Δοκιμή Volkswagen ID.4 GTX: Το πρώτο ηλεκτρικό GTI

Με την γκάμα της Volkswagen να περνά στην ηλεκτρική εποχή, το «I» στο GTI γίνεται «X» και το ID.4 GTX αποτελεί το πρώτο δείγμα γραφής για τα μοντέλα επιδόσεων του αύριο.

  • -
  • -
Ισχύς299 PS
Ροπή460 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,2 sec
Κατανάλωση ενέργειας18,20 kWh/100 km
Euro NCAP
με μια ματιά
Το πρώτο μοντέλο με το σήμα GTX έρχεται για να μεταφέρει το πνεύμα των GTI στην ηλεκτρική εποχή με όπλα την σύγχρονη τετρακίνηση και του 299 ίππους κάτω από το δεξί πεντάλ.

Με την μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή και τη στροφή σε ένα οικολογικό και φιλικό προς το περιβάλλον μέλλον, τα πιο… προσιτά και «καθημερινά» μοντέλα επιδόσεων άρχισαν να εκλείπουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα κόμπακτ σε διαστάσεις hot-hatch. Εδώ και δεκαετίες το «φτηνό γκάζι» όπως ονομαζόταν, γνώριζε σημαντική άνθηση, με μία μεγάλη γκάμα μοντέλων να στελεχώνει το segment. Οι καιροί όμως άλλαξαν και μαζί οι προτεραιότητες. Το κοινό έχει στραφεί εδώ και καιρό σε μεγαλύτερες κατασκευές που ανήκουν στην κατηγορία των SUV και crossover, με την πολυτέλεια να βρίσκεται σήμερα ψηλά στην λίστα με τις απαιτήσεις των αγοραστών.

Οι κατασκευαστές απάντησαν θετικά στις απαιτήσεις του κοινού και τα SUV γνωρίζουν μία πρωτόγνωρη άνθιση σε όλα τα επίπεδα. Είτε μιλάμε για θερμικά, είτε για υβριδικά, είτε -όπως στην περίπτωση μας- για ηλεκτρικά, τα SUV βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Η Volkswagen, όπως ήταν αναμενόμενο, δεν έμεινε αμέτοχη και στο δρόμο προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό, λίγο μετά τον επονομαζόμενο αντικαταστάτη του θρυλικού Golf, το ID.3, λάνσαρε και το πρώτο της ηλεκτρικό SUV, το ID.4.

1

Όπως φαίνεται όμως, αυτό από μόνο του δεν ήταν αρκετό. Η Volkswagen ήθελε να παραμείνει πιστή στην ιστορία της, οπότε δεν μπορούσε να αφήσει τον θρύλο των μοντέλων που φέρουν το διάσημο σήμα «GTI» να σβήσει τόσο άδοξα. Η αρχή του εξηλεκτρισμού έγινε με το λανσάρισμα των plug-in hybrid εκδόσεων «GTE» και τώρα η διαδικασία ολοκληρώνεται με το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο ID.4 GTX.

Top of the line

Το πρώτο μοντέλο στην γκάμα του Γερμανού κατασκευαστή που μεταφέρει τον εκπρόσωπο του τίτλου GTI στην ηλεκτρική εποχή αποτελεί τη ναυαρχίδα στην γκάμα του μεσαίου ηλεκτρικού SUV. Βασίζεται στην ίδια αρθρωτή πλατφόρμα MEB που συναντάμε και στις απλές εκδόσεις των ID.4 και ID.3, μόνο που εδώ έχουμε τον συνδυασμό δύο ηλεκτροκινητήρων, και συγκεκριμένα έναν στον κάθε άξονα. Στον πίσω βρίσκουμε το ίδιο σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη των 204 ίππων που έχουν και οι πισωκίνητες εκδόσεις, με την διαφορά ότι τώρα συνεργάζεται με έναν ακόμη ηλεκτροκινητήρα, αρκετά κόμπακτ σε διαστάσεις και βάρος (60 kg), ο οποίος συνδέεται με τον εμπρός άξονα. Συνδυαστικά αποδίδουν μέγιστη συνολική ισχύ 299 ίππων, ενώ η ροπή φτάνει τα 310 Nm πίσω και τα 162 Nm μπροστά.

2

Ενέργεια στα δύο ηλεκτρικά μοτέρ παρέχει η μεγάλη μπαταρία των 77 kWh που βρίσκεται τοποθετημένη στο πάτωμα κάτω από την καμπίνα, προσφέροντας έτσι και άριστη κατανομή, τόσο ανάμεσα στους άξονες αλλά και από πλευράς κέντρου βάρους που εντοπίζεται χαμηλά. Στοιχεία που σίγουρα διαδραματίζουν μεγάλο ρόλο αν σκεφτούμε πως στη ζυγαριά ξεπερνά τα 2.200 kg. Όμως, παρά το αυξημένο βάρος, το γερμανικό μοντέλο χάρη στην τελευταίας τεχνολογίας τετρακίνηση καταφέρνει να ολοκληρώσει το σπριντ έως τα πρώτα 100 km/h από στάση σε μόλις 6,3 sec, την ώρα που η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h.

Σύμφωνα με τον κατασκευαστή η αυτονομία για το κορυφαίο ID.4 της γκάμας αγγίζει τα 499 km, ενώ η μέση κατανάλωση βρίσκεται στις 17,6 kWh/100km. Τιμές που αρχικά μας φάνηκαν αισιόδοξες σκεπτόμενοι τον πιο σπορ προσανατολισμό του μοντέλου, αφού κατά την διάρκεια της δοκιμής θυμηθήκαμε πως το GTX αντιπροσωπεύει την βιώσιμη πλευρά των παραδοσιακών GTI.

Κρυμμένο σε κοινή θέα

Ακόμα και η απλή εκδοχή του ID.4 δεν κατέβαλε ιδιαίτερη προσπάθεια για να ξεχωρίσει. Από την πρώτη στιγμή που το παρατηρούσε κάποιος καταλάβαινε πως πρόκειται για κάτι διαφορετικό. Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που οι σχεδιαστικές αλλαγές του GTX σε σχέση με τις απλές εκδόσεις είναι ελάχιστες. Το συμπαγές αμάξωμα των 4,58 m με το φουτουριστικό design έχει δεχθεί μόλις μερικές πινελιές για να ξεχωρίσει. Αυτές εντοπίζονται στα σκουρόχρωμα σήματα GTX που βρίσκουμε στις εμπρός πόρτες και την θύρα του χώρου αποσκευών, αλλά και στα διακριτικά προβολάκια που έχουν τοποθετηθεί εντός των πλαϊνών αεραγωγών στον εμπρός προφυλακτήρα.

3

Από εκεί και πέρα έχουμε να κάνουμε με ένα κλασικό αλλά διόλου αδιάφορο, ID.4. Κι αυτό διότι τα εντυπωσιακά φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED τόσο εμπρός όσο και πίσω συνεχίζουν να υφίστανται. Παράλληλα, οι καμπύλες του αμαξώματος καταφέρνουν να αποπνέουν έναν δυναμισμό που δύσκολα βρίσκουμε σε άλλο μοντέλο της κατηγορίας. Ο σχεδιασμός όμως δεν έχει μόνο στιλιστικό χαρακτήρα αλλά και πρακτικό, με τον αεροδυναμικό συντελεστή να μην ξεπερνά το 0,29 Cd. Οι τροχοί των 21 ιντσών του προαιρετικού εξοπλισμού ολοκληρώνουν την δυναμική εμφάνιση, ενώ παράλληλα δεν στερούν πόντους άνεσης παρά το «40άρι» προφίλ των ελαστικών.

Το ίδιο μοτίβο περιορισμένων αλλαγών συνεχίζεται και στην καμπίνα του εσωτερικού με τη minimal προσέγγιση που έχουμε γνωρίσει και στα υπόλοιπα ηλεκτρικά της μάρκας να δίνει για ακόμη μία φορά το «παρών». Για να ξεχωρίσει το GTX η εξαιρετικά ευρύχωρη καμπίνα έχει εμπλουτιστεί με λεπτομέρειες όπως οι κόκκινες πινελιές σε τιμόνι, ταμπλό και ραφές, αλλά και με το λογότυπο GTX που βρίσκουμε στις πλάτες των καθισμάτων, που με την σειρά τους φαίνεται πως έχουν ενισχυμένη πλευρική υποστήριξη.

4

Από εκεί και πέρα, η γνωστή μικρή οθόνη των 5,3 ιντσών συνεχίζει να έχει το ρόλο του πίνακα οργάνων, ενώ στο κέντρο της κονσόλας βρίσκουμε μία μεγαλύτερη 12 ιντσών. Τα κουμπιά αφής έχουν πάρει για ακόμη μία φορά την θέση των φυσικών διακοπτών, ενώ άλλο ένα στοιχείο που διατηρείται αναλλοίωτο είναι η ευρυχωρία. Πέντε επιβάτες θα βολευτούν πολύ εύκολα στο εσωτερικό του ID.4 GTX, με την πανοραμική οροφή να κάνει ακόμη πιο ευήλια την καμπίνα. Ο χώρος αποσκευών των 543 lt θα φροντίσει για όλες τις αποσκευές των επιβατών, ενώ αν ποτέ υπάρξει ανάγκη, με την δίπλωση των πίσω καθισμάτων ο διαθέσιμος χώρος εκτοξεύεται στα 1.575 lt.

Δείτε ακόμη: Η Volkswagen ετοιμάζει το ηλεκτρικό του λαού: Φθηνότερο από 20.000 €!

Με λίγο παραπάνω αλατοπίπερο

Περνώντας στην θέση του οδηγού, το πρώτο πράγμα που θα παρατηρήσει κάποιος είναι πως τα στοιχεία που έκαναν το απλό ID.4 ευχάριστο στην καθημερινή συμβίωση εξακολουθούν να υπάρχουν και δεν έχουν θυσιαστεί στον βωμό των δυναμικών χαρακτηριστικών. Η θέση οδήγησης προσφέρει καλή περιφερειακή ορατότητα, ενώ οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες καθιστούν το περιβάλλον φωτεινό και ευχάριστο. Αρχικά, είσαι σκεπτικός αναφορικά με το μέγεθος και τον όγκο, αλλά εν τέλει διαπιστώνεις πως είναι εξαιρετικά ευέλικτο! Ο κύκλος στροφής μπορεί να έχει ανέβει από τα 10,2 στα 11,6 m λόγω του ηλεκτροκινητήρα που προστέθηκε στον εμπρός άξονα, αλλά παραμένει εντός εύλογου περιθωρίου. Βέβαια, δεν σας κρύβουμε πως θα θέλαμε την μεταβλητή κρεμαγιέρα του Sport Plus πακέτου, με επιπλέον κόστος 1.050 €. Το τελευταίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και χαμηλότερη ρύθμιση στην ανάρτηση κατά 15 mm αλλά και τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ DCC.

5

Εντός πόλης, η εξαιρετική ηχομόνωση σε συνδυασμό με την αθόρυβη λειτουργία ενός αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου, αποτελούν έναν συνδυασμό που υπόσχεται άνετη μετακίνηση. Η ποιότητα κύλισης είναι σε πολύ καλό επίπεδο, παρά την ελαφρώς σφιχτότερη ρύθμιση στην ανάρτηση και το χαμηλό προφίλ των ελαστικών, με μοναδική διαφορά το ότι «διαβάζει» λίγο περισσότερο τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος. Ποτέ όμως σε ενοχλητικό βαθμό.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Χώροι
  • Τεχνολογίες
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση
  • Σύστημα ανάκτησης
ξινά
  • Βάρος
  • Παρεμβατικότητα ESC
  • Έλλειψη φυσικών διακοπτών

Περνώντας σε πιο ενδιαφέρουσες συνθήκες και περιβάλλον οδήγησης, το ID.4 GTX θα προσφέρει τις επιδόσεις που υπόσχεται αλλά πάντα με σύνεση. Οι 299 ίπποι μπορεί να ακούγονται περισσότερο εντυπωσιακοί ως νούμερο παρά σε επίπεδο αίσθησης, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα θεωρήσει κάποιος το γερμανικό μοντέλο αργό. Άλλωστε μην ξεχνάμε πως έχουμε να κάνουμε με ένα SUV που ζυγίζει πάνω από 2,2 τόνους. Έχοντας επιλέξει το πρόγραμμα Sport, το τιμόνι βαραίνει αισθητά και η απόκριση στο γκάζι είναι ακαριαία, προσφέροντας γραμμικές και ζωηρές επιταχύνσεις τόσο από στάση όσο και στις ευθείες ανάμεσα από τις στροφές.

6

Στον επαρχιακό το GTX καταφέρνει να κινηθεί σε πολύ γρήγορο ρυθμό, με τον οδηγό και τους επιβάτες να μην το καταλαβαίνουν, ελέω της πολύ καλής κύλισης. Βασική προϋπόθεση για μία σβέλτη και ευχάριστη βόλτα είναι ο οδηγός να μην ξεχνά το βάρος του συνόλου, καθώς τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν αρκετά εύκολα και το έργο των φρένων είναι δύσκολο. Από εκεί και πέραη τετρακίνηση λύνει το οποιοδήποτε πρόβλημα πρόσφυσης στην έξοδο των στροφών, με το GTX να περνά και τους 299 ίππους στον δρόμο απροβλημάτιστα με κάθε σανίδωμα του γκαζιού. Το σημείο που το σπορ ηλεκτρικό της Volkswagen θα απαιτήσει να πας με τα νερά του, είναι στην είσοδο αλλά και κατά την διάρκεια της στροφής, καθώς τα ηλεκτρονικά δεν θα επιτρέψουν ηρωισμούς και γλιστρήματα, κρατώντας έτσι τον αμύητο ασφαλή μεν αλλά τον έμπειρο με ένα… παράπονο. Μέσα στα μενού της κεντρικής οθόνης υπάρχει κρυμμένη η δυνατότητα μερικής απενεργοποίησης του ESC (λειτουργία ESC Sport), αλλά αυτή θα επιτρέψει μόνο ένα ελάχιστο γλίστρημα των τροχών, πριν εμπλακεί για να επαναφέρει οδηγό και αυτοκίνητο στην τάξη. Στον ανοιχτό αυτοκινητόδρομο η άνεση έχει τον πρώτο λόγο, με τεχνολογίες όπως το καλά καλιμπραρισμένο Adaptive Cruise Control να λύνουν τα χέρια του οδηγού για πολλά και ξεκούραστα χιλιόμετρα.

7

Περί ρεύματος

Περνώντας στον τομέα της κατανάλωσης, αν και υπήρχαν επιφυλάξεις το ID.4 GTX κατάφερε να μας εκπλήξει ευχάριστα. Οι 17,6 kWh/100 km που δηλώνει ο κατασκευαστής δεν αποτελούν επιστημονική φαντασία, με το αυτοκίνητο της δοκιμής να γράφει 17,9 kWh, έχοντας περάσει από όλες τις συνθήκες οδήγησης κατά τη διάρκεια της συμβίωσης μας μαζί του. Η αυτονομία με μία φυσιολογική χρήση εντός πόλης μπορεί να αγγίξει τα 400 km και αυτό οφείλεται στο σύστημα ανάκτησης, το οποίο με το κιβώτιο στην θέση B, μπορεί να καλύψει πάνω από το 90% των επιβραδύνσεων που θα πραγματοποιήσουμε.

Τέλος, όσον αφορά την φόρτιση το ID.4 GTX, με ρεύμα AC μπορεί να φτάσει τα 11 kW, ενώ σε ταχυφορτιστή DC φτάνει τα 135 kW. Αυτό μεταφράζεται σε 38 λεπτά φόρτισης για να πάει από το 5% στο 80%. Για να το πούμε διαφορετικά, για 100 km αυτονομίας χρειάζεται μόλις 6 λεπτά!

συμπέρασμα

Το Volkswagen ID.4 GTX σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου για τη μάρκα, καθώς έχει αναλάβει να μεταφέρει στην ηλεκτρική εποχή το θρύλο που γέννησε το πρώτο Golf GTI. Ίσως μία τέτοια μετάβαση να έμοιαζε τουλάχιστον αστεία για ένα SUV πριν 20 χρόνια, αλλά σήμερα η εποχή, τα θέλω και οι τεχνολογίες έχουν αλλάξει. Το πρώτο GTX αποτελεί μία αξιότιμη προσπάθεια προσθήκης στοιχείων πικάντικου χαρακτήρα, σε ένα κατά τ’ άλλα φιλήσυχο σύνολο, κινώντας μας περισσότερο την περιέργεια για το τι μας επιφυλάσσει το μέλλον.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...