Πως η Skoda καινοτόμησε πριν από έναν αιώνα με υβριδικό αυτοκίνητο!

Μέσα από 125 χρόνια ιστορίας, η Skoda έχει εξελίξει πρωτοποριακές τεχνολογικές λύσεις δεκαετίες νωρίτερα

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Η Skoda είναι μία από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που επενδύουν στις φιλικές προς το περιβάλλον κατασκευές. Το 2020 ήταν μία σημαντική χρονιά για το τσέχικο εργοστάσιο, αφού παρουσίασε την έκδοση plug-in του Superb, αλλά και την αμιγώς ηλεκτρική του Citigo, ενώ στο άμεσο μέλλον αναμένεται και το ηλεκτρικό SUV Εnyaq. Τη στιγμή που στη Skoda σχεδιάζουν το μέλλον, πληροφορίες από το αρχείο της τσέχικης αυτοκινητοβιομηχανίας αποδεικνύουν ότι στην Mlada Boleslav καινοτομούσαν και εξέλισσαν υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα σχεδόν έναν αιώνα νωρίτερα. Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:  

1908 – Το πρώτο υβριδικό
Το 1908, οι ιδρυτές της Skoda, Vaclan Laurin και Vaclan Klement, ένωσαν τις δυνάμεις τους με τον ευρηματικό Τσέχο μηχανικό Frantisek Krizik, για να δώσουν κίνηση με ηλεκτρική ενέργεια σε ένα επιβατικό αυτοκίνητο. Ο Krizik είχε σχεδιάσει και κατασκευάσει το δίκτυο του τραμ της Πράγας, το οποίο μάλιστα λειτουργεί μέχρι σήμερα, και θεωρούσε ότι η ηλεκτρική ενέργεια αποτελεί το μέλλον.



Το πρωτότυπο που δημιούργησε εφοδιαζόταν με ένα μοναδικό σύστημα, το οποίο περιελάβανε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης που παρήγαγε ηλεκτρική ενέργεια και εν συνέχεια επέτρεπε στο αυτοκίνητο να παίρνει κίνηση από έναν ηλεκτροκινητήρα. Το σύστημα λειτούργησε με επιτυχία, αλλά με δεδομένο ότι η τεχνολογία γύρω από τις μπαταρίες δεν ήταν αναπτυγμένη, δεν του επέτρεπε να αποθηκεύσει ενέργεια, ενώ δεν ήταν και ότι πιο πρακτικό Ακόμα και έτσι, οι Τσέχοι απέκτησαν γνώσεις και ιδέες για το μέλλον, όντας μία.. υβριδική πρόταση της εποχής.

1938 – Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Skoda
Εκείνη την περίοδο, ο κόσμος βίωνε μέρος της πετρελαϊκής κρίσης και στην Skoda προσπαθούσαν να βρουν εναλλακτικούς τρόπους κίνησης. Ένα τέτοιο παράδειγμα, αποτέλεσε η κατασκευή ενός φορτηγού, το οποίο χρησιμοποιήθηκε κατά κόρων για την παράδοση μπύρας από εργοστάσιο στο Pilsen, στα εστιατόρια και μπαρ της πόλης.


Το συγκεκριμένο φορτηγό χρησιμοποιούσε μία σειρά από επαναφορτιζόμενες μπαταρίες μολύβδου οξέος, επιτρέποντας του να κινηθεί με χαμηλή ταχύτητα μεταφέροντας μέχρι και τρεις τόνους μπύρας. Μάλιστα, σύμφωνα με τα αρχεία της Skoda το ηλεκτρικό φορτηγό εφοδίαζε για αρκετά χρόνια την πόλη με μπύρα.

1942 – Το Skoda που έπαιρνε δύναμη από ξύλο!
Με δεδομένο το γεγονός ότι η Τσεχία είναι μία από τις χώρες που εισάγει πετρέλαιο, οι Τσέχοι τεχνικοί προσπαθούσαν να εξελίξουν εναλλακτικούς τρόπους παραγωγής ενέργειας. Όπως προκύπτει από τα αρχεία της Skoda, το 1919 εξέλιξαν ένα φορτηγό το οποίο έπαιρνε ενέργεια από ξυλάνθρακα. Στο πίσω μέρος διέθετε ένα τεράστιο καυστήρα ξύλου, αλλά όλη η κατασκευή θεωρήθηκε αρκετά περίπλοκη για ένα μοντέλο ευρείας παραγωγής.


Όμως, στις αρχές του ’40, οι τεχνικοί της Skoda επέστρεψαν με ένα σύστημα το οποίο κατάφερνε να καίει το ξύλο και να μετατρέπει τον ξυλάνθρακα σε αέριο, το οποίο έδινε ενέργεια στον κινητήρα εσωτερικής καύσης! Το συγκεκριμένο σύστημα εξελίχθηκε, έγινε πιο εύχρηστο και πρακτικό, με αποτέλεσμα να κατασκευαστεί ένας μικρός αριθμός πρωτοτύπων (Skoda Rapid) που στο εμπρός μέρος έφεραν τον συγκεκριμένο μετατροπέα. Και μάλιστα, για να ταιριάζει στο αμάξωμα διέθετε διακοσμητικά στοιχεία αντίστοιχα με του αυτοκινήτου!

1992 – Eltra 151: Το αμιγώς ηλεκτρικό Favorit
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν ξεκινήσει ήδη να σχεδιάζουν την επόμενη μέρα της αυτοκίνησης, εξετάζοντας πιο καθαρές τεχνολογίες. Παρά το γεγονός ότι οι μπαταρίες δεν ήταν τόσο εξελιγμένες, όσο σήμερα, η Skoda παρουσίασε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Favorit. Το Eltra 151. To project έγινε σε συνεργασία με τον Ελβετό αντιπρόσωπο της Skoda, ο οποίος και σχεδίαζε να πουλήσει τα αυτοκίνητα σε όλη την Ευρώπη. Το μοντέλο βασιζόταν στο Favorit και οι 14 μπαταρίες μολύβδου έδιναν ζωή στον ηλεκτροκινητήρα των 21 ίππων! Η τελική του ταχύτητα άγγιζε τα 50 km/h, ενώ η αυτονομία του κυμαινόταν ανάμεσα στα 60 και 100 χιλιόμετρα, την ώρα που μπορούσε να φορτιστεί σε οικιακή πρίζα. Μάλιστα, αργότερα ο ίδιος Ελβετός αντιπρόσωπος κατασκεύασε μία pick up έκδοση, με επιπλέον μπαταρίες με μεγαλύτερη χωρητικότητα, την οποία διέθεσε στην California σε περιορισμένο αριθμό μοντέλων.

 

2020 και έπειτα…
Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η Skoda για ακόμα μία φορά σχεδιάζει να επιδείξει τη δυνατότητα της να καινοτομεί. Ήδη μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται η plug-in Octavia Vrs iV, ενώ το 2021 θα παρουσιαστεί το αμιγώς ηλεκτρικό SUV, Enyaq iV, το οποίο θα μπορεί να καλύψει περισσότερα από 480 χιλιόμετρα με μία φόρτιση. Αξίζει να σημειώσουμε, ότι μέχρι το τέλος του 2022 η Skoda αναμένεται να έχει παρουσιάσει περισσότερα από δέκα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα!