Ηλεκτροκίνηση: Ο δρόμος προς το μέλλον, περιλαμβάνει το παρελθόν;

Γιατί κάποιοι κατασκευαστές παρουσιάζουν εντυπωσιακές καινοτομίες, ενώ ταυτόχρονα δείχνουν κολλημένοι σε αξεσουάρ του παρελθόντος, όπως είναι το χειροκίνητο κιβώτιο;

  • -
  • -

Η ηλεκτροκίνηση έχει ανακατέψει ξανά την τράπουλα στο χώρο του αυτοκινήτου. Οι εντελώς διαφορετικές τεχνικές απαιτήσεις ενός οχήματος με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης έχουν επιτρέψει σε νέες εταιρείες που ξεκινούν από λευκό χαρτί, να αποκτήσουν πλεονέκτημα σε σχέση με τους παραδοσιακούς, «legacy» κατασκευαστές. Οι οποίοι έχουν να προσαρμόσουν στη νέα πραγματικότητα ένα τεράστιο, ήδη υπάρχον δίκτυο κέντρων εξέλιξης, εργοστασίων κ.λπ. Και το πιο χαρακτηριστικό δίπολο μεταξύ αυτών των δύο διαφορετικών κόσμων, αποτελείται από την Tesla και την Toyota.

Η Tesla κατάφερε να φτάσει από την αφάνεια ως την κορυφή του κόσμου σε δημοφιλία, μέσα σε κάτι παραπάνω από 10 χρόνια. Ενώ η Toyota, από τη θέση της κορυφαίας εταιρείας του κόσμου σε πωλήσεις κάθε χρόνο, καθυστέρησε αρκετά να παρουσιάσει το πρώτο της ηλεκτρικό μοντέλο, αφού αυτό έγινε μόλις το 2022. Σήμερα, έχει περάσει στην αντεπίθεση και σχεδιάζει να κατακτήσει τον κόσμο των ηλεκτρικών με μερικές λύσεις από το μέλλον, αλλά και κάποιες… από το παρελθόν.

Με δύο από τους σημαντικότερους τομείς που εμποδίζουν ιδιοκτήτες άλλων αυτοκινήτων να κάνουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση να είναι η μακροζωία των μπαταριών και το άγχος της αυτονομίας, η Toyota ξέρει ότι έπρεπε να καθησυχάσει τους παραδοσιακούς πελάτες της ακριβώς για αυτά τα θέματα. Το πρώτο το φρόντισε παρέχοντας εγγύηση 11 ετών στις μπαταρίες της. Και τώρα έρχεται να καλύψει κάθε ανάγκη στο δεύτερο, ανακοινώνοντας μια μπαταρία που επαρκεί για 1.450 km.

Στα σχέδια της Toyota περιλαμβάνονται ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αυτονομία 950 km σε 2-3 χρόνια από σήμερα, τα οποία θα χρησιμοποιούν μπαταρίες ιόντων λιθίου, όπως τα σημερινά. Ωστόσο, η πραγματική επανάσταση προβλέπεται να γίνει αργότερα. Ως το 2028 θα λανσάρει την τεχνολογία της διπολικής μπαταρίας λιθίου-σιδήρου, με 40% χαμηλότερο κόστος, και ως το 2023 τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης, οι οποίες υπόσχεται πως θα προσφέρουν έως και 50% περισσότερη χωρητικότητα, στέλνοντας την αυτονομία σε πρωτόγνωρα επίπεδα.

Παράλληλα με το μέλλον όμως, η Toyota φαίνεται ότι κοιτάζει σταθερά και το παρελθόν. Και βλέπει με νοσταλγία το χειροκίνητο κιβώτιο να εξαφανίζεται, ενώ για τόσες και τόσες γενιές οδηγών ήταν -και είναι- το δεύτερο εξάρτημα που τους συνδέει περισσότερο με το αυτοκίνητο, μετά το τιμόνι. Τι πρέπει να κάνει στο πλήρως ηλεκτρικό μέλλον της αυτοκίνησης ένας κατασκευαστής που ακόμα και σήμερα εξελίσσει και προσφέρει στο κοινό του σπορ μοντέλα με χειροκίνητο κιβώτιο, όπως το GR Yaris και η GR86; Μα, φυσικά, να το διατηρήσει και στα ηλεκτρικά!

Toyota GR shifter

Όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος του Δ.Σ. της εταιρείας, Akio Toyoda, η Gazoo Racing έχει ήδη φτιάξει ένα ηλεκτρικό με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο έχει οδηγήσει και ο ίδιος. Φυσικά, δεν πρόκειται για ένα σύστημα επιλογής πραγματικά διαφορετικών σχέσεων μετάδοσης, αλλά για μια προσομοίωση. Η οποία, όμως, είναι τόσο καλή που πετυχαίνει ακόμα και αλλαγή στον ήχο του μοτέρ, αντίστοιχο της μεταβολής των στροφών ενός συμβατικού κινητήρα. Και εκτιμάται ότι θα φτάσει σε ηλεκτρικά μοντέλα παραγωγής το 2026.

Εύλογα θα πει κάποιος ότι όλα αυτά είναι ανούσια σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η ησυχία και η ευκολία οδήγησης είναι από τα βασικά του προτερήματα, οπότε γιατί μια αυτοκινητοβιομηχανία να… ασχολείται με το πώς θα τα χαλάσει; Η απάντηση είναι ότι η μερίδα οδηγών που αποζητά τη συμμετοχή στην οδήγηση και θέλει να νιώθει πράγματα, θα εξακολουθήσει να κάνει το ίδιο και την εποχή του πλήρους εξηλεκτρισμού.

Είναι δυνατόν η Toyota, η εταιρεία που ανέβηκε σχεδόν τελευταία στο τρένο της ηλεκτροκίνησης, να είναι η πρώτη που έκανε αυτή τη σκέψη; Φαίνεται ότι είναι, αφού στο δρόμο προς το μέλλον, δεν ξεχνά να ρίξει και μια ματιά στο παρελθόν, στην πλούσια ιστορία της.