
Δοκιμή Fiat Grande Panda – Back in basic!
H FIAT επιστρέφει σε αυτό που ξέρει καλύτερα από κάθε άλλον! Στη σχεδίαση μικρών και προσιτών μοντέλων με χαρακτήρα!
- -
- -
με μια ματιά
Το νέο Panda διατηρεί χαρακτηριστικά που καθιέρωσαν το αρχέγονο μοντέλο, αλλά εναρμονισμένα στη σύγχρονη εποχή. Και η νεότερη γενιά είναι ένα μοντέρνο μοντέλο του B-Segment με ρετροφουτουριστικά στοιχεία που καταφέρνει σου φτιάχνει τη διάθεση.
Αν ανατρέξουμε πίσω στην ιστορία θα δούμε πως διαχρονικά η FIAT έχει ένα μοναδικό χάρισμα. Ο Ιταλός κατασκευαστής έχει μεγάλη παράδοση στη σχεδίαση και δημιουργία πρακτικών, προσιτών μοντέλων με funky χαρακτήρα. Από το topolino και το Uno, μέχρι το Punto και το 500, οι τεχνικοί στο Τορίνο έχουν τη συνταγή που οδηγεί στην εμπορική επιτυχία. Με τη νεότερη γενιά του Panda, το οποίο μετονομάζεται σε Grande Panda, η FIAT επιστρέφει σε αυτό που γνωρίζει καλύτερα από κάθε άλλον κατασκευαστή, με το εμβληματικό μοντέλο που μετράει ιστορία 45 ετών, να αποτελεί μία γνήσια ιταλική δημιουργία με έντονο ταπεραμέντο, στιλ και φινέτσα. Η ρομαντική διάθεση και η στόχευση παραμένει ίδια, αλλά σήμερα το Grande Panda έχει ελαφρώς διαφορετική φιλοσοφία, αφού αποτελεί μία ολοκληρωμένη πρόταση στο B-Segment, και δεν αποτελεί ένα αυτοκίνητο περιορισμένων δυνατότητων.
Σου φτιάχνει τη διάθεση!
Τα τελευταία χρόνια, πολλές εταιρείες δείχνουν να έχουν κατακλυστεί από ένα συναίσθημα… νοσταλγίας, επιλέγοντας μία ρετρό προσέγγιση στα μοντέλα τους. Κάτι που είδαμε στο νέο Renault 5 E-Tech, και τώρα στο νέο Grande Panda. Και η πραγματικότητα είναι πως σου φτιάχνει τη διάθεση με την πρώτη ματιά! Σχεδόν αμέσως θα καταλάβεις πως είναι απόγονος του θρυλικού ιταλικού μοντέλου. Η τετράγωνη λογική της σχεδίασης του αμαξώματος, τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, αποτελούν σαφείς αναφορές στο παρελθόν. Αλλά με μία μοντέρνα και νεανική αισθητική.
Η νοσταλγική διάθεση αναδεικνύεται από πληθώρα λεπτομερειών σε κάθε γωνία του Grande Panda που αναδεικνύουν την ιταλική καταγωγή και κομψότητα του, και παράλληλα τιμούν την ιστορία του μοντέλου και της μάρκας. Το ανάγλυφο Panda στο πλάι του αμαξώματος και FIAT στην 5η πόρτα δεν αφήνουν αμφιβολίες για την ταυτότητα του, ενώ τα μοτίβο με τους κύβους στα εμπρός φανάρια τονίζει τη ρετροφουτουριστική προσέγγιση του. Το μικρό λογότυπο Panda στις ράγες οροφής, οι κλασσικές τέσσερις κάθετες γραμμές -το παλιό σήμα της μάρκας- στους θόλους, είναι μερικές ακόμα λεπτομέρειες που συμβάλλουν στη δημιουργία της μοναδικής και funky αισθητικής που το χαρακτηρίζει. Και παράλληλα, διατηρεί μία crossover προσέγγιση, έχοντας και στοιχεία του στιλ που έχει τη μεγαλύτερη απήχηση στην αγορά. Και αν δεν σας πείθουμε, σημειώστε πως η απόσταση από το έδαφος αγγίζει τα 183 mm. Δεν την λες και αμελητέα…
Η ίδια ευχάριστη αίσθηση!
Η funky προσέγγιση είναι ευδιάκριτη και στο εσωτερικό, προκαλώντας σου ένα ευχάριστο συναίσθημα από τη στιγμή που θα βρεθείς στην καμπίνα των επιβατών. Η σχεδίαση του ταμπλό και της κεντρικής κονσόλας αντλεί έμπνευση από την οβάλ πίστα στην ταράτσα του εργοστασίου στο Lingotto, ενώ δεν μπορείς να μην χαμογελάσεις με το μικρό ανάγλυφο Panda στην άκρη του ταμπλό. Είναι αυτές οι λεπτομέρειες, όπως η έκφραση «Panda made with love in FIAT» που βρίσκεται ραμμένη στα εμπρός καθίσματα, που αναδεικνύουν το χαρακτήρα του μοντέλου, αλλά και την αγάπη με την οποία το κατασκεύασαν οι Ιταλοί.
Δείτε ακόμη: Το ηλεκτρικό FIAT 500 που έχει γεμάτη μπαταρία σε 5 λεπτά!
Οι χρωματικές λεπτομέρειες στη κεντρική κονσόλα, τα φιλέτα από bamboo ακολουθούν την ίδια λογική, με αποτέλεσμα η καμπίνα του Grande Panda είναι μοντέρνα, νεανική και εν τέλει εξαιρετικά ευχάριστη! Όσον αφορά τα υλικά κατασκευής έχει γίνει χρήση σκληρών πλαστικών, αλλά η συναρμογή και το φινίρισμα τους κυμαίνονται σε καλό επίπεδο. Φυσικά, το περιβάλλον είναι απόλυτα ψηφιακό, με τον πίνακα οργάνων να έχει διάσταση 10 ιντσών. Είναι ευανάγνωστος έχοντας βασικές δυνατότητες παραμετροποίησης, ενώ η οθόνη αφής των 10.25 ιντσών φιλοξενεί το νέο σύστημα πολυμέσων της FIAT, που αποδεικνύεται εύκολο χρήση και με γρήγορη απόκριση.
Το νέο Grande Panda μεγάλωσε αρκετά σε διαστάσεις, όμως το συνολικό μήκος κατάφερε οριακά να περιοριστεί, κάτω από τα 4 m. Παρόλα αυτά, οι χώροι είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικοί για το μέγεθος του αυτοκινήτου. Τέσσερις επιβάτες θα βολευτούν στο εσωτερικό του, ενώ έχουν στη διάθεση τους και 412 lt χώρου αποσκευών, τιμή κορυφαία για την κατηγορία. Παράλληλα, θα εκτιμηθούν ιδιαίτερα τα 13 lt αποθηκευτικού χώρου στην καμπίνα, με θήκες, ράφια, το διπλό ντουλαπάκι και πολλά ακόμα στοιχεία που αυξάνουν την πρακτικότητα και χρηστικότητα του.
Για κάθε συνθήκη και περίσταση!
Μπορεί να έχει έντονο το ρετρό και νοσταλγικό στοιχείο, αλλά το νέο Grande Panda ανήκει στη σύγχρονη εποχή. Για αυτό ακριβώς διατίθεται σε αμιγώς ηλεκτρική, αλλά και υβριδική εκδοχή. Στην περίπτωση μας, οδηγούμε τη σαφώς πιο… εμπορική έκδοση Hybrid. Το όμορφο αμάξωμα κρύβει ένα υβριδικό σύστημα 48V που αποτελείται από έναν τρικύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα 1.2 lt και έναν ηλεκτροκινητήρα των 28 PS. Πρόκειται για το γνωστό κινητήριο σύνολο του Group Stellantis και συνδυαστικά αποδίδονται 110 ίπποι και 205 Nm ροπή, με τη μπαταρία να έχει χωρητικότητα μόλις 0,876 kWh. Ναι, είναι μικρή, αλλά ουσιαστικά ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί τελείως υποστηρικτικά και σε συγκεκριμένες συνθήκες, όπως η κίνηση εντός πόλης με χαμηλές ταχύτητες, σε ελιγμούς στάθμευσης, κατηφορικά κομμάτια και μποτιλιάρισμα. Με αυτό τον τρόπο διατηρεί εκτός λειτουργίας τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, μηδενίζοντας την κατανάλωση. Αυτό επιτρέπει στο Grande Panda να απολαμβάνει καταναλώσεις της τάξεως των 4 lt/100 Km στην πόλη και κοντά στα 5,5 lt/100 Km σε μικτές συνθήκες!
γλυκά
- Χαρακτήρας
- Σχεδίαση
- Funky λεπτομέρειες
- Χώροι
- Ευελιξία
- Άνεση
- Λειτουργία κινητήρα
ξινά
- Απουσία χειροκίνητων αλλαγών κιβωτίου
Στην πράξη, κύριο χαρακτηριστικό του υβριδικού συνόλου είναι η ελαστικότητα και η καλή απόκριση στις χαμηλές στροφές, αφού πάνω από τις 4.500 σ.α.λ. η καμπύλη της ισχύος έχει σαφείς πτωτικές τάσεις…. Η συνδυαστική λειτουργία θερμικού και ηλεκτρικού μοτέρ είναι πολύ ομαλή και η μετάβαση ανάμεσα τους γίνεται σχεδόν ανεπαίσθητα. Κάτι που δεν ισχύει για τις ηχητικές προειδοποιήσεις των συστημάτων ασφάλειας, τα οποία σε κάθε ευκαιρία φροντίζουν να κάνουν με έντονο τρόπο αισθητή την παρουσία τους, με αποτέλεσμα να είναι αρκετά ενοχλητικές. Το αυτόματο κιβώτιο λειτουργεί ιδανικά στην πόλη, αν και σε πιο γρήγορο ρυθμό δείχνει να βρίσκεται έξω από τα νερά του. Σε αυτές τις συνθήκες διαπιστώνεις πως του λείπει η δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας του διπλουσύμπλεκτου σασμάν.
Δείτε ακόμη: Το πιο όμορφο B-SUV με αυτόματο κιβώτιο και 5 χρόνια εγγύηση
Στο δρόμο, η ποιότητα κύλισης του Grande Panda είναι πολύ καλή. Η ανάρτηση χωρίς να είναι ιδιαίτερα μαλακή, με τη ρύθμιση να είναι πιο σφικτή από αυτή του C3 με το οποίο μοιράζονται αρκετά κοινά μηχανικά μέρη, απορροφά εύκολα τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και ουσιαστικά αποτελεί μία αναβάθμιση σε σχέση με το παρελθόν. Για κάποιες ξερές αντιδράσεις του πίσω άξονα, περισσότερο ευθύνονται οι κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, παρά η ρύθμιση της ανάρτησης. Το σημαντικότερο, όμως, είναι πως σήμερα έχει την απαραίτητη ευελιξία που χρειάζεσαι στην πόλη -και μικρό κύκλο στροφής- χωρίς όμως να περιορίζεται αποκλειστικά στον αστικό κύκλο. Εύκολα θα φορτώσεις το χώρο αποσκευών και θα ταξιδέψεις, φτάνοντας μάλιστα άνετα και ατσαλάκωτος στον προορισμό σου.
Και επιπλέον νιώθοντας υψηλό συναίσθημα ασφάλειας πίσω από το τιμόνι του. Το αμάξωμα δεν θα σε τρομάξει με τις αντιδράσεις του, αλλά ούτε θα σε… ενθουσιάσει. Υπό συνθήκες πίεσης οι κλίσεις είναι ευδιάκριτες και στο όριο θα διαπιστώσεις πως ο πίσω εσωτερικός τροχός θα βρεθεί στον αέρα. Ακόμα και έτσι, το εμπρός μέρος δεν θα ανοίξει σημαντικά την τροχιά του, με το Grande Panda να είναι προβλέψιμο και φιλικό. Σίγουρα, είναι σαφές πως απευθύνεται σε όσους αναζητούν την άνεση στην καθημερινότητα τους, και όχι σε όσους περισσότερο ανήσυχους…
συμπέρασμα
Τι ήξερε να κάνει η FIAT καλύτερα από κάθε άλλον; Να δημιουργεί κόμπακτ, πρακτικά και προσιτά αυτοκίνητα που σου φτιάχνουν τη διάθεση. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια, τα δύο μοντέλα που «τραβάνε» το κουπί των πωλήσεων της μάρκας είναι το 500 και το Panda. Στη νεότερη γενιά του Grande Panda επέστρεψαν στην πετυχημένη συνταγή. Και η υβριδική εκδοχή τικάρει με επιτυχία βασικά «κουτάκια» όπως οι χώροι, η κατανάλωση, ο εξοπλισμός, το στυλ, η ευελιξία. Ένα FIAT όπως πρέπει να είναι… Και με τιμή εκκίνησης λίγο πάνω από τα 21.000 ευρώ, στοιχείο που αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τη φιλοσοφία της κατασκευής.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ