Δοκιμή Fiat 500 Dolcevita: Ma Che Bella Macchina!

Κι όμως… Ένα αυτοκίνητο μπορεί να αποτελέσει σύμβολο διαχρονικής κομψότητας!

  • -
  • -
με μια ματιά

Όταν ακούς τη φράση dolce vita δύο πράγματα σου έρχονται αυθόρμητα στο μυαλό: η θρυλική ταινία «La Dolce Vita» του Φεντερίκο Φελίνι και η μεγάλη επιτυχία του Σπύρου Ζαγοραίου «Σε πλάνεψε η ντόλτσε βίτα». Τώρα, μπορεί να προστεθεί και ένα τρίτο: η υπέρκομψη ειδική έκδοση Dolcevita του Fiat 500 Hybrid. Μα τι ωραίο αυτοκίνητο!


Ο όρος Dolce Vita, δηλαδή Γλυκιά Ζωή καθιερώθηκε από το εμβληματικό φιλμ του σπουδαίου Ιταλού σκηνοθέτη και αναφέρεται στο απαστράπτον lifestyle που πυροδότησαν το τέλος του πολέμου και η αρχή της ευμάρειας στη Ρώμη, στα τέλη της δεκαετίας του 1950 μέχρι και τον Μάη του 1968. Το φαινόμενο εξαπλώθηκε σε όλη τη μεταπολεμική Ευρώπη, μα η Ρώμη παρέμενε το επίκεντρο. Η Ιταλία γιάτρευε τις πληγές της, το βιοτικό επίπεδο των πολιτών ανέβαινε, μαζί με τη δίψα για ελευθερία, ανεμελιά, διασκέδαση, σπατάλες και καλλιτεχνική δημιουργία.

Η ταυτόχρονη ανάγκη της μπαρουτοκαπνισμένης νεολαίας για χειραφέτηση από τον θρησκόληπτο κοινωνικό συντηρητισμό του Βατικανού συνοδεύτηκε από την αποκήρυξη του καθωσπρεπισμού και το κυνήγι της ηδονής και των απολαύσεων. Την ίδια εποχή, το χαμηλό κόστος των ανακατασκευασμένων κινηματογραφικών στούντιο της Τσινετσιτά προσέλκυε μεγάλες παραγωγές και διάσημοι αστέρες του Χόλιγουντ ξημεροβραδιάζονταν στη ρούγα της Via Veneto σκορπίζοντας τη λάμψη τους. Η pop cultura a la Italiana είχε αρχίσει.



Βεβαίως, το αριστούργημα του Φελίνι, αλλά και οι στίχοι του λαϊκού μας σουξέ, περιγράφουν την πλάνη της γλυκιάς ζωής και την ολέθρια κατρακύλα στον βούρκο της παρακμής που οδήγησαν η κενοδοξία της νεόπλουτης αστικής τάξης, η ρηχότητα και τα σκάνδαλα της βιομηχανίας κατασκευής ευκαιριακών ειδώλων και το ξεσάλωμα της δεκαετίας του μεταπολεμικού θαύματος της ιταλικής οικονομίας.

Είναι η άλλη, η όμορφη και επαναστατική πλευρά της Dolce Vita αυτή που έχει καθιερωθεί στη συλλογική συνείδηση. Αυτή που αναδύθηκε από τα συντρίμμια του πολέμου, που ήρθε σε ρήξη με το συντηρητικό κατεστημένο, που αποθέωσε την ομορφιά, το στιλ και την τέχνη. Η μόδα, το ντιζάιν και η υψηλή αισθητική έπαψαν να αφορούν μια περιχαρακωμένη ελίτ αλλά καθιερώθηκαν στην καθημερινή ζωή του μέσου ανθρώπου. Το soundtrack του Νίνο Ρότα ήταν ο ήχος της Dolcevita. Το Fiat 500 ήταν το αυτοκίνητό της.




Επιστροφή στο μέλλον

To Fiat 500 Ηybrid Dolcevita, αυτή η ιδιαίτερη, ειδική έκδοση της υβριδικής γκάμας του Fiat 500 αναβιώνει την αίγλη εκείνης της εποχής που με όχημα τις εικαστικές τέχνες, τη μουσική και τα γράμματα έφερε την επανάσταση στη μαζική κουλτούρα. Το καλό γούστο, η φαντασία, η ευδαιμονία μέσω της τέχνης είναι τα συστατικά της περιώνυμης ιταλικής φινέτσας και αυτά ακριβώς συνιστούν και την προσωπικότητα του Fiat 500 που αποτελεί ένα από τα πλέον διαχρονικά σύμβολα κομψότητας στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Η κυκλοφορία του Dolcevita συμπίπτει μάλιστα και με την επέτειο των 120 χρόνων της μάρκας, καθιστώντας την μια από τις μακροβιότερες.  

Η εκλεπτυσμένη κομψότητα του μικρού, άμεσα αναγνωρίσιμου αυτοκινήτου που μοιάζει περισσότερο με αξεσουάρ μόδας απευθύνεται σε ανθρώπους οι οποίοι αναζητούν το ιδιαίτερο, το διαφορετικό και το καλόγουστο. Τις αξίες δηλαδή που έχουν εμπεδωθεί στη συλλογική συνείδηση από τα χρόνια της Dolce Vita.



Και πώς γίνονται αντιληπτές; Κατ’ αρχάς από το χρωματολόγιο. Το hatchback Dolcevita κυκλοφορεί σε οκτώ κομψές αποχρώσεις και μια σικάτη διχρωμία. Το μπορντό “Opera” της δοκιμής του GoCar απαντά στα καλύτερα σαλόνια. Το λογότυπο Dolcevita με τους καλλιγραφικούς χαρακτήρες είναι ευδιάκριτο στα φτερά. Αντιστοίχως, το χαρακτηριστικό Hybrid στην πίσω πόρτα υπενθυμίζει ότι, αν και ρετρό, το Fiat 500 δεν είναι εκτός εποχής.

Οι χρωμιωμένες λεπτομέρειες στις λαβές, στον εμπρός προφυλακτήρα και την πίσω πόρτα προσδίδουν την απαραίτητη έξτρα λάμψη, ενώ το glamorous look συμπληρώνουν οι ζάντες ελαφρού κράματος 16″ με φινίρισμα διαμαντιού και η πανοραμική φιμέ ηλιοροφή.

Στο εσωτερικό, ο κλασικός chic συνδυασμός του άσπρου-μαύρου δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι ο χώρος επιβατών είναι μεγαλύτερος. Το πάθος για τη μόδα και την υψηλή ραπτική βρίσκει την έκφρασή του στο λευκό της άμμου ύφασμα με την ανάγλυφη matelasse πλέξη που συνδυάζεται με μαύρο τεχνητό δέρμα υψηλής ποιότητας. Αν μη τι άλλο, οι σχεδιαστές του Dolcevita ξέρουν να «ράβουν» καθίσματα.



Η μόδα συναντά τη σύγχρονη τεχνολογία τόσο στο mild hybrid κινητήριο σύνολο όσο και στον τομέα του εξοπλισμού. Το Dolcevita δεν αποχωρίζεται την touch screen έγχρωμη οθόνη 7″ στο κέντρο της κονσόλας με το πλήρες σύστημα infotainment, Uconnect\u2122, και συμβατότητες με όλα τα έξυπνα τηλέφωνα. Οι πληροφορίες που αφορούν στον οικολογικό τρόπο οδήγησης απεικονίζονται με ένα δέντρο που κερδίζει ή χάνει τα πράσινα φύλλα του, ανάλογα με το πάτημα του δεξιού ποδιού. Ταυτόχρονα, στον ιδιαίτερα παραστατικό ψηφιακό πίνακα οργάνων έχει προστεθεί μια μπάρα σε ρόλο eco index, με την ιδανική ένδειξη να προσεγγίζει το εκατό, ενώ πέρα από τις υπόλοιπες προβλεπόμενες ενδείξεις απεικονίζει και τη διαδικασία παροχής και ανάκτησης ενέργειας.

Με τη διαδικασία της ανάκτησης, ο 12V ηλεκτροκινητήρας του Fiat 500 αποθηκεύει ενέργεια στην μπαταρία λιθίου κατά την επιβράδυνση ή το φρενάρισμα ενώ υπάρχει η δυνατότητα απενεργοποίησης του κινητήρα εσωτερικής καύσης έως τα 30 km/h επιλέγοντας τη «νεκρά» στο νέο, πιο λειτουργικό 6τάχυτο κιβώτιο. Με την μπαταρία να παίρνει πάνω της τα υπόλοιπα συστήματα σε αυτήν τη φάση, επιτυγχάνεται το επιθυμητό επίπεδο άνεσης και ασφάλειας δίχως εκπομπές ρύπων και με μηδενική κατανάλωση καυσίμου. 



Όταν ο 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας, χωρητικότητας 1.000κ.εκ., βάρους μόλις 77 κιλών και απόδοσης 70 ίππων είναι σε λειτουργία συνεργάζεται με τον ηλεκτροκινητήρα με αποτέλεσμα η εκκίνηση και η επιτάχυνση να είναι ενισχυμένες (92 Nm/3.500 rpm). Στον αντίποδα, με την αρωγή και του συστήματος Start & Stop, οι εκπομπές ρύπων σύμφωνα με τη FIAT είναι μειωμένες έως και 30%. Έτσι, η αριστοκρατική, απαστράπτουσα μα συνάμα παιχνιδιάρικη και ήπια υβριδική έκδοση του best-seller της FIAT γραπώνει το βλέμμα, ερεθίζει τις αισθήσεις, ξυπνάει τον πόθο ενώ ταυτόχρονα εξασφαλίζει μια πιο οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον μετακίνηση στα αστικά κέντρα δίχως το άγχος φόρτισης της μπαταρίας ή την καταβολή τελών κυκλοφορίας -λόγω χαμηλών εκπομπών ρύπων (88gr/km).

Η ιδιαίτερα ψηλή θέση οδήγησης για τις συνολικές διαστάσεις του αυτοκινήτου προσδίδει μια αρχοντιά και μια αίσθηση μεγαλείου που δεν κάμπτεται από τη συμπεριφορά των παραδοσιακά σφιχτών αναρτήσεων, ούτε από τον αεροδυναμικό θόρυβο στις πιο υψηλές ταχύτητες. Το Fiat 500 Hybrid Dolcevita είναι σαν θρόνος με ρόδες που θα σε πάει παντού αλλά, είπαμε, το ιδανικό τερέν του είναι το αστικό περιβάλλον και οι ριβιέρες. Εκεί όπου προβλέπεται να διαπρέψει και η cabrio έκδοσή του.

συμπέρασμα

Η ιστορία επαναλαμβάνεται. Ήταν 4 Ιουλίου του 1957, όταν βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του ιστορικού εργοστασίου Μιραφιόρι στο Τορίνο το πρώτο Cinquecento. Ένα πανέμορφο, εμβληματικό και προσιτό αυτοκίνητο που έμελλε να γίνει σύμβολο της ιταλικής κουλτούρας και αγαπήθηκε όσο λίγα στην Ευρώπη αλλά και τον κόσμο. «Ένα σύμβολο υπερηφάνειας, αισιοδοξίας και ελευθερίας» όπως δηλώνει χαρακτηριστικά και ο πρόεδρος της Fiat, Ολιβιέ Φρανσουά. Η έκδοση Dolcevita του Fiat 500 Hybrid εν έτει 2021 αναβιώνει τη διάθεση του glamorous παρελθόντος και της ανεμελιάς μετά από δύσκολους καιρούς, μια που -εντελώς συγκυριακά- συμπίπτει με τη λαχτάρα για μια έστω και διστακτική επάνοδο της ανθρωπότητας σε μια κανονικότητα μετά από τον παγκόσμιο «πόλεμο» με την πανδημία. Έτσι, ανάγεται αυτόματα σε σύγχρονο style icon. Γιατί, πώς χτίζονται τα είδωλα; Όταν αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας που όλοι ζούμε.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ


ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...