Πρώτη οδήγηση στην Ελλάδα: BMW i4

Με μια σπορ μπερλίνα συνώνυμη της ταυτότητας BMW, η ηλεκτροκίνηση γίνεται πλέον η καρδιά της μάρκας.

  • -
  • -

Η BMW παρουσιάζει στην Ελλάδα την i4. Η μάρκα έχει για δεκαετίες βασιστεί στις μεσαίες σπορ μπερλίνες με έμφαση στην «οικογενειακή» οδηγική απόλαυση. Και αυτό ακριβώς κάνει τώρα, βάζοντας την ηλεκτροκίνηση στην καρδιά της γκάμας της. Συνδυάζοντας την οδηγική απόλαυση με χώρους, εκλεπτυσμένη αισθητική και δυναμική οδική συμπεριφορά.

 side

Η πλατφόρμα | Χώροι και δυναμική συμπεριφορά

Η i4 βασίζεται σε μια ευέλικτη πλατφόρμα, σχεδιασμένη εξ’ αρχής για να υποδεχτεί ηλεκτρικό drivetrain. Το μακρύ μεταξόνιο των 2.856 mm εξασφαλίζει άφθονο χώρο στην καμπίνα για τους πίσω επιβάτες, και υπόσχεται αυτοπεποίθηση σε ό,τι αφορά την οδική συμπεριφορά. Η μπαταρία έχει πάχος μόλις 110 mm και είναι τοποθετημένη το πάτωμα, με αποτέλεσμα το κέντρο βάρους να χαμηλώνει ως και 53 mm σε σχέση με τη Σειρά 3, με την οποία μοιράζονται το ίδιο πάτωμα. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί φυσικά στην αεροδυναμική, με τη συμπαγή μάσκα και τους ειδικά σχεδιασμένους τροχούς να διασφαλίζουν συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,24 προς όφελος της αυτονομίας. Αλλά και της εξουδετέρωσης του αεροδυναμικού θορύβου στο ταξίδι. Οι συμπαγείς διαστάσεις των ηλεκτροκινήτηρων ευνοούν τη χωροταξία.

Την αμφιλεγόμενη αρχικά μάσκα της σύγχρονης σχεδιαστικής γλώσσας BMW φαίνεται ότι την έχουμε τελικά συνηθίσει. Και το μάτι πλέον εστιάζει στις εντυπωσιακές αναλογίες, με το μακρύ καπό, τα σμιλεμένα πλευρά και τη γραμμή της οροφής που χαμηλώνει και σβήνει στην ουρά με μια διακριτική αεροτομή. Κοιτάζοντάς τη και μόνο μοιάζει τέλεια ζυγισμένη. Και έρχεται η BMW στη σελίδα τεχνικών χαρακτηριστικών να το επιβεβαιώσει, δηλώνοντας κατανομή βάρους 45-55 εμπρός πίσω για τη δικίνητη eDrive4 η οποία ζυγίζει 2.125 kg και 48-52 για την τετρακίνητη Μ50 η οποία φτάνει τα 2.290 kg.

front

Η ανάρτηση αποτελείται από μια γόνατα ενισχυμένα με δύο κάτω άξονες στο εμπρός μέρος και μια διάταξη πέντε συνδέσμων πίσω. Τα αμορτισέρ είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενα, ενώ πίσω χρησιμοποιείται αερανάρτηση. Για την καλύτερη διαχείριση του επιπλέον βάρους της μπαταρίας, το οποίο υπολογίζεται σε +200 kg συγκριτικά με μια έκδοση βενζίνης ή ντίζελ, υπολογίζοντας και τις υπόλοιπες αλλαγές σε μηχανικά μέρη. Ταυτόχρονα η αερανάρτηση δίνει τη δυνατότητα ρύθμισης του ύψους της ουράς ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης και την ταχύτητα, προς όφελος της αεροδυναμικής άρα και της αυτονομίας.

Εσωτερικό | Τεχνολογία και οδηγοκεντρική πολυτέλεια

Παρά την κουπέ γραμμή ο χώρος για τα γόνατα και το κεφάλι ακόμη και μεγαλόσωμων επιβατών είναι παραπάνω από επαρκής και ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 470 lt. H οδηγοκεντρική διαμόρφωση της καμπίνας είναι συνεπής με τις αρχές της μάρκας. Το υψηλό τεχνολογικό προφίλ του αυτοκινήτου ενισχύει η κυρτή ψηφιακή οθόνη 14.9” του συστήματος infotainment σε συνέχεια με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων 12.3”. Η μινιμαλιστική σχεδίαση θέλει τα φυσικά πλήκτρα περιορισμένα στο ελάχιστο, αναδεικνύοντας την πολυτέλεια και το εκλεπτυσμένο γούστο που εκφράζουν οι γραμμές και τα υλικά. Το BMW Operating System 8, το νέο λειτουργικό και το εύχρηστο μενού του συστήματος infotainment που θυμίζει ακόμη περισσότερο το οικείο περιβάλλον της οθόνης του κινητού ή του tablet, διευκολύνουν την επικοινωνία ανθρώπου και μηχανής. Με έναν τρόπο διαφορετικό από αυτόν για τον οποίο συνηθίζαμε να μιλάμε σε μία BMW, προσαρμοσμένο στην εποχή.

Το συνολικό ενεργειακό περιεχόμενο της μπαταρίας υψηλής τάσης είναι 83.9 kWh (καθαρό ενεργειακό περιεχόμενο: 80,7 kWh).

 interior

Η φόρτιση DC είναι εφικτή με ισχύ έως και 200 kW. Για παράδειγμα, σε ένα ταξίδι μικρής/μεσαίας απόστασης, χρησιμοποιώντας ένα σταθμό φόρτισης υψηλής ισχύος, η αυτονομία του αυτοκινήτου μπορεί να αυξηθεί κατά 164 km (BMW i4 eDrive40) και 140 km (BMW i4 M50) μέσα σε 10 λεπτά από στάθμη φόρτισης 10%.

Κινητήρας – μπαταρία – μετάδοση | Εύκολη δύναμη

H i4 διατίθεται σε δύο εκδόσεις, με έναν ή δύο ηλεκτροκινητήρες. Η κορυφαία για την ώρα έκδοση είναι η 4κίνητη Μ50, συνεπώς αυτή με τους δύο ηλεκτροκινητήρες. Η συνολική απόδοση φτάνει σε εξωπραγματικά νούμερα. Στο πρόγραμμα Sport Boost το οποίο δίνει επιπλέον 68 ίππους, η ισχύς αγγίζει τα 544 PS και η ροπή τα 795 Nm. Στην πιο λογική έκδοση eDrive40, ο μοναδικός ηλεκτροκινητήρας στον πίσω άξονα αποδίδει 340 ίππους και 430 Nm ροπή.

Και οι δύο εκδόσεις χρησιμοποιούν την ίδια μπαταρία, με 84 kWh μεικτή και 81 kWh ωφέλιμη χωρητικότητα. Η εγγύηση της μπαταρίας είναι 8 χρόνια ή 160.000 km, ενώ όλα τα στοιχεία της μπορούν να αφαιρεθούν και να αντικατασταθούν ξεχωριστά.

Η M50, με συνδυασμένη κατανάλωση 24 – 19 kWh/100 km κατά το πρότυπο WLTP, έχει αυτονομία 510 km στον κύκλο WLTP, ενώ η eDrive40 με κατανάλωση 20 – 16 kWh/100 km, μπορεί να διανύσει ως 590 km με μια φόρτιση.

Η μέγιστη ισχύς ταχείας φόρτισης είναι 205 kW σε DC φορτιστή, στον οποίο 30 περίπου λεπτά αρκούν για τη φόρτιση 10-80%. Σε ένα 10λεπτο, η eDrive40 έχει πάρει μια ένεση 160 km ενώ η Μ50 στο ίδιο διάστημα θα κερδίσει 140 km εμβέλειας. Τέλος, σε οικιακό φορτιστή AC, για μια πλήρη φόρτιση θα χρειαστούν 8,5 ώρες.

 back

Οδική συμπεριφορά | Συνεπής ως BMW

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ποντάρουν πολύ στις επιδόσεις για να κερδίσουν κοινό. Και η i4 M50 δεν αποτελεί εξαίρεση. Το πρόγραμμα Sport Boost δίνει την επιπλέον ισχύ (των 68 ίππων) για 10”. Με αυτή διαθέσιμη η επιτάχυνση 0-100 km/h γίνεται αστραπιαία, σε 3,9” με χαρακτηριστική ευκολία. Η απόκριση στο γκάζι από εξαιρετική γίνεται σχεδόν υπερβολική. Και ο ήχος από το BMW Iconic Sounds Electric που συνοδεύει την επιτάχυνση βοηθά να καταλαβαίνεις την ταχύτητα. Χωρίς την έξτρα ισχύ και με τα πιο ήπια προγράμματα οδήγησης, έχεις ένα αυτοκίνητο που κινείται με την ίδια ευκολία σαν λιμουζίνα και σαν σπορ μπερλίνα. Μιλώντας για αυτό, η BMW έχει πετύχει να της δώσει την ανάλογη αίσθηση στο τιμόνι. Είναι γρήγορο αλλά όχι νευρικό και έχει αρκετή πληροφόρηση. Η ανάρτηση είναι σφιχτή και ελέγχει το αμάξωμα άψογα σε ελιγμούς με μεγάλη ταχύτητα ανεβάζοντας πολύ ψηλά το όριο της πρόσφυσης. Το περισσότερο βάρος, η μπαταρία δηλαδή που ζυγίζει 568 kg, βρίσκεται χαμηλά και μέσα από τους τροχούς. Οπότε το αυτοκίνητο αναμενόμενα αντιδρά άμεσα στην είσοδο, δίνοντας την εντύπωση μιας κατασκευής που ζυγίζει πολύ λιγότερο. Σε δρόμους με μέτρια και καλή επιφάνεια, η ανάρτηση δεν αντιμετωπίζει δυσκολίες. Οι έντονες ανωμαλίες ωστόσο, σε συνδυασμό με το πολύ χαμηλό προφίλ των ελαστικών δημιουργούν έντονο rebound και αναπηδήσεις. Χαρακτηριστικό σχεδόν όλων των σπορ ηλεκτρικών, λόγω συνολικού βάρους αλλά και μεγέθους τροχών.

Η τετρακίνηση δίνει αρκετά πίσω. Και καθώς η ροπή είναι άμεσα διαθέσιμη, η ουρά ξεκολλά θεαματικά. Αλλά αμέσως νιώθεις το σύστημα 4κίνησης να στέλνει τη δύναμη εμπρός και ένα χέρι σε τραβά από τη μύτη μόλις κάνεις μισή στροφή ανάποδο τιμόνι. Το πιο ευχάριστο στην οδήγηση ωστόσο, και πιο ουσιαστικό, είναι το πλαίσιο έχει μια πλαστικότητα στις κινήσεις, ακούει στη μεταφορά βάρους. Μπορείς να φορτίσεις το εμπρός και να κάνεις το πίσω να ελαφρώσει στην είσοδο, τοποθετώντας το αυτοκίνητο υπερστροφικά. Εκεί, περνώντας στο γκάζι, θα ήθελες την 4κίνηση να συνεχίσει να στέλνει πίσω διατηρώντας την πλαγιολίσθηση.

front

Σε αυτό το παιχνίδι είναι καλύτερη η πισωκίνητη eDrive40. Η πιο μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης επιτρέπει ακόμη περισσότερη πλαστικότητα στις κινήσεις, περισσότερη ρυθμισιμότητα. Και ο ηλεκτροκινητήρας σε συνδυασμό με το torque vectoring λειτουργεί σαν ένα καλό μπλοκέ διατηρώντας τη γωνία με το γκάζι για περισσότερη ώρα. Και σε καλύτερη αναλογία με το ανάποδο τιμόνι. Η επαναφορά δηλαδή είναι σαφώς πιο ήπια σε σχέση με τη γρήγορη 4κίνητη έκδοση.

Ο πιο ήπιος χαρακτήρας της ταιριάζει περισσότερο στους ελληνικούς δρόμους, καθώς παραμένει ένα αυτοκίνητο με σαφή σπορ διάθεση. Τι άλλο είναι όταν κάνει 0-100 km/h σε μόλις 5,7”; Αλλά ταυτόχρονα προσφέρει καλύτερη άνεση και μια εμπειρία οδήγησης πιο φιλική σε μεγαλύτερο κοινό.

Η μέγιστη ισχύς ανάκτησης ενέργειας είναι 116 kW στην BMW i4 eDrive40 και 195 kW στην BMW i4 M50. Και τα δύο αυτοκίνητα ωστόσο έχουν πολύ σωστά καλιμπραρισμένο το πεντάλ του φρένου το οποίο έχει γραμμική λειτουργία. Η επιβράδυνση από την ανάκτηση είναι ρυθμιζόμενη ώστε να ταιριάζει στο ρυθμό και τις συνθήκες οδήγησης. Γίνεται χειροκίνητα ή αυτόματα, με το πρόγραμμα Adaptive το οποίο βλέπει τη χάραξη του δρόμου από το navigation και την κυκλοφορία από τις κάμερες-ραντάρ των οδηγικών βοηθημάτων, και αναλόγως προσαρμόζει το βαθμό πέδησης.

 front

Κόστος | Σοβαρή εναλλακτική

Η προτεινόμενη λιανική τιμή της νέας BMW i4 ξεκινά από τα 54.850€ με ΦΠΑ για την έκδοση eDrive40 και κρατική επιδότηση μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η οποία μειώνει σημαντικά την αρχική τιμή του αυτοκινήτου. Αντίστοιχα, η προτεινόμενη λιανική τιμή της έκδοσης Μ50 ξεκινά από τα 69.750€ (με ΦΠΑ).

Αυτό κάνει την i4 μια σοβαρή εναλλακτική στις βενζινοκίνητες εκδόσεις 420i και 430i Gran Coupe. Καθώς προσφέρει αντίστοιχη γοητεία και δυνατές οδηγικές συγκινήσεις, με ρεαλιστικά μεγάλη αυτονομία.

i4

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...