Αυτοκινούμενα Τροχόσπιτα: Πλήρης οδηγός αγοράς - Όλα όσα πρέπει να ξέρεις

Πόσο κοστίζει η ενοικίαση και η αγορά αυτοκινούμενου – Τι λέει η νομοθεσία

  • -
  • -
Αυτοκινούμενα Τροχόσπιτα: Πλήρης οδηγός αγοράς - Όλα όσα πρέπει να ξέρεις

Ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση, η οποία όμως δεν βρίσκει ανταπόκριση χαρακτηρίζει την αγορά ενοικίασης αυτοκινούμενου στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια με το τρέχον καλοκαίρι να εμφανίζει σημαντική άνοδο. Τα τηλέφωνα χτυπούν ασταμάτητα στα γραφεία των εταιρειών ενοικίασης, οι ερωτήσεις πέφτουν βροχή και η εναλλακτική των διακοπών με αυτοκινούμενο έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος σε επίπεδο ενδιαφέροντος σε πρώτη φάση.

Ωστόσο η προσφορά σε ενοικιαζόμενα αυτοκινούμενα στη χώρα δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη ζήτηση που παρατηρείται φέτος και αυτό γιατί το ενδιαφέρον είναι πρωτοφανές. Οι εταιρείες ενοικίασης από την πλευρά τους εξηγούν ότι το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την κατοχή αυτοκινούμενων οχημάτων, η υψηλή φορολογία και μια σειρά από θεσμικά προσκόμματα δεν τους επιτρέπει την αγορά επιπλέον οχημάτων, ώστε να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν την αυξανόμενη ζήτηση.

«Η αγορά κινείται ανοδικά, ζήτηση υπάρχει, αλλά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει αυτοκινούμενο ούτε για δείγμα» περιγράφει στο GOCAR ο κ. Αδάμ Ασημακόπουλος, ιδιοκτήτης της Caravan Experts που δραστηριοποιείται στην ενοικίαση αυτοκινούμενων. Οι διεθνείς υγειονομικές συνθήκες είναι αυτές που εκτόξευσαν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις όσων δραστηριοποιούνται στον κλάδο, τη ζήτηση για διακοπές με αυτοκινούμενο. «Η περσινή ήταν μια κακή χρονιά, με αποτέλεσμα φέτος να βλέπουμε μεγάλη άνοδο. Η ζήτηση μάλιστα ήταν εξαιρετικά αυξημένη μέχρι πριν από ένα μήνα. Ωστόσο οι νέες μεταλλάξεις του κορωνοϊού φαίνεται ότι πάγωσαν εκ νέου το ενδιαφέρον» εξηγεί ο κ. Κωνσταντίνος Κοταλακίδης ιδιοκτήτης της Rolling Turtles, η οποία δραστηριοποιείται ταυτόχρονα σε Ελλάδα και Γερμανία. Ο ίδιος τονίζει ότι η ζήτηση προέρχεται κυρίως από ξένους, οι οποίοι όμως έχουν προγραμματίσει τις διακοπές τους από τον περασμένο Φεβρουάριο. «Συνολικά διαθέτουμε 19 οχήματα και αυτή τη στιγμή υπάρχουν διαθέσιμες ημερομηνίες για ενοικίαση μόλις για ένα ή δύο από αυτά μέχρι τα μέσα Αυγούστου» συμπληρώνει ο κ. Κοταλακίδης.

Η εναλλακτική για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά ενοικίασης είναι η παροχή υπηρεσιών συντήρησης των αυτοκινούμενων που απευθύνονται σε ιδιοκτήτες.

Το υψηλό κόστος των δασμών κατά την εισαγωγή των οχημάτων αυτών στη χώρα και η επιβολή φόρου πολυτελείας για τους ιδιοκτήτες τους, καθιστούν την αγορά τους ασύμφορη. Ιδιαίτερα προβλήματα με το νομοθετικό πλαίσιο αντιμετωπίζουν και οι εταιρείες ενοικίασης που εξηγούν στο GOCAR ότι «όσο και αν ανεβαίνει η ζήτηση για ενοικίαση, δεν μας συμφέρει να διατηρούμε μεγάλο αριθμό αυτοκινούμενων».

Το ενδιαφέρον προέρχεται κυρίως από ξένους, οι οποίοι είναι πιο εξοικειωμένοι με αυτό το είδος τουρισμού. Τα τηλέφωνα χτυπούν ασταμάτητα εξηγεί ο κ. Ανδρέας Λακόπουλος ιδιοκτήτης της ABC Renta Camper, που δραστηριοποιείται στη Θεσσαλονίκη και οι απορίες των υποψήφιων campers αφορούν κυρίως το είδος του διπλώματος που πρέπει κανείς να έχει για να οδηγήσει ένα αυτοκινούμενο, τα ζητήματα συντήρησης και τα ηλεκτρονικά συστήματα του οχήματος. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η περιήγηση στη χώρα με ένα αυτοκινούμενο είναι αρκετά ακριβή κυρίως λόγω των υψηλών διοδίων που πρέπει κανείς να καταβάλλει. «Στα διόδια το αυτοκινούμενο αντιμετωπίζεται σχεδόν σαν νταλίκα, οπότε κάθε διέλευση κοστίζει πολύ ακριβά» εξηγεί ο κ. Λακόπουλος.

 

Πόσο κοστίζει η ενοικίαση και η αγορά αυτοκινούμενου

Το κόστος ενοικίασης αυτοκινούμενου ποικίλλει ανάλογα με την περίοδο, ακολουθώντας την τουριστική σεζόν. Υψηλή σεζόν θεωρείται η καρδιά του καλοκαιριού (Ιούλιος – Αύγουστος), ενώ οι μήνες Μάιος, Ιούνιος, Σεπτέμβριος και Οκτώβριος αποτελούν τη μέση περίοδο με τους υπόλοιπους χειμερινούς μήνες (πλην της περιόδου πέριξ του – καθολικού και ορθόδοξου – Πάσχα) να αποτελούν τη χαμηλή περίοδο. Κατά την high season μπορεί κανείς να νοικιάσει αυτοκινούμενο όχημα χωρητικότητας 4 έως 5 ατόμων με κόστος που κυμαίνεται από 120 ευρώ/ημέρα και αγγίζει ακόμα και τα 230 ευρώ/ημέρα. Οι διακυμάνσεις στις τιμές σχετίζονται με τον τύπο του οχήματος, την παλαιότητά του και την χωρητικότητά του.

Ο πιο κλασσικός τύπος ενοικίασης αυτοκινούμενου «κοιμίζει» περίπου 5 άτομα και είναι μήκους 5,3 μέτρων. Κατά την χαμηλή περίοδο από την άλλη μπορεί κανείς να βρει αυτοκινούμενο όχημα έναντι 100 ευρώ ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις με τιμές να πέφτουν έως και στα 60 ευρώ την ημέρα.


Η αγορά αυτοκινούμενου από την άλλη θέλει μια μέση τιμή ενός οχήματος 4ετίας να κοστίζει περίπου 65.000 ευρώ, ωστόσο σε ετήσια βάση ο ιδιοκτήτης καλείται να καταβάλλει από 890 έως 1.500 ευρώ με τη μορφή φόρου πολυτελείας. «Δεν συμφέρει η αγορά αυτοκινούμενων διότι το θεσμικό πλαίσιο είναι τόσο στρεβλό, που δημιουργεί συνεχώς εμπόδια στους υποψήφιους ιδιοκτήτες, σε επίπεδο φορολογίας, δασμών κατά την εισαγωγή τους κ.α.» εξηγεί ο κ. Ασημακόπουλος. «Πρόκειται για μια αγορά η οποία μόνο στη Γερμανία κάνει 12 δισ. ευρώ τζίρο (σ.σ. αγορά αυτοκινούμενων)» περιγράφει ο ίδιος υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως τουριστικό προϊόν και να αλλάξει το πλαίσιο που διέπει την εισαγωγή τους στη χώρα, ώστε να δοθεί ώθηση σε μια αγορά η οποία μπορεί να φέρει στα κρατικά ταμεία σημαντικά έσοδα.

Είναι ένα ακριβό σπορ αλλά δεν θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως κάποια πολυτέλεια εξηγεί το GOCAR η κ. Αναστασία Γεωργουλοπούλου, γενική γραμματέας της Ελληνικής Λέσχης Αυτοκινούμενων Τροχόσπιτων (ΕΛΑΤ). «Άλλος επιλέγει να επενδύσει στην αγορά ενός εξοχικού, άλλος επιλέγει ένα τροχόσπιτο ή ένα αυτοκινούμενο γιατί προτιμά να κάνει διακοπές σε διάφορα μέρη της χώρας και όχι μόνο» περιγράφει η ίδια, επισημαίνοντας την αδικία της επιβολής φόρου πολυτελείας στην κατοχή αυτοκινούμενων.

 

Η αγορά αυτοκινούμενου

Τα αυτοκινούμενα στην Ελλάδα είναι περίπου 1.500, εκ των οποίων τα 400 είναι μέλη της ΕΛΑΤ. Στην Ελλάδα έρχονται κάθε χρόνο από την Ευρώπη περίπου 5.000 αυτοκινούμενα την καλοκαιρινή περίοδο - και όχι μόνο, αφού πολλά από αυτά που προέρχονται κυρίως από τις βόρειες χώρες παραμένουν και το χειμώνα λόγω ήπιων καιρικών συνθηκών. «Ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να είναι πολλαπλάσιος αν υπήρχε η σωστή οργανωμένη αντιμετώπιση του αυτοκινούμενου από το κράτος και ειδικά το υπουργείο Τουρισμού.» υποστηρίζει η κ. Γεωργουλοπούλου.

Στην Ευρώπη όπου αντιμετωπίζεται ως σοβαρό τουριστικό προϊόν, ο αριθμός τους αυτή τη στιγμή είναι περίπου 5 εκατ. με έντονα ανοδική τάση, όπως αποκαλύπτει η κ. Γεωργουλοπούλου. Η βιομηχανία κατασκευής αυτοκινουμένων παρουσιάζει συνεχή αύξηση και σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία το 2020 αυξήθηκε η παραγωγή κατά 20% το οποίο σε απόλυτους αριθμούς φτάνει τις 200.000 νέα αυτοκινούμενα.

 

Η νομοθεσία γύρω από το αυτοκινούμενο

Το αυτοκινούμενο ανήκει στην κατηγορία Μ1 Ι.Χ. αυτοκινήτων. Μπορεί να σταθμεύσει όπου και ένα ΙΧ αυτοκίνητο. Δεν επιτρέπεται όμως να προβεί σε ενέργειες κάμπινγκ. Δηλαδή να ανοίξει παράθυρα, τέντες, να βγάλει τραπεζοκαθίσματα. «Χρειάζεται ειδικός χώρος όπου εκτός της στάθμευσης θα μπορεί να κάνει και ενέργειες συντήρησης (σέρβις). Να πάρει νερό και να αδειάσει τις δεξαμενές λυμάτων. Ο χώρος αυτός ονομάζεται διεθνώς camper stop και προορίζεται αποκλειστικά για αυτοκινούμενα. Πρόκειται κυρίως για δημοτικούς χώρους - υπάρχουν όμως και ιδιωτικοί - με μικρό κόστος παραμονής (ακόμη και δωρεάν για π.χ. 24 ώρες παραμονής) περιφραγμένοι, με φωτισμό, έλεγχο εισόδου/εξόδου με μπάρα για πληρωμή κλπ.
Στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 20.000 τέτοιοι χώροι (εκτός των απλών χώρων στάθμευσης). Στην Ελλάδα υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τους δήμους (και ορισμένους ιδιώτες) για την δημιουργία camper
stop μια και μπορεί να αποτελέσει πόλο έλξης για το αυτοκινούμενο. Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι στους διεθνείς καταλόγους των camper stop για την Ελλάδα αναγράφεται ότι δεν υπάρχουν επίσημοι τέτοιοι χώροι και οι αναγραφόμενοι είναι με επιφύλαξη.» εξηγεί η κ. Γερωγρουλοπούλου.