Gottlieb Daimler (1834-1900): Με έμπνευση

Ένας αυτόνομος και αυτόφωτος σχεδιαστής που οδήγησε την αυτοκινητοβιομηχανία εκεί που τη ξέρουμε σήμερα. Άλλωστε η εταιρεία που άφησε πίσω, το 1926 ένωσε τις δυνάμεις της με την Benz, για να δημιουργήσουν την Daimler-Benz AG. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία

  • -
  • -

Ο Gottlieb Wilhelm Daimler ήταν γιός φούρναρη, του Johannes Daumler και της Frederika. Γεννήθηκε στο μικρό Schorndorf κοντά στη Στουτγάρδη και από πολύ μικρή ηλικία έδειξε ότι η τεχνολογία ήταν στο αίμα του. Άρχισε τη σταδιοδρομία του ως οπλουργός, αλλά σε ηλικία δεκαοχτώ ετών (το 1852) αποφάσισε να ασχοληθεί με τη μηχανολογία και ακολούθησε μαθήματα στο Stuttgart School υπό τον  Ferdinand Steibeis. Ακολούθησαν ακόμα δύο χρόνια σπουδών στο Stuttgart Polytechnical Institute και εκεί κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο ατμός ήταν ξεπερασμένος. Το 1861 θα ταξιδέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου θα παραμείνει τρία χρόνια και το 1863 θα επιστρέψει για να εργαστεί στην Bruderhaus Reutiger. Και τα χρόνια του εκεί ήταν σημαντικά, αφού συναντήθηκε με τον Wilhelm Maybach, ο οποίος περιγράφεται στα απομνημονεύματά του σαν «ένα ορφανό 15 χρόνων»!

 

Ισορροπία τρόμου

Το 1872 με τον Daimler 38 ετών οι Daimler και Maybach μετακόμισαν στον μεγαλύτερο τότε κατασκευαστή σταθερών κινητήρων, που ήταν η Deutz-AG-Gasmotorenfabrik στην Κολωνία και η οποία ανήκε κατά 50% στον Otto. Όμως ακολούθησε ρίξη με τον Otto και τους… έστειλαν πακέτο στο St. Petersburg για να οργανώσουν εκεί ένα νέο παρακλάδι της εταιρείας. Εντωμεταξύ και συγκεκριμένα το 1876 ο Otto παρουσίασε τον τετράχρονο κινητήρα, γνωστό και ως «κύκλο Otto», αλλά ακολούθησε δικαστικός αγώνας μεταξύ των Otto, Daimler και Maybach για την πατρότητα της ιδέας, που έληξε το 1878. Η προσωπική έχθρα όμως συνεχίστηκε και το 1880 ο Daimler εκδιώχτηκε από την Deutz-AG παίρνοντας ως αποζημίωση 112 χρυσά μάρκα για την συμμετοχή του στην πατέντα του τετράχρονου κινητήρα. Λίγο αργότερα την πόρτα της εξόδου θα δει και ο Maybach.

 

Ένωση δυνάμεων

Φυσικό επακόλουθο ήταν οι δύο να συνεργαστούν και το 1882 θα προεκτείνουν το σπίτι του Daimler για να στήσουν το εργαστήριό τους και μάλιστα κίνησαν τις υποψίες της αστυνομίας που τους εξέλαβαν ως παραχαράκτες, λόγω των θορύβων που έκαναν εργαζόμενοι τα βράδια. Τελικά μετά από έφοδο ανακάλυψαν μόνο κινητήρες! Το 1885 παρουσίασαν πρακτικά το πρώτο καρμπυρατέρ που έλυσε το βασικό πρόβλημα της τροφοδοσίας και κατάφεραν να μειώσουν σημαντικά το μέγεθος των κινητήρων οι οποίοι πλέον θα μπορούσαν να μεταφερθούν πάνω σε κάποιο όχημα. Στο τέλος της χρονιάς μάλιστα τοποθέτησαν ένα κινητήρα 100 κ.εκατ. και απόδοσης ενός ίππου στο κέντρο ενός ξύλινου σκελετού με δύο τροχούς που ονομάστηκε Reitwagen (ελεύθερα μεταφραζόμενο σαν «όχημα που ιππεύεις») και ο Maybach το «ίππευσε» για τρία χιλιόμετρα δίπλα στον ποταμό Neckar, φτάνοντας την πραγματικά εκπληκτική ταχύτητα των 12 χλμ./ώρα!

Να θυμίσουμε εδώ ότι μόλις εξήντα χιλιόμετρα πιο μακριά στο Manheim, χωρίς πάντως να το γνωρίζουν οι Maybach και Daimler, ο Karl Benz το 1885 παρουσίασε το δικό του αυτοκινούμενο όχημα ως «motorwagen», με δικής του σχεδίασης κινητήρα, το οποίο τελικά απέσπασε την αντίστοιχη πατέντα στις 29 Ιανουαρίου του 1886. Πάντως στις 8 Μαρτίου της ίδιας χρονιάς οι Daimler και Maybach τοποθέτησαν ένα κινητήρα 462 κ.εκατ. με απόδοση 1,1 ίππων πάνω σε μια καρότσα με τέσσερις τροχούς και έτσι παρουσίασαν το πρώτο στην ιστορία τετράτροχο αυτοκινούμενο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αφού το όχημα του Benz είχε ένα τροχό λιγότερο!

 

Το τέλος

Συνέχισαν συστηματικά την εξέλιξη των κινητήρων τους και τελικά το 1892 κατάφεραν να πουλήσουν το πρώτο τους αυτοκίνητο. Όμως η υγεία του Daimler είχε κλονιστεί με συνεχή καρδιακά προβλήματα και μετά από προτροπή των γιατρών μετακόμισε στον καλό καιρό της Φλωρεντίας. Τα όποια προβλήματα του πάντως δεν τον εμπόδισαν να παντρευτεί την ιδιοκτήτρια του ξενοδοχείου όπου διέμενε, η οποία ήταν και 22 χρόνια νεότερή του! Σε αυτό το ξενοδοχείο, το 1894, θα σχεδιάσει τον κινητήρα Phoenix που ήταν όχι μόνο τετρακύλινδρος, αλλά διέθετε και βαλβίδες που κινούνταν μέσα από εκκεντροφόρο!

Την έμπνευση ποτέ κανείς δεν κατάφερε να την νικήσει!