Δοκιμή Porsche Taycan 4S – Porsche 911 Carrera 4S: Από το χθες στο άπειρο

Το παράδοξο, να νιώθεις ότι ο χρόνος σταματά ενώ οδηγείς εξωφρενικά γρήγορα. Οι σταθερές αξίες. Ο τρόπος της Porsche να διαφυλάττει τη χαρά της οδήγησης, το σπάνιο συναίσθημα, άσχετα από την τεχνολογία του κινητήρα και την ενέργεια που καταναλώνει.

  • -
  • -

Ο κόσμος αλλάζει. Κάθε μέρα, αναπάντεχα γρήγορα. Πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα ανατρέπονται από τη μια στιγμή στην άλλη. Και δυστυχώς, δεν είναι ακριβώς «πεταλούδα» αυτή που κινεί τα φτερά της στον Αμαζόνιο και φέρνει βροχή στην Κίνα. Ή πόλεμο στην Ουκρανία και μια παρτίδα σκάκι υψηλού ρίσκου με σύνθετες πολιτικές και οικονομικές προεκτάσεις. Και αποτέλεσμα μια ενεργειακή κρίση που εξαπλώθηκε με την ταχύτητα ωστικού κύματος σαν μια βόμβα παγκόσμιας εμβέλειας. Με την τιμή της βενζίνης να δικαιολογεί πλέον κατά κυριολεξία το διαχρονικό κλισέ «μαύρος χρυσός» (εντάξει, χρησιμοποιείται κυρίως για το πετρέλαιο και κατ’ επέκταση για τα υγρά καύσιμα γενικότερα) είναι περισσότερο από ποτέ επιβεβλημένο το κάθε λίτρο που καις να αξίζει. Ακούγοντας την παλιομοδίτικη χροιά του 6κύλινδρου boxer της 911 να έρχεται από πίσω και να γεμίζει την καμπίνα, ξέρεις ότι αυτή είναι μια τέτοια περίπτωση. Δεν είναι, φυσικά αερόψυκτος, ούτε ατμοσφαιρικός. Αλλά ακούγεται αρκετά σαν τέτοιος. Όταν παίρνει μπρος με νεύρο σπάζοντας τη σιωπή. Όταν με χάδια στο γκάζι και 1.500 – 2.000 rpm η Carrera 4S γλιστρά στην κίνηση της πόλης κάνοντας την καθημερινότητα της διαδρομής σπίτι-γραφείο… εμπειρία. 

Κόντρα στο θρύλο

Η 911 σε αυτή την τελευταία γενιά της η οποία προσδιορίζεται με τον κωδικό 992 έχει μεγαλώσει σε διαστάσεις. Και είναι έτοιμη να δεχτεί σε αυτό το μεταξόνιο των 2.450 mm μπαταρία για την υβριδική εκδοχή της. Η καμπίνα ενσωματώνει την πλέον σύγχρονη τεχνολογία συνδεσιμότητας και ψηφιακό πίνακα οργάνων. Η άνεση και η πολυτέλεια δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από την Panamera. Κι όμως, με έναν μαγικό τρόπο, σου δίνει την υπέροχη ανάλαφρη, αθλητική αίσθηση ενός σπορ αυτοκινήτου. Η στάση του σώματος στην τέλεια θέση οδήγησης, η θέα αυτής της χορταστικής καμπύλης του πίσω φτερού μέσα στον πλαϊνό καθρέφτη, το βάρος του τιμονιού και η άμεση αντίδραση του εμπρός μέρους στην κίνηση των χεριών, η αυτοπεποίθηση με την οποία η ανάρτηση ελέγχει το αμάξωμα σε όλες τις συνθήκες: Από τις λακκούβες της πόλης, ως οφείλει μια 911 που θέλει να συνεχίσει να θεωρείται το πρακτικό supercar, ως το ορεινό στροφιλίκι ή την πίστα. Εκεί που μια πραγματική Porsche βρίσκεται στο φυσικό της περιβάλλον.

 

Η Taycan είναι αντιμέτωπη με μια τεράστια, σχεδόν άδικη πρόκληση. Πριν καν αρχίσουν οι τροχοί της να κυλούν, πολύ πριν κριθεί σαν αυτοκίνητο, έχει να αναμετρηθεί με τον θρύλο της Porsche όπως τον ενσαρκώνει η διαχρονική σιλουέτα της 911 και το συναρπαστικό μηχανολογικό πακέτο της 911. Και τα καταφέρνει εξαιρετικά. Ελάχιστα διαφοροποιημένη από το concept Mission E, είναι φουτουριστική με ρετρό αναφορές στην ιδανική αναλογία. Με ύψος μόλις 1.380 mm και πλάτος που αγγίζει τα δύο μέτρα (1.966 mm) είναι αιχμηρή, απόκοσμη, όσο οι επιδόσεις και η τεχνολογία της. Κάθε λεπτομέρεια εξυπηρετεί αρμονικά την αισθητική αλλά και την αεροδυναμική απόδοση, με τον συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,22 να παίζει καθοριστικό ρόλο τόσο στις επιδόσεις όσο και στην αυτονομία. Ενώ φιλοξενεί τέσσερις ενήλικες με όλες (σχεδόν)) τις ανέσεις σε ένα περιβάλλον συμβατό με την έννοια της βιωσιμότητας που γενικότερα εκφράζει η Taycan ως ηλεκτρικό αυτοκίνητο, έχεις την αίσθηση ενός coupe 2+2 θέσεων, όπου και αν κάθεσαι. Αυτό έχει να κάνει φυσικά με την αυστηρά 4θέσια διάταξη και την τοποθέτηση των καθισμάτων, ακόμη και των πίσω, χαμηλά. Χωρίς τις χωροταξικές ανάγκες του συμβατικού κινητήρα, οι τέσσερις επιβάτες χωμένοι ανάμεσα στους τροχούς είναι ο πυρήνας αυτής της κατασκευής.

 

Το κάνει αλλιώς

Η έκδοση 4S της Taycan που δοκιμάζουμε σήμερα έχει δύο ηλεκτροκινητήρες, συνολικής απόδοσης 530 ίππων. Οι οποίοι σε φάση εκτόξευσης γίνονται 570 με τη λειτουργία overboost. Μιλώντας για τα τεχνικά της Taycan, χρειάζονται πολλά εισαγωγικά, καθώς η Porsche χρησιμοποιεί γνώριμους όρους από τα άλλα της μοντέλα για να βοηθήσει το δικό της κοινό να κατανοήσει την ιεραρχία εκδόσεων αλλά και να έχει σημεία αναφοράς σε σχέση με την απόδοση αντίστοιχων «συμβατικών» μοντέλων. Να τα πάλι τα εισαγωγικά…

Όπως και να έχει, 4S σημαίνει τετρακίνηση, άρα ένας ηλεκτροκινητήρας σε κάθε άξονα. Στον πίσω, με διτάχυτη μετάδοση. Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 93.4 kWh και χάρη στο ηλεκτρικό κύκλωμα 800 Volt φορτίζεται σε 22’ (ως το 80%) σε φορτιστή 270 kW, όπως αυτός που βρίσκεται στο Porsche Center Athens. Σε έναν 50άρη ταχυφορτιστή, από αυτούς που πλέον βρίσκεις ανά τακτά διαστήματα στην εθνική οδό ο χρόνος διπλασιάζεται (ας είναι διπλός ο καφές λοιπόν). Αλλά σε κάθε περίπτωση τα 400+ km αυτονομίας επιτρέπουν στην Taycan να οδηγείται σαν πραγματική Porsche στην ιδανική διαδρομή, μακριά από την κίνηση των βασικών αξόνων.

 

Η 992 στην έκδοση Carrera 4S κινείται από έναν 3λιτρο εξακύλινδρο boxer με δύο τούρμπο, με απόδοση 450 ίππους στις 6.500 rpm και ροπή 530 Nm στις 2.300 – 5.000 rpm. Την κίνηση μεταφέρει σε όλους τους τροχούς ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων. Θεωρητικά η 911 χάνει κατά κράτος, ειδικά αν βάλουμε στην εξίσωση και τα 640 Nm της ροπής των ηλεκτροκινητήρων της Taycan. Και τον ακαριαίο On-Off τρόπο που μπορούν να ηλεκτρικά μοτέρ να βγάζουν τη δύναμη τους και να την περνούν στο δρόμο. Κι όμως, είναι η 911 που θα πεταχτεί εμπρός στην επιτάχυνση από στάση, σπάζοντας το φράγμα των 100 km/h σε 3,6” αντί 4”. Στο 0-160 km/h οι χρόνοι είναι 7,8” και 8,7” αντίστοιχα. Και στο 0-200” η διαφορά μεγαλώνει λίγο ακόμη, με τον boxer να σπρώχνει την αιώνια αγαπημένη στο νήμα σε 12,1” ενώ η Taycan ακολουθεί, στα 13,3”. Οι διαφορές είναι δυσδιάκριτες, περνώντας από το ένα αυτοκίνητο στο άλλο δύσκολα θα αντιληφθείς τα λίγα δέκατα συν ή πλην, εδώ και εκεί. Αλλά ο τρόπος είναι πολύ διαφορετικός. Δεν είναι ότι η 911 με το PDK θέλει κάποια τεχνική, όπως παλιά με το συμπλέκτη και το λεβιέ. Αλλά και πάλι… Νιώθεις την ενέργεια σαν ένα διαπεραστικό ρίγος την ώρα που βυθίζεις το γκάζι στο πάτωμα και ανεβαίνεις στο φρένο με το αριστερό πόδι. Οι 6πίστονες δαγκάνες απειλούν να συνθλίψουν τους τεράστιους δίσκους των 350 mm καθώς προσπαθούν να συγκρατήσουν την ορμή που συσσωρεύεται. Η βελόνα στο αναλογικό στροφόμετρο, το μόνο αναλογικό όργανο στον πίνακα της 911, θέλει να σπάσει το όριο που βάζει το launch control κάπου στις 4.000 rpm. Και όταν ξαφνικά όλη αυτή η δύναμη απελευθερώνεται, το βίαιο δάγκωμα των συμπλεκτών είναι μια ξαφνική γροθιά στο πρόσωπο. Μια ελαφριά αναπήδηση, η ουρά χορεύει λίγο αριστερά-δεξιά, οι τρεις πρώτες ταχύτητες φεύγουν με ένα παίξιμο των βλεφάρων, όπως και η πρώτη 100άδα χιλιομέτρων.

 

Στην αρχή νομίζεις ότι το αυτοκίνητο έχει φύγει μπροστά και το κυνηγάς όπως η σκιά του. Τα 200 km/h έρχονται πολύ πιο εύκολα από όσο φαντάζεσαι και με δεδομένο ότι ο δρόμος μπροστά είναι ανοιχτός και απολύτως άδειος, ανακουφίζεσαι διαπιστώνοντας ότι ακόμη και σε αυτά τα χιλιόμετρα το τιμόνι είναι βαρύ, γεμάτο πληροφόρηση. Το μπροστινό σύστημα πατά γερά στην άσφαλτο σε αντίθεση με τις παλιές 911, με το κούφιο ρύγχος που ελάφρωνε στα πολλά. Ο boxer ανεβάζει στροφές με όρεξη. Όχι με τη λύσσα που το κάνει o ατμοσφαιρικός της GT3 αλλά με μια αίσθηση σχεδόν υπεροπτική. Σαν να μην υπάρχει βάρος, τριβή ή αεροδυναμική αντίσταση. Και όσο το στροφόμετρο μπαίνει στο κόκκινο τόσο ανεβαίνει η ένταση της επιτάχυνσης. Μια κοφτή ανάσα από την ακαριαία αλλαγή ταχύτητας, και ξανά…

 

Η Taycan το κάνει μάλλον πιο εύκολα. Δεν χρειάζεται καν γκάζι και φρένο μαζί, ούτε νιώθεις την ενέργεια να συσσωρεύεται. Εκεί που όλα είναι ήρεμα, απλά τεντώνεις το δεξί πόδι και εκτοξεύεται. Δεν υπάρχει μετάδοση, δηλαδή αυτό το απότομο κούμπωμα του συμπλέκτη. Οι ηλεκτροκινητήρες είναι σε μόνιμη σύμπλεξη. Στην πρώτη περιστροφή των τροχών δεν νιώθεις τη γροθιά στο πρόσωπο, όπως στην 911. Αμέσως μετά όμως η επιτάχυνση σε πιέζει στο κάθισμα σαν υδραυλική μέγγενη. Νιώθεις το κορμί σου να βαραίνει όπως στο αεροπλάνο, σε φάση απογείωσης. Αλλά έχεις μόνο μία δόση αυτής της εθιστικής ώθησης. Οι ηλεκτροκινητήρες διαχειρίζονται τη δύναμη με απόλυτο τρόπο, μετατρέποντας και το τελευταίο kW ισχύος σε αποτέλεσμα. Όχι πως η 911 είναι δύσκολη, αλλά η Taycan έχει ακόμη λιγότερες απαιτήσεις από τον οδηγό της για να βγάλει το μέγιστο των επιδόσεων που υπόσχονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά της.

ΔΕΣ ΕΔΩ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΗ ΔΟΚΙΜΗ ΤΗΣ PORSCHE TAYCAN TURBO

 

Καταδικασμένη να είναι… Porsche

Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αποφασίσει ότι ο ήχος του σπορ ηλεκτροκινητήρα είναι κάτι ανάμεσα σε βούισμα διαφορικού και σφύριγμα τουρμπίνας. Η Porsche προσθέτει και μερικές νότες boxer, κάνοντας το soundtrack πιο ενδιαφέρον. Στην εθνική με σταθερή ταχύτητα δεν ακούγεται έτσι κι αλλιώς. Ούτε φυσικά αεροδυναμικός θόρυβος. Μόνο η κύλιση προδίδει κάπως τη λιμουζινάτη αίσθηση άνεσης, τοποθετώντας αυτό το αυτοκίνητο πιο κοντά στις διθέσιες (ή 2+2) Porsche παρά στις Panamera, Macan ή Cayenne. Οι ηλεκτροκινητήρες έχουν εξελιχθεί στο Le Mans και στην δαφνοστεφανομένη υβριδική 919. Τα μοτέρ της Taycan έχουν την κορυφαία ειδική απόδοση στην αγορά σήμερα, αποδίδουν δηλαδή τα περισσότερα kW / lt όγκου που καταλαμβάνουν. Πράγμα που επιτρέπει την ιδανική τοποθέτηση των μηχανικών μερών προς όφελος της χωροταξίας αλλά και της ισορροπίας του πλαισίου.

 

Η ρυθμιζόμενη σε ύψος και σκληρότητα αερανάρτηση συνδυάζεται με διπλά ψαλίδια εμπρός, μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω και ενεργές αντιστρεπτικές. Επιλέγοντας το πρόγραμμα Sport Plus το τιμόνι βαραίνει, η ανάρτηση σφίγγει και χαμηλώνει 22 mm, η ρύθμιση της 4κίνησης αλλάζει στέλνοντας περισσότερη ροπή πίσω. Ζυγίζει 2,3 τόνους, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν το νιώθεις στην οδήγηση. Χάρη στο χαμηλό κέντρο βάρους έχει φαρδύ, γεμάτο αυτοπεποίθηση πάτημα. Και αντιδρά ακαριαία στην παραμικρή εντολή για αλλαγή κατεύθυνσης, χωρίς καν να φαίνεται ότι προσπαθεί. Το τιμόνι είναι ακριβές και έχει την πληροφόρηση που χρειάζεσαι για να καταλαβαίνεις τα χιλιόμετρα που κουβαλάς φτάνοντας στην επόμενη στροφή. Χωρίς τις αλλαγές ταχυτήτων και τον ήχο του κινητήρα να σου δίνουν την αίσθηση της ταχύτητας, είναι ιδιαίτερα σημαντικό.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΤΗΣ PORSCHE 911 GT3

Ενώ έχει πολύ κράτημα, αφήνει στον οδηγό περιθώριο αυτοσχεδιασμού. Μπορείς να οδηγήσεις πολύ γρήγορα με καθαρές γραμμές αλλά και να την τοποθετήσεις υπό προϋποθέσεις. Την πιέζεις στην είσοδο, φορτίζεις τον εμπρός εξωτερικό τροχό, την περιμένεις για μια στιγμή και νιώθεις την ουρά να ελαφρώνει. Ανάλογα με τη χάραξη, μπορείς με το γκάζι να της δώσεις πολύ θεαματική γωνία. Το σύστημα torque vectoring αλλάζει την κατανομή της ροπής ξεχωριστά σε κάθε τροχό μέσα στη στροφή, με τους ηλεκτροκινητήρες να αποκρίνονται πιο άμεσα και με μεγαλύτερη ακρίβεια σε αυτή τη διαδικασία, σε σχέση με ένα συμβατικό σύνολο κινητήρα – κιβωτίου – διαφορικού.

 

Το μακρύ, 2,9 μέτρων μεταξόνιο, μεταφράζεται σε σταθερότητα στις γρήγορες καμπές. Και ήπιες αντιδράσεις σε πιο σφιχτά κομμάτια με διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης και μεταφορά βάρους. Τα φρένα ανταποκρίνονται και με το παραπάνω στις απαιτήσεις. Στο δρόμο είναι πρακτικά αδύνατο να τα φέρεις σε δύσκολη θέση, αλλά θα θέλαμε λίγο περισσότερη λεπτομέρεια στο πεντάλ, ειδικά στο ελαφρύ πάτημα. Παρότι η Taycan έχει τη μοναδική δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας ως και 265 kW κατά την οδήγηση η επιβράδυνση όταν τραβάς το πόδι από το γκάζι είναι αντίστοιχη του engine brake με κατέβασμα σε κλασικό κινητήρα-κιβώτιο. Οπότε είναι αρκετά εύκολο να βρεις τους αυτοματισμούς σου και τη σωστή μετάβαση από το γκάζι στο φρένο.

 

The real thing

Και εκεί που λες καλύτερα δεν γίνεται και αισιοδοξείς για το μέλλον των σπορ αυτοκινήτων όπως το οραματίζεται η Porsche, μπαίνεις στην 992. Βολεύεσαι στη χαμηλή (χαμηλότερη κατά 2 cm σε σχέση με την προηγούμενη 911) θέση οδήγησης, πιάνεις το τιμόνι με τη νέα για την 992, πιο κοντή κατά 30% κρεμαγέρα και νιώθεις όλη την πληροφόρηση από το πλαίσιο να πλημυρίζει τον εγκέφαλο. Ο ξερός μεταλλικός ήχος του boxer και η λαίμαργη αναρρόφηση των δύο τούρμπο που συμπιέζουν με 1,2 bar τον αέρα στην εισαγωγή βάζουν τον οδηγό σε διάθεση Sport Plus. Όπως και το πρόγραμμα οδήγησης που επιλέγεις για την τέλεια διαδρομή, στρίβοντας δεξιόστροφα το γερμανικό manettino. Ο ήχος αγριεύει, αυξάνεται η ένταση και αλλάζει η χροιά.

 

Ανασχεδιασμένος θάλαμος καύσης και σύστημα άμεσου ψεκασμού στα 200bar, αναθεωρημένο σύστημα VarioCam Plus για τον μεταβλητό χρονισμό των εκκεντροφόρων εισαγωγής / εξαγωγής και το βύθισμα των βαλβίδων μόνο στην εισαγωγή, το οποίο για πρώτη φορά επιτρέπει το ασύμμετρο βύθισμα στο μισό γκάζι. Και νέα μεγαλύτερα τούρμπο, για περισσότερη δύναμη αλλά και προοπτική για ακόμη ισχυρότερες εκδόσεις στο μέλλον. Μάλιστα, για να περιορίσουν τη χειρότερη απόκριση που συνεπάγεται η αδράνεια των μεγαλύτερων τούρμπο έχουν ξανασχεδιάσει το κύκλωμα εισαγωγής κάνοντας πιο σύντομο το ταξίδι του αέρα ως το θάλαμο καύσης. Και η απόκριση στο γκάζι τους δικαιώνει στην πράξη. Ακόμη και από πολύ χαμηλά το τράβηγμα είναι δυνατό, δείχνοντας ελαστικότητα… ηλεκτρικού. Και ψηλά ξεσπά προδίδοντας την πολύστροφη φύση του. Μια ανεπαίσθητη ταλάντωση της ουράς υπενθυμίζει το παράδοξο της αρχιτεκτονικής της 911. Και κάπου εκεί τελειώνει η όποια αναφορά σε ιδιαιτερότητες. Έχοντας μετακινήσει τις βάσεις του κινητήρα 20 cm προς τα εμπρός το ζύγισμα έχει βελτιωθεί. Η 4διεύθυνση κάνει το αυτοκίνητο πιο άμεσο στο turn-in με μικρότερη γωνία στους εμπρός τροχούς. Άρα είναι πιο εύκολο να αποφύγεις να προκαλέσεις την ουρά στην είσοδο και να βάλεις τη δύναμη κάτω στην έξοδο.

 

Η ανάρτηση ελέγχει τέλεια το βάρος. Οι ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αντιστρεπτικές και εδώ περιορίζουν την κλίση δίνοντας στους μηχανικούς περισσότερες επιλογές από το «κούτσουρο» σε αμορτισέρ και ελατήρια, πετυχαίνοντας έτσι ένα set-up αποτελεσματικό και φιλικό ταυτόχρονα. Την ακαριαία αντίδραση στην πρώτη τιμονιά διαδέχεται μια υποψία υποστροφής, μέχρι να φορτιστεί ο εμπρός εξωτερικός τροχός και να έχεις ξανά τον απόλυτο έλεγχο. Η συνέχεια εξαρτάται από τη χάραξη του δρόμου εμπρός. Η 911 είναι ζωντανή μέσα στη στροφή, πατά ανάλαφρα και αντιδρά στο παραμικρό input. Το γρήγορο τιμόνι με την εξαιρετική πληροφόρηση και το ιδανικό βάρος, το γκάζι με την άμεση απόκριση και ο τρόπος που το ενεργό πίσω μπλοκέ και το PTV Plus (torque vectoring) αξιοποιούν τη δύναμη του boxer κάνουν την επικοινωνία ανθρώπου και μηχανής σχεδόν διαισθητική. Σε σχέση με την Taycan, είναι σαν ξαφνικά να βγάζεις τα γάντια και τις ωτοασπίδες, να ανοίγεις διάπλατα τα μάτια. Σαν να ενεργοποιούνται μουδιασμένες νευρικές απολήξεις και αισθητήρες, μόνο και μόνο για να νιώσεις πιο έντονα την απόλαυση της οδήγησης.

 

Γέφυρα

Κοιτάζοντας την Taycan μπορεί κανείς εύκολα να διακρίνει την 911 που κρύβεται στις γραμμές της. Για να είμαστε ειλικρινείς, η 911 βρίσκεται στις γραμμές κάθε Porsche. Είναι το DNA της μάρκας. Ο θεματοφύλακας της παράδοσης και η εγγύηση προς ένα ασφαλές, συναρπαστικό μέλλον. Αν ψάχνεις δύο αυτοκίνητα που πρεσβεύουν καλύτερα ένα ταξίδι από το χθες στο αύριο μέσα στην ίδια μάρκα, δεν θα βρεις πιο αντιπροσωπευτικό ζευγάρι. Και μάλιστα σε μια μάρκα με πολύ βαθιές ρίζες στο χθες και τεράστια παρακαταθήκη για το αύριο. Από την άλλη, η 911 ανέκαθεν ήταν τόσο μπροστά από την εποχή της και η Taycan είναι τόσο πολύ Porsche με την κλασική έννοια, που τελικά ουσιαστικό χάσμα γενεών μεταξύ τους δεν υπάρχει.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...