Οδηγούμε στην Πορτογαλία το νέο Lexus RZ
Το ηλεκτρικό SUV της Lexus ανανεώνεται συνολικά και προσφέρει πλέον πολλά περισσότερα, διατηρώντας την ίδια επιτυχημένη σχεδίαση και ακόμη περισσότερη τεχνολογία.
- -
- -
Έχοντας μια ευρεία γκάμα με υβριδικά SUV και αδιαμφισβήτητα premium μοντέλα, η Lexus ήταν φυσικό να κάνει ένα βήμα παρακάτω, μπαίνοντας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η τεχνογνωσία τους γύρω από τα Hybrid, αλλά και η παραδοσιακή φήμη αξιοπιστίας που συνοδεύει τα οχήματα της μάρκας, θα έφτιαχναν άκρως ανταγωνιστικές προτάσεις που σίγουρα, θα είχαν απήχηση στο αγοραστικό κοινό. Ωστόσο η πορεία τους ήταν ελαφρώς διαφορετική. Η επένδυση στην ηλεκτροκίνηση έγινε, αλλά ίσως όχι τόσο θερμή όσο θα έπρεπε, με τα συγκεκριμένα μοντέλα να μένουν πιο πίσω από τα αντίστοιχα υβριδικά και Plug-In Hybrid. Τώρα, το νέο Lexus RZ έρχεται για να βάλει τα πράγματα σε μια τάξη και εμείς, ταξιδέψαμε μέχρι και το Φάρο της Πορτογαλίας για να το οδηγήσουμε και να πάρουμε μια πρώτη εικόνα.
Άμεσα αναγνωρίσιμο
Η εμφάνιση του RZ είναι ξεκάθαρα Lexus, παρότι η γνωστή τραπεζοειδής μάσκα έχει αντικατασταθεί από ένα νέο μοτίβο, σχεδιασμένο σύμφωνα με τις ανάγκες αεροδυναμικής και μειωμένης ψύξης που απαιτεί ένα ηλεκτρικό μοντέλο. Το σχήμα είναι σπορ, με έντονα νεύρα στο καπό, δυναμικά φτερά και μία ελαφρώς κεκλιμένη οροφή που χαρίζει επιπλέον πόντους νεανικής εμφάνισης χωρίς να θυσιάζει την πρακτικότητα. Το προφίλ παραμένει καθαρό, με μικρούς προβόλους, ενώ πίσω η φωτεινή υπογραφή LED διατρέχει όλο το πλάτος της πόρτας, ενισχύοντας την αίσθηση του φάρδους. Μιας και αναφερθήκαμε σε αυτό, να πούμε ότι το αυτοκίνητο έχει μήκος 4,8 μέτρα, πλάτος 1,9 μέτρα και ύψος 1,64 μέτρα, μετρώντας παράλληλα μεταξόνιο στα 2,85 m. Τέλος, η έκδοση F Sport ενισχύει την έτσι κι αλλιώς δυναμική εικόνα του RZ προσθέτοντας στοιχεία όπως μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, αεροτομή στο πίσω μέρος, επιπλέον ποδιές κλπ.
Premium, αλλά και λειτουργικό
Το ταμπλό του Lexus RZ ακολουθεί μια λογική minimal σχεδίασης, με βασικό στόχο την εργονομία και την αίσθηση ευρυχωρίας. Ο οδηγός κάθεται μπροστά από ένα χαμηλό πάνελ, με έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων και μια οθόνη αφής 14 ιντσών ελαφρώς στραμμένη προς το μέρος του. Τα υλικά είναι υψηλής ποιότητας, με λεπτομέρειες suede και διακριτικά μεταλλικά διακοσμητικά. Αυτό που κάνει αίσθηση είναι ο τρόπος με τον οποίο η Lexus έχει εξαλείψει κάθε τι περιττό, προσφέροντας ένα περιβάλλον που δεν αποσπά τον οδηγό αλλά του δημιουργεί ένα περιβάλλον αντάξιο ενός… lounge.
Η κεντρική κονσόλα έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τη λειτουργικότητα, ενώ οι φυσικοί διακόπτες είναι μεν λίγοι, αλλά σωστά μελετημένοι προκειμένου να προσφέρουν σωστή εργονομία. Η ευρυχωρία βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο. Οι εμπρός επιβάτες απολαμβάνουν εξαιρετικό αέρα για τα γόνατα και τους ώμους, ενώ πίσω ο χώρος επαρκεί για δύο ενήλικες με άνεση. Ο χώρος αποσκευών κυμαίνεται στα 522 λίτρα, αρκετός για τις ανάγκες μιας οικογένειας, με εκμεταλλεύσιμο σχήμα και μεγάλο άνοιγμα από την πίσω πόρτα.
Με έως και 408 PS
Η γκάμα του Lexus RZ ξεκινάει με το RZ 350e, το μοναδικό με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς. Περιλαμβάνει έναν ηλεκτροκινητήρα 224 PS και 269 Nm, ενώ προσφέρει κορυφαία αυτονομία, στα 568 km με βάση το πρωτόκολλο WLTP. Στη συνέχεια έχουμε το RZ 450e που εφοδιάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν στον εμπρός και έναν στον πίσω άξονα, προσφέροντας συνδυαστική ισχύ 381 PS και 538 Nm ροπή. Το σύστημα τετρακίνησης ονομάζεται DIRECT4 και είναι αποτέλεσμα εσωτερικής εξέλιξης της Lexus, με δυνατότητα άμεσης και συνεχούς κατανομής της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες ανάλογα με την επιφάνεια και τις συνθήκες οδήγησης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η εταιρεία, η κατανομή της ροπής μπορεί να μεταβάλλεται από 80:20 ανάμεσα στον εμπρός και τον πίσω άξονα, αντίστοιχα, έως και 0:100, ανάλογα την «απόφαση» που θα πάρει η ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης των ηλεκτροκινητήρων.
Αν αλλάζουν οι συνθήκες, οι ηλεκτροκινητήρες έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόζονται τάχιστα στα νέα δεδομένα, με την απόκριση της τετρακίνησης να ξεπερνά τα μηχανικά συστήματα AWD. Η επιτάχυνση 0-100 km/h για το RZ 450e ολοκληρώνεται σε μόλις 4,6 sec. Τέλος, το RZ 550e F Sport είναι και η κορυφαία έκδοση της γκάμας, με έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε άξονα αλλά 408 PS, που φέρνουν 0-100 km/h σε ακόμη χαμηλότερο χρόνο, μόλις στα 4,4 sec. Η μπαταρία είναι χωρητικότητας 77 kWh και βρίσκεται τοποθετημένη στο δάπεδο, εξασφαλίζοντας χαμηλό κέντρο βάρους και σταθερότητα, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο On-Board Charger για φόρτιση σε εναλλασσόμενο ρεύμα AC αυξήθηκε από τα 11 kW, στα 22 kW, περιορίζοντας τον χρόνο που χρειάζεται η επαναφόρτιση της μπαταρίας στα Wallbox που συναντάμε γύρω μας, τα οποία συνήθως έχουν ισχύ έως 22 kW αλλά τα αυτοκίνητα τραβάνε τα μισά, λόγω του OBC τους. Σε τερματικό DC, το RZ μπορεί να δεχθεί έως 150 kW. Το σύστημα διαχείρισης θερμοκρασίας της μπαταρίας είναι επίσης βελτιστοποιημένο ώστε να διατηρεί τη σταθερότητα σε έντονες καιρικές συνθήκες, ενώ η Lexus υπόσχεται τουλάχιστον 10 χρόνια ή 1 εκατομμύριο χιλιόμετρα ζωής για το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, δείγμα εμπιστοσύνης προς την ποιότητα κατασκευής.
Αυτό είναι το τιμόνι του μέλλοντος;
Μια από τις πιο εντυπωσιακές τεχνολογίες του Lexus RZ είναι το προαιρετικό steer-by-wire, δηλαδή η πλήρης αντικατάσταση της μηχανικής σύνδεσης του τιμονιού με τα μπροστινά άκρα, με ηλεκτρονική μεταφορά εντολών. Το σύστημα αυτό συνοδεύεται από ένα τιμόνι τύπου yoke, χωρίς επάνω στεφάνη, που θυμίζει χειριστήριο αεροπορικού τύπου. Με αυτό το σύστημα, οι εντολές του οδηγού φτάνουν στιγμιαία στους τροχούς, ενώ ο λόγος υποβοήθησης μεταβάλλεται συνεχώς ανάλογα με την ταχύτητα και το είδος της στροφής. Το αποτέλεσμα είναι μεγαλύτερη ακρίβεια και ευελιξία, ιδιαίτερα στην πόλη και στους ελιγμούς στάθμευσης. Στους δρόμους της Πορτογαλίας οδηγήσαμε το RZ 550e F Sport με το συγκεκριμένο τιμόνι, το οποίο αποτελεί standard εξοπλισμό της έκδοσης.
Είναι εντυπωσιακό το πόσο γρήγορα προσαρμόζεσαι στην οδήγηση με το συγκεκριμένο χειριστήριο, αλλά και πόσο καλή ρύθμιση έχει γίνει, με μικρές κινήσεις των καρπών να είναι αρκετές, ακόμη και για να «κόψουν» τελείως οι τροχοί, χωρίς ο οδηγός να αναγκάζεται ποτέ να «σταυρώσει» τα χέρια του. Ωστόσο, κρατήστε ότι η αίσθηση από τους τροχούς είναι μέτρια και επίσης, σε φάση οδήγησης στον αυτοκινητόδρομο, το σχήμα του τιμονιού σε «αναγκάζει» να το κρατάς σε μια όχι και τόσο βολική θέση για πολύωρη οδήγηση. Αν και το τιμόνι τύπου yoke είναι καλομελετημένο και εύστοχο ως προσθήκη, θεωρούμε ότι το σύστημα εικονικού κιβωτίου με οκτώ προκαθορισμένες σχέσεις και paddles για χειροκίνητες «αλλαγές» είναι μια περιττή προσθήκη, αφού ούτε τόσο ρεαλιστική εμπειρία οδήγησης προσφέρει, ούτε πολλούς πόντους συμμετοχικότητας προσθέτει στη διαδικασία. Επίσης, τα paddles στο yoke τιμόνι είναι μικρά και ο τεχνητός ήχος θερμικού κινητήρα, δεν είναι τόσο επιτυχημένος.
Lexus με κάθε έννοια
Πέρα από τις τεχνολογίες, το RZ παραμένει ένα τυπικό Lexus στον δρόμο. Ήσυχο, σταθερό, ραφιναρισμένο, με κύλιση που απομονώνει οδηγό και επιβάτες από κάθε ενοχλητικό κραδασμό. Η ακαμψία του πλαισίου είναι εντυπωσιακή, με τους τεχνικούς να ενισχύουν το υποπλαίσιο των αναρτήσεων και τα χιαστί δεσίματα με τις τραβέρσες στο εμπρός τμήμα, επεμβάσεις που βοηθούν στην αίσθηση στιβαρότητας και ασφάλειας. Οι αναρτήσεις (γόνατα McPherson εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω) έχουν ρυθμιστεί με γνώμονα την άνεση, χωρίς όμως να λείπει η σπορ διάσταση στην οδήγηση. Οι μηχανικοί έχουν φροντίσει ώστε το μπροστινό του αυτοκινήτου να γίνει πιο άμεσο στις εντολές, χρησιμοποιώντας σκληρότερα silent blocks και παχύτερη αντιστρεπτική. Στις τετρακίνητες εκδόσεις πάντως, με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα, η πρώτη τάση του αυτοκινήτου προσεγγίζοντας το όριο είναι η υποστροφή.
Επίσης, οι κλίσεις από την ανάρτηση είναι περιορισμένες μεν, υπαρκτές δε, ακόμη και στην πιο σπορ πρόταση της γκάμας, την F Sport. Η ηχομόνωση από την άλλη είναι υποδειγματική, χάρη στην έξυπνη τοποθέτηση ηχοαπορροφητικών υλικών και στις παθητικές μεθόδους απομόνωσης, όπως τα διπλά τζάμια, οι 0επενδύσεις θυρών και η ειδική επένδυση των θόλων. Οι επιβάτες μπορούν να απολαύσουν πραγματική ησυχία, κάτι που ενισχύει την αίσθηση πολυτέλειας με έναν τρόπο που λίγοι κατασκευαστές μπορούν να πετύχουν.
Στοχευμένες παρεμβάσεις
Το νέο Lexus RZ δεν διαφοροποιείται ριζικά συγκριτικά με τον προκάτοχό του. Για την ακρίβεια, δύσκολα αναγνωρίζεται ως νέο, σε οπτικό επίπεδο, αν και οι αναβαθμίσεις του είναι τόσες, που υπολογίζεται ως καινούργια γενιά. Πλέον έρχεται με μεγαλύτερη μπαταρία, αυξημένη απόδοση από τους κινητήρες σε ισχύ, αλλά και σε κατανάλωση ενέργειας, βελτιωμένη ποιότητα σε όλους τους τομείς και περισσότερη τεχνολογία. Φορτίζει ταχύτατα, έχει εξαιρετικά μελετημένη κύλιση για να διατηρήσει το γνωστό, υψηλό επίπεδο Lexus, ενώ οι χώροι και η πρακτικότητα ολοκληρώνουν την πληρότητα της πρότασης. Το νέο Lexus RZ θα έρθει στην Ελλάδα από Σεπτέμβρη, με τιμές παρόμοιες με της σημερινής γενιάς.