεληθεί από τα πλεονεκτήματά τους, χωρίς να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας της.

Skincare προσώπου

Έχοντας περίπου 5 χρόνια στο ενεργητικό της, η τρίτη γενιά της Porsche Cayenne δέχτηκε μια μικρή περιποίηση για να συνεχίσει στον δρόμο της επιτυχίας. Χωρίς να υπάρχει ανάγκη για μεγάλες αλλαγές, έγιναν απλώς… επιδερμικές επεμβάσεις, αλλάζοντας λίγο το εμπρός τμήμα και ανασχεδιάζοντας τον προφυλακτήρα, μαζί με τα φωτιστικά σώματα. Πλέον, όλες οι εκδόσεις έχουν ως standard εξοπλισμό τους προβολείς LED Matrix, αφήνοντας για τα extra τους ακόμη πιο εξελιγμένους HD LED Matrix (όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας) με 32.000 pixel σε κάθε φανάρι, ήτοι 64.000 στο σύνολό τους, με καθηλωτική απόδοση τη νύχτα! Στο πίσω μέρος, οι αλλαγές είναι πιο διακριτικές και εντοπίζονται κυρίως στον ενιαίο σχεδιασμό των φωτιστικών σωμάτων. Στο προ facelift μοντέλο υπήρχε μια λεπτή λωρίδα που ένωνε τις δύο πλευρές, ενώ τώρα δείχνει περισσότερο ως ένα σώμα, στα πρότυπα της ηλεκτρικής Taycan.

Δυναμική πολυτέλεια

Στο εσωτερικό, οι σχεδιαστές της Porsche προχώρησαν σε αλλαγές μεγαλύτερης έκτασης. Αρχικά, ο πίνακας οργάνων είναι πλέον full ψηφιακός. Το μοτίβο σχεδιασμού με τα κυκλικά όργανα παραμένει, όμως δεν υπάρχει πια το αναλογικό στοιχείο, παρά μόνο μια οθόνη κορυφαίας ανάλυσης 12,6 ιντσών, που παρέχει και αρκετές δυνατότητες παραμετροποίησης ώστε κάθε οδηγός να τη φτιάξει στο δικό του γούστο. Στη συνέχεια, το ταμπλό απέκτησε νέο σχεδιασμό με διαφορετικούς αεραγωγούς και λεπτομέρειες, ενώ η κεντρική κονσόλα αναδιοργανώθηκε πλήρως και απέκτησε μια πιο minimal αισθητική. Οι πάρα πολλοί διακόπτες γύρω από τον επιλογέα του κιβωτίου εξαφανίστηκαν, όπως και ο ίδιος ο επιλογέας, με το σχετικό χειριστήριο να έχει μετακομίσει ανάμεσα στην οθόνη πολυμέσων και τον πίνακα οργάνων. Στη θέση τους βρίσκουμε ένα κομψό πάνελ ελέγχου για τον κλιματισμό και μια θήκη για μικροαντικείμενα.

Στη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού βρίσκουμε και μια τρίτη οθόνη, που τοποθετείται μπροστά από τον συνοδηγό. Σε αυτή ο επιβάτης μπορεί να ελέγχει τα πολυμέσα, αλλά και να βλέπει video όσο το αυτοκίνητο κινείται, ενώ υπάρχει και πρόβλεψη στο κρύσταλλο που την καλύπτει με αποτέλεσμα ο οδηγός να μη βλέπει τι προβάλλεται εκεί, για λόγους ασφαλείας. Κλείνοντας με το κεφάλαιο των αλλαγών για την ανανεωμένη Porsche Cayenne, έχουμε και νέο τιμόνι το οποίο προέρχεται αυτούσιο από την 911, συνεισφέροντας τα μέγιστα στο σπορ πνεύμα του μεγάλου SUV. Κατά τα λοιπά, η καμπίνα διατηρεί την εκπληκτική ποιότητα υλικών και συναρμογής, με δερμάτινες επενδύσεις σε πολλά σημεία του ταμπλό, μαλακά πλαστικά, αλουμίνιο σε διάφορα σημεία και εκτενή χρήση ανθρακονήματος, ως μέρος του Carbon Pack που είχε το αυτοκίνητο δοκιμής (φυσικά χρεώνεται extra).

Οι χώροι θα βολέψουν με βασιλική άνεση τέσσερις μεγαλόσωμους ενήλικες, με τον πέμπτο να μην προκαλεί χωροταξικό «έμφραγμα» καθώς υπάρχει αρκετό πλάτος. Ωστόσο το κεντρικό τούνελ περιορίζει τον χώρο για τα πέλματά του και αυτός είναι και ο μόνος περιορισμός για την άνετη φιλοξενία του. Πιο πίσω, ο χώρος αποσκευών προσφέρει 545 λίτρα, νούμερο ικανοποιητικό για το μέγεθος του αυτοκινήτου, αλλά περιορισμένο συγκριτικά με τα 698 λίτρα των μη Plug-In Hybrid εκδόσεων. Τέλος, η κεντρική οθόνη του infotainment έχει διαγώνιο στις 12,3 ίντσες, ανάλυση υπεράνω κριτικής και ταχύτατη απόκριση στις εντολές του χειριστή, γεγονός που βελτιώνει σημαντικά την εμπειρία χρήσης. Διαθέτει απλό μενού, δυνατότητα χρήσης πρακτικών widgets, αλλά και ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay φέρνοντας όλες τις απαραίτητες λειτουργίες του smartphone, μπροστά στα μάτια του οδηγού. 

Αντίθετες έννοιες

Κάτω από το εμπρός καπό της Porsche Cayenne E-Hybrid βρίσκεται ένας turbo V6 βενζινοκινητήρας των 3.0 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 304 ίππους και 420 Nm ροπή. Συνυπάρχει όμως με έναν ηλεκτροκινητήρα, με απόδοση 176 ίππων και 460 Nm! Το συνολικό αποτέλεσμα που προκύπτει είναι 470 ίπποι και 650 Nm, νούμερα ικανά να… απογειώσουν το υβριδικό SUV. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι τα 0-100 km/h έρχονται σε 4,9 sec, τα 0-160 km/h σε 11,3 sec, η τελική ταχύτητα ορίζεται στα 254 km/h, ενώ το σύνολο αποδεικνύεται ακόμη πιο αποδοτικό στις ρεπρίζ, με μόλις 3,1 sec να είναι αρκετά για το «εικονικό προσπέρασμα» των 80-120 km/h! Όλα τα παραπάνω είναι αναμενόμενα από μια Porsche, ακόμη και αν πρόκειται για μια Cayenne και μάλιστα, σε βασική εκδοχή, όχι μια από τις κορυφαίες. Το πραγματικά αξιοσημείωτο όμως, είναι το πως καταφέρνει να «δέσει» με το υβριδικό πρόσωπο των εκδόσεων E-Hybrid!

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Κινητήρας
  • Επιδόσεις
  • Υβριδικό σύστημα
  • Κατανάλωση (με φόρτιση)
  • Ήχος κινητήρα
  • Οδική συμπεριφορά
  • Τιμόνι
  • Ανάρτηση
  • Φρένα
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Χώροι
  • Πολυτέλεια
  • Τεχνολογία
ξινά
  • Κατανάλωση υπό πίεση
  • Πεντάλ φρένου που θέλει δύναμη
  • Κόστος προαιρετικού εξοπλισμού

Όπως είπαμε, ο ηλεκτροκινητήρας των 176 PS και 460 Nm δίνει τα Plug-In Hybrid χαρακτηριστικά στην συγκεκριμένη Cayenne, μαζί με μια μπαταρία μεγάλης χωρητικότητας (25,9 kWh με τα 21,8 kWh να είναι διαθέσιμα για χρήση). Με μια πλήρη φόρτιση διάρκειας 2,2 ωρών σε AC Wallbox των 11 kW, μπορεί να διανύσει έως και 90 km εντός πόλης, βάσει των ισχυρισμών της Porsche. Στην πραγματικότητα, εντός πόλης μπορείς να φτάσεις έως και τα 75 km περίπου με φυσιολογική οδήγηση, ενώ σε μεικτές συνθήκες η ενέργεια θα φτάσει 60 km, πάνω-κάτω. Τι κερδίζεις όμως από αυτή την τεχνολογία; Τις καθημερινές μετακινήσεις που γίνονται με μηδενική κατανάλωση και ρύπους, προσφέροντας σαφή περιβαλλοντικά, αλλά και οικονομικά οφέλη. Αν υποθέσουμε ότι το τελευταίο αφορά κάποιον που δίνει περίπου 120.000 € για αυτοκίνητο…

Σχετικά με την κατανάλωση βενζίνης, με φορτισμένη την μπαταρία στο πρόγραμμα Hybrid μπορεί να συγκρατηθεί γύρω από το φάσμα των 7-8 λίτρων ανά 100 km, νούμερο αξιοσημείωτα χαμηλό για τέτοιο SUV. Ειδικά οι κάτοχοι παλαιότερων, μη υβριδικών Cayenne, γνωρίζουν πολύ καλά πόσο σημαντική είναι η βελτίωση! Όταν η μπαταρία αδειάσει, το νούμερο δεν εκτοξεύεται στα ουράνια. Και αυτό οφείλεται στην αποδοτική ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα και την επιβράδυνση, που επιστρέφει μικρό μέρος ρεύματος στην μπαταρία και το μεγάλο SUV λειτουργεί ως κλασικό υβριδικό. Σε συνθήκες πίεσης όμως και εξαντλώντας τους 470 ίππους του συνόλου, ο turbo V6 δεν δυσκολεύεται καθόλου να φτάσει στην περιοχή των 20 lt / 100 km αδειάζοντας με ταχύτατο ρυθμό το ρεζερβουάρ των 75 λίτρων! Χαλάλι, όμως, καθώς η Cayenne μπορεί να αποδειχθεί άκρως απολαυστική σε έναν δρόμο με στροφές!

Το αίμα νερό δεν γίνεται

Τι κι αν μιλάμε για ένα μεγάλο Plug-In Hybrid SUV με βάρος 2,5 τόνων; Η Porsche ξέρει πολύ καλά τι να κάνει για να φτιάξει ένα απολαυστικό αυτοκίνητο και η Cayenne E-Hybrid δεν ξέφυγε από τη συνταγή. Μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι κανένα άλλο αυτοκίνητο στη συγκεκριμένη κατηγορία δεν υλοποιεί καλύτερα τη σπορ φιλοσοφία και μάλιστα, χωρίς την παραμικρή θυσία σε άνεση. Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή! Στο περιστροφικό χειριστήριο των προγραμμάτων οδήγησης που βρίσκεται στο τιμόνι, υπάρχουν τα Sport και Sport Plus. Επιλέγοντας το τελευταίο, ο V6 ξυπνάει με έναν μπάσο, βραχνό βρυχηθμό. Στο αυτοκίνητο της δοκιμής υπήρχε το (προαιρετικό) σύστημα σπορ εξάτμισης, αναδεικνύοντας φοβερά τον εκπληκτικό ήχο του κινητήρα. Τόσο στις χαμηλές rpm, όσο και στον κόφτη!

Η αερανάρτηση χαμηλώνει και παράλληλα σφίγγει, το τιμόνι αποκτά περισσότερο βάρος, η απόκριση στο γκάζι γίνεται ακαριαία και το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων Tiptronic S ακολουθεί πιστά τα θελήματα του οδηγού, ακόμη και αν δεν επιλέξει τη χειροκίνητη λειτουργία μέσω των paddles. Αν πατήσεις ξαφνικά τέρμα το δεξί πεντάλ με το Sport Plus ενεργοποιημένο, είναι σοκαριστική η ταχύτητα που το σασμάν θα κατεβάσει σχέση και τα μοτέρ θα προσφέρουν πλήρη επιτάχυνση. Φτάνοντας σε δρόμο με στροφές το πρώτο πράγμα που ξεχωρίζει είναι η εξαιρετική αίσθηση από το τιμόνι, όχι μόνο για τα δεδομένα των SUV, αλλά γενικότερα. Άμεσο, γρήγορο αλλά και πλούσιο σε πληροφόρηση, «φτιάχνει» τον οδηγό για παραπάνω πίεση. Τελικά όμως, αυτή ήταν μόνο η αρχή. Το τιμόνι κατευθύνει ένα εντυπωσιακά άμεσο μπροστινό, το οποίο αλλάζει κατεύθυνση πρόθυμα όπως ένα σπορ sedan!

Η Cayenne διαχειρίζεται μαεστρικά ακόμη και αλλεπάλληλες στροφές με πολλή φόρα και εναλλαγές κατεύθυνσης, σενάριο που συνήθως δεν ταιριάζει σε ένα SUV, ακόμη και αν έχει σπορ χαρακτηριστικά. Η προαιρετική αερανάρτηση του αυτοκινήτου δοκιμής σφίγγει αισθητά στο πρόγραμμα Sport Plus, όμως στον στόχο ελέγχου του βάρους των 2,5 τόνων, δεν είναι μόνη της. Οι ενεργές αντιστρεπτικές (PDCC) ασκούν αντίρροπες δυνάμεις στο αμάξωμα ισορροπώντας τις τάσεις μεταφοράς βάρους του πλαισίου, ενώ σε πιο ανοικτές καμπές, το πίσω διαφορικό με σύστημα PTV (Porsche Torque Vectoring) μοιράζει σωστά τη ροπή, βρίσκοντας επιπλέον πρόσφυση και χαρίζοντας υποδειγματική σταθερότητα και έλεγχο. Μαζί με τα ελαστικά πλάτους 315 mm πίσω (στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας) η Cayenne μπορεί να κουβαλήσει ασύλληπτη φόρα σε στροφές, αφήνοντας τον οδηγό με το στόμα ανοικτό.

Το ίδιο συμβαίνει και όταν φτάσει η στιγμή να φρενάρει. Με εξαπίστονες δαγκάνες εμπρός και τετραπίστονες πίσω, η πέδηση είναι τόσο ισχυρή που ζαλίζει. Η απόδοση και η αντοχή θυμίζουν supercar, ενώ το πετάλι έχει εκπληκτικά προοδευτική απόκριση, παρά το σύστημα ανάκτησης που παρεμβάλλεται. Ωστόσο, αν και γραμμικό, το πεντάλ θέλει δύναμη και απαιτεί έναν μικρό χρόνο προσαρμογής μέχρι να το συνηθίσεις. Σε χαλαρούς ρυθμούς, η Porsche Cayenne ξεχνά εντελώς τον σπορ χαρακτήρα της και αποδεικνύεται απρόσμενα άνετη. Η ποιότητα κύλισης βρίσκεται σε εντυπωσιακό επίπεδο και η συνολική ευελιξία του αυτοκινήτου δεν προβληματίζει ούτε στην καθημερινότητα, χάρη στην (προαιρετική) τετραδιεύθυνση που διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Τέλος, σε εκτός δρόμου κομμάτια δεν βρεθήκαμε, όμως υπάρχει πρόγραμμα οδήγησης Offorad το οποίο επιτρέπει να διαλέξεις και το είδος του εδάφους (χώμα, άμμος κλπ). Η απόσταση από το έδαφος ορίζεται στα 188 mm στο standard ύψος της αερανάρτησης και φτάνει μέχρι και τα 233 mm στο μέγιστο.

Μοναδικό είδος

Αδιαμφισβήτητα σπορ όποτε της ζητηθεί, εντυπωσιακά άνετη σε όλες τις υπόλοιπες στιγμές, τεχνολογικά προηγμένη στον μέγιστο βαθμό και γεμάτη πρεστίζ, η Porsche Cayenne είναι ένα αυτοκίνητο που είχε, έχει και θα έχει το δικό του κοινό. Ένα κλειστό club τυχερών που μπορούν να το αποκτήσουν, απολαμβάνοντας ένα από τα κορυφαία SUV που έχουν βγει ποτέ στην παραγωγή. Η αρχική τιμή των 120.120 € για την Porsche Cayenne E-Hybrid, την κατατάσσει ως «απαγορευτική» για τη συντριπτική πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού. Εκείνοι που μπορούν να την αγοράσουν όμως, μην το σκέφτονται άλλο και ας το κάνουν… χθες!

συμπέρασμα
Στην αγορά υπάρχουν πολλά luxury SUV. Μερικά, είναι πιο πολυτελή, ευρύχωρα ή και άνετα από την Cayenne. Κανένα όμως δεν πετυχαίνει τη μοναδική συνταγή της Porsche, δηλαδή την ισορροπία ανάμεσα στον σπορ χαρακτήρα και τη δυναμική πολυτέλεια, τη συνολική πληρότητα που την καθιστά μια πραγματικά μοναδική επιλογή που παίζει χωρίς ανταγωνισμό. Και αυτό είναι το σημείο που «πάτησε» η Cayenne και αναδείχθηκε σε εμπορική επιτυχία. 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

 

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...