ΔΟΚΙΜΗ: Fiat 124 Spider 1.4 MultiAir

Η Barchetta ήταν η πιο πρόσφατη επαφή της Fiat με τον κόσμο των roadster. Μέχρι που ήρθε το 124 Spider για να ανανεώσει την ιστορία

  • -
  • -
Ισχύς140 PS
Ροπή240 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h7,5 sec
Μέση κατανάλωση6,5 lt/100km
Εκπομπές CO2148 gr/km
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Διθέσιο, πισωκίνητο και αυθεντικό roadster με σύνδεση στο παρελθόν και απόλυτα σύγχρονη έκφραση και χαρακτήρα. Το 124 Spider αναζητά οδηγούς! 

Επιστροφή στο αυθεντικό! Με ιστορικό όνομα που έχει συνδέσει την Fiat με πετυχημένο πέρασμα από τα διθέσια ανοιχτά αυτοκίνητα, εκεί στα μέσα της  δεκαετίας του 60. Τότε οι Ιταλοί του Τορίνο έκαναν δυναμικό μπάσιμο με το 124 Spider, προσφέροντας στους τυχερούς που το αποκτούσαν σπορ βόλτες με κατεβασμένη την κουκούλα και τον αέρα στο πρόσωπο, πρωταγωνιστή. Μια ιστορία που κράτησε με τις ανάλογες ανανεώσεις μέχρι τις αρχές του 80 όταν και σταμάτησε η παραγωγή. Η επιστροφή της Fiat στα roadster ήρθε μια δεκαετία αργότερα με την Barchetta, που, βασισμένη στην μπροσθιοκίνητη πλατφόρμα του Punto έφερε νέα δεδομένα οδηγικής απόλαυσης ακόμα και αν η μετάδοση δεν έφτανε στον πίσω άξονα. Σε μια κατηγορία όμως που το Mazda MX-5 ήταν δικαίως πρώτο όνομα, η Barchetta δεν μπορούσε να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Το 2005 ήταν η τελευταία εμφάνισή της στους επίσημους καταλόγους της Fiat και η επιστροφή στην κατηγορία έμεινε σαν μια υποχρέωση που έπαιρνε αναβολή. Χρειάστηκε άλλη μια δεκαετία για να ακουστούν οι ψίθυροι της επανεμφάνισης που σταδιακά φούντωναν μέχρι που εμφανίστηκαν οι πρώτες φωτογραφίες.

 

Συνταγή για γευστικό roadster

Στρατηγικά η συνεργασία με την εταιρία που κατείχε την πιο πετυχημένη συνταγή roadster των τελευταίων τριάντα χρόνων με αδιάκοπη παρουσία στην κορυφή, μόνο επιτυχία μπορεί να χαρακτηριστεί. Προϊόν ιταλοϊαπωνικής συμμαχίας λοιπόν το νεότερο 124 Spider επιστρέφει ξεπηδώντας από μια κοινή γραμμή παραγωγής με το Mazda MX-5, με τον κάθε κατασκευαστή να βάζει την δική του σχεδιαστική πινελιά στην διαφοροποίηση. Τα κύρια μέρη της συνταγής άλλωστε είναι γνωστά και αδιαπραγμάτευτα. Μαζεμένες και μυώδης διαστάσεις, πλαίσιο στιβαρό για να αντέξει την απουσία ουρανού, θέση οδήγησης που το «φοράς», ένα συνδυασμό τιμονιού-ανάρτησης-σασμάν-φρένων που δεν τεμπελιάζει ή κλέβει πληροφορίες και φυσικά ένα ζωντανό μοτέρ που στέλνει ζωηρούς ίππους στους πίσω τροχούς. Όλα αυτά τα συστατικά λοιπόν συγκεντρώθηκαν και ανακατευτήκαν με μεράκι για το τελικό αποτέλεσμα του σύγχρονου διθέσιου Fiat. Το σύγχρονο Spider δεν είναι ρετρό, όμως με μικρές λεπτομέρειες κατάφερε να συνδέσει το τότε με το τώρα. Το πληθωρικό καπό, οι τονισμένοι ώμοι πάνω από τα φτερά εμπρός και πίσω, καθώς και οι κομψά συνδυασμένες ακμές και καμπύλες μπορούν να κοπιάρουν χαρακτηριστικά του προγόνου και κάπως έτσι προκύπτει ένα αρρενωπό και μυώδες σύγχρονο roadster. Αν δεν γνωρίζεις την σχέση του με το επίκαιρο MX-5 όμως, νιώθεις ότι είναι ένα αυθεντικό ιταλικό αυτοκίνητο. Τα LED φώτα εμπρός πίσω έχουν την ανάλογη σχεδιαστική τσαχπινιά για να μην δείχνουν παράταιρα στο στιλ και το κυρτό και αρκετά τραβηγμένο προς την καμπίνα παρμπρίζ αγκαλιάζεται από ασημένιο πλαίσιο για να δώσει ακόμα πιο premium εικόνα (χρωματική αισθητική που ακολουθούν και τα roll-bars).

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Μυώδες στιλ
  • Σπορ χαρακτήρας
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα
  • Απόδοση
  • Φρένα
  • Τιμόνι
  • Εξοπλισμός
ξινά
  • Απούσα, τηλεσκοπική ρύθμιση τιμονιού
  • Στενή πλάτη καθίσματος
  • Απουσία χώρων για μικροαντικείμενα

Η ιταλική φινέτσα και η ιαπωνική κουλτούρα παντρεύονται για να δώσουν ένα ποιοτικότατο σαλόνι που είναι απολαυστικό στο μάτι, στην αφή και στη χρήση γενικότερα. Όμορφος και ευανάγνωστος ο πίνακας οργάνων με δυο αναλογικά «ρολόγια», εκ των οποίων το στροφόμετρο βρίσκεται στην σωστή θέση, καταμεσής. Στον ρόλο του trip computer η κάθετη ψηφιακή οθόνη στ' αριστερά περιλαμβάνει και αντίστοιχες ενδείξεις για καύσιμο και θερμοκρασία, ενώ η 7’’ οθόνη ψηλά στο κέντρο της κονσόλας συμπληρώνει τις σύγχρονες ανάγκες ενημέρωσης, ψυχαγωγίας και πλοήγησης που προσφέρει το σύστημα infotainment. Η εργονομία είναι εξαιρετική και εντάξει, θα χρειαστεί λίγος χρόνος προσαρμογής με τον χειρισμό του συστήματος πολυμέσων. Χωροταξικά το Spider δεν αναζητά επιβάτες μινιατούρες για να βολέψει στην διθέσια καμπίνα, αλλά υποδέχεται ευχάριστα και ψηλότερους. Αν όμως ψάχνεις θέσεις για μικροαντικείμενα αυτές περιορίζονται στο ελάχιστο, ενώ νεράκια-καφεδάκια απαγορεύονται γιατί ποτηροθήκη δεν υπάρχει ούτε για δείγμα. Παρά το γεγονός ότι απουσιάζει η τηλεσκοπική ρύθμιση στο τιμόνι η θέση οδήγησης παραμένει καλή και αν κάτι ενοχλεί είναι η στενή πλάτη που δεν αγκαλιάζει το σώμα όπως θα έπρεπε (εκτός αν ανήκεις στους μικροκαμωμένους). Πίσω από τους επιβάτες ένας χώρος αποσκευών 140 λίτρων επαρκεί για τα σακβουαγιάζ του τριήμερου, ενώ η οροφή παραμένει υφασμάτινη και δικαίως χειροκίνητη για να μην φορτώσει με έξτρα βάρος την υπόθεση 124 Spider. Απλή στο άνοιξε-κλείσε και σωστή σε εφαρμογή και ηχομόνωση για τα δεδομένα της κατηγορίας.

 

Πίσω από το τιμόνι

Ο ζωηρός κινητήρας που αναζητάς από το roadster που σέβεται τον εαυτό του οφείλει να προσφέρει περισσότερο χαμόγελα και λιγότερο επιδόσεις. Αν μάλιστα συνδυάζει και τα δυο, χαράς ευαγγέλια! Στην περίπτωσή μας ο γνωστός μας 1.4 MultiAir προσφέρει υπερτροφοδοτούμενες επιδόσεις, κάτι άγνωστο μέχρι στιγμής στην συγκεκριμένη κατηγορία. Αυτό μεταφράζεται σε απόδοση 140 ίππων στις 5.000 rpm και σε 240 Nm ροπής διαθέσιμα από τις 2.250 rpm. Σε συνδυασμό με τα 1.125 κιλά που ανακοινώνει η Fiat, τα 7,5’’ για τα 0-100 km/h και τα 215 km/h τελικής ταχύτητας είναι αναμενόμενα και στην πράξη το αποδεικνύει με δυναμικές επιταχύνσεις. Το μόνο που ζητάει είναι να γεμίσει τις 2.000 - 2.500 rpm στο στροφόμετρο για να ζωηρέψει πραγματικά. Τρείς με πέντε, πεντέμισι έρχεται το ιππικό και παίρνεις ότι καλύτερο ζητάς από τον MultiAir σε επίπεδο απόδοσης. Έτσι όμως η κατανάλωση πλησιάζει το δεκάρικο, ενώ αν οδηγείς πιο συνετά μπορείς να εξοικονομήσεις και δυο λίτρα ανα 100 km. Για χαμηλότερες τιμές πρέπει να επιστρατεύσεις μαεστρία και υπομονή αλλά μην περιμένεις θεαματική πτώση. Με κλειστή την κουκούλα η καμπίνα γαληνεύει στα πρότυπα που ορίζει η βάση της κατηγορίας και όχι οι premium γερμανικές προτάσεις, χωρίς να σημαίνει ότι θα σε ταλαιπωρήσει στο σβέλτο ταξίδι. Το έχει και μάλιστα το αναζητά σερβίροντας ευθυβολία στον ανοιχτό δρόμο και αποτελεσματικότητα στις στροφές. Η ανάρτηση προσφέρει μια εξαιρετική ισορροπία ανάμεσα στην σωστή ανάγνωση του δρόμου και στην απορρόφηση των ανωμαλιών, ακόμα και με τους τροχούς των 17’’ που φορούσε η έκδοση Lusso της δοκιμής, ενώ οι μικρές κλίσεις που εμφανίζει δεν δημιουργούν ανησυχίες. Σε γρήγορο ρυθμό είναι απολαυστικό και γρήγορο, με πάτημα που φορτώνει την εμπιστοσύνη σου για επίθεση σε ευθείες και στροφές. Το τιμόνι υπακούει στις εντολές που του δίνεις, προσφέρει επιπλέον και καλή αίσθηση, ενώ τα φρένα διαχειρίζονται άριστα τις επιδόσεις και δεν δείχνουν αδυναμίες. Ο επιλογέας είναι μάλαμα και το 6άρι κιβώτιο απλώνει την απόδοση και μαζεύει τις εντυπώσεις. Τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης δίνουν στο Spider ταχύτητα, όμως το παιχνίδι μαζί του γίνεται πιο συναρπαστικό, όταν απενεργοποιήσεις τα ηλεκτρονικά και αφήσεις την ουρά ελεύθερη! Αν και χωρίς μπλοκέ, καταφέρνει να πλαγιάσει και να ταξιδέψει ντριφτάροντας και αν γνωρίζεις δεν θα σε φέρει ποτέ σε δύσκολη θέση με πιθανές ιδιοτροπίες στην συμπεριφορά του. Μπορείς από την είσοδο να γλιστράς την ουρά είτε με μεταφορά βάρους είτε με το γκάζι, κάτι που συμβαίνει εύκολα και στις δυο περιπτώσεις.  Διορθώνεις πότε με το τιμόνι και πότε με το γκάζι και άλλοτε και με τα δυο μαζί, μια διαδικασία που σε εξιτάρει να τη ζεις, ξανά και ξανά! Γι’ αυτό άλλωστε καταλήγεις σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Ο χαρακτήρας που προκύπτει από τη συμπεριφορά του, η πληροφορία και η αίσθηση που σου μεταδίδει, η παιχνιδιάρικη διάθεση της ουράς και η ικανοποίηση ότι ζεις, οδηγείς, απολαμβάνεις και όχι απλά μεταφέρεσαι. Αν επιλέξεις σήμερα να ζήσεις με ένα αυθεντικό roadster, η Fiat σε προσκαλεί!

συμπέρασμα

Αν ψάχνεις σήμερα για φρέσκο roadster που σέβεται τον εαυτό του και τον τυχερό που θα το οδηγεί, το 124 Spider είναι μονόδρομος. Σε ιδανικές συνθήκες στην εξίσωση θα έμπαινε και το πρόσφατο Mazda MX-5 που μαζί με το Fiat δανείζονται κοινή γραμμή παραγωγής, όμως η ιαπωνική εταιρεία στη χώρα μας αποτελεί θολό τοπίο. Μονοπώλιο μεν για την ώρα το 124 Spider δεν καρπώνεται τουλάχιστον την επιτυχία του στην αποκλειστική εκπροσώπηση, αλλά αξίζει μέχρι κεραίας την ύπαρξη και επιτυχία του. Από το 124 Spider περιμένεις όλα αυτά τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν ένα ευχάριστο οδηγικά αυτοκίνητο. Θέση οδήγησης, ένα ζωντανό μοτέρ και τιμόνι, ένα απολαυστικό επιλογέα και φυσικά σπορ πισωκίνητο στήσιμο. Και βέβαια για ακόμα πιο επιθετικές οδηγικές βλέψεις υπάρχει και ο «πολεμικότερος» αδερφός Abarth. Ο σκορπιός ίσως είναι ο κυριότερος μεν αλλά σημαντικά ακριβότερος ανταγωνιστής του.



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

GOCAR TEST - Fiat 124 Spider

POLL

Τι ποσό θα δίνατε για να αγοράσετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

  • Έως 20.000 ευρώ
  • 20.000-40.000 ευρώ
  • Δεν με απασχολεί το ποσό αλλά η αυτονομία
  • Χωρίς δίκτυο φόρτισης δεν σκοπεύω να αγοράσω ηλεκτρικό
70
GOCAR Magazine #70

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...