Δοκιμή: Kia Sportage 1.6 T-GDi 48V Hybrid 180 PS 7DCT [video]

Η αρχική έλξη που ασκεί το νέο Sportage όταν το δεις ενισχύεται περισσότερο όταν πλησιάσεις, βρεθείς στο εσωτερικό του και το οδηγήσεις. Μπορείς, άραγε, να ξεφύγεις από αυτή;

  • -
  • -

Το Kia Sportage ήταν ένα από τα μοντέλα με τα οποία η κορεατική εταιρία εισέβαλλε στην Ευρώπη στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Και ίσως ούτε οι ίδιοι οι Κορεάτες να μη φαντάζονταν τότε ότι σήμερα, 28 χρόνια αργότερα, στην 5η γενιά αυτού του μοντέλου θα είχαν να προσφέρουν μια έκδοση σχεδιασμένη αποκλειστικά για την ευρωπαϊκή αγορά. Ένα αυτοκίνητο με κορυφαία τεχνολογία σε κάθε επίπεδο, πλήρως εξηλεκτρισμένη γκάμα κινητήρων και το βλέμμα στραμμένο στην premium πλευρά της κατηγορίας του.

Το νέο Sportage ακολουθεί τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία Opposites United. Η μορφή του αντλεί έμπνευση από τη φύση και από τις αντιθέσεις που τη χαρακτηρίζουν, με αποτέλεσμα μια τολμηρή και πολύ ξεχωριστή εικόνα. Τα φώτα ημέρας, για παράδειγμα, αρχικά μοιάζουν να έχουν τοποθετηθεί... ανάποδα, έτσι όπως εισβάλλουν στην τεράστια κυψελωτή μάσκα. Με μια δεύτερη ματιά αντιλαμβάνεσαι ότι το σχέδιο «δουλεύει», δημιουργώντας τη δική του σχεδιαστική τάση. Εκτός από το νέο σήμα της Kia, μια πολύ στενή εκδοχή της μάσκας Tiger Nose, τοποθετημένη πολύ ψηλά, είναι το μόνο στοιχείο που παραπέμπει στα άλλα μοντέλα της εταιρίας.

Στο πλάι, μια λεία επιφάνεια απλώνεται πάνω στις πόρτες και στα μυώδη εμπρός και πίσω φτερά. Η βασική γραμμή των παραθύρων είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία του Sportage, έτσι όπως ανηφορίζει προς τα πίσω και στη συνέχεια «σπάει» οπτικά και μεταφέρεται ψηλά στην πίσω κολώνα. Πίσω, η μεγάλη αεροτομή οροφής και η ακμή που ενώνει τα φωτιστικά σώματα, ξεχωρίζουν έντονα από το κεκλιμένο παρμπρίζ και από την κυρτή επιφάνεια της πέμπτης πόρτας. Δημιουργείται έτσι μια μορφή που μοιάζει σμιλεμένη από τον άνεμο, και συγγενεύει οπτικά με το EV6. Ειδικά στην έκδοση GT-Line της δοκιμής, με τους διαφορετικούς προφυλακτήρες και τις γυαλιστερές μαύρες λεπτομέρειες σε όλο το αμάξωμα, η εικόνα έχει ξεκάθαρα σπορ διάθεση.

Sportage

Με μήκος που ξεπερνά οριακά τα 4,51 μέτρα, το Sportage προσγειώνεται ακριβώς στο κέντρο της κατηγορίας, ισοφαρίζοντας το Volkswagen Tiguan. Το μεταξόνιο των 2,68 m είναι κατά τι μεγαλύτερο από το μέσο όρο των C-SUV, και ίδιο με του Hyundai Tucson που βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα Ν3, αφήνοντας υποσχέσεις για κορυφαίους χώρους. Από την άλλη, η απόσταση των 17 πόντων από το έδαφος φανερώνει ότι οι ακραίες εκτός δρόμου ικανότητες δεν αποτελούσαν πρώτη προτεραιότητα για τους σχεδιαστές του – ούτε και για τους περισσότερους αγοραστές, άλλωστε.

Hightech περιβάλλον

Ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων ήταν η δημιουργία μιας πολυτελούς, τεχνολογικά προηγμένης και πολύ ευχάριστης ατμόσφαιρας στο εσωτερικό. Και το εγχείρημα σίγουρα πέτυχε. Το ταμπλό είναι το πιο εντυπωσιακό σημείο της καμπίνας, και ένα από τα πιο high-tech της κατηγορίας. Η οριζόντια γραμμή που το διατρέχει φιλοξενεί περίτεχνους αεραγωγούς και μια μεγάλη, κυρτή ψηφιακή επιφάνεια. Αυτή αποτελείται από δύο κυρτές οθόνες 12,3" και χαρακτηρίζει κάθε Sportage, εκτός από το βασικό Dynamic που διαθέτει infotainment με επίπεδη οθόνη 8".

Η κεντρική οθόνη έχει πολύ καλά γραφικά και άμεση απόκριση. Τη χειρίζεσαι εύκολα, μετά από την αρχική περίοδο εξοικείωσης, παρά την πληθώρα λειτουργιών που ενσωματώνει. Μεταξύ άλλων, μέσα από αυτήν ελέγχεις και ρυθμίζεις τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, με ένα πολύ κατατοπιστικό γραφικό, αποκτάς πρόσβαση στο περιεχόμενο του smartphone σου και λαμβάνεις ζωντανή πληροφόρηση για την κίνηση, για τις τιμές καυσίμων στα κοντινά πρατήρια ή για τον καιρό, χάρη στις υπηρεσίες Kia Live.

Sportage

Αν προτιμάς να έχεις πιο άμεση πρόσβαση σε βασικές λειτουργίες αντί να τις ψάχνεις στα μενού της οθόνης, υπάρχει και το εύχρηστο πάνελ που λανσαρίστηκε στο Kia EV6, με πλήκτρα αφής που έχουν διπλή λειτουργία και σου επιτρέπουν να χειρίζεσαι τον κλιματισμό ή το ηχοσύστημα και την πλοήγηση. Υπάρχει όμως και επιλογή «χωρίς χέρια» για πολλές λειτουργίας, αφού το Sportage δέχεται φωνητικές εντολές στα ελληνικά.

Τα υλικά είναι όλα υψηλής ποιότητας, μαλακά επάνω στο ταμπλό και σκληρά χαμηλότερα, με ευχάριστη υφή και κορυφαία συναρμογή. Η ψηλή και φαρδιά κεντρική κονσόλα με τα συμπαγή πλαϊνά δημιουργεί μια οδηγοκεντρική αίσθηση. Πάνω της φιλοξενεί τον εύχρηστο περιστροφικό διακόπτη του κιβωτίου, άλλον έναν για τα προγράμματα οδήγησης και λίγα φυσικά πλήκτρα δίπλα τους. Έτσι μένει αρκετός χώρος για μικροπράγματα, για δύο μεγάλες ποτηροθήκες και για μια θέση ασύρματης φόρτισης κινητού. Λιγότερο πρακτικές είναι οι θήκες στις πόρτες, που χωράνε μπουκάλια μόνο έως 1 lt.

Στο χώρο σου

Ως οδηγός κάθεσαι ψηλά, έχοντας πλήρη ελευθερία κινήσεων και καλή ορατότητα προς τα εμπρός και στο πλάι, με το περιορισμένο ύψος του ταμπλό να σου δίνει θέα προς το καπό. Το τιμόνι ενσωματώνει τα γνώριμα, πρακτικά χειριστήρια άλλων μοντέλων της Kia, στα οποία εντοπίζεις μια από τις ελάχιστες ελλείψεις στον εξοπλισμό του Sportage GT-Line: Το cruise control δεν είναι adaptive (προσαρμοζόμενο), αλλά συμβατικό. Πέρα από αυτό, δύσκολα θα βρεις κάτι να λείπει.

Sportage

Στο πίσω κάθισμα, ο χώρος είναι αρκετός για τα γόνατα και το κεφάλι, ακόμα και για ψηλούς επιβάτες, ενώ η ρυθμιζόμενη κλίση της πλάτης δίνει επιπλέον πόντους άνεσης. Εκτός από δική τους, ξεχωριστή ρύθμιση για τον κλιματισμό (3-ζωνικός), όσοι καθίσουν πίσω έχουν ακόμα στη διάθεσή τους γάντζους για τσάντες και θύρες USB-C στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων. Ριγμένος ίσως νιώσει όποιος κάθεται στη μέση, αφού το πλάτος επαρκεί, όμως το τούνελ του πατώματος μειώνει το χώρο για τα πόδια του.

Ο χώρος αποσκευών σε αυτή τη γενιά του Sportage φτάνει τα 587 λίτρα, στις πλήρως υβριδικές εκδόσεις. Στα μοντέλα 48V Hybrid όπως αυτό της δοκιμής, η μπαταρία καταλαμβάνει το μισό χώρο της ρεζέρβας, οπότε η χωρητικότητα πέφτει στα 562 lt – που παραμένει καλή τιμή για την κατηγορία. Το πάτωμα είναι επίπεδο και ο χώρος έχει όλες τις πρακτικές λύσεις που περιμένει, όπως παροχή ρεύματος 12V, σημεία πρόσδεσης και μοχλούς για τη γρήγορη αναδίπλωση του πίσω καθίσματος – σε αναλογία 40:20:40.

Ηλεκτρισμός κάθε μορφής

Η γκάμα του Sportage περιλαμβάνει κάθε λύση εξηλεκτρισμού. Το «δικό μας» έχει τεχνολογία 48V Hybrid, ενσωματωμένη σε έναν 4κύλινδρο κινητήρα βενζίνης 1.6 T-GDi με συνεχώς μεταβαλλόμενη διάρκεια βαλβίδων (CVVD), που αποδίδει 180 PS και 265 Nm – υπάρχει όμως και σε έκδοση 150 ίππων. Το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων στέλνει την κίνηση στους εμπρός τροχούς, ενώ προσφέρεται και με τετρακίνηση. Όποιος διανύει μεγάλες αποστάσεις και προτιμά την οικονομία ενός diesel μπορεί να επιλέξει το 1.6 D 48V Hybrid των 136 ίππων, ενώ στην κορυφή της γκάμας υπάρχει το πλήρως υβριδικό Sportage HEV των 230 ίππων και το PHEV των 265 ίππων. Λύσεις, υπάρχουν!

Sportage

Στο «180άρι», το ήπιο υβριδικό σύστημα φορτίζει με ανάκτηση ενέργειας μια μπαταρία ιόντων λιθίου πολυμερούς (LiPo) χωρητικότητας 9,7 Ah. Έτσι, το ηλεκτρικό μοτέρ βοηθά κατά την εκκίνηση και στο βαθύ πάτημα του γκαζιού, χωρίς να γίνεται αισθητή η λειτουργία του. Αντίθετα, αισθητή γίνεται η ελεύθερη κύλιση με νεκρά ή με τον κινητήρα βενζίνης σβηστό – λειτουργία Sailing κατά την Kia – όταν αυτό κρίνεται σκόπιμο. Αυτό γίνεται στο πρόγραμμα Eco, το οποίο είναι προεπιλεγμένο κάθε φορά που βάζεις μπρος το αυτοκίνητο. Έτσι, η κατανάλωση σύμφωνα με την Kia είναι 6,7 lt/100 km. Και μπορείς να πλησιάσεις αυτό το νούμερο στην πράξη, στις μετακινήσεις εκτός πόλης. Σε αστικές συνθήκες, μια τιμή μεταξύ 8,5 και 9 λίτρων είναι πιο πιθανή, και απόλυτα λογική για τα χαρακτηριστικά του Sportage.

Στο πρόγραμμα Normal ο κινητήρας αποκτά περισσότερο νεύρο, με την πλούσια ροπή σε όλο το φάσμα να κινεί πιο ζωηρά το Sportage. Το κιβώτιο κάνει πολύ ομαλές και γρήγορες αλλαγές και σου δίνει σιγουριά ότι θα επιλέξει σωστά όταν χρειαστεί να προσπεράσεις. Βέβαια, αν έχεις διαφορετική άποψη, μπορείς να πάρεις την κατάσταση στα χέρια σου οποιαδήποτε στιγμή, με τα paddles.

Η ανάρτηση, που αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, έχει σχετικά σφιχτή ρύθμιση. Κι όχι μόνο στο GT Line, αλλά σε όλα τα Sportage. Όχι τόσο σφιχτή ώστε να πλήξει την εξαιρετική ποιότητα κύλισης και να γίνει ενοχλητική στους κακοστρωμένους δρόμους της πόλης – κάτι τέτοιο δεν θα ταίριαζε καθόλου σε ένα οικογενειακό SUV. Αλλά αρκετά για να φέρει μια ευχάριστη αμεσότητα στη συμπεριφορά, να περιορίσει την κλίση στις στροφές και να προσφέρει σταθερότητα σε υψηλή ταχύτητα.

Με το πρόγραμμα Sport βαραίνει λίγο το τιμόνι και γίνεται πιο άμεσο το γκάζι, οπότε προκύπτει ένα σύνολο που ικανοποιεί στη σβέλτη οδήγηση. Μόνο σε κάποια πολύ κλειστή φουρκέτα θα καταφέρεις να εξαντλήσεις την πρόσφυση του εσωτερικού τροχού και να αναρωτηθείς για το πλεονέκτημα που θα είχε εκεί η τετρακίνητη έκδοση. Πλεονέκτημα θα είχε και εκτός δρόμου, εκεί όπου το Sportage δείχνει στιβαρό, με ανάρτηση που δεν τερματίζει εύκολα. Το κιβώτιο είναι σύμμαχός σου στο πέρασμα από κάποιο δύσκολο σημείο, επιτρέποντας την πολύ αργή κίνηση χωρίς να διαμαρτύρεται, ενώ για την ασφαλή κατάβαση σε μια έντονη κατηφόρα υπάρχει Downhill Brake Control – αλλά κανένα πρόγραμμα για κίνηση σε ολισθηρό έδαφος.

Sportage

Κάθε Sportage διαθέτει πληθώρα άλλων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, αφού αυτός ο τομέας είχε προτεραιότητα για την Kia. Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει αυτόματο φρενάρισμα και διατήρηση λωρίδας Lane Keeping Assist, αλλά και Lane Following Assist, που διατηρεί το αυτοκίνητο στο μέσο της λωρίδας και κάνει πιο ξεκούραστο το ταξίδι. Ο έλεγχος και η ρύθμιση των παραμέτρων όλων αυτών των συστημάτων γίνεται πανεύκολα, αφού με το πάτημα ενός πλήκτρου στο τιμόνι ανοίγει το σχετικό μενού στην κεντρική οθόνη του ταμπλό. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ένα χαρακτηριστικό των εκδόσεων GT-Line και Launch Edition που δεν συναντάμε συχνά στην κατηγορία. Τα φώτα Matrix LED, με δέσμη μεγάλης σκάλας που μεταβάλλεται συνεχώς για να προσφέρει τη βέλτιστη ορατότητα χωρίς να τυφλώνει τους άλλους χρήστες του δρόμου, κάνουν τη νυχτερινή οδήγηση πιο απολαυστική από ποτέ.

Κοιτάει ψηλά

Τελικά, το γνώριμο όνομα Sportage χαρακτηρίζει σήμερα ένα εντελώς καινούργιο, πραγματικά αγνώριστο αυτοκίνητο. Ένα ολοκληρωμένο SUV με δυναμικό χαρακτήρα, ευρύχωρη καμπίνα με κορυφαία τεχνολογία, και μια μεγάλη και επίκαιρη γκάμα εξηλεκτρισμένων κινητήρων. Η συγκεκριμένη, προσθιοκίνητη έκδοση των 180 ίππων με αυτόματο κιβώτιο, αποτελεί έναν επιτυχημένο συνδυασμό ευκολίας, επιδόσεων και οικονομίας. Αλλά υπάρχουν πολλές ακόμη προτάσεις, έτσι ώστε ο καθένας να βρει την ιδανική.

Μετά το ηλεκτρικό EV6, η Kia προσφέρει άλλο ένα μοντέλο που κοιτά με αξιώσεις ακόμα και τον premium ανταγωνισμό. Και, φυσικά, δεν παραλείπει να το προικίσει με τα γνώριμα προνόμια όλων των μοντέλων της: η εργοστασιακή εγγύηση 7 ετών και τα 5 χρόνια δωρεάν service, εξασφαλίζουν μια συμβίωση χωρίς άγχος και απρόβλεπτα έξοδα, δίνοντας επιπλέον πόντους σε value for money.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

Sportage

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...