Edward Butler (1862-1940): Πραγματικά πρώτος

Θεωρείται σαν ο πρώτος σχεδιαστής/κατασκευαστής αυτοκινούμενου οχήματος στο Ηνωμένο Βασίλειο, δύο χρόνια μάλιστα πριν από τον Karl Benz

  • -
  • -

Ο Butler θεωρείται σαν ένας από τους πραγματικά αυθεντικούς εφευρέτες των ημερών του. Γεννήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο το 1862 και παρουσίασε ένα αυτοκινούμενο όχημα στο Stanley Cycle Show του 1884 (και αργότερα στην Έκθεση των Εφευρετών το 1985), δηλαδή δύο χρόνια πριν τη παρουσίαση του οχήματος από τον Karl Benz και το οποίο ιστορικά θεωρείται σαν το πρώτο όχημα με κινητήρα κύκλου Otto. Βέβαια, υπάρχει ιστορική εξήγηση για την παρεξήγηση αυτή, αφού το όχημα του Butler διέθετε μόνο τρείς τροχούς, ενώ η κατασκευή του άρχισε μόλις το 1888 από την Merryweather Fire Engine Co.

 

Αιώνες πριν

Τo όχημα, όπως είπαμε, διέθετε τρεις τροχούς με τον ένα πίσω να είναι ο κινητήριος παίρνοντας τη δύναμη κατευθείαν από ένα τετράχρονο επίπεδο δικύλινδρο, υδρόψυκτο (!) κινητήρα 600 κ.εκατ. που απέδιδε 5/8 του ίππου. Το μοτέρ ήταν μάλιστα σχεδίασης και κατασκευής του ίδιου του Butler. Οι βαλβίδες ήταν περιστροφικού τύπου, το καρμπυρατέρ με φλοτέρ (πέντε ολόκληρα χρόνια πριν τον Maybach) και το σύστημα διεύθυνσης με μοχλικό σύστημα τύπου Ackerman, ενώ η εκκίνηση γινόταν με παροχή πεπιεσμένου αέρα (!), αιώνες πριν οποιοδήποτε άλλο όχημα. Είχε όμως ένα βασικό πρόβλημα: δεν είχε κάποιο σύστημα πέδησης (φρένα). Το υποτιθέμενο φρενάρισμα γινόταν με ένα μοχλό ο οποίος σήκωνε τον κινητήριο τροχό από το έδαφος, ακουμπώντας πάνω σε δύο μικρά ροδάκια στη φάση αυτή.

Ο οδηγός, ο οποίος άλλωστε ήταν και ο μοναδικός επιβάτης, καθόταν ανάμεσα στους δύο εμπρός τροχούς, αλλά αυτό του στέρησε τη δυνατότητα να πάρει άδεια κυκλοφορίας, βάση του Red Flag Act του 1865 το οποίο υποχρέωνε τα αυτοπροοθούμενα οχήματα να κινούνται με τη ταχύτητα των τριών χιλιομέτρων την ώρα εντός των κατοικημένων περιοχών και 6,5 εκτός. Βάση του νόμου αυτού τα οχήματα θα έπρεπε να διαθέτουν θέσεις για τρείς, αφού ο ένας θα έπρεπε να προπορεύεται του οχήματος κουνώντας μια κόκκινη σημαία! Άλλωστε γι’ αυτό ονομάζονταν σαν η «Πράξη της Κόκκινης Σημαίας».

Ο Butler αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη προσπάθεια και πούλησε τα δικαιώματα του κινητήρα το 1896 στον Harry J. Lawson.