ΔΟΚΙΜΗ: VW Sportsvan 1.6 TDi 110 PS

Τα πάντα για την οικογένεια. Ευτυχώς υπάρχουν και εκπλήξεις και μάλιστα ευχάριστες και ειδικά από εκεί που δεν το περιμένεις, γιατί χρόνια είχαμε να οδηγήσουμε ένα τόσο ολοκληρωμένο οικογενειακό αυτοκίνητο

  • -
  • -
Ισχύς110 PS
Ροπή250 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h11,3 sec
Κατανάλωση μ.κ.3,9 lt/100km
Εκπομπές CO2102 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Ένα Golf που να είναι ευρύχωρο και οικονομικό, μπορεί πραγματικά να είναι το dream car του έλληνα οικογενειάρχη. Αυτό ακριβώς είναι το Sportsvan και ως τέτοιο, αξίζει την προσοχή όλων όσοι έχουν οικογένεια και θέλουν άνετες και οικονομικές μετακινήσεις. Ουσιαστικά χωρίς εκπτώσεις σε χώρους, μπορεί να μεταφέρει όλα τα οικογενειακά βάρη, αρκετά οικονομικά ακόμα και όταν ο ρυθμός μετακίνησης είναι σβέλτος.  

γλυκά

+ Οδική συμπεριφορά

+ Κατανάλωση

+ Κλιμάκωση κιβωτίου

+ Χώροι για όλους

ξινά

-       Επιδόσεις (για όσους «ψάχνονται»)

-       Αδιάφορη αισθητική καμπίνας 

Είναι πολλές οι φορές που περιμένουμε πολλά και τελικά… παίρνουμε λίγα, αντίθετα είναι ελάχιστες οι φορές που περιμένουμε λίγα και παίρνουμε πολλά. Το Sports Van ανήκει σε αυτή τη δεύτερη κατηγορία και πρέπει να παραδεχτούμε ότι την στιγμή που ανοίξαμε τη πόρτα κρατούσαμε μικρό καλάθι. Γιατί τι θα μπορούσε να μας «πει» ένα «φουσκωμένο» Golf κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του οικογενειάρχη; Και όμως μας είπε πολλά!

Για λίγα εκατοστά

Και επειδή οι διαστάσεις μετράνε (ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με οικογένεια) ας αρχίσουμε από τα εκατοστά και από την παραδοχή ότι ενώ τα αυτοκίνητα πλέον δεν είναι μικρά (παράδειγμα το Golf που στα 4,211 μ. κάθε άλλο παρά μικρό μπορεί να θεωρηθεί), δεν διαθέτουν τους εσωτερικούς χώρους που φανταζόμαστε ότι θα έπρεπε να προσφέρουν. Γι’ αυτό ευθύνεται η παθητική ασφάλεια που πλέον διαθέτουν οι καρότσες και που μεταφράζονται σε στιβαρές κολώνες και πλούσια καθίσματα που κλέβουν εσωτερικό χώρο, μαζί με τις εξελιγμένες αναρτήσεις που συνήθως αποτελούνται από πολλαπλούς συνδέσμους (πίσω) που και αυτοί με τη σειρά τους μειώνουν τον διαθέσιμο χώρο. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι οι χώροι που προσφέρει η κατηγορία C να είναι οριακή για μια πενταμελή οικογένεια και ειδικά για τους πίσω και τις αποσκευές. Γιατί εδώ που τα λέμε ακόμα και το ευρύχωρο Golf, που βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο είναι πολύ πιο ευχάριστο με τέσσερις, παρά με πέντε επιβάτες. Όσο για τις αποσκευές, αν τα παιδιά είναι μικρά, ή οι διανυκτερεύσεις πολλές, τότε πάντα μερικά λίτρα αποσκευών παραπάνω θα ήταν ευπρόσδεκτα. Προσθέστε σε αυτά ότι κάθε γενιά του ανθρώπινου είδους είναι υψηλότερη από την προηγούμενη και αυτός είναι ακόμη ένας λόγος που τα αυτοκίνητα συρρικνώνονται! Το ότι λοιπόν απαιτούνταν κάτι παραπάνω το ανακάλυψε πρώτη η Ford παρουσιάζοντας το C-Max το 2003, το οποίο μπορεί να μην διέφερε τόσο πολύ ως προς το μήκος συγκριτικά με το Focus, αλλά χάρη στο μεγαλύτερο ύψος και πλάτος του μπορούσε να καθίζει πέντε με μεγαλύτερη άνεση με το μεταξόνιο στα 2,648 μ. Βέβαια και η VW εργάζονταν πάνω σε ένα παρόμοιο project με το Touran να σκάει μύτη την ίδια χρονιά (MxΠxΥ: 4,405x1,795x1,635 μ. με μεταξόνιο στα 2,680 μ.) και το Golf Plus να ακολουθεί ένα χρόνο αργότερα το 2004. Βασιζόταν πάνω στο πάτωμα του Golf Mk5, αλλά ήταν 95 χιλ. ψηλότερο και κάθιζε και αυτό άνετα πέντε. Η κατηγορία του «C and little more» (για να το πούμε χαριτωμένα) είχε γεννηθεί. Βέβαια οι υψηλότερες αυτές προσθήκες είχαν και τα μειονεκτήματά τους, όπως η οδική η οποία επηρεάζονταν από το υψηλότερο κέντρο βάρους, αλλά αυτό ήταν λεπτομέρεια όταν το καρότσι του μωρού χωρούσε ολόκληρο!

Όσα πρέπει και…

ακόμα περισσότερα λοιπόν προσφέρει σήμερα το Sports Van που παρουσιάστηκε το 2013 και που έρχεται να αντικαταστήσει το Golf Plus αλλάζοντας όνομα, σε μια προσπάθεια να απεμπλακεί από τη σφραγίδα του Golf και να αποκτήσει αυτόνομη οντότητα. Και μπορεί να βασίζεται πάνω στο νέο MQB πάτωμα αλλά τώρα είναι κατά 134 χιλ. μακρύτερο από το Golf και με τη δεύτερη σειρά καθισμάτων στη κανονική της θέση ο χώρος αποσκευών ανεβαίνει στα 500 λίτρα, ενώ όταν οι πλάτες των καθισμάτων διπλώσουν εκτοξεύεται στα 1.500 λίτρα. Το Sportsvan είναι τώρα 80 χιλ. μακρύτερο και πλατύτερο από το Golf και 120 ολόκληρα χιλ. ψηλότερο, ενώ αν το συγκρίνουμε με το Golf Plus που αντικαθιστά θα δούμε ότι το μήκος πλέον έχει φτάσει τα 4,338 μ. (από 4,206) και το ύψος τα 1,578 μ. (από 1,580) με το μεταξόνιο και αυτό να έχει αυξηθεί στα 2,685 μ. (από 2,578) δημιουργώντας ένα άνετο περιβάλλον για πέντε. Τώρα το πραγματικό πενταθέσιο αυτοκίνητο είναι γεγονός δικαιώνοντας πλήρως το ρόλο τους και τα παραπάνω εκατοστά.

Όταν μιλάει το φως

Η σχεδίαση έχει να κάνει πάντα με το φως, με λίγα λόγια με την διαχείριση της σκιάς. Έτσι όσο πιο μεγάλες επιφάνειες διαθέτει ένα αυτοκίνητο, τόσο πιο δύσκολο είναι για τον σχεδιαστή να ελέγξει και να καθοδηγήσει τις αντανακλάσεις. Έτσι μην περιμένετε την ωριμότητα των γραμμών του Golf στο Sportsvan. Αλλά και πάλι οι Γερμανοί τα τελευταία χρόνια δεν παύουν να μας εκπλήσσουν με την τευτονική αυστηρότητα των γραμμών τους οι οποίες αρχικά μπορεί να φαντάζουν απλοϊκές, αλλά με την πάροδο του χρόνου το μάτι ανακαλύπτει πόσο δουλεμένες είναι. Αυτό ισχύει και στη περίπτωση του Sportsvan, τόσο εξωτερικά, όσο και εσωτερικά. Γιατί αν και αρχικά μάλλον θα φανεί αδιάφορο μετά από λίγο είμαστε σίγουροι ότι θα σας επιβληθεί και θα σας κερδίσει. Οι γραμμές εξωτερικά δεν είναι εντυπωσιακές, αλλά απόλυτα αρμονικές και κρύβουν με τον καλύτερο τρόπο τις διαστάσεις του αυτοκινήτου και τις μεγάλες εξωτερικές επιφάνειες. Το εσωτερικό, τέλος, λειτουργεί και αυτό κατευναστικά, δεν σε αγχώνει αισθητικά και μάλιστα η αρμονία εδώ συνδυάζεται με την πολύ καλή ποιότητα. Θα λέγαμε ότι το αυτοκίνητο αναδύει μια συγκρατημένη αρχοντιά.

Επιδόσεις οριακές

Με τον κινητήρα diesel των 1,6 λίτρων (1.598 κ. εκατ.) και τους 110 ίππους (που εμφανίζονται ανάμεσα στις 3.200 και 4.000 σ.α.λ.) έχει να αντιμετωπίσει 1.436 κιλά, που δεν είναι πολλά με βάση το μέγεθος του μοντέλου, αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι θα του ζητηθεί να προσπεράσει υπό πλήρες φορτίο, τότε η πραγματική του ικανότητα να κινηθεί με ασφάλεια θα δοκιμαστεί. Βοήθεια όμως και μάλιστα σημαντική δίνει η ροπή του υπερτροφοδοτούμενου τετρακύλινδρου κινητήρα (διαθέτει intercooler και βρίσκεται εγκάρσια εμπρός μεταφέροντας τη κίνηση στους ανάλογους τροχούς), που μας δίνει απλόχερα 250 Nm ροπής από τι 1.500 έως τις 3.000 σ.α.λ. Χάρη λοιπόν σε αυτή τη ροπή το αυτοκίνητο θα κινηθεί θετικά στα όρια του σβέλτου με την τελική ταχύτητα να υπερβαίνει λίγο τα 190 χλμ./ώρα, ενώ η μέση κατανάλωση με λελογισμένη χρήση του δεξιού πεντάλ, θα κυμανθεί κοντά στα 4,0 λίτρα για κάθε 100 χλμ. Κατανάλωση η οποία θα πρέπει να θεωρηθεί παραπάνω από ικανοποιητική.

Και κλασσικά, Golf στο δρόμο

Εδώ όμως θα πρέπει να προσθέσουμε ακόμα μια παράμετρο, αυτή της οδικής συμπεριφοράς. Και εδώ το Sportsvan μας άφησε τις καλύτερες των εντυπώσεων ειδικά λόγο της πίσω ανάρτηση των πολλαπλών συνδέσμων, γιατί χωρίς να γέρνει αισθητά κρατούσε την τροχιά του, δεν το επηρέαζαν οι λακκούβες και τα σαμαράκια των ελληνικών δρόμων. Διαθέτει ένα από τους καλύτερους συνδυασμούς άνεσης και συμπεριφοράς στη κατηγορία του. Όμως η καλή οδική συμπεριφορά έχει ακόμα μια θετική παρενέργεια, γιατί λόγο της αυτοπεποίθησης που προσφέρει στον οδηγό του δίνει το δικαίωμα να κινηθεί με ταχύτητα… πάνω, χωρίς ρίσκο και αυτό ανεβάζει την μέση ωριαία ταχύτητα των μετακινήσεων. Με λίγα λόγια και ο οδηγός δεν θα βαρεθεί και οι επιβάτες δεν θα δυσανασχετήσουν.

 
ΦΩΤΟ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

συμπέρασμα

Το Sportsvan σε κερδίζει, χωρίς να προσπαθεί να σε εντυπωσιάσει. Ανταποκρίνεται πλήρως στο ρόλο του και προσφέρει όλα όσα ζητά ο ιδιοκτήτης και ακόμα περισσότερα. Τα πάντα για την οικογένεια και ευτυχώς… όχι μόνο.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...