
Δοκιμή Audi S3 Sportback 333 PS: Ο εκτελεστής της διπλανής πόρτας
Μετά από 3,5 γενιές και περίπου 25 χρόνια, το Audi S3 εκτός από ταχύτατο και άκρως αποτελεσματικό, έγινε και σοβαρό driver’s car. To torque splitter από το RS3, ήταν αρκετό…
- -
- -
με μια ματιά
Παραδοσιακά το Audi S3 πρόσφερε κορυφαίες επιδόσεις, υψηλό δείκτη πρακτικότητας, αλλά διατηρώντας ένα φιλικό χαρακτήρα που σου επέτρεπε να κινηθείς πολύ γρήγορα χωρίς να ιδρώσεις. Στη νεότερη γενιά διατηρεί τα ίδια χαρακτηριστικά, αλλά σαφώς βελτιωμένα σε επίπεδο συμμετοχικότητας.
Το Audi S3 ξεκίνησε την εμπορική του πορεία το 1999 και πολύ γρήγορα, κατάφερε να δημιουργήσει το δικό του, φανατικό κοινό. Μπορεί να μην ήταν το πιο σπορ δημιούργημα που είχε εμφανιστεί ποτέ στην κατηγορία των hot-hatch, όμως έδινε μια πρωτόγνωρη για την εποχή ισορροπία μεταξύ των εξαιρετικών επιδόσεων, την άριστη αποτελεσματικότητα και την καθημερινή ευχρηστία. Μελλοντικά, αυτός ο χαρακτήρας του S3 ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο με τον 2.0 TFSI, όπως και με το διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο S-Tronic, «όπλα» που του έδωσαν και δυνατά εφόδια για να πρωταγωνιστήσει και στη σκηνή της βελτίωσης. Ωστόσο, αν και κανείς ποτέ δεν παραπονέθηκε για την ταχύτητα και τις ικανότητες του μοντέλου, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που το έκριναν για την ουδέτερη συμπεριφορά του. Και αυτό, επιτέλους αλλάζει, στη facelift εκδοχή της γενιάς 8Y.
Χάνεται στο πλήθος
Όπως και όλα τα Audi S3 που έχουν περάσει μέχρι και σήμερα, έτσι και το νέο, παραμένει ιδιαίτερα διακριτικό. Οι ασημί καθρέπτες, οι 19άρες ζάντες, οι ελαφρώς ανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες και η τετραπλή απόληξη της εξάτμισης πίσω, είναι τα σημεία που διαφοροποιούν το σύνολο, μαζί με τα μεγαλύτερα φρένα. Με λίγα λόγια δεν διαφέρει και πολύ από ένα A3 με το πακέτο S-Line. Αυτό για κάποιους συγκαταλέγεται στα θετικά και για άλλους, στα αρνητικά. Εμείς, ανήκουμε πάντως στους πρώτους! Ειδικά στο γκρι χρώμα του αυτοκινήτου δοκιμής, δύσκολα θα το παρατηρήσει κάποιος. Εκτός αν είναι γνώστης…
Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στο εσωτερικό. Η προσεγμένη ποιότητα κατασκευής, τα καλά υλικά και η τεχνολογία των απλών A3, περνάνε και στον κόσμο του S3. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων Audi Virtual Cockpit διαθέτει πολλές επιλογές παραμετροποίησης τόσο στα γραφικά, όσο και στην πληροφορία που προβάλλεται, ενώ λίγο πιο δίπλα βρίσκεται η οθόνη αφής των 10,3 ιντσών που υποστηρίζει ασύρματο Apple CarPlay και Android Auto. Πολύ υψηλός είναι ο βαθμός πρακτικότητας χάρη στις πολλές θήκες και τους αποθηκευτικούς χώρους, όπως και η εργονομία, με στοιχείο που ξεχωρίζουμε να είναι το ανεξάρτητο πάνελ χειρισμού του κλιματισμού στην κονσόλα, αντί να ενσωματωθεί στο μενού της οθόνης. Οι χώροι είναι μια χαρά για τέσσερα άτομα και το πορτμπαγκάζ των 325 lt, είναι μάλλον μικρό. Απασχολεί όμως κανέναν;
Όλα στο 3
Το νέο Audi S3 χρησιμοποιεί τη νεότερη εκδοχή του 2.0 TFSI, του γνωστού τετρακύλινδρου turbo του Volkswagen Group που τοποθετείται σε μια πολύ ευρεία γκάμα μοντέλων. Παράλληλα, είναι και η ισχυρότερη μορφή του, αφού συγκριτικά με το προηγούμενο S3 έχουμε 333 PS (+23 PS) και 420 Nm (+20 Nm), σε ένα πολύ μεγάλο φάσμα, από τις 2.100 έως τις 5.500 rpm. Οι επιδόσεις που εξασφαλίζει είναι πραγματικά εξαιρετικές, τόσο που θεωρείς ελαφρώς… απαισιόδοξα τα 4,7 sec που ανακοινώνει η Audi για τα 0-100 km/h. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h, όμως αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο, είναι το βάθος του μοτέρ, η προθυμία του να γεμίσει το στροφόμετρο, με μεστό τράβηγμα χαμηλά και… λύσσα στις υψηλότερες στροφές. Ανέκαθεν ο 2.0 TFSI χάριζε εξαιρετικές επιδόσεις, ωστόσο σε αυτή τη μορφή του, θυμίζει ακόμη και τον πεντακύλινδρο των 2.5 lt. Κατά τις χαμηλές και μεσαίες rpm, η ECU κρατάει την τουρμπίνα σε συγκεκριμένες στροφές προκειμένου να είναι έτοιμη, ενισχύοντας την απόκριση. Να αναφέρουμε ότι στον κινητήρα χρησιμοποιείται λύση διπλής τροφοδοσίας καυσίμου με μπεκ άμεσου, αλλά και έμμεσου ψεκασμού, μεταβλητό χρονισμό στις βαλβίδες εισαγωγής-εξαγωγής, αλλά και μεταβλητό βύθισμα σε αυτές της εξαγωγής, για να βελτιστοποιείται η ροή των καυσαερίων προς την τουρμπίνα.
Δείτε ακόμη: Το καλύτερο Audi Q5 είναι εδώ! Δείτε τιμές
Σε συνδυασμό με τις αστραπιαίες αλλαγές του αυτόματου σασμάν διπλού συμπλέκτη S-Tronic των 7 σχέσεων, αλλά και την τετρακίνηση quattro που εξασφαλίζει την απαιτούμενη πρόσφυση, το Audi S3 «γαζώνει» τόσο σε επιταχύνσεις από στάση, όσο και εν κινήσει, με το ρυθμό… ανάβασης της βελόνας του κοντέρ να παραμένει εντυπωσιακός ακόμη και μετά τα 200 km/h. Με την ενεργοποίηση του Launch Control, το «ξεκόλλημα» από στάση γίνεται πιο… βίαια από την προηγούμενη γενιά, καθώς η χαρτογράφηση του κιβωτίου επιτρέπει την αύξηση της πίεσης στους συμπλέκτες του S-Tronic και έτσι, η εκκίνηση πραγματοποιείται ταχύτερα. Επίσης, οι αλλαγές σχέσεων με το πεντάλ του γκαζιού πατημένο τέρμα γίνονται ταχύτερα, για τον ίδιο λόγο. H απόκριση στο γκάζι, ειδικά στο πρόγραμμα οδήγησης Dynamic και ακόμη περισσότερο στο νέο πρόγραμμα Dynamic Plus, είναι αυτή που περιμένεις από μια σπορ κατασκευή με τον οδηγό να αισθάνεται άμεση επιτάχυνση, από τα πρώτα χιλιοστά πίεσης στο πεντάλ. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για την κατανάλωση! Στη δοκιμή μας, κατά τη διάρκεια της οποίας καλύψαμε πάνω από 1.000 km, χρειαστήκαμε κατά μέσο όρο 11 lt ανά 100 km. Στον αυτοκινητόδρομο με κανονικές ταχύτητες (130-140 km/h) μπορεί να πέσει κοντά στα 8 lt ανά 100 km, ενώ υπό πίεση, ξεπερνά εύκολα τα 15 lt ανά 100 km.
Υποστροφή… τέλος
Οδηγώντας το νέο Audi S3 Sportback, παίρνεις την τυπική αίσθηση S3 που γνωρίζεις εδώ και χρόνια. Γεροδεμένο, ποιοτικό, άκρως πολιτισμένο και εντυπωσιακά γρήγορο, σε όλες τις συνθήκες. Η νέα εκδοχή του μοντέλου όμως εισάγει το torque splitter από το RS3. Ο λόγος για ένα πίσω διαφορικό με δύο συμπλέκτες που μπορεί και μεταβάλλει το ποσοστό ροπής που καταλήγει σε κάθε έναν από τους πίσω τροχούς. Η τεχνολογία αυτή επιτρέπει στη μετάδοση να «διαλέξει» πως θα ανταποκριθεί στις εντολές του οδηγού. Να βρει δηλαδή τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση για αποτελεσματικότητα και ταχύτητα ή να στείλει περισσότερη ροπή στον εξωτερικό τροχό προκειμένου να «σπάσει» η ουδετερότητα και να προκληθεί υπερστροφική συμπεριφορά.
Στην πράξη, το Audi S3 σε κερδίζει αμέσως, όταν βρεθείς μαζί του σε μια ορεινή ή επαρχιακή διαδρομή. Προβλέψιμο και φιλικό όπως πάντα, αλλά και συμμετοχικό. Αρκεί να σημαδέψεις στο apex και να επιμείνεις στο γκάζι, για να βγεις από τη στροφή γλιτρώντας με τα τέσσερα ή και ανάποδο τιμόνι. Η διαδικασία γίνεται ακόμη πιο διασκεδαστική σε κομμάτια με λιγότερο καλή άσφαλτο. Η απώλεια πρόσφυσης που μέχρι πρότινος, θα μεταφραζόταν σε υποστροφή, στο νέο Audi S3 προκύπτει ως προοδευτικό γλίστριμα προς την έξοδο και «γυρισμένη» ουρά. Αν περάσεις στο γκάζι και το πιέσεις λίγο περισσότερο, το σύνολο έρχεται σε μια πολύ διασκεδαστική ισορροπία και σου επιτρέπει να ρυθμίσεις τη γωνία με το δεξί πεντάλ. Το πίσω μέρος ανοίγει, το τιμόνι περιστρέφεται στα χέρια σου βοηθώντας να το κρατήσεις εκεί που θες και η τετρακίνηση μεταβάλλει συνεχώς την κατανομή της ροπής, ανάλογα με αυτά που ζητάς.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το νέο Audi A5 eHybrid και το Q6 e-tron Sportback
Από την άλλη, αν βρίσκεσαι σε… time attack ρυθμό και ακολουθείς συγκεκριμένες γραμμές, το Audi S3 κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα από όλους: ξαναγράφει τους κανόνες της πρόσφυσης και παραμένει γραπωμένο στην άσφαλτο. Σε συνδυασμό με την εκρηκτικότητα του κινητήρα και το υπάκουο πλέον κιβώτιο (που δεν ανεβάζει στον κόφτη, στην χειροκίνητη λειτουργία), θα πρέπει να πετύχεις έναν πολύ καλό συνδυασμό αυτοκινήτου-οδηγού για να σε ακολουθήσει σε δρόμο με στροφές. Λίγα αυτοκίνητα μπορούν να διατηρήσουν τόσο γρήγορο τέμπο, τόσο σε κλειστά κομμάτια, όσο και πιο ανοικτές διαδρομές. Και όταν ζεσταθούν τα Bridgestone Potenza, καταλαβαίνεις ότι πλέον ο πρωταγωνιστής δεν είναι το μοτέρ, αλλά το πλαίσιο. Στρίβει και με το γκάζι, κλείνει προς το εσωτερικό της στροφής και διαχειρίζεται χωρίς πρόβλημα τις δυνάμεις που αναπτύσσονται, δείχνοντας πως άνετα αντέχει πολλαπλάσια ισχύ από τους 333 PS του TFSI.
Όλα τα παραπάνω, ισχύουν κυρίως στο πρόγραμμα οδήγησης Dynamic Plus από το Audi Drive Select. Στο νέο αυτό πρόγραμμα οδήγησης, η τετρακίνηση είναι έτσι ρυθμισμένη ώστε να φτάνει όση περισσότερη ροπή γίνεται στον πίσω άξονα και μάλιστα, να μοιράζεται στον εξωτερικό τροχό. Η απόκριση στο γκάζι γίνεται ακόμη αμεσότερη και οι αλλαγές σχέσεων στο κιβώτιο S-Tronic, πραγματοποιούνται πιο γρήγορα. Παράλληλα το ρελαντί ανεβαίνει στις 1.300 rpm και το ESC μπαίνει σε Sport Mode, επιτρέποντας αρκετό παιχνίδι μέχρι να απενεργοποιηθεί ξανά.
γλυκά
- Επιδόσεις
- Αποτελεσματικότητα
- Οδική συμπεριφορά
- Συμμετοχικότητα
- Διακριτική εμφάνιση
- Επιδόσεις
- Λειτουργία τετρακίνησης
- Λειτουργία κιβωτίου
- Ποιότητα κατασκευής
- Ποιότητα κύλισης
- Τεχνολογία
ξινά
- Μέτρια αίσθηση τιμονιού
- Ήχος κινητήρα
- Αντοχή φρένων
- Χώρος αποσκευών
Αυτά που μας «χάλασαν» λίγο στο νέο Audi S3, είναι πρώτον η μέτρια αίσθηση από το τιμόνι, όπως και η απόκριση του συστήματος γύρω από τη θέση της ευθείας. Ο οδηγός δεν πληροφορείται αρκετά για το ανάγλυφο της ασφάλτου, στοιχείο αρκετά σημαντικό στη γρήγορη οδήγηση. Ωστόσο η κρεμαγιέρα είναι αρκετά κοντή με περίπου 2 στροφές από άκρη σε άκρη, συνεπώς αρκούν μικρές κινήσεις των χεριών για να σημαδέψεις στο σημείο που θες, ειδικά σε κομμάτια με διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης. Αν και το μπροστινό δεν έχει την οξύτητα ενός Honda Civic Type-R, για παράδειγμα, αποκλείεται να αφήσει δυσαρεστημένο κάποιον, αφού υπακούει στη γρήγορη αλλαγή κατεύθυνσης και αντέχει πολλή πίεση. Δεύτερον, η Audi αν και πήρε την απόφαση να φέρει το torque splitter από το RS3, άφησε τα πολυπίστονα κιτ φρένων ως αποκλειστικό προνόμιο της κορυφαίας έκδοσης. Το S3 αρκείται σε διπίστονες δαγκάνες εμπρός με αεριζόμενους (και τρυπητούς) δίσκους διαμέτρου 357 mm και πλάτους 34 mm. Τα φρένα τα καταφέρνουν πολύ καλά σχεδόν σε όλες τις συνθήκες, όμως υπό ακραία και παρατεταμένη πίεση, θα εμφανίσουν σημάδια κόπωσης και θα αναγκάσουν τον οδηγό να μειώσει τον ρυθμό του, ακούγοντας τη… φωνή της λογικής του. Τρίτον, θα θέλαμε και λίγο πιο δυνατό ήχο. Η τετραπλή απόληξη της εξάτμισης παράγει έναν μπάσο τόνο, όπως και διακριτικά σκασίματα στο «άσε». Στη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού υπάρχει και εξάτμιση από την Akrapovic, που πιθανότατα λύνει αυτό το «πρόβλημα», όμως στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας δεν υπήρχε το συγκεκριμένο extra.
Περνώντας στην ανάρτηση, το Audi S3 χρησιμοποιεί τη δοκιμασμένη λύση με γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, με αντιστρεπτική. Η ρύθμιση είναι σφιχτή, όμως δεν κοπανάει στις κακοτεχνίες, προσφέροντας μια καλή ισορροπία μεταξύ απόσβεσης κραδασμών και σπορ χαρακτηριστικών. Η απόσταση από το έδαφος είναι μικρότερη κατά 15 mm, όμως στο αυτοκίνητο της δοκιμής δεν υπήρχαν ενεργά αμορτισέρ, που ίσως επέτρεπαν πιο άνετη ρύθμιση στην απλή μετακίνηση και πιο σφιχτό set-up στη γρήγορη οδήγηση. Τα ελαστικά στις 19άρες ζάντες του «δικού μας» S3 ήταν Bridgestone Potenza σε διάσταση 235/35, επιλογή που αποδείχθηκε ταιριαστή με το αυτοκίνητο καθώς προσφέρουν πολύ καλό grip και ζεσταίνονται εύκολα. Στο ταξίδι, ως γνήσιο Audi, προσφέρει εξαιρετική ποιότητα κύλισης και καταπίνει με άνεση τα χιλιόμετρα χωρίς να κουράζει. Η ηχομόνωση είναι προσεγμένη και δεν ακούγεται καθόλου βουητό από την εξάτμιση, ακόμη και σε πολύ υψηλές ταχύτητες. Κλείνοντας, να σταθούμε για λίγο στη θέση οδήγησης. Αν και δεν διαφέρει από αυτές των υπόλοιπων A3, τοποθετεί το σώμα του οδηγού σωστά μέσα στην καμπίνα και η ορατότητα είναι εξαιρετική. Τιμόνι και πεντάλ «πέφτουν» ακριβώς εκεί που πρέπει, ενώ το standard κάθισμα του S3 είναι πολύ καλό, με σωστή πλευρική στήριξη του σώματος αλλά και άνετο στην πολύωρη οδήγηση.
συμπέρασμα
Το Audi S3 Sportback είναι ένα αυτοκίνητο που διατηρεί ακέραιο τον χαρακτήρα που έχει χτίσει μέχρι σήμερα, ως ένα πρακτικό και ευχάριστο στην καθημερινότητα, αλλά ταυτόχρονα ταχύτατο και σπορ αυτοκίνητο. Όμως, τώρα απέκτησε και τον χαρακτήρα που του έλειπε, ως ένα συμμετοχικό hot-hatch που βάζει τον οδηγό στο προσκήνιο και του προσφέρει μια σοβαρή εμπειρία ενός γρήγορου μοντέλου, εστιασμένο όχι μόνο στην αποτελεσματικότητα, αλλά και στην ουσιαστική εμπλοκή του στη διαδικασία. Έχει έναν εξαιρετικό κινητήρα που προσφέρει εκπληκτικές επιδόσεις, όπως και μια βάση για βελτίωση, αν ο ιδιοκτήτης ενδιαφέρεται για κάτι τέτοιο. Όπως συμβαίνει σε όλα τα αυτοκίνητα, πάντως, η τιμή του είναι αρκετά υψηλότερη από όσο ήταν μερικά χρόνια πριν. Συγκεκριμένα, ξεκινάει από 63.980 ευρώ, οπότε είναι μια επιλογή που απευθύνεται σε συγκεκριμένο κοινό.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ