Ποδήλατα στον δρόμο: Κινούνται νόμιμα; Τι ισχύει

Οι ποδηλάτες, όπως και οι οδηγοί οχημάτων, αλλά και οι μοτοσικλετιστές θεωρούνται από τον ΚΟΚ οδηγοί. Γι, αυτό πρέπει να τηρούν τους κανόνες και όχι να κινούνται όπως θέλουν.

  • -
  • -

Το ποδήλατο, παρότι στην Ελλάδα οι υποδομές πάσχουν, έχει εξελιχθεί σε ένα δημοφιλές μέσο μετακίνησης. Αρκετοί είναι αυτοί που πηγαίνουν ακόμη και στη δουλειά με το ποδήλατο, κινούμενοι σε κεντρικές λεωφόρους και δρόμους έντονης κυκλοφορίας. Προφανώς, όλοι θα επιθυμούσαν να είχαν δημιουργηθεί στη χώρα μας ποδηλατόδρομοι, όπως συμβαίνει σε άλλα προηγμένα κράτη, ωστόσο, αυτό δεν συμβαίνει, με αποτέλεσμα τα ατυχήματα να είναι συχνά και σε αρκετές περιπτώσεις πολύ σοβαρά.

Λόγω έλλειψης υποδομών και φυσικά οδηγικής παιδείας – ισχύει για όλους τους οδηγούς – ορισμένοι αναβάτες ποδηλατών θεωρούν πως δικαιούνται ειδικής μεταχείρισης, πως μπορούν να κινούνται αυθαίρετα, να περνούν ανάμεσα από τα οχήματα ή να μπαίνουν στο αντίθετο ρεύμα. Προφανώς, τίποτε από αυτά δεν ισχύει. Όπως για όλα τα οχήματα και δίτροχα, έτσι και για τα ποδήλατα υπάρχει Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που πρέπει να τηρείται. Το ποδήλατο είναι μεταφορικό μέσο και όταν κινείται στον δημόσιο δρόμο, οφείλει να ακολουθεί τους κανόνες. Ειδάλλως, ο πέλεκυς μπορεί να πέσει βαρύς.

Τι λέει ο ΚΟΚ για τα ποδήλατα και ποιο είναι το όριο ταχύτητας

Αρχικά, να τονίσουμε πως, με βάση τη νομοθεσία, οι ποδηλάτες άνω των 12 ετών θα πρέπει να έχουν πάντα μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου. Αυτοί που είναι κάτω από 12 ετών απαιτείται να συνοδεύονται από άτομα ηλικίας 16 ετών και άνω.

Αν υπάρχει ποδηλατόδρομος – είναι λίγοι δυστυχώς – οφείλουν να κυκλοφορούν εκεί. Διαφορετικά, χρησιμοποιούν μόνο το δεξί άκρο του οδοστρώματος των οδών, εκτός των αυτοκινητοδρόμων και των οδών ταχείας κυκλοφορίας. Στα δύο τελευταία, η κίνηση απαγορεύεται ρητώς.

podilata

Τα φανάρια και οι πινακίδες ισχύουν για τους ποδηλάτες, όπως και για τους υπόλοιπους οδηγούς. Η τήρηση των ενδείξεων μέσων σήμανσης και σηματοδότησης, καθώς και οι υποδείξεις των τροχονόμων που ρυθμίζουν την κυκλοφορία, είναι υποχρεωτικά.

Όσο για το όριο ταχύτητας, εντός πόλεων είναι στα 20 km/h. Για ηλεκτρικά ποδήλατα με αυτόνομη κίνηση - χωρίς τη χρήση πεντάλ - και με ταχύτητα μεγαλύτερη των 6 km/h, τα πράγματα είναι λιγο διαφορετικά καθώς θεωρούνται ως μοτοποδήλατα. Αυτό σημαίνει πως οι κάτοχοι πρέπει να έχουν άδεια κυκλοφορίας, πινακίδες και ασφάλεια.

Μπορούν να κινηθούν σε πεζόδρομο τα ποδήλατα;

Σε αυτή την περίπτωση, η νομοθεσία δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρη. Ο ΚΟΚ αναφέρει πως οδός η οποία χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τους πεζούς και για είσοδο – έξοδο οχημάτων προς και από ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης, παρόδιων ιδιοκτησιών ως και για οχήματα εφοδιασμού ή έκτακτης ανάγκης, απαγορεύεται για ποδήλατα. Στον πεζόδρομο, ο χρήστης πρέπει να κατέβει από το ποδήλατο και να το σπρώχνει με τα χέρια ή να το σύρει. Σε αυτή την περίπτωση θεωρείται πεζός.

Eδώ υπάρχουν κάποιοι παράμετροι συνύπαρξης, όπως:

  • Οι πεζοί και οι ποδηλάτες είναι δυνατόν να συνυπάρχουν υπό προϋποθέσεις ασφάλειας και άνεσης. Η κίνηση των ποδηλατών σε συνθήκες συνύπαρξης με τους πεζούς είναι διπλής κατεύθυνσης.
  • Σε περιοχές αποκλεισμένες για τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία, όπως τα ιστορικά κέντρα των πόλεων, όπου το ποδήλατο εξαιρείται από τον περιορισμό, είτε πλήρως είτε σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες.
  • Σε πεζοδρόμια (εφόσον υπάρχει το διαθέσιμο πλάτος) και σε πεζοδρόμους, σε διαχωρισμένες υποδομές.

podilata
Βέβαια, το ποδήλατο δεν μπορεί να παρεμποδίζει πεζό. Προτεραιότητα έχει ο πεζός και όχι ο ποδηλάτης. Γι΄αυτό, υποχρεούνται να οδηγούν με σύνεση και με διαρκώς τεταμένη την προσοχή, να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή στα παιδιά, στους υπερήλικες, στα άτομα με ειδικές ανάγκες και γενικώς στα πρόσωπα που χρειάζονται βοήθεια και να μην προκαλούν γενικά με τη συμπεριφορά τους τρόμο, ανησυχία ή παρενόχληση στους λοιπούς χρήστες των οδών.

Μεγάλη προσοχή: Τα ποδήλατα θα πρέπει να φέρουν κουδούνι, ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό ανακλαστικό φως πίσω. Η χρήση κράνους από την άλλη, συνίσταται, αλλά δεν είναι υποχρεωτική. Το βράδυ, ο ποδηλάτης πρέπει να φέρει ανακλαστικό ρουχισμό, δηλαδή γιλέκο και περιβραχιόνιο.

Τα ποδήλατα μπορούν να περνάνε ανάμεσα από τα αυτοκίνητα;

Η απάντηση με βάση το γράμμα του νόμου είναι όχι. Όπως και οι μοτοσικλετιστές όμως, σε μποτιλιαρισμένους δρόμους, αυτό συμβαίνει τακτικά υπό την ανοχή των Αρχών. Η πλειονότητα των αναβατών προβαίνει στη λεγόμενη διήθηση, δηλαδή την κίνηση ανάμεσα στις λωρίδες, αν και παρανομεί. Ειδάλλως η ουρά από τα ακινητοποιημένα οχήματα δεν θα τελείωνε ποτέ.

Διαβάστε επίσης: Μοτοσυκλέτες: Είναι νόμιμο να περνούν ανάμεσα από τα αυτοκίνητα;

podilata

Βασικοί κανόνες για τους ποδηλάτες:

  • Σε μονόδρομους, οι ποδηλάτες δεν επιτρέπεται να οδηγούν αντίθετα με την κατεύθυνση του μονόδρομου
  • Η χρήση του κινητού τηλεφώνου αν δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση απαγορεύεται
  • Τα ακουστικά απαγορεύονται, εκτός κι αν είναι κεφαλόφωνα ανοικτής ακρόασης φορητών συσκευών ραδιοεπικοινωνίας που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία σε μικρή απόσταση μεταξύ των οδηγών ποδηλάτων ή μεταξύ των οδηγών των οχημάτων αυτών και σταθμών βάσης
  • Το τιμόνι πρέπει να το κρατούν και με τα δυο τους χέρια, εκτός από όταν δίνουν σήμα πριν την αλλαγή κατεύθυνσης.
  • Η παράλληλη πορεία δύο ή περισσοτέρων ποδηλάτων απαγορεύεται
  • Για τη μεταφορά παιδιού, απαιτείται πρόσθετο κάθισμα