FORD: Αυτοκίνητα που επικοινωνούν

...μεταξύ τους και με φανάρια

  • -
  • -

Καθώς οι αστικοί πληθυσμοί αυξάνονται, οι τεχνολογίες ενεργητικής ασφάλειας παίζουν σημαντικότερο ρόλο στη μείωση των ατυχημάτων στους δρόμους των πόλεων. Μια από αυτές τις νέες τεχνολογίες θέλει τα αυτοκίνητα να επικοινωνούν ασύρματα, τόσο μεταξύ τους όσο και με την οδική υποδομή. Με αυτό τον τρόπο, τα επόμενα 5 -10 χρόνια θα μπορούσε να αποτραπεί πάνω από το 80% των τροχαίων ατυχημάτων που δεν αποτελούν υπαιτιότητα του οδηγού. Η Ford, έχοντας ως στόχο τη μείωση των ατυχημάτων και της κυκλοφοριακής συμφόρησης, δημιούργησε μία "έξυπνη διασταύρωση" για να διερευνήσει περαιτέρω την τεχνολογία επικοινωνίας υποδομής/οχήματος, πάνω στην οποία ασχολείται τα τελευταία χρόνια.

 

Η επικοινωνία είναι το παν: V2I & V2V

Το νέο Ford Focus είναι χαρακτηριστικό δείγμα της νέας γενιάς αυτοκινήτων που διαθέτουν πληθώρα αυτόνομα συστήματα υποστήριξης του οδηγού, όπως τα Active City Stop, Lane Keeping Assistance, Traffic Sign Recognition και Blind Spot Detection. Για τη Ford όμως, το μέλλον της ασφάλειας του αυτοκινήτου βασίζεται στην επικοινωνία μεταξύ οχήματος και υποδομής (V2I) και οχήματος με άλλο όχημα (V2V). Για το σκοπό αυτό, η Ford δημιούργησε την "έξυπνη διασταύρωση", την οποία έχει εγκαταστήσει κοντά στο Κέντρο Έρευνας & Καινοτομίας της στο Dearborn, στο Michigan των ΗΠΑ.

Η "έξυπνη διασταύρωση" επικοινωνεί με ειδικά εξοπλισμένα αυτοκίνητα δοκιμών και προειδοποιεί τους οδηγούς για ενδεχόμενους κινδύνους, όπως π.χ. όταν κάποιο όχημα είναι έτοιμο να παραβιάσει το "κόκκινο" ενός φωτεινού σηματοδότη. Στη διασταύρωση της Ford έχουν εγκατασταθεί τεχνολογικά συστήματα που παρακολουθούν την κατάσταση των σημάτων κυκλοφορίας, δεδομένα GPS και ψηφιακούς χάρτες ώστε να αξιολογούνται οι πιθανοί κίνδυνοι και στη συνέχεια να αποστέλλονται οι σχετικές πληροφορίες.

Λαμβάνοντας τις πληροφορίες, το σύστημα αποφυγής σύγκρουσης του αυτοκινήτου αξιολογεί κατά πόσον είναι ασφαλές αυτό να διασχίσει τη διασταύρωση ή αν θα πρέπει να σταματήσει. Εάν το σύστημα κρίνει ότι πρέπει το όχημα να σταματήσει και διαπιστώσει ότι ο οδηγός δεν φρενάρει επαρκώς, τότε εκδίδει οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις, λειτουργώντας σαν ένα ζωτικό "τρίτο μάτι" μόλις ανιχνεύσει κίνδυνο σε μία διασταύρωση.

Στην Ευρώπη, το τμήμα Έρευνας & Προηγμένης Μηχανολογίας της Ford συμμετέχει σε διάφορα προγράμματα έρευνας με άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, προμηθευτές, ερευνητικά ινστιτούτα και κυβερνήσεις για τη δημιουργία και αξιολόγηση καινοτόμων συστημάτων ασφαλείας που κάνουν χρήση των επικοινωνιών V2I και V2V. Βασικό στοιχείο του προγράμματος είναι το project ‘Safe & Intelligent Mobility – Test Field Germany (simTD)’, το οποίο θα τρέξει όλο το 2012 στη Φρανκφούρτη/Main (Γερμανία). Πρόκειται για μία δοκιμή με 400 οχήματα, στην οποία διερευνώνται οι προοπτικές και το εύρος εφαρμογής συνεργατικών ασύρματων συστημάτων σε πραγματικές συνθήκες.

«Στο simTD, 100 οδηγοί συγκεντρώνουν δεδομένα ενεργά μέσα από συγκεκριμένα οδηγικά καθήκοντα, ενώ άλλοι 300 συλλέγουν δεδομένα παθητικά, οδηγώντας στις συνήθεις διαδρομές τους» εξήγησε ο Christian Ress, από τον τομέα τεχνογνωσίας συνδεσιμότητας του Ford Research & Advanced Engineering Europe. «Το project ασύρματης δικτύωσης οχημάτων λαμβάνει υπόψη τις προειδοποιήσεις επικινδυνότητας και συγκρούσεων καθώς και δελτία οδικής κυκλοφορίας που μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο, π.χ. για φωτεινούς σηματοδότες και οδικά σήματα. Στόχοι του simTD είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και κυκλοφορίας, όπως και η προετοιμασία για πλήρη εφαρμογή των V2V και V2I στην Ευρώπη».

 

Σενάριο επιστημονικής φαντασίας, ή το άμεσο μέλλον στην ασφάλεια;

Η Ford συμβάλλει επίσης στην εναρμόνιση και τυποποίηση ασύρματων συστημάτων επικοινωνίας και εφαρμογών για την Ευρώπη μέσω του ‘DRIVE C2X’ (Driving implementation and Evaluation of C2X communication technology in Europe), project στο οποίο συγχρηματοδότης είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. «Αυτό το project ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2011 και συμμετέχουν πάνω από 40 ενδιαφερόμενοι, όπως κατασκευαστές αυτοκινήτων, προμηθευτές, πανεπιστήμια και δημόσιοι φορείς» δήλωσε ο Ress. «Στο πλαίσιο του DRIVE C2X, θα πραγματοποιηθούν λειτουργικές δοκιμές σε επτά περιοχές σε όλη την Ευρώπη εφαρμόζοντας την ίδια τεχνολογία προκειμένου να διασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες».

Η πλήρως λειτουργική και "έξυπνη διασταύρωση" του Dearborn είναι μόνον η αρχή στη στρατηγική που σκέπτεται να ακολουθήσει μελλοντικά η Ford στον τομέα της ασφάλειας. Υπάρχουν ακόμα πολλές δυσκολίες, αφού τα συνεργατικά συστήματα θα μπορούν να λειτουργούν αποτελεσματικά μόνον εάν όλα τα οχήματα χρησιμοποιούν παρόμοιο εξοπλισμό και "μιλάνε την ίδια γλώσσα". Γι’ αυτό είναι απαραίτητο η Ford να συνεργάζεται με άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, προμηθευτές και κυβερνήσεις ώστε να συμφωνούν από κοινού για τα τυποποιημένα πρωτόκολλα επικοινωνίας και τα σετ μηνυμάτων που θα χρησιμοποιούνται. «Εμείς στη Ford, θέλουμε ένα σύστημα ‘σύνδεσης οχημάτων’ με τις ίδιες προδιαγραφές λειτουργίας σε όλο τον κόσμο» προσθέτει ο Ress.

Μπορεί να ακούγεται σαν ιστορία επιστημονικής φαντασίας, όπου οι φωτεινοί σηματοδότες στέλνουν μηνύματα στα αυτοκίνητα και τα οχήματα μιλάνε μεταξύ τους, ωστόσο αυτό είναι το μέλλον όχι μόνο για την ασφάλεια των αυτοκινήτων, αλλά και για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, σε όλο τον κόσμο. Με την επινόηση της ‘έξυπνης διασταύρωσης’ της Ford και τη δέσμευση στη δημιουργία μιας πρακτικής, ασύρματης υποδομής κατάλληλης για όλα τα οχήματα, αυτό το μέλλον βρίσκεται πολύ πιο κοντά από όσο ενδεχομένως νομίζουμε!

 

Δείτε επίσης το Travolution της Audi

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...