Δοκιμή BYD Seal Excellence AWD 530 PS: Shaolin

Επιδεικνύοντας πειθαρχία μοναχού απέναντι στον στόχο του, που δεν είναι άλλος από την κυριαρχία στα ηλεκτρικά sedan, το BYD Seal έρχεται καλά προετοιμασμένο. Και κάνει τον ανταγωνισμό να παραμιλάει στα… κινέζικα.

  • -
  • -
Ισχύς530 PS
Ροπή670 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h3,8 sec
Κατανάλωση ενέργειας18,20 kWh/100 km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η BYD μόλις ήρθε στη χώρα μας και το Seal Excellence AWDείναι η ναυαρχίδα της γκάμας. Διαθέτει 530 ίππους, εντυπωσιακές τεχνολογίες, αλλά και κορυφαία ποιότητα, στοιχεία που το καθιστούν μια πρόταση που θα βάλει δύσκολα στον ανταγωνισμό. Και όχι μόνο τον ηλεκτρικό, αν κρίνουμε από την τιμή που πωλείται…

Πριν από κάποια χρόνια λέγαμε ότι η ηλεκτροκίνηση, θα δώσει το ιδανικό «βήμα» στους Κινέζους προκειμένου να καλύψουν το κενό συγκριτικά με τις εδραιωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες. Βλέπετε, η έλευση μιας τόσο νέας και «ανεξερεύνητης» τεχνολογίας ανακατεύει την τράπουλα και μειώνει τις αποστάσεις ανάμεσα στους κατασκευαστές, οπότε όποιος είναι πιο… συνεπής στην προσαρμογή, θα πάρει και το πλεονέκτημα. Η BYD (αρκτικόλεξο του Build Your Dreams) είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων από την Κίνα, ενώ στην Ελλάδα εκπροσωπείται από τον όμιλο Σφακιανάκη. Με πολύ δυνατό προϊόν και υψηλότατα standards σε κάθε επίπεδο, μαζεύονται… μαύρα σύννεφα πάνω από εταιρείες που μέχρι πρότινος, έπαιζαν χωρίς ουσιαστικό ανταγωνισμό στη χώρα μας.

All eyes on me!

Ξεκινώντας από τα βασικά, το παρουσιαστικό του BYD Seal φαίνεται να έχει μεγάλη απήχηση στον κόσμο. Ρέουσες γραμμές και έντονη σχεδιαστική ταυτότητα διατρέχουν το όμορφο αμάξωμα των τριών όγκων, συνυπάρχοντας με πολλά «άγρια» στοιχεία που προσδίδουν έντονο δυναμισμό, ειδικά στο εμπρός τμήμα του. Στο μαύρο χρώμα της δοκιμής μπορεί να χάνονται κάποιες λεπτομέρειες, ωστόσο προσθέτει ακόμη περισσότερη επιθετικότητα στο σύνολο, συνδυαστικά με τη χαμηλή και φαρδιά σιλουέτα του. Δεν είναι υπερβολή αν πούμε ότι προκαλεί το γύρισμα πολλών κεφαλιών στο πέρασμά του, σε αντίθεση με πολλά ηλεκτρικά μοντέλα της αγοράς που ακολουθούν έναν πιο ήπιο, έως και συντηρητικό δρόμο στην εξωτερική τους εμφάνιση. Για τα… τυπικά, να αναφέρουμε ότι το συνολικό μήκος αγγίζει τα 4.800 mm, το πλάτος τα 1.875 mm και το ύψος τα 1.460 mm.

Tech freak

Ανοίγοντας την πόρτα του BYD Seal, αποκαλύπτεται μια ποιοτική και τεχνολογικά προηγμένη καμπίνα. Όπως… επιτάσσει η μόδα της εποχής, το κυρίαρχο στοιχείο είναι οι οθόνες. Μια 10,25 ιντσών ως πίνακα οργάνων για την πληροφόρηση του οδηγού και μια 15,6 ιντσών, η οποία με το πάτημα ενός κουμπιού περιστρέφεται, δίνοντας δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε οριζόντια ή κάθετη προβολή. Αμφότερες διαθέτουν υψηλή ανάλυση και πολύ καλή απόκριση στις εντολές του χειριστή. Ο πίνακας οργάνων έχει αρκετές επιλογές παραμετροποίησης για να διαλέξει κάθε ένας την πληροφόρηση που θέλει να λαμβάνει, όμως κάποιες από τις ενδείξεις είναι αρκετά μικρές με αποτέλεσμα να χρειάζεται και δεύτερη ματιά προκειμένου να τις διαβάσεις. Στην πλούσια έκδοση Excellence που οδηγήσαμε η πληροφόρηση πλαισιώνεται και με ένα πολύ καλό Head-Up Display, δείχνοντας τα απαραίτητα ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού.

Η κεντρική οθόνη πραγματικά εντυπωσιάζει με την ταχύτητά της. Αντιδρά ακαριαία και αυτό δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια πολύ καλή εμπειρία χρήσης, όμως δεν λείπουν και κάποιες εργονομικές αστοχίες. Για παράδειγμα, η ενσωμάτωση του κλιματισμού στην οθόνη σημαίνει ότι για μια πολύ απλή αλλαγή (όπως η ένταση του ανεμιστήρα ή η θερμοκρασία) θα πρέπει να βγεις από το Apple CarPlay ή το Android Auto και να ανατρέξεις στο μενού του κλιματισμού. Δεν υπάρχει μια σταθερή θέση προβολής των βασικών λειτουργιών για το A/C, όπως συμβαίνει στα περισσότερα μοντέλα. Επίσης για την ώρα δεν υποστηρίζεται ασύρματη λειτουργία για το Apple CarPlay και το Android Auto, παρά μόνο η ενσύρματη. Από εκεί και πέρα, η οργάνωση του μενού της οθόνης κρίνεται ως πολύ καλή, καθώς αρκούν μόλις λίγα λεπτά χρήσης για να μάθεις τα βασικά. Επίσης, στην κεντρική κονσόλα, μια συστοιχία διακοπτών (προγράμματα οδήγησης, ένταση ηχοσυστήματος, ξεθάμπωμα παρμπρίζ, Auto Hold κ.ά.) γύρω από τον επιλογέα διευκολύνουν αρκετά.

Σε ό,τι αφορά τους χώρους αποθήκευσης και την πρακτικότητα, το BYD Seal αποσπά άριστη βαθμολογία. Δύο πολύ βολικές θέσεις ασύρματης φόρτισης smartphone ακριβώς κάτω από την οθόνη, ένα πολύ μεγάλο ράφι αποθήκευσης κάτω από την κεντρική κονσόλα, πρακτικό υποβραχιόνιο με μεγάλο αποθηκευτικό χώρο, όπως και δύο ποτηροθήκες, με την αριστερή μάλιστα να ρυθμίζεται σε ύψος προκειμένου να συγκρατεί αποτελεσματικά ποτήρια διαφορετικών μεγεθών! Αντίστοιχα θετική είναι η εικόνα και στην ποιότητα υλικών, με την BYD να χρησιμοποιεί πλαστικά που αφήνουν όμορφη αίσθηση, μπόλικο συνθετικό δέρμα και σουέντ με άριστη μεταξύ τους συναρμογή που δεν αφήνει περιθώρια για παράπονα. Το ίδιο ισχύει και για τους χώρους των επιβατών. Πίσω, άνετα κάθονται τρεις ενήλικες επιβάτες, με επαρκή χώρο για τα γόνατα και άφθονο για τα πέλματα λόγω του επίπεδου δαπέδου. Η οροφή, παρά το κουπέ σχέδιο δεν περιορίζει τον χώρο για τα κεφάλια. Αν θα ζητούσαμε κάτι παραπάνω, αυτό θα ήταν ένα λίγο πιο μεγάλο έδρανο, όπως και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών, ο οποίος έχει 400 lt χωρητικότητα (+53 lt το frunk εμπρός) και ένα αρκετά στενό άνοιγμα λόγω του sedan αμαξώματος.

Πριν κλείσουμε το κομμάτι του εσωτερικού, κρατήσαμε δύο ακόμη δυνατά όπλα του BYD Seal. Πρώτο, είναι η θέση οδήγησης. Το κάθισμα ρυθμίζεται προς όλες τις κατευθύνσεις, κατεβαίνει αρκετά κάτω και τοποθετεί το σώμα του οδηγού σε πολύ καλή θέση, σε αντίθεση με πολλά ηλεκτρικά που λόγω του πλάτους της μπαταρίας περιορίζουν το κάθισμα σε ένα πιο «εποπτικό» ύψος. Στο Seal αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι μέσα του, γίνεσαι ένα μέρος του συνόλου και γρήγορα συνηθίζεις τη γεωμετρία των χειριστηρίων, ακόμη και αν μπαίνεις πρώτη φορά, όπως εμείς. Δεύτερον, ειδική μνεία αξίζει στον απίστευτο εξοπλισμό άνεσης που περιλαμβάνει απλώς τα πάντα: γυάλινη πανοραμική οροφή, κλιματιζόμενα-θερμαινόμενα καθίσματα με ηλεκτρική ρύθμιση, Head-Up Display και πάρα πολλά ακόμη στοιχεία που δεν τα συναντάς εύκολα σε αυτή την κατηγορία τιμής. Να πούμε ότι όλα συμπεριλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό, αφού το BYD Seal στην τετρακίνητη AWD εκδοχή του προσφέρεται αποκλειστικά στην έκδοση Excellence που οδηγούμε, ενώ δεν υπάρχει κατάλογος με extra, πέρα από δύο προαιρετικά χρώματα που χρεώνονται επιπλέον.

Lightning speed!

Στην γκάμα του BYD Seal, υπάρχουν δύο εκδόσεις. Μια πισωκίνητη με έναν κινητήρα 313 ίππων και μια τετρακίνητη, με δύο κινητήρες και συνολική ισχύ 530 ίππων. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν στην ισχυρότερη διαθέσιμη εκδοχή, προσφέροντας εντυπωσιακές επιδόσεις. Σύμφωνα με την εταιρεία, τα 0-100 km/h έρχονται σε μόλις 3,8 sec και μάλιστα, το αναγράφει και στο πίσω μέρος, ακριβώς κάτω από το όνομα του μοντέλου!

γλυκά
  • Εμφάνιση
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Ποιότητα κύλισης
  • Άνεση
  • Χώροι επιβατών
  • Πρακτικότητα
  • Διαχείριση ενέργειας
  • Επιδόσεις
  • Φρένα
  • Τεχνολογία
  • Εγγύηση
  • Εξοπλισμός
  • Τιμή
ξινά
  • Χώρος αποσκευών
  • Άνοιγμα χώρου αποσκευών
  • Έλλειψη ασύρματου Apple CarPlay
  • Έλλειψη one pedal

Ο οδηγός θα πρέπει να έχει πάντα συγκεντρωμένη τη σκέψη του αν θέλει να βυθίσει στην μοκέτα το δεξί πεντάλ, αφού το Seal κάνει… σούζα, είτε από στάση, είτε στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Η τελική ταχύτητα από την άλλη, δεν είναι τόσο εντυπωσιακή, με τον ηλεκτρονικό κόφτη να επεμβαίνει στα 180 km/h κόβοντας απότομα τη φόρα που αναπτύσσει το αυτοκίνητο. Σχετικά με την μπαταρία, την αυτονομία και τη φόρτιση, έχουμε ένα σετ των 82,5 kWh με την ονομασία Blade Battery, σύμφωνα με τα στοιχεία της BYD. Υποστηρίζει φόρτιση έως 150 kW σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC), επιτρέποντας το 30-80% σε 26 λεπτά. Από την άλλη, ο On-Board Charger του οχήματος για φόρτιση σε εναλλασσόμενο ρεύμα AC είναι στα 11 kW. Με μια πλήρη φόρτιση το BYD Seal AWD βγάζει έως 520 km σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP. Στην πράξη υπολογίστε κάπου στα 450 km, με μέση κατανάλωση περίπου 18 kWh ανά 100 km, όπως μετρήσαμε στη διάρκεια της δοκιμής μας. Εντός πόλης το σχετικό νούμερο κατεβαίνει ακόμη και κάτω από τις 15 kWh ανά 100 km, άρα η μέγιστη αυτονομία μπορεί να αγγίξει ακόμη και τα 550 km, με σύνεση στο δεξί πεντάλ και ενεργοποιημένο το πρόγραμμα οδήγησης ECO.

Grand tourer

Κάνοντας τα πρώτα χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι του BYD Seal, ο οδηγός θα αντιληφθεί γρήγορα τα «ταξιδιάρικα» χαρακτηριστικά του. Η προσεγμένη ηχομόνωση και οι μηδενικοί κραδασμοί φτιάχνουν ένα απομονωμένο περιβάλλον για τους επιβάτες, με την ποιότητα κύλισης να φιγουράρει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Η ανάρτηση του αυτοκινήτου αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, με την τετρακίνητη εκδοχή να συνοδεύεται και από αμορτισέρ τύπου FSD (Frequency Selective Damping) που μεταβάλλουν την απόσβεση ανάλογα με την ποιότητα του δρόμου. Ακόμη και στο κατσαρό οδόστρωμα ή στις διαδοχικές κακοτεχνίες, η απόσβεση είναι εντυπωσιακή. Το Seal «καταπίνει» λακκούβες και πάσης φύσεως προκλήσεις (καπάκια φρεατίων, «σπασίματα» στην άσφαλτο) με χαρακτηριστική αποτελεσματικότητα. Σπάνια θα προκληθεί αναπήδηση στην επαναφορά του τροχού, μεταφέροντας κραδασμούς στο πλαίσιο, άρα και τους επιβάτες. Στη σβέλτη οδήγηση, το παχουλό sedan (βάρος 2.185 κιλά) διαχειρίζεται αποτελεσματικά τα παραπανίσια κιλά του και ακούει στις εντολές του οδηγού. Κλίσεις υπάρχουν, αλλά δεν προβληματίζουν, ενώ το τιμόνι παρόλο που δεν έχει καλή αίσθηση και πληροφόρηση, δίνει αρκετή ακρίβεια στα χέρια για να γνωρίζεις που κοιτάζει το μπροστινό σύστημα. Οι αλλαγές κατεύθυνσης πραγματοποιούνται πρόθυμα, χάρη και στο κέντρο βάρους που βρίσκεται χαμηλά. Πιο χαμηλά συγκριτικά με άλλα ηλεκτρικά μοντέλα, λέει η BYD, λόγω της τεχνολογίας Blade Battery που καθιστά πιο λεπτή την μπαταρία, άρα τοποθετείται ακόμη πιο κάτω.

Ωστόσο αν ο οδηγός γνωρίζει και θέλει να πιέσει το τετρακίνητο Seal, εξερευνώντας το όριο με αφορμή τους 530 ίππους και τις κορυφαίες επιδόσεις, τότε προδίδεται ακόμη περισσότερο η προτεραιότητα στην άνεση από την ανάρτηση και η έλλειψη σπορ χαρακτήρα. Η υποστροφή δεν θα αργήσει να εμφανιστεί και στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, συχνά παρατηρείται μια πλευστότητα που προκαλεί νευρικές αντιδράσεις στο πλαίσιο. Στις χαμηλότερες ταχύτητες όμως και με έναν πιο ήπιο ρυθμό, η τετρακίνηση μπορεί να διώξει λίγο την ουρά σε γλιστερό δρόμο, προσφέροντας ήπια υπερστροφική πόζα και χαμόγελο στον οδηγό που ζητά λίγη διασκέδαση παραπάνω. Αξίζει να αναφερθεί πάντως ότι τα φρένα με τις μεγάλες τετραπίστονες δαγκάνες μπροστά και τους αεριζόμενους δίσκους σε όλους τους τροχούς, αποδίδουν εξαιρετικά, τόσο ως προς τη δύναμή τους, όσο και στην αντοχή υπό πίεση. Κλείνοντας, να αναφέρουμε ότι θα θέλαμε να υπάρχουν περισσότερες επιλογές σχετικά με την ανάκτηση ενέργειας, όταν ο οδηγός απελευθερώνει πίεση από το γκάζι. Ακόμη και στο ανώτερο επίπεδο, η ανάκτηση παραμένει σχετικά αδύναμη, ενώ δεν δίνεται η δυνατότητα οδήγησης με ένα πεντάλ (one pedal) που συνηθίζεται στα ηλεκτρικά μοντέλα και βολεύει στις καθημερινές μετακινήσεις εντός πόλης.

Ταχύρρυθμα μαθήματα

Μετά τη δοκιμή του BYD Seal, είμαστε πλέον σίγουροι ότι οι κατασκευαστές θα πρέπει να προχωρήσουν σε… ταχύρρυθμα μαθήματα κινεζικών. Η μάρκα από την Ασία έχει βρει τον τρόπο να προσφέρει ένα κορυφαίο προϊόν με λιγοστές αδυναμίες. Και τις τελευταίες, τις ψάχνεις με το μικροσκόπιο για να τις εντοπίσεις. Η ναυαρχίδα της BYD διαθέτει την ποιότητα, την τεχνολογία και το λεγόμενο “wow factor” για να πετύχει, με περιτύλιγμα την άνεση και τις εκπληκτικές επιδόσεις, για το μοντέλο των 530 ίππων που οδηγήσαμε. Στην τιμή των 48.990 € (41.990 € με την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2») το BYD Seal δεν θα βάλει δύσκολα μόνο στον ηλεκτρικό ανταγωνισμό, αλλά σε ολόκληρη την αγορά. Γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει κανένα άλλο τόσο γρήγορο, εντυπωσιακό και καλά εξοπλισμένο sedan σε αυτά τα χρήματα.

συμπέρασμα

Η BYD έπαιξε και όλα δείχνουν ότι... κέρδισε ήδη. Η είσοδος στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου γίνεται με το ATTO 3 και το Seal, δύο εξαιρετικά αυτοκίνητα στις κατηγορίες τους που μόνο τη «στάμπα» του κινέζικου δεν έχουν. Η Κίνα πλέον κατασκευάζει πρώτης διαλογής αυτοκίνητα με εξαιρετικό potential, που στοχεύουν απευθείας στις προτιμήσεις των αγοραστών! Σε όλα τα παραπάνω, σημειώστε ότι ισχύει εγγύηση 6 ετών ή 150.000 km για το αυτοκίνητο, όπως και 8 χρόνων ή 200.000 km για το 70% της υγείας της μπαταρίας. Οι ηλεκτροκινητήρες καλύπτονται με εγγύηση 8 χρόνων ή 150.000 km, ενώ ακόμη ένα δυνατό «πειστήριο» σχετικά με το after sales support στην ελληνική αγορά είναι το όνομα του ομίλου Σφακιανάκη, συνώνυμο της αξιοπιστίας, με παρουσία πολλών δεκαετιών στην αγορά αυτοκινήτου.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...