Τι προβλήματα δημιουργεί η χαμηλή πίεση ελαστικών;

Ο τακτικός έλεγχος της πίεσης στα ελαστικά μας είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την ασφάλεια, αλλά και την τσέπη μας.

  • -
  • -

Όλοι ξέρουμε ότι τα ελαστικά μας λειτουργούν ιδανικά όταν ο αέρας στο εσωτερικό τους βρίσκονται στη σωστή πίεση. Ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου μας φροντίζει να μας ενημερώνει ποια είναι αυτή, στο manual του μοντέλου και σε ειδικό ταμπελάκι στην πόρτα του οδηγού ή την τάπα του ρεζερβουάρ. Μάλιστα, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ακολουθούμε τις συμβουλές του ανάλογα με το βάρος που κουβαλά στο αυτοκίνητο. Άλλη είναι η ιδανική πίεση με έναν επιβάτη και άλλη με τέσσερις επιβάτες, συν αποσκευές.

Η ασφάλειά μας μετράει

Τι γίνεται όμως αν… αδιαφορούμε για την πίεση στα ελαστικά μας και δεν την κοιτάζουμε ποτέ; Αρχικά, βάζουμε την ασφάλειά μας σε κίνδυνο. Η χαμηλή πίεση ελαστικών μεγαλώνει την απόσταση φρεναρίσματος και δεν αποκλείεται σε μια γρήγορη στροφή ή έναν απότομο ελιγμό, το ελαστικό να φύγει από τη ζάντα ενώ το όχημα κινείται (να «ξεζαντάρει»), με… καταστροφικές συνέπειες.

Η σωστή πίεση στο ελαστικό βοηθάει το πλαϊνό του τμήμα να υποστηρίζει σωστά το όχημα όταν η ανάρτηση παίρνει κλίση και το βάρος πέφτει περισσότερο από τη μια μεριά (π.χ. σε γρήγορες στροφές). Σε αντίθετη περίπτωση, το ελαστικό «μαγουλιάζει» και η ζάντα έχει την τάση να βγει από τη θέση της. Το φαινόμενο παρατηρείται ακόμη πιο έντονα στα αυτοκίνητα που έχουν ελαστικά με υψηλότερο προφίλ.

Πώς επηρεάζει την κατανάλωση η χαμηλή πίεση ελαστικών;

Εκτός από ζήτημα ασφαλείας, η χαμηλή πίεση στα ελαστικά κάνει κακό και στην τσέπη μας. Ο έλεγχος και ο αέρας στο βενζινάδικο δεν κοστίζει τίποτα, όμως ένα ελαστικό με χαμηλή πίεση κοστίζει και μάλιστα, περισσότερο από όσο νομίζουμε. Με το ελαστικό ξεφούσκωτο η αντίσταση στην κύλιση μεγαλώνει σημαντικά. Το όχημά μας χρειάζεται περισσότερη ισχύ για να επιταχύνει και να διατηρήσει την ταχύτητα, ειδικά σε ανηφορικό έδαφος, οπότε καίει και περισσότερο καύσιμο. Η διαφορά στην κατανάλωση είναι σημαντική και για αυτό, αν θέλετε να πετύχετε την καλύτερη δυνατή οικονομία καυσίμου, ξεκινήστε από τη σωστή πίεση στα ελαστικά.

Δείτε ακόμη: Ποιο αυτοκίνητο θα φορά τα πρώτα ελαστικά χωρίς αέρα της Michelin;

Επηρεάζει η πίεση τη φθορά του ελαστικού;

Ναι. Τα ελαστικά που δεν έχουν αρκετό αέρα στο εσωτερικό τους δέχονται μεγαλύτερες πιέσεις όσο κυλούν. Οπότε, όσο κυκλοφορείτε το αυτοκίνητό σας με ξεφούσκωτα λάστιχα, επιβαρύνετε σημαντικά τη διάρκεια ζωής τους. Όπως όλοι ξέρουμε τα ελαστικά δεν είναι και φθηνά, συνεπώς πρέπει να τα προσέχουμε.

Τέλος, να σημειώσουμε κάτι σημαντικό: την πίεση στα ελαστικά την ελέγχουμε όταν αυτά είναι κρύα, δηλαδή στην εκκίνηση μιας διαδρομής μας και όχι στη μέση ή στο τέλος της. Κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, τα λάστιχα ζεσταίνονται, οπότε η πίεση του αέρα που περιέχουν αυξάνεται. Αυτό είναι φυσιολογικό, και δεν πρέπει να μας οδηγήσει σε αφαίρεση αέρα για μείωση της πίεσης.

Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι για το αυτοκίνητό σας η σωστή πίεση είναι 32 psi σε όλα τα λάστιχα, τόσο εμπρός όσο και πίσω. Μια μέρα, αφού έχετε οδηγήσει για μισή ώρα, θυμάστε να σταματήσετε για έλεγχο σε ένα βενζινάδικο, όπου διαπιστώνετε ότι στα εμπρός λάστιχα η πίεση είναι 35 psi και στα πίσω 34 psi. Τι χρειάζεται να κάνετε; Τίποτα! Συνεχίστε κανονικά τη διαδρομή σας. Ο αέρας που περιέχουν τα ελαστικά σας είναι πιθανότατα ο σωστός, αλλά η πίεση ανέβηκε επειδή ζεστάθηκαν. Θυμηθείτε να τα ελέγξετε κάποια άλλη στιγμή, πριν απομακρυνθείτε πολύ από το σημείο εκκίνησης, για να το επιβεβαιώσετε.