Δοκιμή Cupra Formentor 1.4 e-Ηybrid 245 PS: Πολυσχιδής προσωπικότητα

Ισχυρό και αποδοτικό, στην υβριδική εκδοχή των 245 ίππων το Cupra Formentor αναδεικνύει μία διαφορετική πτυχή του χαρακτήρα του.

  • -
  • -
Ισχύς245 PS
Ροπή400 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h7,0 sec
Κατανάλωση ενέργειας15,90 kWh/100 km
Μέση κατανάλωση (WLTP)1,5 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)32,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η κορυφαία plug-in έκδοση του Cupra Formentor προσπαθεί να συνδυάσει την οικονομία με την απόδοση, τις επιδόσεις και τα δυναμικά χαρακτηριστικά που χαρακτηρίζουν την ισπανική μάρκα.

Το Formentor αποτελεί milestone για την Cupra, αφού σηματοδότησε το πρώτο μοντέλο που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για τη νεοσύστατη μάρκα. Μέχρι εκείνο το σημείο, το νέο έμβλημα της ισπανικής εταιρείας έφεραν μοντέλα που είχαμε αρχικά γνωρίσει στη Seat, όπως τα Leon και Ateca. Με το εντυπωσιακό SUV, και φυσικά εν συνεχεία με το Born, η Cupra άνοιξε μία νέα σελίδα στην ιστορία της, περιορίζοντας τους δεσμούς της με την ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία. Ένα από τα στοιχεία που συνοδεύουν σήμερα το Formentor είναι η πολυσυλλεκτική γκάμα στην οποία προσφέρεται. Ουσιαστικά, το μόνο που λείπει είναι μία αμιγώς ηλεκτρική έκδοση! Από κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, με ισχύ από 150 έως 390 ίππους, το σπορτίφ crossover διαθέτει διαφορετικές εκδοχές καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος του αγοραστικού κοινού.

Ανάμεσα στις μικρότερες εκδόσεις και την κορυφαία με τον πεντακύλινδρο κινητήρα των 390 ίππων, συναντάμε δύο plug-in εκδοχές με έμφαση στην αποδοτικότητα. Κάνοντας χρήση plug-in τεχνολογίας, προσφέρουν σημαντική ηλεκτρική αυτονομία, αλλά και χαμηλές εκπομπές ρύπων. Δοκιμάζουμε την ισχυρότερη εκ των δύο, με απόδοση 245 ίππων, η οποία εκτός από τα παραπάνω χαρακτηριστικά προσθέτει επιπλέον την αυξημένη απόδοση του υβριδικού συνόλου και τις ακόμα καλύτερες επιδόσεις.

Το ίδιο ξεχωριστό

Ένας από τους άσσους στο μανίκι του Formentor είναι αποδεδειγμένα η σχεδίαση του αμαξώματος. Δύσκολα θα βρεις κάποιον που δεν θα δηλώσει εντυπωσιασμένος από τις γραμμές του θελκτικού SUV. Στην Cupra βρήκαν τη χρυσή τομή, αναδεικνύοντας τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα του, διατηρώντας παράλληλα έντονο το σπορτίφ στοιχείο που αποτελεί κύρια σχεδιαστική έκφραση της ισπανικής μάρκας. Από τον κανόνα φυσικά δεν ξεφεύγει η υβριδική εκδοχή, η οποία ξεχωρίζει μόνο από την υποδοχή της φόρτισης στην εμπρός αριστερή μεριά του αυτοκινήτου και διατηρεί στο ακέραιο το δυναμισμό που χαρακτηρίζει το ισπανικό μοντέλο.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το εκρηκτικό Cupra Formentor VZ5 των 390 ίππων! 

Φυσιολογικά, καμία αλλαγή δεν συναντάμε στη καμπίνα, με το εσωτερικό να μην διαφοροποιείται σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις. Οι όποιες αλλαγές απεικονίζονται στον πίνακα οργάνων και αφορούν τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος. Η μίνιμαλ αισθητική που έχει επιλέξει η Cupra εξακολουθεί να γοητεύει, με τον οδηγό να έχει μπροστά του έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων με αρκετές δυνατότητες παραμετροποίησης. Μάλιστα, υπάρχει επιλογή με το στροφόμετρο να εμφανίζεται στο κέντρο της οθόνης, τονίζοντας ακόμα περισσότερο το σπορ χαρακτήρα του μοντέλου! Η κεντρική οθόνη αφής διάστασης 12 ιντσών απαιτεί ένα μικρό χρονικό διάστημα εξοικείωσης, αλλά μόλις τη συνηθίσεις αποδεικνύεται λειτουργική.  Σε επίπεδο εξοπλισμού άνεσης, αλλά και ασφάλειας, το υβριδικό Formentor περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα! Όμως, το σημείο που υστερεί είναι ο χώρος αποσκευών, ο οποίος ελέω της τοποθέτησης της μπαταρίας έχει μικρότερη χωρητικότητα, κάτι που μεταφράζεται σε 345 lt, αντί για τα 420 lt που προσφέρουν οι συμβατικές εκδόσεις.

Τεχνολογικό υπόβαθρο

Το υβριδικό σύνολο που δίνει ζωή στο plug-in Formentor των 245 ίππων δεν μας είναι άγνωστο, αφού έχει χρησιμοποιηθεί και σε άλλα μοντέλα του Group. Ουσιαστικά, πρόκειται για τον υπερτροφοδοτούμενο TSI των 1.400 cc, o οποίος και αποδίδει 150 ίππους σε ένα εύρος από τις 5.000 έως τις 6.000 rpm, αλλά και 250 Nm από τις 1.550 έως τις 3.500 rpm. Ο θερμικός κινητήρας ενισχύεται με την παρουσία ενός ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 116 ίππων και 330 Nm ροπής, με αποτέλεσμα συνδυαστικά να εκτοξεύουν τις τιμές ισχύος στους 245 ίππους και στα 400 Nm ροπής. Το ηλεκτρικό μοτέρ αντλεί ενέργεια από μία μπαταρία χωρητικότητας 12,8 kWh, η οποία προσθέτει 130 kg επιπλέον βάρους στο αμάξωμα, και απαιτεί περίπου 5 ώρες για την πλήρη φόρτιση της σε οικιακή πρίζα. Χρονικό διάστημα που φυσιολογικά μειώνεται δραματικά με τη χρήση wallbox. Η Cupra υπόσχεται ηλεκτρική αυτονομία της τάξεως των 58 χιλιομέτρων και μέση κατανάλωση 1,5 lt/100 km.

Specialist!

Στην περίπτωση της υβριδικής έκδοσης, το πρώτο στοιχείο που εξετάζει κανείς είναι η λειτουργία και η αποδοτικότητα του συνόλου. Μιλώντας με νούμερα, τα 58 «ηλεκτρικά» χιλιόμετρα που υπόσχεται η Cupra δεν απέχουν από την πραγματικότητα. Το σύστημα αποδεικνύεται οικονομικό και χωρίς άγχος μπορεί να καλύψεις 45-50 χιλιόμετρα κάνοντας αποκλειστική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας. Την ίδια ώρα, η συνδυαστική λειτουργία των δύο τεχνολογιών έχει σαν αποτέλεσμα η μέση κατανάλωση να κυμαίνεται κοντά στα 5,5 lt/100 km. Νούμερο που φυσικά διαφοροποιείται ανάλογα με την ενέργεια της μπαταρίας και τον τρόπο οδήγησης. Μία μέση κοντά στα 6,5 lt/100 km είναι απόλυτα εφικτή και μάλιστα χωρίς να είναι κανείς διστακτικός στον τρόπο που πατάει το γκάζι.

Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το Formentor 1.5 TSI των 150 ίππων

Στο δρόμο σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή. Καταρχήν, η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική και οδηγοκεντρική, ενώ τα μονοκόμματα τύπου μπάκετ καθίσματα προσφέρουν εξαιρετική πλευρική στήριξη. Η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση, που διαθέτει έως και 15 ρυθμίσεις στο πρόγραμμα εξατομίκευσης, αποτελεί ακόμα έναν άσσο στο μανίκι του υβριδικού Formentor, αφού ως άλλος… «χαμαιλέοντας» προσαρμόζεται εύκολα στις συνθήκες οδήγησης. Μπορεί η γενικότερη ρύθμιση να είναι σχετικά σφικτή σε σχέση με αντίστοιχες προτάσεις του ανταγωνισμού, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι καταφέρνει να αποσβαίνει εύκολα τις περισσότερες από τις ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων, χωρίς σε καμία περίπτωση να είναι κουραστικό. Σημειώστε, πως η ρύθμιση της ανάρτησης, του συστήματος διεύθυνσης, της απόκρισης του αυτόματου κιβωτίου DSG των έξι σχέσεων αλλά και του κινητήρα, ρυθμίζονται μέσω των τριών προγραμμάτων Eco, Sport και Cupra. Με το καθένα από αυτά να λειτουργεί σύμφωνα με την ονομασία του…

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Εξοπλισμός
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση
  • Οδική συμπεριφορά
ξινά
  • Χώρος αποσκευών
  • Αίσθηση φρένου

Αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος, με το Formentor να αποδεικνύεται στην πράξη αποδοτικό. Με δεδομένο το σπορ χαρακτήρα του, το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσο η plug-in έκδοση χαρακτηρίζεται και από τα απαιτούμενα δυναμικά χαρακτηριστικά. Καταρχήν, σε κερδίζει ο κινητήρας με την άμεση απόκριση από τις χαμηλές στροφές, στοιχείο για το οποίο ευθύνεται η παρουσία του ηλεκτροκινητήρα και η άμεσα διαθέσιμη ροπή από τις χαμηλές στροφές. Είναι γεμάτος και γραμμικός, χωρίς ξεσπάσματα ισχύος και τα 7 sec που απαιτούνται για τα πρώτα 100 km/h από στάση είναι ενδεικτικά του τρόπου που επιταχύνει. Το κιβώτιο ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στο πρόγραμμα Sport, αφού στα Eco και Normal αποδεικνύεται πιο νωχελικό, έχοντας γνώμονα την άνεση και την οικονομία καυσίμου. Την ίδια ώρα, το σύστημα διεύθυνσης έχει καλή πληροφόρηση, αν και είναι σχετικά ελαφρύ για τα γούστα μας. Το στοιχείο που αρχικά θα σε προβληματίσει και απαιτεί συνήθεια είναι η αίσθηση του πεντάλ του φρένου. Βλέπετε, όπως και στα περισσότερα plug-in, η παρουσία του συστήματος ανάκτησης έχει σαν αποτέλεσμα να υπάρχει ένα μικρό κενό μέχρι το σημείο που αρχίζει να επιβραδύνει ικανοποιητικά. Βέβαια, σε επίπεδο απόδοσης και αντοχής στέκονται στο ύψος των περιστάσεων και με το παραπάνω.

Και η ευχάριστη έκπληξη έρχεται σε ένα δρόμο με διαδοχικές στροφές. Φυσικά δεν μιλάμε για μία σκληροπυρηνική εκδοχή και αντίστοιχη αίσθηση, αφού για αυτό υπάρχουν οι εκδόσεις με τους 310 και 390 ίππους. Το plug-in Formentor των 245 ίππων αποδεικνύεται εξαιρετικά ευχάριστο και σε παρακινεί να κινηθείς γρήγορα. Οι μικρές κλίσεις του αμαξώματος και τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης είναι δύο στοιχεία που εμπνέουν εμπιστοσύνη στον οδηγό, με το ισπανικό SUV να κρύβει σε μεγάλο βαθμό το αυξημένο βάρος των 1.700 kg. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό XDS που λειτουργεί μέσω του συστήματος ευστάθειας, φροντίζει να κλείνει την τροχιά του εμπρός μέρους προς το εσωτερικό της στροφής, ενώ η τάση του πίσω μέρους να ελαφρώσει προσθέτει μία επιπλέον σπορ πινελιά και αίσθηση.

συμπέρασμα

Η Cupra έχει συγκεκριμένη φιλοσοφία, εστιάζοντας στα δυναμικά χαρακτηριστικά και την σπορ συμπεριφορά. Στην υβριδική του εκδοχή το Formentor δεν ξεφεύγει από τα στάνταρ της ισπανικής φίρμας. Φυσικά, δεν πρόκειται για μία σκληροπυρηνική κατασκευή, αλλά για ένα ολοκληρωμένο SUV με πολυσχιδή προσωπικότητα. Είναι αποδοτικό, προσφέρει πολύ καλές επιδόσεις, παραμένοντας ένα από τα πιο όμορφα και ξεχωριστά μοντέλα της κατηγορίας. Την ίδια ώρα, η οδική του συμπεριφορά το καθιστά εξαιρετικά ευχάριστο, διαφοροποιώντας το σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Με κόστος κτήσης τα 41.690 € δεν πρόκειται για μία προσιτή λύση, αλλά συνυπολογίζοντας τις τιμές των plug-in μοντέλων διαπιστώνουμε ότι δεν ξεφεύγει από τα όρια της λογικής. Ειδικά αν συνυπολογίσουμε το κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού, και εν τέλει το διττό χαρακτήρα του.


ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...