Δοκιμή Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D AWD 254 PS: Υπενθύμιση

Ένας αποδοτικός, εξακύλινδρος diesel με άφθονη ροπή είναι πάντα μια ταιριαστή επιλογή για ένα μεγάλο SUV, κάτι που αποδεικνύεται περίτρανα στη συγκεκριμένη τετρακίνητη έκδοση του Mazda CX-60.

  • -
  • -
Ισχύς254 PS
Ροπή550 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h7,4 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)5,2 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)138,0 gr/km
με μια ματιά

Η γκάμα του Mazda CX-60 δεν απαρνείται τον εξηλεκτρισμό, αφού υπάρχει Plug-In Hybrid τεχνολογία για να διαλέξει όποιος προτιμά τα ηλεκτρικά χαρακτηριστικά. Ωστόσο, η πάντα ξεχωριστή ιαπωνική εταιρεία προσφέρει και μια «παραδοσιακή» dieselεπιλογή για τους υπόλοιπους και μάλιστα, με εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα 3.3 λίτρων, αυτόματο κιβώτιο και τετρακίνηση.

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της Mazda, είναι ότι διατηρεί τη δική της φιλοσοφία για τα μοντέλα της και δεν μπαίνει στα καλούπια της αυτοκίνησης. Το over-engineering αποτελεί διαχρονικά ένα από τα κομμάτια του DNA της, ενώ τώρα, έρχεται ακόμη μια φορά που αποδεικνύει τη διαφορετικότητά της, παρουσιάζοντας έναν ολοκαίνουργιο κινητήρα diesel για το μεγάλο SUV της, το CX-60. Όποιος βιαστεί όμως να κατηγορήσει την εταιρεία από την Χιροσίμα ως «αναχρονιστική», επενδύοντας σε ξεπερασμένες τεχνολογίες, θα πρέπει να μάθει ότι στην γκάμα του CX-60 υπάρχει και Plug-In Hybrid εκδοχή. Επίσης, γρήγορα θα αλλάξει γνώμη όταν διαπιστώσει πόσο εξελιγμένος είναι αυτός ο diesel e-Skyactiv D, ο οποίος μάλιστα φέρει και mild hybrid τεχνολογία.

Άρμα

Οι σεβαστές διαστάσεις με μήκος 4.745 mm και πλάτος 1.890 mm, αλλά και η brutal εικόνα του Mazda CX-60, συνθέτουν ένα πολύ επιβλητικό παρουσιαστικό από κάθε γωνία. Μυώδεις γραμμές και μεγάλες επιφάνειες «φτιάχνουν» το μάτι από όπου κι αν το κοιτάξεις, ενώ οι μεγάλοι τροχοί των 20 ιντσών γεμίζουν πειστικά τους θόλους. Παρατηρώντας λεπτομέρειες, οι εντυπωσιακοί προβολείς εμπρός με τις φωτιζόμενες λωρίδες που «εισχωρούν» μέσα στη μάσκα και τα μακρόστενα φωτιστικά σώματα πίσω δίνουν το σύγχρονο στίγμα με τη LED τεχνολογία τους. Το πιο ενδιαφέρον σημείο όμως, είναι οι διακοσμητικοί «αεραγωγοί» στα φτερά με την επιγραφή “Inline 6” που προϊδεάζει ότι κάτω από το μακρύ εμπρός καπό, φιλοξενείται ο εξακύλινδρος turbodiesel.

Στο όνομα της ποιότητας

Η Mazda γνωρίζει πολύ καλά πως να φτιάξει μια προσεγμένη, ποιοτική καμπίνα αλλά με το CX-60, ξεπέρασε τον ίδιο τον εαυτό της. Άρτια υλικά απαρτίζουν κάθε γωνία του εσωτερικού, με τη συναρμογή να ξεπερνάει τις προσδοκίες. Η συνολική προσοχή στη λεπτομέρεια κερδίζει κατά κράτος ακόμη και τον καθιερωμένο γερμανικό premium ανταγωνισμό, ενώ δεν υπολείπεται ούτε σε αίσθηση πολυτέλειας καθώς οι περισσότερες επιφάνειες έχουν ιδιαίτερα ικανοποιητική υφή και όψη. Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι το διαμέρισμα των επιβατών είναι το ισχυρότερο χαρτί του ιαπωνικού SUV, καθώς όσο βρίσκεσαι εκεί νιώθεις πάρα πολύ όμορφα. Σε αυτό συνηγορούν και διάφορες ακόμη λεπτομέρειες όπως η εξαιρετική εργονομία, η απροβλημάτιστη ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση και ο υπερπλήρης εξοπλισμός.

Ακόμη ένα στοιχείο που μας αρέσει πολύ είναι ότι η Mazda κρατάει τις αποστάσεις της από τις υπερβολικές ψηφιακές δόσεις και προσφέρει όλα όσα θα ζητήσει κάποιος, αλλά χωρίς ακρότητες. Η μεγάλη οθόνη των 12,3 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων είναι σύγχρονη, πολύ γρήγορη, υποστηρίζει ασύρματο Apple CarPlay και ελέγχεται μέσα από το πιεζοπεριστροφικό χειριστήριο, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα περιήγησης μέσω της αφής. Αν και ασυνήθιστη επιλογή, στο τέλος της ημέρας είναι καλύτερα έτσι και γρήγορα καταλαβαίνεις ότι σου αποσπά πολύ λιγότερο την προσοχή, όσο τη χειρίζεσαι με το όχημα εν κινήσει. Ψηφιακός είναι και ο πίνακας οργάνων που διαθέτει και αρκετές επιλογές παραμετροποίησης ώστε να δείχνει τις πληροφορίες που επιθυμεί ο οδηγός.

Ο τελευταίος, κάθεται σε ένα πολύ βολικό κάθισμα με ρυθμίσεις προς κάθε κατεύθυνση, ακόμη και δυνατότητα αυτόματης ρύθμισης της θέσης οδήγησης καταχωρώντας το ύψος του στο σύστημα πολυμέσων. Αν και μιλάμε για ένα μεγάλο SUV πάντως, η θέση οδήγησης δεν είναι τόσο «υπερυψωμένη» όσο σε άλλα μοντέλα, κάτι το οποίο σε κάποιους θα αρέσει (όπως εμάς) και σε άλλους όχι.  Αναφορικά με τους χώρους, το μεταξόνιο των 2,87 μέτρων εξασφαλίζει αρκετά καλό χώρο για τη δεύτερη σειρά. Η ψηλή οροφή δίνει πολύ αέρα και για τα κεφάλια, ενώ ο χώρος αποσκευών των 570 lt (μαζί με τον χώρο κάτω από το πορτμπαγκάζ) καλύπτει τις οικογενειακές υποχρεώσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα τέτοιο SUV. Με πολύ αυστηρά κριτήρια, αν θα ζητούσαμε κάτι παραπάνω, αυτό θα ήταν περισσότερους χώρους για μικροαντικείμενα στην κεντρική κονσόλα.

Αντίσταση κατά της… αρχής!

Φτάνοντας στον κινητήρα, έρχεται και το πιο ενδιαφέρον κομμάτι για την συγκεκριμένη έκδοση του Mazda CX-60. Ένα σύγχρονο SUV με μεγάλο, εξακύλινδρο σε σειρά πετρελαιοκινητήρα 3.3 λίτρων, στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και του downsizing; Κι όμως, η ιαπωνική μάρκα έκρινε πως αυτή ήταν η ιδανική συνταγή. Με βάση το αποτέλεσμα που ήθελε να πετύχει, υπολόγισε μέσω τεχνητής νοημοσύνης ότι οι έξι κύλινδροι σε σειρά και η χωρητικότητα των 3.283 cc είναι η χρυσή τομή. Όπως λέει η Mazda, το μεγάλο μοτέρ δεν επιβαρύνει σημαντικά το βάρος συγκριτικά με τον ήδη υπάρχων τετρακύλινδρο diesel των 2.2 λίτρων χάρη στα υλικά κατασκευής, ενώ τοποθετήθηκε στον διαμήκη άξονα για καλύτερη ισορροπία και ζύγισμα. Εμβαθύνοντας στο τεχνολογικό υπόβαθρο του κινητήρα πάντως, βλέπεις ότι η Mazda δεν έφτιαξε απλά ένα diesel μοτέρ, αλλά έκανε πολλά βήματα προκειμένου να το τελειοποιήσει.

Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το νέο Mazda CX-30 με 186 ίππους

Ο e-Skyactiv D έχει έναν πολυεπίπεδο σχεδιασμό -σαν αυγό- στα πιστόνια που επιτρέπει να διαιρείται στα δύο ο θάλαμος καύσης κατά τη διάρκεια του ψεκασμού πετρελαίου, ο οποίος γίνεται σε διαφορετικές φάσεις ανάλογα με το φορτίο. Έτσι η ανάφλεξη του μείγματος είναι πιο εύκολο να ελεγχθεί και τελικά, διαρκεί περισσότερο σε χρόνο, παράγοντας και πιο πολύ έργο. Παράλληλα το σύστημα εξαγωγής έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να διευκολύνει την ανακύκλωση των καυσαερίων μέσω της EGR μειώνοντας τις εκπομπές NOx (οξείδια του αζώτου), περιορίζοντας τις θερμοκρασίες και ανεβάζοντας τον συνολικό δείκτη απόδοσης. Σύμφωνα με τη Mazda, ο e-Skyactiv D ξεπερνά το 40% σε βαθμό απόδοσης, ενώ η χρήση ενός turbo μεταβλητής γεωμετρίας, αλλά και συστήματος mild hybrid 48V, ανεβάζει ακόμη περισσότερο τα αποτελέσματα.

γλυκά
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Χώροι
  • Τεχνολογία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση
  • Ήχος κινητήρα
  • Φρένα
ξινά
  • Φορολογία για 3.3 lt
  • Ευαίσθητη λειτουργία coasting
  • Μικρές διαδρομές ανάρτησης

Στη «δική μας» εκδοχή, ο κινητήρας των 3.3 λίτρων αποδίδει 254 ίππους με 550 Nm ροπή που αποστέλλονται και στους τέσσερις τροχούς μέσα από ένα αυτόματο κιβώτιο με πολύδισκο συμπλέκτη (και όχι μετατροπέα ροπής). Η απόδοση είναι εξαιρετική ακόμη και από χαμηλά, με τον ηλεκτροκινητήρα που έχει τοποθετηθεί στο κιβώτιο να προσφέρει «ενέσεις» 17 ίππων και 153 Nm ροπής στο κατώτερο φάσμα, μέχρι να βρεθεί ο diesel στο ωφέλιμο σημείο του. Ωστόσο, να πούμε ότι με το turbo μεταβλητής γεωμετρίας και τον κυβισμό των 3.3 λίτρων, δεν δυσκολεύεται καθόλου να ανεβάσει στροφές και να δώσει ώθηση στο αμάξωμα του μεγάλου SUV. Η αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός είναι πολύ καλή, τόσο ως προς την απόκριση, όσο και προς τις επιδόσεις. Ενδεικτικά, τα 0-100 km/h έρχονται σε 7,4 sec και η τελική αγγίζει τα 219 km/h.

Με το δεξί πεντάλ στο πάτωμα το diesel CX-60 επιταχύνει πολύ γρήγορα, τόσο που προκαλεί «δυσπιστίες» σχετικά με την ονομαστική ισχύ των 254 ίππων. Φαίνεται ότι η ροπή των 550 Nm κάνει τη δουλειά, καθώς οι σχέσεις στο 8άρι κιβώτιο γεμίζουν ταχύτατα. Σε αυτό, προσθέστε και την πολύ ευχάριστη χροιά που παράγει ο straight six (παρά το γεγονός ότι καίει πετρέλαιο) και το αποτέλεσμα είναι τελικά πολύ ενδιαφέρον για τον οδηγό. Όσο ενδιαφέρουσα είναι και η κατανάλωση, που μπορεί να βρεθεί ακόμη και στην περιοχή των… 6,5 lt / 100 km σε πραγματικές, μεικτές συνθήκες. Ακόμη και εντός πόλης δύσκολα θα κάψει πάνω από 8 lt / 100 km, αποδεικνύοντας στην πράξη την πολύ καλή δουλειά που έκανε η Mazda στο εξελιγμένο εξακύλινδρο μοτέρ.

Λαμπρός χιλιομετροφάγος

Για ένα μεγάλο, diesel SUV, οι δυνατότητες ταξιδιού είναι εκείνες που έρχονται πρώτες ως προτεραιότητα. Το 8άρι κιβώτιο με τη μακριά τελευταία σχέση, η εκπληκτική ηχομόνωση και το όμορφο ηχόχρωμα του εξακύλινδρου δημιουργούν εξαιρετική ποιότητα κύλισης που δεν κουράζει τους επιβάτες ακόμη και ύστερα από εκατοντάδες «σερί» χιλιομέτρων. Η ανάρτηση είναι σφικτή αλλά όχι ξερή και σε περιβάλλον αυτοκινητόδρομου, το Mazda CX-60 διαπρέπει με τις ικανότητές του. Ως παράδοση της εταιρείας όμως, η συνολική οδική συμπεριφορά είναι αυτή που κάνει τη διαφορά. Η ανάρτηση αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς (πέντε) συνδέσμους πίσω και ελέγχει πολύ καλά το αμάξωμα σε επαρχιακό δίκτυο με στροφές.

Το αρκετά βαρύ τιμόνι έχει πολύ καλή αίσθηση, όμως δεν μπορεί κάποιος να το χαρακτηρίσει «σπορ» καθώς του λείπει μια κοντύτερη κρεμαγιέρα που θα το έκανε λίγο πιο άμεσο. Από την άλλη, τα φρένα με αεριζόμενους δίσκους και στους τέσσερις τροχούς, αποδίδουν τέλεια και κουράζονται δύσκολα, έχοντας και ένα πολύ θετικό σε προοδευτικότητα πεντάλ. Στην καθημερινότητα πάντως, το βαρύ τιμόνι ίσως να κουράσει στις εντός πόλης μετακινήσεις, ενώ στο αστικό δίκτυο η μικρή διαδρομή της ανάρτησης ίσως αναδείξει ένα πιο ξερό και απότομο πρόσωπο, ειδικά σε εγκάρσια κοψίματα της ασφάλτου που δυστυχώς τα συναντάμε συχνά στους ελληνικούς δρόμους. Να σημειώσουμε ότι υπάρχουν και τρία προγράμματα οδήγησης, τα Normal, Sport και Offroad. Σχετικά με τις εκτός δρόμου επιδόσεις του CX-60, η τετρακίνηση κάνει πολύ καλή δουλειά και σε περιπτώσεις απώλειας πρόσφυσης ενός ή δύο τροχών. Απομονώνονται γρήγορα και η ροπή πάει σε αυτούς που πατάνε ώστε να συνεχίσει να κινείται προς τα εμπρός, όμως, οι 20άρες ζάντες με τα ασφάλτινα λάστιχα και η περιορισμένη απόσταση από το έδαφος (185 mm με 20άρες ζάντες και 180 mm με 18άρες) μας συγκράτησαν από το να δοκιμάσουμε περισσότερα.

Επιστρέφοντας στην άσφαλτο, ένα από τα θετικά που προσφέρει η mild hybrid τεχνολογία είναι η αθόρυβη, βελούδινη λειτουργία του stop-start, αλλά και η δυνατότητα coasting, δηλαδή η ελεύθερη κύλιση σε κατωφέρεια με τον κινητήρα σβηστό. Η συγκεκριμένη λειτουργία ενεργοποιείται όταν αφήνει ο οδηγός το δεξί πεντάλ ή απλώς απελευθερώνει αρκετή πίεση από αυτό και εξοικονομεί καύσιμο, ωστόσο παραείναι ευαίσθητη και συχνά, σβήνει το μοτέρ όταν δεν το θέλεις. Ουσιαστικό πρόβλημα δεν προκύπτει, όμως όταν πας να επιταχύνεις ξανά, χρειάζεται ένας μικρός, οριακά ανεπαίσθητος χρόνος μέχρι ο diesel να επανέλθει στη ζωή και να δώσει ώθηση στο αυτοκίνητο. Μοιάζει περισσότερο με στιγμιαίο «κόμπιασμα», όμως όταν ακολουθείς πυκνή ροή κυκλοφορίας με συχνά άσε-πάτα του γκαζιού, γίνεται ενοχλητικό.

συμπέρασμα

Σήμερα, αυτοκίνητα όπως το CX-60 με τον 3.3 e-Skyactiv D γίνονται ολοένα και λιγότερα στην αγορά. Ευτυχώς όμως υπάρχουν εταιρείες όπως η Mazda που δίνουν την επιλογή, για εκείνους που θέλουν την απεριόριστη αυτονομία των diesel, την εξαιρετική κατανάλωση που προσφέρει το συγκεκριμένο μοτέρ, ακόμη και την ομορφιά του ήχου του. Η πολύ ισορροπημένη οδική συμπεριφορά «δένει» με το πνεύμα της Mazdaκαι το εσωτερικό είναι πραγματικό σαλόνι, τόσο σε άνεση, όσο και σε πολυτέλεια. Η τιμή για την αποκλειστικά τετρακίνητη και αυτόματη έκδοση των 254 ίππων, ξεκινάει από τις 56.776 €, ενώ υπάρχουν και αρκετές ακόμη εκδόσεις εξοπλισμού ώστε κάθε ενδιαφερόμενος να βρει την ιδανική.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...