Δοκιμή Alfa Romeo Tonale 1.5 MHEV 130 PS: Πραγματική Alfa σε σώμα SUV

Κάποτε, αγόραζες Alfa Romeo με βάση το συναίσθημα. Σήμερα, η νέα Tonale σερβίρει με τόσο ολοκληρωμένο τρόπο την ουσία και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα μιας Alfa, που καταλήγει να γίνεται… απόφαση μυαλού.

  • -
  • -
Ισχύς130 PS
Ροπή240 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h9,6 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)6,1 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)139,0 gr/km
με μια ματιά
Από μια Alfa Romeo περιμένεις ότι θα είναι κούκλα και απολαυστική στο δρόμο. Το πραγματικό επίτευγμα της νέας Tonale όμως είναι να συνδυάσει όλα αυτά, με την ποιότητα, τους χώρους, τις τεχνολογίες, την αδιαμφισβήτητα premium καμπίνα, ακόμη και τον εξηλεκτρισμό. To DNA της Alfa Romeo είναι εδώ και μας συναρπάζει με τον πληρέστατο χαρακτήρα του.

«Με έχει κουράσει η Alfa Romeo! Δεν γίνεται να βγάζει μόνο πανέμορφα αυτοκίνητα» ήταν η αυθόρμητη αντίδραση του πρώτου φίλου που είδε τη «δική μας» Alfa Romeo Tonale, λίγα λεπτά μετά την παραλαβή της από την ελληνική αντιπροσωπεία. Λαμπερή και πεντακάθαρη, έβγαζε μάτι ότι ήταν ολοκαίνουργια με μόλις 5 χιλιόμετρα στο οδόμετρο. Ο εξαιρετικός καιρός εκείνης της ημέρας, αλλά και το γεγονός ότι ήταν Παρασκευή απόγευμα, μας έδωσαν άπλετη διάθεση και χρόνο να την περιεργαστούμε. Πήγαμε μια βόλτα λίγο έξω από την Αθήνα και μόλις παρκάραμε, δεν χάσαμε την ευκαιρία να την παρατηρήσουμε με ησυχία.

Μεσογειακή ομορφιά

Στον χώρο της υψηλής ραπτικής, ο όρος της μεσογειακής ομορφιάς για μια γυναίκα αποδίδεται ως μια ισχυρή, δυναμική παρουσία με στοιχεία αισθησιασμού και φυσικά χαρακτηριστικά. Κάνοντας την απαραίτητη αναγωγή σε όρους αυτοκινήτου, θα λέγαμε ότι το παρουσιαστικό της Tonale εκφράζεται με τον ίδιο τρόπο. Το εμπρός τμήμα σε κερδίζει με την επιβλητική «ματιά» που σχηματίζεται από τα τριπλά φωτιστικά σώματα. Η κλασική, χαρακτηριστική για Alfa τριγωνική μάσκα ενσωματώνεται με ασύλληπτη αρμονία στο σύνολο και ο προφυλακτήρας με το μεγάλο άνοιγμα στο κάτω μέρος του, έχει και πλαϊνούς αεραγωγούς που δίνουν extra όγκο και πυγμή στο εμπρός μέρος.

Τα νεύρα στο καπό μοιάζουν με φυσική συνέχεια της μάσκας και το έμβλημα της φίρμας προκαλεί μια στρογγυλή υποδοχή στο μέταλλο που το καλύπτει, τονίζοντας τη σημασία του. Το πίσω μέρος ακολουθεί μια πιο εκλεπτυσμένη κατεύθυνση, ισορροπώντας τον δυναμισμό του μπροστινού. Τα πανέμορφα φωτιστικά σώματα με τη λωρίδα LED που τα ενώνει δίνει έμφαση στο πλάτος, ενώ το όνομα του μοντέλου βρίσκεται στο κέντρο, κάτω από το σήμα με ωραία, καλλιτεχνική γραφή. Εκτός του προσωπικού μας γούστου είναι οι μαύρες εσοχές που βρίσκονται χαμηλά στον προφυλακτήρα, που δείχνουν να προσομοιώνουν αεραγωγούς ή απολήξεις της εξάτμισης. Βέβαια, δεν είναι τίποτα από τα δύο και μοιάζουν σαν να τοποθετήθηκαν εκ των υστέρων.

Αντίθετα, ερωτεύσιμοι είναι οι τροχοί των 20 ιντσών. To κλασικό σχέδιο “telephone dial” της Alfa Romeo έχει εξελιχθεί, και ξεχωρίζει από τις πέντε μεγάλες στρογγυλές οπές και ισάριθμα τριγωνικά ανοίγματα. Αποτελούν πλέον σήμα κατατεθέν της φίρμας και στο σκούρο μεταλλικό χρώμα όπως οι «δικές μας», γεμίζουν αριστοκρατικά τους θόλους της Tonale. Ακόμα περισσότερο λατρέψαμε τις μεγάλες, τετραπίστονες (fixed) κόκκινες δαγκάνες της Brembo με τους μεγάλους αεριζόμενους δίσκους, που εκτός από κορυφαία απόδοση, δίνουν και πολλούς πόντους στην εμφάνιση των τροχών.

Γνήσια premium αύρα

Η Alfa Romeo φρόντισε να κάνει την υπέρβαση με την καμπίνα της Tonale και στο εσωτερικό της αισθάνεσαι πως βρίσκεσαι εντός ενός πολύ ποιοτικού αυτοκινήτου. Το φινίρισμα είναι εξαιρετικό, η συναρμογή πολύ καλή και τα υλικά ποιοτικά, με αρκετό αφρώδες υλικό να καλύπτει τα ψηλότερα τμήματα της καμπίνας. Χαμηλότερα, αλλά και στο βάθος του ταμπλό  -στη βάση του παρμπρίζ-, συναντάμε σκληρότερα πλαστικά, αλλά αυτό είναι κάτι που κανέναν δεν θα απασχολήσει και σε κάθε περίπτωση, δεν μειώνει την αίσθηση ποιότητας που λαμβάνεις από την καμπίνα. Όλες οι επιφάνειες έχουν ευχάριστη υφή και τελικά, αυτό είναι που μετράει.

Να πούμε ότι η πολυτελής αύρα μπορείς να την εντοπίσεις ακόμη και σε ασήμαντες λεπτομέρειες, όπως την κάλυψη των μεταλλικών φιλέτων στις πόρτες ανάμεσα στα παράθυρα και τις εσωτερικές επενδύσεις. Η σχεδίαση των εσωτερικών επιφανειών ισορροπούν ανάμεσα στην premium εικόνα και τη σπορ διάθεση. Η ιδανική αναλογία που αποδίδονται αυτά τα δύο στοιχεία είναι αποτέλεσμα που μόνο η Alfa Romeo πετυχαίνει, ενώ παράλληλα δεν «θάβεται» η πρακτικότητα χάρη στη θήκη για μικροαντικείμενα εμπρός από τον επιλογέα, τις ποτηροθήκες, αλλά και το πληθωρικό υποβραχιόνιο.

Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική για κάθε σωματότυπο. Αν και αντιλαμβάνεσαι ότι βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι ενός SUV σε προδιαθέτει ευχάριστα, ενώ το κάθισμα στηρίζει ωραία το σώμα χωρίς να γίνεται κουραστικό στις πολύωρες μετακινήσεις. Το τιμόνι έρχεται ακριβώς στα χέρια σου και τα τεράστια, αλουμινένια paddles δίνουν μοναδική ομορφιά, ακολουθούν την εκλεπτυσμένη σπορ σχεδίαση που αναφέρουμε παραπάνω. Ο οδηγός βλέπει εξαιρετικά προς όλες τις κατευθύνσεις και δεν αργεί να γίνει ένα με το αυτοκίνητο μετά από λίγες μόνο βόλτες.

Όμως, η καμπίνα είναι το ίδιο φιλόξενη και για τους υπόλοιπους επιβάτες. Οι χώροι για τους πίσω αγγίζουν το άνω άκρο της κατηγορίας και μπορούν να βολέψουν ακόμη και ενήλικες με ύψος άνω των 1,9 μέτρων. Γόνατα και κεφάλι έχουν αρκετό περιθώριο για να νιώσουν άνετα και η φιλοξενία ενός τρίτου στο κέντρο δεν είναι απαγορευτική. Το πορτμπαγκάζ έχει όγκο 500 λίτρων και το δάπεδο έχει δύο θέσεις, για να διαλέξετε αυτή που θα σας βολέψει καλύτερα. Η άνεση και η αίσθηση ευρυχωρίας αναβαθμίζει ακόμη περισσότερο την εμπειρία μετακίνησης με την Tonale και βοηθά στο premium feeling που λαμβάνεις όσο βρίσκεσαι στο εσωτερικό της.

Κάτι που επίσης μας άρεσε ήταν το αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων. Η οθόνη αφής των 10,25 ιντσών ενσωματώνεται στην κεντρική κονσόλα δίχως να δείχνει ξένο σώμα και αντιδρά γρήγορα, χωρίς καθυστερήσεις. Υποστηρίζει ασύρματο Apple CarPlay και έχει απλό μενού, μαζί με επιπλέον δυνατότητες όπως η προσθήκη πρακτικών widgets, ανάλογα την ενημέρωση που θέλει να λαμβάνει ο οδηγός. Χαμηλότερα, υπάρχουν μερικά βασικά χειριστήρια για τον κλιματισμό (το πλήρες μενού βρίσκεται στην οθόνη) και βέβαια, πιο κάτω είναι το περιστροφικό χειριστήριο για το γνωστό DNA. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων έχει μεγάλες δυνατότητες διαμόρφωσης για να ταιριάζει σε διαφορετικά γούστα και ανάγκες πληροφόρησης, ενώ τα γραφικά του είναι πολύ όμορφα και θυμίζουν κάτι από τους παλιούς, αναλογικούς πίνακες των Alfa.

Υβριδική από τη φύση της

Αυτή είναι η πρώτη εξηλεκτρισμένη Alfa Romeo της ιστορίας. Αν προτιμάτε, η πρώτη Alfa που εκτός από το συμβατικό μοτέρ εσωτερικής καύσης, έχει και ηλεκτροκινητήρα, ενώ σύντομα αναμένεται και σε Plug-In Hybrid εκδοχή, που θα της δώσει ακόμη έναν τίτλο: αυτόν της πρώτης Alfa που μπαίνει στην πρίζα. Αρκετά όμως με τις… πρωτιές! Το αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας έπαιρνε κίνηση από το βασικό υβριδικό κινητήριο σύνολο.

Ο τετρακύλινδρος turbo των 1.5 λίτρων μαζί με τον ηλεκτροκινητήρα ‘P2’ αποδίδουν 130 ίππους και 240 Nm ροπή, που μεταδίδονται στον εμπρός άξονα μέσα από ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 7 σχέσεων. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα mild hybrid σύστημα των 48V, το οποίο όμως είναι το πιο… δυνατό ήπια υβριδικό της αγοράς! Βλέπετε, ο μικρός ηλεκτροκινητήρας των 20 ίππων έχει τη δυνατότητα να κινήσει -υπό προϋποθέσεις- το αυτοκίνητο χωρίς τη βοήθεια του μοτέρ βενζίνης.

Πότε το κάνει αυτό; Όταν ξεκινάς πατώντας ήρεμα το γκάζι σε ίσιο δρόμο, κατά τους ελιγμούς της στάθμευσης ή όταν έχεις σταθερή ταχύτητα και ίσα που αγγίζεις το δεξί πεντάλ. Όπως είπαμε και στην αρχή, η Tonale «μας» ήταν ολοκαίνουργια, οπότε δεν έχουμε τόσο αντιπροσωπευτικό δείγμα για την κατανάλωσή της σε πραγματικές συνθήκες. Η Alfa δηλώνει 5,6 λίτρα βενζίνης ανά 100 km σε μεικτές συνθήκες και εκπομπές ρύπων στα 127 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά km.

Το trip computer στη δική μας περίπτωση έδειχνε 8,7 λίτρα ανά 100 km, κυρίως σε αστική χρήση και την ημέρα της φωτογράφισης με αρκετά πιο γρήγορο ρυθμό, ανέβηκε στα 10 λίτρα ανά 100 km. Στην επιστροφή (εθνική οδός) αλλά και τις επόμενες ημέρες καταφέραμε να τη σταθεροποιήσουμε στα 7,5 λίτρα ανά 100 km αν και είμαστε σίγουροι ότι μόλις το μοτέρ «άνοιγε» λίγο ακόμη, τότε και ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις θα έδινε, και λίγο λιγότερο καύσιμο θα έκαιγε.

Περνώντας στο κομμάτι της απόδοσης, το υβριδικό σύστημα με τους 130 ίππους τα καταφέρνει καλά, με πολύτιμο σύμμαχο την έξυπνη κλιμάκωση του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη. Επιταχύνει ικανοποιητικά και δεν εκθέτει την επιλογή της εταιρείας να το τοποθετήσει στην Tonale, αν και οι επιδόσεις δεν είναι το δυνατό του στοιχείο.

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ανάρτηση
  • Φρένα
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Τεχνολογία
  • Χώροι επιβατών
  • Χώρος αποσκευών
  • Πρακτικότητα
  • Ποιότητα κύλισης
  • Ηχομόνωση

 

ξινά
  • Ελαφρύ τιμόνι
  • Υπερπροστατευτικό ESP
  • Απόκριση στο γκάζι (εκτός Dynamic)

Σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις, ολοκληρώνει το sprint του 0-100 km/h σε 9,9 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 195 km/h. Από την άλλη, ίσως περιμέναμε λίγο περισσότερο νεύρο στην απόκριση του δεξί πεντάλ, αλλά και έναν λίγο πιο ξεχωριστό ήχο για να «δέσει» καλύτερα με τη φιλοσοφία της Alfa. Το καλό είναι ότι το μοτέρ δεν ενοχλεί ποτέ με τον θόρυβο και τη χροιά του, ακόμη και υπό πίεση.

Χωρίς αντίπαλο στο βουνό, κυρία στην εθνική

Αν και η αναζήτηση οδηγικών συγκινήσεων έρχεται αντιμέτωπη με τη φιλοσοφία των SUV, υπάρχουν μερικά μοντέλα που αποδεικνύουν ότι υπάρχει τρόπος να συμβαδίσουν. Ένα από αυτά, είναι η Alfa Romeo Tonale. Η ανεξάρτητη σε όλους τους τροχούς ανάρτηση με γόνατα McPherson εμπρός και πίσω ελέγχει πολύ καλά το αμάξωμα. Η σφικτή ρύθμιση βοηθά σε αυτό, όμως οδηγώντας γρήγορα αντιλαμβάνεσαι ότι είναι όσο ενδοτική χρειάζεσαι για να περνάς ταχύτατα ακόμα και από κομμάτια με κακή, σπασμένη άσφαλτο χωρίς άτσαλες αντιδράσεις. Με λίγα λόγια, σφικτή δεν σημαίνει «ξερή» και ουδέποτε θα ενοχλήσει με κοπανήματα ή απότομα τινάγματα που δεν αρμόζουν στο στυλ της.

Ο οδηγός απολαμβάνει κάθε διαδρομή με το νέο SUV της Alfa και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην καλορυθμισμένη ανάρτηση, το κορυφαίο πλαίσιο και το πιο κοφτερό μπροστινό σύστημα της κατηγορίας. Τόσο απλά. Της δείχνεις και ακολουθεί, με τη μούρη να μένει πάντα ακλόνητη στην πορεία που θες. Αν ανοίξει η τροχιά, τότε έχεις υπερβάλλει ή έχεις τοποθετηθεί λάθος πριν τη στροφή. Άλλος λόγος δεν υπάρχει! Το τιμόνι μεταφέρει στα χέρια όση πληροφορία χρειάζεται και δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε, ότι η κρεμαγιέρα είναι η πιο γρήγορη της κατηγορίας με σχέση 13,6:1 και 2,28 στροφές από άκρη σε άκρη. Μοναδική παραφωνία στο σύστημα διεύθυνσης, είναι το βάρος, καθώς παραμένει πολύ ελαφρύ, ακόμα και στο πρόγραμμα D (Dynamic) του DNA. Τουλάχιστον δεν έχει τεχνητή αίσθηση, οπότε το συνηθίζεις και μετά από λίγες γρήγορες βόλτες παύει να σε ενοχλεί.

Στρίβοντας παραμένει εντυπωσιακά σταθερή και ακλόνητη. Υπάρχει πολλή πρόσφυση και αυτό, σε μεγάλο βαθμό, αποδίδεται και στα εξαιρετικά ελαστικά Pirelli P Zero. Το ταμπελάκι “AR” πάνω τους δείχνει ότι η Pirelli εξέλιξε τον συγκεκριμένο τύπο ειδικά για την Tonale, με το αποτέλεσμα να δικαιώνει πλήρως την επιλογή της μάρκας. Η Alfa Romeo λέει ότι δούλεψε πολύ και στην κατανομή του βάρους ανά άξονα. Η δήλωσή της εύκολα επιβεβαιώνεται οδηγώντας τη, καθώς αισθάνεσαι ότι ζυγίζει λιγότερο από τα 1.525 κιλά της έκδοσης που είχαμε στα χέρια μας. Η άνεση που αλλάζει κατεύθυνση και ο τρόπος που η ανάρτηση ελέγχει τις αντιδράσεις, είναι μοναδικά για την κατηγορία της. Όταν την πιέσεις σε οριακό σημείο βλέπεις ότι το πίσω μέρος θα ανοίξει σιγά – σιγά την τροχιά του, όμως θέλει λεπτούς χειρισμούς καθώς το ESP παραμονεύει και επεμβαίνει αμέσως.

Το περιστροφικό χειριστήριο του DNA έχει μια ακόμη επιλογή για απενεργοποίηση του ESP, όμως στην πράξη, ελάχιστα πράγματα αλλάζουν. Το μόνο που κάνει είναι να αφήσει ένα μικρό περιθώριο αποσταθεροποίησης της ουράς πριν μπει πάλι στο παιχνίδι και σου κόψει τη φόρα. Η πιο αποτελεσματική έξοδος από τη στροφή γίνεται με το τιμόνι ίσιο, δηλαδή να μην προκαλέσεις τόσο γλίστριμα ώστε να χρειαστεί ανάποδο. Αν ξεπεράσεις αυτό το σημείο τότε τα ηλεκτρονικά σου κόβουν τη φόρα φρενάροντας, αδρανοποιώντας το γκάζι και τελικά, σε αποσυντονίζουν. Αν ψάχνετε για το προσόν που θα σας αφήσει με το στόμα ανοικτό οδηγώντας την Tonale, είναι τα φρένα της. Ο κινητήρας των 130 ίππων με τίποτα δεν μπορεί να φέρει σε δύσκολη θέση τις τετραπίστονες fixed δαγκάνες της Brembo στον εμπρός άξονα. Επιβραδύνει ακαριαία, δεν εμφανίζουν ποτέ (ποτέ όμως) σημάδια κόπωσης και στα bonus, προσθέστε το πεντάλ με την πολύ καλή αίσθηση. Επίσης, κατά τη διαδικασία της γρήγορης οδήγησης τα μεγάλα αλουμινένια paddles έχουν τόσο απολαυστικό feedback που χαίρεσαι να τα χρησιμοποιείς.

Αναφορικά με τα προγράμματα οδήγησης, υπάρχουν τα Dynamic, Natural και Advanced Efficiency. Το πρώτο βαραίνει ελαφρώς το τιμόνι, βελτιώνει την απόκριση στο γκάζι και αλλάζει ψηλότερα σχέσεις στο κιβώτιο, δίνοντας προτεραιότητα στη γρήγορη οδήγηση και τις επιδόσεις. Το Natural προσαρμόζει την Tonale στην καθημερινή χρήση, προσαρμόζοντας και τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος για μεγαλύτερη αποδοτικότητα και το Advanced Efficiency στοχεύει στην καλύτερη κατανάλωση καυσίμου, αξιοποιώντας περισσότερο τον μικρό ηλεκτροκινητήρα.

Στο Natural το «παράπονο» μας είναι η απόκριση στο δεξί πεντάλ. Στις καθημερινές μετακινήσεις, αισθάνεσαι ότι το αυτοκίνητο χρειάζεται περισσότερο γκάζι από το συνηθισμένο για να προχωρήσει, ενώ είναι και διστακτικό στο κατέβασμα των σχέσεων, εκτός αν πατήσεις τέρμα το πεντάλ. Το πρόβλημα λύνεται στο Dynamic, όμως δεν έχει νόημα να οδηγείς συνεχώς με αυτό στην πόλη γιατί κρατάει ψηλά τις στροφές και γενικά, δίνει προτεραιότητα στην απόδοση, οπότε αυξάνει την κατανάλωση.

Κλείνοντας, ο αυτοκινητόδρομος είναι ένα τερέν που πάει πολύ στην Tonale. Κρατάει χωρίς πρόβλημα τις υψηλές ταχύτητες και η πολύ καλή ποιότητα κύλισης σε διατηρεί ξεκούραστο, καθιστώντας την ένα ιδανικό μέσο για την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων. Ήσυχη, ακλόνητη στην πορεία της και αναπαυτική, γοητεύει με την ικανότητά της να τα καταφέρνει τόσο καλά σε δύο εκ διαμέτρου αντίθετους τομείς: αυτόν του άνετου ταξιδιού και εκείνον της οδηγικής απόλαυσης.

συμπέρασμα

Μερικές δεκαετίες πριν, Alfa Romeo αγόραζαν όσοι είχαν «λόξα» με τη μάρκα. Ήταν εξαιρετικά αυτοκίνητα με χαρακτήρα, αλλά και αρκετές ιδιοτροπίες που αποθάρρυναν τους «απλούς» αγοραστές, εκείνους που ήθελαν απλά ένα ωραίο αυτοκίνητο για να κάνουν τη δουλειά και τις βόλτες τους. Η Alfa Romeo Tonale, είναι ένα κορυφαίο premium SUV που διασώζει όλα τα παραδοσιακά γονίδια της Alfa, όμως δεν υπολείπεται πουθενά απέναντι στον ανταγωνισμό. Το αντίθετο μάλιστα, αφού προσφέρει αντίστοιχες τεχνολογίες και ποιότητα, εξαιρετικούς χώρους και κορυφαία οδική συμπεριφορά, ως ένα γνήσιο δημιούργημα της ιταλικής φίρμας. Με την προωθητική ενέργεια που «τρέχει» αυτό το διάστημα, η αρχική τιμή της βασικής έκδοσης είναι στα 37.300 €.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...