Δοκιμή – Porsche Cayenne E-Hybrid: Big bad wolf

Κάτω από την κάπα του «άκακου» SUV, κρύβεται ένας λύκος 462 ίππων και 700 Nm ροπής, που θέλει να μας πείσει για τον οικολογικό του χαρακτήρα. Ποιος… θα του άνοιγε την πόρτα;

  • -
  • -
Ισχύς462 PS
Ροπή700 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h5,0 sec
Κατανάλωση ενέργειας25,10 kWh/100 km
Μέση κατανάλωση (WLTP)3,1 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)71,0 gr/km
με μια ματιά
Πολυτέλεια, επιδόσεις, δυναμικά χαρακτηριστικά και πλέον αποδοτικότητα σε οικονομία καυσίμου. Φυσικά, όσο αυτό είναι εφικτό σε μία plug-in Porsche με 462 ίππους και 700 Nm ροπής...

Η επιλογή της Porsche να διευρύνει τη γκάμα της, περιλαμβάνοντας μοντέλα σε SUV αμάξωμα αντιμετωπίστηκε με καχυποψία. Όμως, το πείραμα πέτυχε και ο ασθενής όχι απλά έζησε, αλλά φρόντισε να πείσει και τους πλέον δύσπιστους με την επιτυχία του. Αντίστοιχα, όταν πριν από μερικά χρόνια ο Γερμανός κατασκευαστής σπορ και πολυτελών μοντέλων ακολούθησε την τάση του εξηλεκτρισμού, πολλοί αναφώνησαν πως το μόνο που μένει πλέον είναι να… πέσει ο ουρανός στο κεφάλι μας! Και όμως, οι τεχνικοί στο Zuffenhausen φρόντισαν με μοντέλα όπως η Taycan να επιβεβαιώσουν για ποιο λόγο συμπεριλαμβάνονται ανάμεσα στους κορυφαίους στον πλανήτη. Το πλάνο του εξηλεκτρισμού, βέβαια, δεν περιλαμβάνει αποκλειστικά τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά και αυτά που χαρακτηρίζονται από την plug-in τεχνολογία. Και στην περίπτωση μας, η Cayenne Ε-Hybrid παντρεύει μία σειρά από θεωρητικά αταίριαστες έννοιες κάτω από ένα αμάξωμα. Πόσα ταλέντα μπορεί να κρύβει ένα SUV με άφθονους χώρους στο εσωτερικό, 462 ίππους και 700 Nm ροπής κάτω από το εμπρός καπό, κατανάλωση 2,5 lt/100 km και το σήμα της Porsche να δεσπόζει στην άκρη του εμπρός καπό; Προφανώς πολλά…

20 χρόνια επιτυχίες

Πίσω στο μακρινό 1989, ο Ferry Porsche είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Αν κατασκευάσουμε ένα μοντέλο με εκτός δρόμου ικανότητες, αλλά σύμφωνα με τα στάνταρ της Porsche σε επίπεδο αίσθηση και ποιότητας και φέρει τα σήματα της εταιρείας μας, είμαι σίγουρος ότι ο κόσμος θα το αγοράσει». Αυτή η προτροπή είχε σαν αποτέλεσμα το 2002 να ξεπροβάλλει από τη γραμμή παραγωγής η Cayenne, το μοντέλο με τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία της Porsche. Μέσα στο πέρασμα του χρόνου, το SUV με τα σπορ και δυναμικά χαρακτηριστικά έφερε νέο κοινό στη γερμανική εταιρεία. Σήμερα και μετά από 20 χρόνια, η Cayenne έχει φτάσει σήμερα στο απόγειο της εξέλιξης της. Ακολουθώντας την τάση εξηλεκτρισμού της εποχής, αλλά και της Porsche, το γερμανικό SUV προσφέρεται και με σύστημα plug-in τεχνολογίας, εκτοξεύοντας τις τιμές ισχύος, αλλά και το βαθμό αποδοτικότητας του. Πρακτικά, η επιβλητική μαύρη e-Hybrid που είχαμε στη διάθεση μας κρύβει κάτω από το μανδύα της μία διττή προσωπικότητα, ικανή να ανταπεξέλθει σε διαφορετικά σενάρια.
Δείτε ακόμη: Οδηγούμε Porsche 911 Carrera 4S και Porsche Taycan 4S

Larger than life

Η Porsche διαθέτει στη γκάμα της δύο plug-in εκδόσεις στο αμάξωμα της Cayenne. Ο λόγος για την κορυφαία Turbo S E-Hybrid των 680 ίππων, αλλά και την… «απλή» e-Hybrid με τους 462 ίππους κάτω από εμπρός καπό. H δική μας μαύρη με τους θηριώδης τροχούς των 22 ιντσών και τα χαρακτηριστικά sticker χαμηλά στα μαρσπιέ, είναι η πιο προσιτή της σειράς. Βέβαια, αυτό δεν αναιρεί το γεγονός πως πρόκειται για μία επιβλητική –σε κάθε περίπτωση- κατασκευή, με τιμές ισχύος που συνήθως συναντάμε σε supercar.

Οι διαστάσεις και ο όγκος του αμαξώματος δεν της επιτρέπουν να περάσει απαρατήρητη. Από την άλλη, η χαρακτηριστική της σιλουέτα -σήμα κατατεθέν της Cayenne- σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα φωτιστικά σώματα που παραπέμπουν στα μοντέλα του Zuffenhausen, είναι ένας συνδυασμός που δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο. Ο χρωματικός συνδυασμός και οι κίτρινες δαγκάνες που κρύβονται πίσω από τους τεράστιους τροχούς προκαλούν και σε επαναφέρουν στην πραγματικότητα. Βλέπετε, μπορεί να είναι ένα θηριώδες και πολυτελές SUV, αλλά κάτω από το politically correct αμάξωμα κρύβεται τεχνογνωσία μίας εταιρείας που έχει «διδάξει» στις σπορ κατασκευές. Και η Cayenne φυσικά δεν μπορεί να αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα.

Ιανός Vol. I

Γνωστός και ως ο διπρόσωπος θεός των Ρωμαίων. Ακολουθώντας τα πρότυπα ενός εκ των αρχαιοτέρων Θεών, η Cayenne έχει αντίστοιχα δύο πρόσωπα. Και εξαρτάται από ποια πλευρά την παρατηρείς για να διαπιστώσεις το μέρος του χαρακτήρας της. Ανοίγοντας την πόρτα του εσωτερικού φανερώνει την premium πτυχή της προσωπικότητας της. Χωρίς όμως να διαχωρίζει τη θέση της από το ένδοξο παρελθόν της Porsche. Βασικές αρχές της γερμανικής εταιρείας, όπως το κλειδί της ανάφλεξης στην αριστερή πλευρά, αλλά και η φαρδιά κεντρική κονσόλα που χωρίζει οδηγό-συνοδηγό, είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν όλα τα μοντέλα από το Zuffenhausen και δεν θα μπορούσαν να λείπουν από την Cayenne. H υψηλή αισθητική, η κορυφαία ποιότητα κατασκευής και ο αέρας πολυτέλειας που αποπνέει το εσωτερικό, σε κάνουν διστακτικό τη στιγμή που σκαρφαλώνεις για να περάσεις στο εσωτερικό της, μη και λερώσεις τα παχιά μπεζ πατάκια.

Η σχεδίαση του εσωτερικού μπορεί να είναι σύμφωνη με τη σύγχρονη εποχή, αλλά στην περίπτωση της Porsche, το… «αίμα νερό δεν γίνεται». Μπορεί οι φυσικοί διακόπτες να έχουν αντικατασταθεί στο μεγαλύτερος μέρος με αντίστοιχους αφής, αλλά και στο κέντρο της εντυπωσιακής κονσόλας να δεσπόζει μία οθόνη full-HD 12 ιντσών, αλλά ο οδηγός εξακολουθεί να έχει μπροστά του τα κλασσικά πέντε στρογγυλά όργανα. Έστω σε ψηφιακή μορφή, αλλά με έντονο το νοσταλγικό στοιχείο. Δεν μπορούμε να φανταστούμε έναν διαφορετικό πίνακα οργάνων για μία Porsche και ευτυχώς οι σχεδιαστές της Porsche φροντίζουν να τιμούν το παρελθόν τους, και μαζί τις επιθυμίες των φίλων της μάρκας. Η αύρα του παραδοσιακού Γερμανού κατασκευαστή είναι ευδιάκριτη όπου και αν κοιτάξεις στο εσωτερικό. Στην περίπτωση της Cayenne, οι προδιαγραφές-φιλοσοφία του μοντέλου επιβάλλουν την ευρυχωρία. Ένα SUV αυτού του μεγέθους πρέπει να μπορεί να φιλοξενήσει άνετα πέντε επιβάτες στο εσωτερικό του, και μάλιστα κάτω από τις καλύτερες δυνατές συνθήκες. Φυσικά, δεν προσφέρει τίποτα λιγότερο από αυτό που περιμένεις από μία δημιουργία της Porsche. Η καμπίνα είναι ευρύχωρη, με τους πίσω επιβάτες να έχουν άφθονο χώρο στη διάθεση τους, τόσο για τα πόδια, όσο και για το κεφάλι τους. Στοιχεία όπως η ρυθμιζόμενη κλίση της πλάτης και η ξεχωριστή ρύθμιση θερμοκρασίας για κάθε πλευρά, ενισχύουν το στοιχείο της πολυτέλειας και φυσικά της άνεσης. Την ίδια ώρα, ο χώρος αποσκευών των 530 lt κρίνεται άκρως ικανοποιητικός, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι ακριβώς από κάτω του έχει τοποθετηθεί η συστοιχία μπαταριών του plug-in υβριδικού συστήματος.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε την εκρηκτική Porsche Taycan Turbo

Με ρίζες στη θρυλική 918…

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της Porsche, η βασική φιλοσοφία του υβριδικού συστήματος προέρχεται από το πρώτο hypercar της Porsche, την 918. Στην… βασική έκδοση της Cayenne E-Hybrid έχει τοποθετηθεί ένας εξακύλινδρος κινητήρας χωρητικότητας 3,0 lt, ο οποίος ενισχύεται με την παρουσία ενός twin scroll τούρμπο, αποδίδοντας 340 ίππους και 450 Nm ροπής. Τα συγκεκριμένα νούμερα, όμως, αυξάνονται δραματικά με την προσθήκη ενός ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 136 ίππων και 400 Nm ροπής, ο οποίος είναι τοποθετημένος ανάμεσα στον V6 και το αυτόματο κιβώτιο Tiptronic S των 8 σχέσεων. Η συνδυαστική τους ισχύ μάλλον τρομάζει, αφού η ιπποδύναμη εκτοξεύεται στους 462 ίππους και η ροπή στα 700 Nm! Νούμερα των οποίων το μέγεθος γίνεται αντιληπτό μόλις ρίξει κανείς μια ματιά στις τεχνικές προδιαγραφές και τη σελίδα με τις επιδόσεις. Μόλις 5 sec είναι αρκετά για τα πρώτα 100 km/h από στάση, ενώ για το 0-160 km/h απαιτούνται 11,5 sec! Την ίδια στιγμή, τα μόλις 3,2 sec που χρειάζονται για το 80-120 km/h, δίνουν μία ιδέα για το μέγεθος τη συνεισφορά της ροπής. Και αν κάποιοι θεωρούν πως αντίστοιχες επιδόσεις προσφέρουν σήμερα πολλές κατασκευές, θα πρέπει να συνυπολογίσουν στην εξίσωση το χαρακτήρα, αλλά και το βάρος της Cayenne, το οποίο αγγίζει τους 2,3 τόνους!

Το επιπλέον βάρος προκύπτει από την παρουσία του υβριδικού συστήματος και της μπαταρίας των 17,9 kWh, αγγίζοντας τα 300 kg. Ο ηλεκτροκινητήρας των 136 ίππων, εκτός από τις επιδόσεις, συμβάλλει και στον αποδοτικό χαρακτήρα του γερμανικού SUV. Καταρχήν, στο πρόγραμμα E-Power μπορεί να καλύψει σύμφωνα με την Porsche 48 km κάνοντας αποκλειστικά χρήση ηλεκτρικής ενέργειας, έχοντας τη δυνατότητα να κινηθεί έως και με 135 km/h χωρίς την εμπλοκή του θερμικού μοτέρ. Στην πράξη, και κινούμενοι στον αστικό κύκλο διαπιστώσαμε ότι μπορεί να πραγματοποιήσει κανείς περισσότερα από 40 km, αλλά με αρκετή σύνεση στο γκάζι. Η πιο αποδοτική λειτουργία είναι στο πρόγραμμα Hybrid Αuto, όπου το αυτοκίνητο επιλέγει αυτόματα τη συνδυαστική λειτουργία του συνόλου. Με τη γλώσσα των αριθμών, αυτό σημαίνει ότι αν η μπαταρία έχει αρκετή ενέργεια, η κατανάλωση δεν θα ξεπεράσει τα 5 lt/kmμε φυσιολογική οδήγηση. Σε αντίθετη περίπτωση, χωρίς τη συμβολή της ηλεκτρικής ενέργειας, η μέση κατανάλωση μπορεί να εκτοξευθεί πάνω από τα 13 lt/100 km. Πάντως, στην αποδοτική λειτουργία του υβριδικού συνόλου συμβάλλον και τα προγράμματα E-Hold και E-Charge, με την πρώτη να διατηρεί το επίπεδο ενέργειας για μετέπειτα χρήση, ενώ με το δεύτερο μπορεί να φορτίσει εν κινήσει τη μπαταρία έως και το 80%! Τέλος, όσον αφορά τη ανανέωση της ενέργειας, σε οικιακή πρίζα χρειάζονται από 7 έως 10 ώρες για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας, ενώ μόλις 2,5 ώρες είναι αρκετές σε Wallbox των 7,2 kW.

Ιανός Vol. II

Η μία πλευρά του πανάρχαιου Θεού των Ρωμαίων είναι αυτή που αναφέραμε παραπάνω. Η μία πτυχή του χαρακτήρα μίας κατασκευής που μοιάζει σαφώς προσανατολισμένη σε όσους αναζητούν ένα premium και πολυτελές μοντέλο. Η συγκεκριμένη εικόνα ενισχύεται στους δρόμους της πόλης, αλλά και στον αυτοκινητόδρομο, με την Cayenne να προσφέρει εξαιρετική ποιότητα κύλισης. Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ PASM, που συνδυάζονται με αερανάρτηση συμβάλλουν στα κορυφαία χαρακτηριστικά απόδοσης της ανάρτησης του γερμανικού SUV. Μάλιστα, διαθέτουν ρύθμιση ως προς το ύψος, με τη στάνταρ απόσταση από το έδαφος να είναι 190 mm. Αυτή μπορεί να μειωθεί έως και 162 mm, ενώ σε περίπτωση που ο οδηγός επιλέξει να κινηθεί εκτός δρόμου μπορεί να αυξηθεί έως και τα 245 mm, στοιχείο που ενισχύει και τα off road χαρακτηριστικά της. Αξίζει να σημειώσουμε, ότι ένα από τα προγράμματα οδήγησης που διαθέτει η Cayenne E-Hybrid είναι και το «Off-Road», με το οποίο ρυθμίζεται ανάλογα η τετρακίνηση, το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης και η ανάρτηση για εκτός δρόμου διαδρομές.

Η άλλη πλευρά της Cayenne Hybrid φανερώνεται σε δρόμους με χαμηλή κυκλοφορία και διαδοχικές στροφές. Στην αρχή την αντιμετωπίζεις επιφυλακτικά, αφού για ακόμα μία φορά τα νούμερα τρομάζουν! Μήκος σχεδόν πέντε μέτρα, φάρδος που αγγίζει τα δύο μέτρα και ύψος κοντά στο 1,7 m, είναι ένας συνδυασμός που θεωρητικά δεν ευνοεί ένα αυτοκίνητο με δυναμικά χαρακτηριστικά. Πόσω μάλλον, αν προσθέσουμε στην εξίσωση και τους 2,3 τόνους που ζυγίζει το αμάξωμα. Όλα τα παραπάνω, βέβαια, δεν απασχολούν στην ευθεία. Με το που θα πατήσει κανείς τέρμα το γκάζι, η επιτάχυνση είναι ακαριαία, ελέω φυσικά της ροπής των 700 Nm, και μάλιστα διαθέσιμη από τις 1.000 rpm! Είναι χαρακτηριστικό, ότι το εμπρός ανασηκώνεται ελαφρά, την ώρα που και οι τέσσερις τροχοί γαντζώνουν την άσφαλτο εκτοξεύοντας την Cayenne. Δεν σε τρομάζει με την αίσθηση της επιτάχυνσης, αλλά μία ματιά στον πίνακα οργάνων είναι αρκετή για να σε πείσει ότι η υβριδική έκδοση είναι εξαιρετικά γρήγορη. Έχει δύναμη σε όλο το εύρος στροφών, με τη ροπή των 700 Nm να είναι σταθερή μέχρι και τις 3.750 rpm. Και αυτά την ώρα που στο πρόγραμμα Sport Plus, οι σπορ απολήξεις της εξάτμισης εκπέμπουν μία μεθυστική μελωδία, που της χαρίζει ταυτότητα και φροντίζει να σου θυμίζει πως πρόκειται για μία πραγματική Porsche.

Και αν όλα τα παραπάνω είναι λίγο πολύ αναμενόμενα λόγω των εντυπωσιακών προδιαγραφών του υβριδικού συνόλου, η οδική της συμπεριφορά είναι αυτή που κρατάει άρρηκτα συνδεδεμένη την Cayenne με τις βασικές αρχές και τη φιλοσοφία της Porsche. Καταρχήν, είναι το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο με την αμεσότητα και  την πληροφόρηση που παρέχει, θυμίζει περισσότερο σπορ μοντέλο, παρά ένα πολυτελές SUV. Και εν συνεχεία είναι η μετάδοση, που φροντίζει με την κορυφαία τεχνολογία που τη διακρίνει να κρύψει επιμελώς τις διαστάσεις και το βάρος του αμαξώματος. Η τετραδιεύθυνση (μέρος του προαιρετικού εξοπλισμού) σε συνδυασμό με την τετρακίνηση της χαρίζουν εξαιρετική κατευθυντικότητα, αλλά και υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Στις ανοικτές καμπές τα πλευρικά g ταλαιπωρούν τα πλευρά σου από τις δυνάμεις που αναπτύσσονται και σου εμπνέει εμπιστοσύνη να κινηθείς όλο και πιο γρήγορα.

Ακόμα και έτσι, όμως, η Cayenne δεν είναι απλά ένα SUV που μπορεί να εκμηδενίζει τις αποστάσεις με ασφάλεια, στοιχείο που την καθιστά εξαιρετικά αποτελεσματική. Είναι ένα όχημα ελευθέρου χρόνου, που μπορεί να αποδεχθεί ευχάριστο και σε μία ορεινή διαδρομή. Βλέπετε, όπως όλα τα μοντέλα που βγαίνουν από τη γραμμή παραγωγής του Zuffenhausen, έτσι και το θηριώδες SUV της Porsche έχει το συμμετοχικό χαρακτήρα που προτάσσει η γερμανική φίρμα. Η συμπεριφορά της μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα με τις εντολές του οδηγού και σε αυτό ευθύνεται το πίσω διαφορικό PTV Plus με torque vectoring, το οποίο και κατανέμει τη ροπή ανάμεσα στους δύο τροχούς και της χαρίζει εξαιρετική ευελιξία. Αρκεί λίγο περισσότερο τιμόνι στην είσοδο και ένα στιγμιαίο άφημα του γκαζιού, και οι 2,3 τόνοι μάζας έχουν τοποθετηθεί ακριβώς εκεί που θέλεις. Και στη συνέχεια ουσιαστικά ρυθμίζεις τη τροχιά με το γκάζι, αφήνοντας το διαφορικό να κάνει τη περισσότερη δουλειά. Και όχι μόνο, αφού μερίδιο ευθύνης έχουν και οι ενεργές αντιστρεπτικές PDCC που μειώνουν τις κλίσεις του αμαξώματος και συμβάλλουν στην αμεσότητα που διακρίνει την Cayenne στις αντιδράσεις της. Αν τώρα «έρθουν τα σκούρα» οι εξαπίστονες δαγκάνες μπροστά σε δίσκους 360 mm και οι τετραπίστονες σε δίσκους 358 mm πίσω, εύκολα θα σε βγάλουν από τη δύσκολη θέση, χωρίς μάλιστα να εμφανίσουν σημάδια κόπωσης. Βέβαια, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι θα θέλαμε λίγο καλύτερη  αίσθηση από το πεντάλ, το οποίο έχει μία έλλειψη γραμμικότητας, στοιχείο για το οποίο ευθύνεται η παρουσία του συστήματος ανάκτησης…

συμπέρασμα

Μπορεί κάποιοι να θεωρούν μέχρι και σήμερα πως ο θρυλικός Γερμανός κατασκευαστής πρέπει να δημιουργεί μόνο σπορ μοντέλα. Όμως, η Cayenneαποτελεί δείγμα γραφής για τις ικανότητες και εν τέλει την κορυφαία τεχνογνωσία της Porsche. Όπως κάθε αυτοκίνητο που βγαίνει από το εργοστάσιο της, έτσι και το επιβλητικό SUV έχει χαρακτήρα. Μπορεί η τιμή εκκίνησης των 115.600 € να είναι απαγορευτική για τη συντριπτική πλειοψηφία, αλλά την Cayenne δεν την επιλέγεις με οικονομοτεχνικά κριτήρια. Είναι από τις περιπτώσεις που μιλάει το συναίσθημα. Στην υβριδική έκδοση είναι ικανή να προσφέρει έντονες συγκινήσεις, όντας και η κορυφαία πρόταση στην κατηγορία για όσους αναζητούν τα σπορ και δυναμικά χαρακτηριστικά. Παράλληλα, όμως, αυτό δεν αναιρεί την κορυφαία ποιότητα, την πολυτέλεια και την πρακτικότητα που την διακρίνει, σε ένα πακέτο που υπό συνθήκες μπορεί να αποδειχθεί και αποδοτικό λόγω της plug-in τεχνολογίας. Αλλά πάντα κρύβοντας κάτω από το αμάξωμα ένα σπορ αυτοκίνητο, ικανό να εξιτάρει τις αισθήσεις.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...