Δοκιμή Range Rover Sport P400: Super Hero

Δεν είναι όλα τα υπεραυτοκίνητα κεντρομήχανα, χαμηλά και φτιαγμένα για την πίστα.

  • -
  • -
Ισχύς400 PS
Ροπή550 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h5,7 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)9,4 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)213,0 gr/km
με μια ματιά

Η νεότερη γενιά του Range Rover Sport είναι αναβαθμισμένη σε κάθε επίπεδο, αποδεικνύοντας πως… το καλό μπορεί να γίνει δύο φορές καλύτερο! Δοκιμάζουμε στους ελληνικούς δρόμους την έκδοση P400 των 400 ίππων που παντρεύει την πολυτέλεια με τις απαράμιλλες εκτός δρόμου ικανότητες και τις επιδόσεις ενός supercar.

Αυτοκίνητα σαν αυτό δεν κρίνονται με τη λογική. Από ένα όριο τιμής και πάνω ο δείκτης value for money αφορά κυρίως τη συναισθηματική αξία και όχι τεχνικές προδιαγραφές και την αντικειμενική ικανότητα στο δρόμο. Δηλαδή, από ένα έτσι κι αλλιώς εξαιρετικά αξιόλογο SUV των €60.000 όπως για παράδειγμα ένα Evoque, δεν μπορεί το Range Rover Sport να είναι δύο φορές καλύτερο. Να προσφέρει τη διπλάσια πολυτέλεια, να είναι δύο φορές πιο ικανό στην άσφαλτο και εκτός δρόμου, δύο φορές πιο πολυτελές. Ή μήπως μπορεί;

Σεβασμός

Ο σεβασμός, το αληθινό κύρος δεν επιβάλλεται. Κερδίζεται. Σε κάποιες περιπτώσεις με την πρώτη εντύπωση. Το Range Rover Sport είναι μια από αυτές. Διάλεξε το φόντο, μπορεί να είναι ο,τιδήποτε. Από το κέντρο της πόλης και την πιο μοδάτη συνοικία μέχρι την πιο απόμακρη χιονισμένη κορυφή. Θα δείχνει το ίδιο ταιριαστό. Δεν ξεχειλίζει από το κάδρο, δεν διαταράσσει την αρμονία της συνολικής αισθητικής παρά το μέγεθός του (4,9 μέτρα μήκος, 2,2 πλάτος, 1,8 ύψος). Βασίζεται στη νέα πλατφόρμα της μάρκας MLA-Flex για κινητήρες τοποθετημένους κατά μήκος και ενσωματώνει το νέο ηλεκτρικό κύκλωμα EVA 2.0 υποστηρίζοντας εξηλεκτρισμένα και αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα κίνησης. Η στρεπτική ακαμψία είναι βελτιωμένη κατά 35%. Νέες μέθοδοι συγκόλλησης με laser καταργούν τις κολλήσεις της οροφής και μαζί τα αυλάκια στα σημεία ένωσης με τα πλευρικά πάνελ. Αυτού του είδους οι βελτιώσεις έχουν αποφέρει 15% μείωση στον συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd 0,29).

Μυώδεις λείες επιφάνειες αφήνουν το μάτι να ταξιδεύει χωρίς να σκαλώνει σε αρμούς και ενώσεις. Χρειάζονται τροχοί 23” για να γεμίσουν, κυριολεκτικά και μεταφορικά, τα διακριτικά φουσκωμένα φτερά. Η οροφή μοιάζει αιωρούμενη και οι γυάλινες επιφάνειες κατεβαίνουν κάθετα σαν μια λεπτή υδάτινη κουρτίνα. Τα χαρακτηριστικά λεπτά LED φώτα στη σχεδόν κάθετη μάσκα υπογραμμίζουν το πλάτος και προσθέτουν ένταση. Με 1,3 εκατομμύρια «μικρο-καθρέφτες» για κάθε φανάρι, οι οποίοι εξυπηρετούν τη λειτουργία προσαρμοζόμενου φωτισμού, είναι ένα από τα σημαντικά τεχνολογικά highlights. Χρησιμοποιώντας δεδομένα από το navigation για να διαβάσει το δρόμο μπροστά, το σύστημα ρυθμίζει το φωτισμό σε τέσσερα διαφορετικά προγράμματα: Country / City / Adverse Weather / Highway.

Στο πίσω μέρος, η κόκκινη φωτεινή ζώνη είναι η σχεδιαστική υπογραφή του μοντέλου, ενώ η θέση της πινακίδας χαμηλά στη μονοκόμματη πόρτα τραβά το βλέμμα στα άκρα, στις λεπτομέρειες του προφυλακτήρα και στις τραπεζοειδείς απολήξεις της εξάτμισης. Αυτό το σχήμα δεν έχει ανάγκη στοιχείων εντυπωσιασμού. Το αυτοκίνητο είναι στην ουσία τρεις γραμμές. Αυτή των μαρσπιέ παράλληλα με το έδαφος, η βασική και της οροφής οι οποίες συγκλίνουν στο πίσω μέρος δίνοντας στο αυτοκίνητο κίνηση. Σαν αντιστάθμισμα των σεβαστών διαστάσεων, η μινιμαλιστική σχεδίαση με τις καθαρές επιφάνειες και τους μικρούς πρόβολους εκφράζει δυναμισμό και κρύβει τον όγκο δίνοντας στο αυτοκίνητο τον σπορ χαρακτήρα που υποδηλώνει το όνομά του.

Δείτε ακόμη: Πόσο κοστίζει το Range Rover Sport στην Ελλάδα; [τιμές]

Η αίθουσα του θρόνου, σε κίνηση

Δεν έχει να κάνει με τη λογική με την οποία σχεδιάζεται, κατασκευάζεται και εξοπλίζεται η καμπίνα ενός αυτοκινήτου αυτής της κατηγορίας. Εδώ νιώθεις την προσωπική φροντίδα, τη φιλοξενία στο υψηλότερο επίπεδο. Νιώθεις ασφάλεια μόνο και μόνο βλέποντας το πάχος της πόρτας, πριν περάσεις το φαρδύ μαρσπιέ και καθίσεις στο αφράτο σαν πολυθρόνα κάθισμα. Η χορταστική αίσθηση αφής των επενδύσεων, οι προσεγμένες ραφές, το σχολαστικό φινίρισμα, όλα έχουν τη αίσθηση του χειροποίητου με τη στιβαρή συναρμολόγηση να υποδηλώνει τη συνολική ποιότητα της κατασκευής. Τα καθίσματα είναι φυσικά ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα. Τα εμπρός δέχονται 22 διαφορετικές ρυθμίσεις και η θέση οδήγησης είναι 22 mm χαμηλότερη στο Sport σε σχέση με το Range Rover. Ανάμεσά τους υπάρχει ένα κεντρικό ντουλάπι ή αλλιώς… ψυγείο. Που χωρά τέσσερα μπουκάλια 1.5 lt και τα διατηρεί στους 5 βαθμούς.

Ο χώρος για τους πίσω είναι μια μικρή σουίτα. Με ξεχωριστό κλιματισμό, θύρες σύνδεσης και φόρτισης και πολλαπλές δυνατότητες διαμόρφωσης με τα έδρανα και τις πλάτες των καθισμάτων να ρυθμίζονται ξεχωριστά, ηλεκτρικά βεβαίως. Μεταξύ των διαθέσιμων επιλογών η λειτουργία Chauffeur, στην οποία η πλάτη του καθίσματος του συνοδηγού διπλώνει πλήρως ελευθερώνοντας το οπτικό πεδίο εμπρός από το τιμώμενο πρόσωπο που κάθεται συνήθως στο πίσω δεξί κάθισμα. Το deck πάνω στο οποίο εδράζονται τα πίσω καθίσματα είναι 11 mm ψηλότερα από τα εμπρός, για καλύτερη ορατότητα. Παρόλα αυτά, και παρά τη χαμηλή γραμμή της οροφής, η πρόσβαση είναι άνετη και ο αέρας για το κεφάλι άφθονος. Ο χώρος για τα πόδια είναι αυξημένος κατά 31 mm και αυτός για τα γόνατα κατά 17 mm, σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα από 835 ως 1.860 lt.

Οι λέξεις άνεση και πολυτέλεια δεν επαρκούν για να περιγράψουν την εμπειρία. Νιώθεις απομονωμένος από κάθε εξωτερική ενόχληση, χάρη στην τέλεια ηχομόνωση, την εκκωφαντικά αθόρυβη κύλιση και την ικανότητα της ανάρτησης να ισοπεδώνει κάθε ανωμαλία κάνοντας το έδαφος κάτω από τους τροχούς να μοιάζει με τραπέζι μπιλιάρδου. Αλλά ταυτόχρονα άμεσα συνδεδεμένος, με ό,τι έχει πραγματικά σημασία. Το τιμόνι μεταφέρει επαρκή πληροφόρηση. Ο κινητήρας αποκρίνεται ζωηρά στο γκάζι με έναν ήχο που θυμίζει έντονα το αυτάρεσκο, γεμάτο αυτοπεποίθηση γουργούρισμα ενός ισχυρού V8. Κι ας είναι 6κύλινδρος σε σειρά. Το κιβώτιο, 8άρι ZF, αλλάζει ακαριαία αλλά βελούδινα. Και οι αποστάσεις εκμηδενίζονται.

Προσαρμόζεται στο αστικό περιβάλλον (ή τους στενούς δρόμους της επαρχίας που θα συναντήσεις σε μια εκδρομή) πολύ ευκολότερα από όσο φαντάζεσαι. Η ορατότητα περιφερειακά είναι πολύ καλή και ό,τι δεν βλέπεις με γυμνό μάτι το βλέπουν οι κάμερες με τέλεια απεικόνιση εμπρός, πίσω και 360 μοιρών στην κεντρική οθόνη. Αλλά κυρίως η τετρδιεύθυνση είναι που κάνει το θαύμα. Με τους πίσω τροχούς να στρίβουν ως και 7,3 μοίρες αντίθετα από τους εμπρός ως τα 50 km/h, ο κύκλος στροφής είναι κάτω από 11 m, νούμερο που αντιστοιχεί σε πολύ μικρότερη κατηγορία μεγέθους (στα επίπεδα του κοντύτερου κατά μισό σχεδόν μέτρο Nissan Qashqai, για παράδειγμα). Ακόμη και με το αυτοκίνητο σταματημένο, μόλις στρίψεις μια στροφή το τιμόνι σου δίνει την εντύπωση ότι είναι έτοιμο να περιστραφεί γύρω από τον άξονά του. Στον ανοιχτό δρόμο και οι τέσσερις τροχοί στρίβουν προς την ίδια κατεύθυνση, με πολύ μικρότερη φυσικά τη γωνία των πίσω, για μεγαλύτερη σταθερότητα. 

Δείτε ακόμη: Τέλος στην αγωνία εξεύρεσης τσιπ βάζει η Jaguar - Land Rover!

Έπειτα, είναι το προηγμένο σύστημα infotainment Pivi Pro, αν μιλάμε για συνδεσιμότητα με ό,τι έχει σημασία. Tο 90% των βασικών λειτουργιών γίνονται με δύο κινήσεις maximum. Σε αυτό το ανθρωποκεντρικό περιβάλλον, η τεχνολογία δεν είναι αυτοσκοπός. Το ζητούμενο είναι η βέλτιστη, απροβλημάτιστη εμπειρία του χρήστη. Δεδομένου του πλήθους των εφαρμογών και των διαθέσιμων προς ρύθμιση παραμέτρων, ο συνδυασμός λειτουργιών αφής και φυσικών διακοπτών κάνει την αλληλεπίδραση ανθρώπου και μηχανής απρόσμενα εύκολη. Η αιωρούμενη οθόνη των 13,1” έχει όμορφα γραφικά, εύχρηστο μενού και την ιδανική απόκριση στη λειτουργία αφής. Ακριβώς από κάτω, τα πολυλειτουργικά περιστροφικά χειριστήρια του κλιματισμού (από τον ίδιο διακόπτη ρυθμίζεται η θερμοκρασία, η ένταση του ανεμιστήρα και ο εξαερισμός του καθίσματος) συνεισφέρουν στην αισθητική και βελτιώνουν την εργονομία.

Με δύο κάρτες SIM το Range Rover Sport είναι μόνιμα συνδεδεμένο και δέχεται αναβαθμίσεις software για κάθε μία από τις 63 διαφορετικές ECU που ελέγχουν όλα τα επιμέρους συστήματα. Αλλά και για τη λειτουργία της προσωπικής βοηθού AMAZON Alexa που ακούει στην προσφώνηση Hey Land Rover. Η θέση οδήγησης είναι εποπτική αλλά ταυτόχρονα νιώθεις πολύ μέσα στο αυτοκίνητο, έτσι όπως το ταμπλό η ψηλή γραμμή της πόρτας και η φαρδιά κεκλιμένη κονσόλα οριοθετούν το χώρο σου. Το Interactive Driver Display των 13,7”, όπως επισήμως ονομάζεται ο πίνακας οργάνων, έχει όμορφα γραφικά και πολλές δυνατότητες διαμόρφωσης, από αναλογικά όργανα μέχρι full screen χάρτη, με πολλές ενδιάμεσες επιλογές.

Sport, απρόσμενα

Στον ανοιχτό δρόμο πετυχαίνει αβίαστα υψηλή ταχύτητα ταξιδιού. Ανεξάρτητα από το ρυθμό, ο θόρυβος από το περιβάλλον παραμένει εκτός της καμπίνας, το ίδιο και αυτός από την κύλιση. Μόνο ο αέρας αρχίζει να ακούγεται λίγο γύρω στα 150 km/h, ψηλά στις εμπρός κολώνες. Η διαθέσιμη τεχνολογία οδηγικών βοηθημάτων περιλαμβάνει όλα τα σύγχρονα εργαλεία που προσεγγίζουν τα όρια της αυτόνομης οδήγησης, με σύστημα διατήρησης λωρίδας, έλεγχο της κυκλοφορίας πίσω από το αυτοκίνητο, έλεγχο τυφλής γωνίας και ενεργό cruise control όχι μόνο για την άσφαλτο αλλά και για το χώμα. Σημαντικό ωστόσο είναι ότι τα συστήματα λειτουργούν διακριτικά, και όταν δεν συντρέχει άμεσος και εξαιρετικά σοβαρός κίνδυνος, οι παρεμβάσεις στο τιμόνι είναι ήπιες προστατεύοντας έτσι τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα. Στην έκδοση P400, κάτω από το μακρύ καπό ανασαίνει ο ήπια υβριδικός βενζινοκινητήρας άμεσου ψεκασμού Ingenium των τριών λίτρων. Διαθέτει 48βολτο ηλεκτρικό supercharger και μίζα γεννήτρια για την εκκίνηση του κινητήρα και τη φόρτιση της μπαταρίας ιόντων λιθίου. Με twin-scroll τούρμπο αποδίδει 400 ίππους και 550 Nm, σταθερά από τις 2.000 ως τις 5.000 rpm.

Για entry level κινητήρας, παραείναι πληθωρικός. Σε βαθμό που σκέφτεσαι αν πραγματικά υπάρχει κάτι περισσότερο να ζητήσεις. H οκτακύλινδρη χροιά προσδίδει προσωπικότητα και χαρακτήρα ανάλογο του επιπέδου του αυτοκινήτου και το οροπέδιο που σχηματίζει η καμπύλη ροπής την απαραίτητη απόδοση. Στο μεταξύ, αν και οι μεσαίες στροφές φαίνεται να είναι το δυνατό του σημείο, ψηλά στροφάρει επίσης με όρεξη. Η συνεισφορά του μικρού ηλεκτρικού υπερτροφοδότη σε κάθε άγγιγμα του γκαζιού δίνει σπιρτάδα συνολικά στην οδηγική εμπειρία. Δεν είναι τόσο η δύναμη που προσθέτει όσο ότι φαίνεται να αφαιρεί βάρος και αδράνεια. Η επιτάχυνση 0-100 km/h είναι μόλις 5,7” αλλά για το τι είναι πραγματικά ικανός να κάνει αυτός ο κινητήρας ίσως λέει περισσότερα το ενσωματωμένο στο Pivi Pro σύστημα τηλεμετρίας για την πίστα. Με χρονόμετρο και g-meter.

Για πρώτη φορά το πατενταρισμένο και βραβευμένο Terrain Response διαθέτει Dynamic Mode. Αντί κλασικών ελατηρίων, έχουμε αερανάρτηση με θαλάμους μεταβλητού όγκου και αμορτισέρ Bilstein, όλα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα φυσικά. Το σύστημα αυτορυθμίζεται σε πραγματικό χρόνο κάθε 12 ms. Την κλίση του αμαξώματος ελέγχουν ενεργές αντιστρεπτικές. Διαβάζοντας ότι απαιτείται ροπή 1.400 Nm στις βάσεις τους, συνειδητοποιείς το τιτάνιο έργο που έχουν να φέρουν σε πέρας. Λαμβάνοντας δεδομένα από το GPS και τις κάμερες των συστημάτων ασφαλείας, το ίδιο το αυτοκίνητο διαβάζει το δρόμο εμπρός, την κλίση, τις στροφές και την κίνηση. Και αναλόγως καλιμπράρει όλα τα συστήματα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς καθώς και τα ενεργά φώτα, 500 φορές το δευτερόλεπτο. Χάρη στο πανίσχυρο ηλεκτρικό κύκλωμα και τις 63 ECU, τυχόν αλλαγές στο set-up μπορούν να γίνουν μέσα σε μόλις 2 ms.

Δείτε ακόμη: Ποια εταιρεία παίρνει απολυμένους από Facebook, Twitter και Amazon; 

Πάντως στο πρόγραμμα Comfort, ακόμη και στη λειτουργία Auto, η αερανάρτηση επιτρέπει μικρές κινήσεις του αμαξώματος που δημιουργούν μια ασάφεια όταν τα χιλιόμετρα ανέβουν και έχεις να διαχειριστείς την ευθύνη αυτού του θωρηκτού. Σε γρήγορο ρυθμό και σε έναν δρόμο με στροφές, αν θέλεις να νιώθεις το αυτοκίνητο συντονισμένο με τις εντολές σου και να αξιοποιήσεις τις εντυπωσιακές του δυνατότητες θα πρέπει να στρίψεις τον  περιστροφικό διακόπτη του Terrain Response προς τα αριστερά επιλέγοντας το πακέτο ρυθμίσεων Dynamic. Η ανάρτηση σφίγγει χωρίς να γίνεται σε καμία περίπτωση ενοχλητική. Όχι φυσικά για τον οδηγό αλλά ούτε και για τους πίσω επιβάτες, οι οποίοι ορθώς θεωρούν το Range Rover Sport λιμουζίνα και έχουν ανάλογες απαιτήσεις κάτω από όλες τις συνθήκες. Το επιπλέον βάρος του τιμονιού είναι καλοδεχούμενο. Ο κινητήρας ζωηρεύει λίγο ακόμη. Το ίδιο και το κιβώτιο. Οι δρόμοι με ανοιχτές καμπές είναι βούτυρο στο ψωμί του. Το ιδανικό πεδίο δράσης. Σου μεταφέρει μια απίστευτη αίσθηση ασφάλειας. Και ταυτόχρονα ικανοποίηση που σχετίζεται με το γεμάτο πληροφορία μπροστινό σύστημα, τον ήχο και την απόκριση του μοτέρ, τον τέλειο έλεγχο του αμαξώματος. Κι αν αυτό είναι λίγο πολύ αναμενόμενο, η αμεσότητα, η ευελιξία και η προθυμία που δείχνει όταν βρεθείς σε σφιχτό στροφιλίκι σίγουρα ξεπερνά τις προσδοκίες.


Η απόσταση από το έδαφος που μειώνεται κατά 116 mm κατεβάζει λίγο το κέντρο βάρους. Η προηγμένη 4κίνηση  συνδυάζεται με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό πίσω και λειτουργία torque vectoring με τη χρήση των φρένων. Το σύστημα χρησιμοποιεί τα φρένα της εσωτερικής ως προς τη στροφή πλευράς στην είσοδο, σε συνδυασμό με την επίδραση της 4διεύθυνσης, φέρνοντας το θηριώδες SUV να σημαδεύει απρόσμενα εύκολα για τον όγκο του την κορυφή και να κοιτά λαίμαργα την επόμενη ευθεία. Εκτός δρόμου, το Terrain Response διαθέτει ξεχωριστά προγράμματα για χώμα, λάσπη, άμμο, κροκάλα και πέρασμα από νερά. Όλο το hardware προσαρμόζεται αναλόγως, με δυνατότητα κλειδώματος του ενεργού κεντρικού και του πίσω διαφορικού. Η απόσταση από το έδαφος μπορεί να αυξηθεί ως τα 281 mm, οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής είναι 33 / 26,9  / 30 μοίρες και μπορεί να κινηθεί σχεδόν σαν… υποβρύχιο, από νερό βάθους 90 εκατοστών.

συμπέρασμα

Εδώ και 17 χρόνια, το Range Rover Sport δίνει υπόσταση στον όρο σπορ πολυτέλεια με τον πλέον εμφατικό τρόπο. Στην πιο πρόσφατη γενιά του, συνδυάζει τις επιδόσεις στην άσφαλτο και τις εξωπραγματικές off-road ικανότητες με μια εκλεπτυσμένη, καλόγουστη και ανθρωποκεντρική διάσταση της πολυτέλειας. Δεν έχει να κάνει με τεχνικές προδιαγραφές ή χρήματα, αλλά με τα πολύτιμα συναισθήματα που μόνο μια πραγματικά ξεχωριστή κατασκευή μπορεί να εμπνεύσει. Η ασφάλεια, για παράδειγμα… Στο αναπαυτικό σαλόνι του Range Rover Sport ξεπερνά τα τυπικά που περιμένεις από ένα αυτοκίνητο σε μια δύσκολη στιγμή. Είναι ένα ψυχολογικό ντοπάρισμα, μια ένεση ηθικού που σου αλλάζει την προοπτική για ό,τι συμβαίνει τριγύρω. Τα ακριβά υλικά, η τέλεια ηχομόνωση, το υπέροχο άρωμα της καμπίνας, η τεχνολογία συνδεσιμότητας που μετουσιώνεται σε ψυχαγωγία και επικοινωνία, σε κερδισμένο χρόνο για αυτά που πραγματικά έχουν σημασία, είναι όλα στιγμές μιας καλύτερης ζωής που το αυτοκίνητο σου εξασφαλίζει. Ακριβώς για αυτό το λόγο η εξελιγμένη 4κίνηση και το βραβευμένο Terrain Response συνδυάζονται με τεράστιο χώρο αποσκευών και πρακτικές λύσεις στην καμπίνα. Για να μπορεί πράγματι αυτό το αυτοκίνητο να σε ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του πλανήτη, όπου υπάρχει αλλά κυρίως, όπου δεν υπάρχει δρόμος. Αλλιώς τι νόημα θα είχε; Αν δεν είναι αυτές οι ιδιότητες ενός πραγματικός υπερήρωα, ενός υπεραυτοκινήτου μιας γεμάτης ζωής, τότε τι;

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...