10 συμβουλές για το καλύτερο ταξίδι στην εθνική οδό

Η οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο είναι ασφαλέστερη, πιο άνετη και σαφώς πιο γρήγορη. Υπάρχουν όμως κάποιοι κανόνες που θα κάνουν το ταξίδι καλύτερο για όλους.

  • -
  • -

Σε σχέση με το επαρχιακό οδικό δίκτυο, η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο είναι πιο εύκολη και η διαδρομή από τον έναν προορισμό στον άλλο, πραγματοποιείται στον ελάχιστο χρόνο. Στην Ελλάδα ωστόσο, παρατηρούνται οδηγοί που είτε δεν γνωρίζουν, είτε αδιαφορούν για ορισμένους κανόνες, προκαλώντας επικίνδυνες καταστάσεις και διαταράσσοντας την ομαλή κυκλοφορία.

Ας δούμε τα 9+1 πράγματα που θα εξασφαλίσουν ότι ένα ταξίδι σε εθνική οδό θα κυλίσει απροβλημάτιστα, όσο μακρύ κι αν είναι, και ανεξαρτήτως της εμπειρίας του/της οδηγού σε τέτοιες συνθήκες.

1. Πώς μπαίνουμε στον αυτοκινητόδρομο

Στην εθνική οδό εισερχόμαστε με ασφάλεια. Δεν κάνουμε απότομη τιμονιά για να μπούμε από τη λωρίδα επιτάχυνσης στην κανονική λωρίδα του δρόμου, καθώς έτσι μπορεί να αναγκάσουμε όσους ακολουθούν να φρενάρουν απότομα. Έχουμε ανάψει το αριστερό φλας και ελέγχουμε από τον καθρέπτη τα αυτοκίνητα που πλησιάζουν από πίσω. Όταν υπάρχει κενό πατάμε το γκάζι προοδευτικά, αλλά και όσο χρειάζεται, για να μπούμε στη ροή της κυκλοφορίας. Είναι θέμα ασφάλειας να αναπτύξουμε άμεσα την ελάχιστη ταχύτητα που απαιτεί ο δρόμος! Συνήθως αυτή είναι τα 80 km/h, ταχύτητα με την οποία κινούνται φορτηγά και νταλίκες στη δεξιά λωρίδα.

2. Πώς βγαίνουμε από τον αυτοκινητόδρομο

Προκειμένου να μην προκαλέσουμε πρόβλημα στη ροή της κυκλοφορίας, 1 χιλιόμετρο πριν την έξοδο πρέπει να βρισκόμαστε στη μεσαία ή στη δεξιά λωρίδα. Δεν περιμένουμε τελευταία στιγμή να βγάλουμε το φλας και να πλασαριστούμε δεξιά. Αν ξεχαστούμε, είναι προτιμότερο να συνεχίσουμε μέχρι την επόμενη έξοδο και να χάσουμε λίγη ώρα, παρά να θέσουμε σε κίνδυνο την ασφάλεια τη δική μας και όλων των άλλων χρηστών του δρόμου που βρίσκονται κοντά μας.

3. Πόση απόσταση διατηρούμε από τον προπορευόμενο

Στον αυτοκινητόδρομο, λόγω της ανάπτυξης υψηλών ταχυτήτων, η απόσταση ασφαλείας είναι κρίσιμη. Οπότε, προσαρμόζουμε την ταχύτητα του οχήματος στη ροή της κυκλοφορίας. Δεν είμαστε επιθετικοί και δεν πιέζουμε αυτόν που προπορεύεται, ούτε του κάνουμε νόημα με τα φώτα να κάνει στην άκρη για να περάσουμε. Τα όρια ταχύτητας είναι συγκεκριμένα και δεν χρειάζεται να τα παραβιάζουμε συνεχώς, θαρρείς και βρισκόμαστε σε πίστα αγώνων.

taxidi

Ένας χρήσιμος τρόπος για να υπολογίσουμε τη σωστή απόσταση είναι καθώς οδηγούμε να βάλουμε στόχο ένα σταθερό σημείο σε μακρινή απόσταση. Μετράμε 2 δευτερόλεπτα από το προπορευόμενο όχημα. Αν περάσει και εμείς στη συνέχεια προσεγγίσουμε το ίδιο σταθερό σημείο σε λιγότερα από 2 δευτερόλεπτα, σημαίνει ότι πρέπει να αφήσουμε μεγαλύτερη απόσταση από το μπροστινό αυτοκίνητο.

4. Σε ποια λωρίδα πρέπει να κινούμαστε

Η αριστερή λωρίδα χρησιμοποιείται κανονικά μόνο για προσπέραση, άσχετα αν στην Ελλάδα την καταλαμβάνουμε μόνιμα. Ο νόμος λέει πως πρέπει να κινούμαστε στη μεσαία ή δεξιά λωρίδα αν ο δρόμος έχει 3 λωρίδες, ενώ στην αριστερή να μπαίνουμε μόνο για προσπέραση. Διαβάστε περισσότερα για το τι ισχύει για την προσπέραση από δεξιά σε αυτοκινητόδρομο.

5. Τι κάνουμε σε τούνελ

Όταν προσεγγίζουμε σήραγγα, μειώνουμε ταχύτητα και κινούμαστε με βάση τα όρια ταχύτητας που αναγράφονται. Ανάβουμε τα φώτα πριν εισέλθουμε και τα σβήνουμε όταν εξερχόμαστε από το τούνελ. Δεν προσπερνάμε και φυσικά βγάζουμε τα γυαλιά ηλίου για να βλέπουμε καλά και να μπορούμε να αντιδράσουμε σε κάποιο απρόοπτο. Ένα τροχαίο ατύχημα μέσα σε σήραγγα είναι πολύ πιο επικίνδυνο απ' ό,τι στον ανοιχτό δρόμο.

6. Αν το αυτοκίνητο πάθει βλάβη τι κάνουμε

Σε περίπτωση βλάβης ή κλαταρίσματος του ελαστικού, φροντίζουμε να ακολουθήσουμε κάποια απλά βήματα, ώστε να μη θέσουμε σε κίνδυνο τη ζωή μας αλλά και τη σωματική ακεραιότητα των υπόλοιπων συνανθρώπων μας. Επομένως, ανάβουμε το «αλάρμ» και κινούμαστε προς τη ΛΕΑ.

taxidi

Μεριμνούμε έτσι ώστε όλοι οι επιβάτες – δίνοντας ιδιαίτερα προσοχή στα παιδιά –  να αποβιβαστούν από τις δεξιές πόρτες και εφόσον είναι δυνατόν, να μεταφερθούν πίσω από το μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας. Αν αδυνατούμε να βγούμε από το όχημα φροντίζουμε να φορέσουμε ζώνη ασφαλείας.

Δείτε επίσης: Μην σκορπάς λεφτά σε καύσιμο - 7 λάθη που κάνουμε όλοι

Δεν επιχειρούμε να διορθώσουμε τη βλάβη. Αντιθέτως, καλούμε τον τετραψήφιο αριθμό έκτακτης ανάγκης και δίνουμε ακριβείς πληροφορίες για τη θέση μας και το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε. Όσο περιμένουμε το όχημα περιπολίας, έχουμε διαρκώς την προσοχή μας στην κυκλοφορία, έτσι ώστε, αν χρειαστεί, να μπορούμε ν’ αντιδράσουμε.

7. Κάνουμε στάση για ξεκούραση

Στον αυτοκινητόδρομο και ειδικά μετά από αρκετές ώρες οδήγησης, εμφανίζονται τα φαινόμενα της χαλάρωσης και της υπνηλίας, αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχήματος. Για να είμαστε όλοι ασφαλείς, συνίσταται ανά 2 ώρες να σταματάμε για ξεμούδιασμα. Ένας καφές, ένα κρύο νερό κι ένα ολιγόλεπτο περπάτημα είναι αρκετά για να ξανανιώσουμε.  

8. Έλεγχο στο αυτοκίνητο έκανα;

Πριν ταξιδέψουμε δεν παραλείπουμε να ελέγξουμε τη στάθμη των υγρών στο αυτοκίνητο και τα ελαστικά. Δεν το αμελούμε, διότι μπορεί να μας γλιτώσει από μεγάλη ταλαιπωρία. Αν δεν έχουμε τις γνώσεις να τσεκάρουμε μόνοι μας το όχημα, ζητάμε να το δει κάποιος που γνωρίζει ή επισκεπτόμαστε τον μηχανικό μας.

taxidi

9. Τόσο μεγάλο ρόλο παίζει η μουσική;

Δεν το λέμε εμείς, αλλά οι ειδικοί. Μια καλή μουσική - το είδος που μας αρέσει - παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο ταξίδι. Κατεβάζουμε από πριν αρκετές λίστες αναπαραγωγής και επιλέγουμε τα αγαπημένα μας κομμάτια. Μαζί με μπόλικη καφεΐνη και καλή παρέα βοηθά να φτάσουμε στον προορισμό μας γεμάτοι ενέργεια.

Το 10 το καλό

Όλα τα παραπάνω είναι πολύ σημαντικά για ένα απολαυστικό και ασφαλές ταξίδι στην εθνική οδό. Υπάρχει όμως κάτι ακόμη, που πρέπει οπωσδήποτε να έχουμε μαζί μας: Τα απαραίτητα έγγραφα. Δίπλωμα, άδεια κυκλοφορίας, ασφάλεια, κάρτα καυσαερίων και έλεγχο ΚΤΕΟ. Χωρίς αυτά μπορεί να μπλέξουμε άσχημα.