Φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων: Γιατί οι εταιρείες σε χρεώνουν όσο ΦΠΑ θέλουν;

Θα περίμενε κάποιος ότι το φορολογικό πλαίσιο για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων θα ήταν ξεκάθαρο στην Ελλάδα σήμερα. Όμως το καθεστώς του ΦΠΑ είναι θολό!

  • -
  • -

Όλα τα ηλεκτρικά οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους και όλα όσα θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα χρόνια, χρειάζονται ανεφοδιασμό με ρεύμα για να μπορέσουν να συνεχίσουν να κινούνται. Ακριβώς αυτόν τον σκοπό εξυπηρετούν οι εταιρείες φόρτισης.

Φυσικά, όπως κάθε άλλη εμπορική και οικονομική δραστηριότητα, οι εταιρείες φόρτισης χρεώνουν ΦΠΑ και το αποδίδουν στη συνέχεια στο κράτος. Ωστόσο, σήμερα υπάρχει ασάφεια ως προς το τι υπηρεσία είναι η φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, και άρα σε ποια κατηγορία εμπίπτει, με αποτέλεσμα η κάθε εταιρεία να χρεώνει όσο ΦΠΑ θέλει. Ας δούμε τι συμβαίνει.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/df68822e8704b32693bdf44216c88b91.jpg

Γιατί δεν είναι ξεκάθαρο το ΦΠΑ στη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων

Η κάθε εμπορική-οικονομική δραστηριότητα εμπίπτει σε κάποιον συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος καθορίζεται από τους νόμους που συντάσσει το υπουργείο Οικονομικών. Έτσι, ανάλογα με τον κλάδο στον οποίο ανήκει μια επιχείρηση, είναι εύκολο να βρει τι φόρος προστιθέμενης αξίας πρέπει να προστεθεί στις τιμές της.

Δείτε ακόμα: Πού φορτίζω δωρεάν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Αθήνα;

Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει για τις εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες φόρτισης. Ακόμα και σήμερα, με τόσο πολλές εταιρείες να δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και τον αριθμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να είναι πάνω από 10.000 σε όλη τη χώρα, δεν υπάρχει σαφές πλαίσιο σχετικά με το ΦΠΑ σε αυτόν τον κλάδο, όπως επιβεβαίωσαν στο GOCAR πηγές από το ΥΠΕΝ.

Φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων: Παροχή υπηρεσίας ή πώληση προϊόντων;

Πιο αναλυτικά, η φόρτιση μπορεί να ερμηνευτεί με δύο τρόπους. Ο πρώτος είναι να θεωρηθεί παροχή υπηρεσιών, οπότε πρέπει να εμπίπτει στην κατηγορία του 24%. Όμως μπορεί να θεωρηθεί και πώληση ρεύματος, με τον ίδιο τρόπο που μία εταιρεία ενέργειας πουλάει σε εμάς, τους καταναλωτές, το ρεύμα που φτάνει στο σπίτι μας για οικιακή χρήση. Στη δεύτερη περίπτωση, επειδή το ρεύμα θεωρείται κοινωνικό αγαθό, το ΦΠΑ είναι μόλις 6%.

apodixi-fortisis-dei-blue-nrg-incharge-fpa

Από τη στιγμή που δεν υπάρχει νόμος που να ξεκαθαρίζει αν η φόρτιση είναι παροχή υπηρεσιών ή πώληση ρεύματος, φαίνεται ότι είναι... στο χέρι της κάθε εταιρείας να αποφασίσει σε ποια κατηγορία ΦΠΑ θέλει να ενταχθεί. Πολλές εταιρείες, όπως η nrg και η DEI blue, ακολουθούν τη λογική της παροχής υπηρεσιών και χρεώνουν ΦΠΑ 24%. Ενώ άλλες, όπως η Watt & Volt, προτιμούν την πώληση ρεύματος, οπότε επιβάλλουν ΦΠΑ 6%.

apodixi-fortisis-chargespot-watt&volt-fpa

Παράδοξα, προβλήματα και ευθύνες για το καθεστώς του ΦΠΑ στη φόρτιση

Έτσι, εταιρείες που προσφέρουν ακριβώς το ίδιο αγαθό αποδίδουν διαφορετικό φόρο στο κράτος, επειδή απλά έχουν την ελευθερία να επιλέξουν οι ίδιες το ΦΠΑ που θέλουν να έχουν. Αυτό οδηγεί σε δύο προβλήματα. Το ένα είναι ότι δεν υπάρχει υγιής ανταγωνισμός, ενώ το άλλο είναι ότι το κράτος χάνει λεφτά, όταν η φόρτιση γίνεται σε κάποια από τις εταιρείες που έχουν επιλέξει τον χαμηλότερο συντελεστή.

Φυσικά η ευθύνη για όλο αυτό το μπέρδεμα βαραίνει το κράτος, το οποίο θα έπρεπε να έχει αποσαφηνίσει το θεσμικό πλαίσιο και να προλάβει αυτές τις στρεβλώσεις στην αγορά. Βέβαια, αν υπάρχει η πολιτική βούληση (η οποία θεωρούμε ότι υπάρχει) αυτό μπορεί να γίνει πολύ γρήγορα και εύκολα. Θα παρακολουθούμε το θέμα, για να δούμε πότε και πώς θα λυθεί το πρόβλημα του ΦΠΑ στη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων.