Δοκιμή Audi A3 Sportback TFSI e – Volkswagen Golf GTD: Alternatives!

Είναι απαραίτητο ένα μοντέλο να κάνει χρήση αποκλειστική χρήση βενζινοκινητήρα για να χαρακτηριστεί σπορ; Το Audi A3 TFS e και το Volkswagen GTD δίνουν τη δική τους απάντηση…

  • -
  • -
με μια ματιά

H μετάδοση της κίνησης από τους εμπρός τροχούς και η ισχύς των 200 ίππων είναι τα μοναδικά κοινά στοιχεία ανάμεσα στο plug-in Audi A3 TFSI e και το πετρελαιοκίνητο Volkswagen Golf GTD.


Βιώνουμε την εποχή των αλλαγών, και μάλιστα σε κάθε επίπεδο χωρίς καμία δόση υπερβολής. Στην αυτοκίνηση η στροφή προς τις πράσινες τεχνολογίες είναι δεδομένη δημιουργώντας ερωτηματικά και… αγωνία σε όσους λάτρεις της οδήγησης. Θα εξακολουθούν να παράγονται αυτοκίνητα που προσφέρουν ανόθευτη οδηγική ευχαρίστηση; Αυτό είναι ένα ερώτημα που θα απαντηθεί τα επόμενα χρόνια, χωρίς να μπορεί να βάλει κανείς το χέρι του στη φωτιά. Μέχρι τότε, όμως, μας δημιουργήθηκε μία διαφορετική και… αντίστοιχη απορία. Για να καταφέρει ένα αυτοκίνητο να γοητεύσει τον λάτρη της οδήγησης, πρέπει απαραίτητα να κάνει χρήση βενζινοκινητήρα; Διατηρούνται έντονα τα δυναμικά χαρακτηριστικά και σε διαφορετικής φιλοσοφίας κατασκευές; Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν το Audi A3 plug-in και το πετρελαιοκίνητο Volkswagen GTD. Δύο μοντέλα που βρίσκονται τόσο κοντά, αλλά συγχρόνως απέχουν σημαντικά μεταξύ τους. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι αν μπορούν να ικανοποιήσουν τον απαιτητικό και λάτρη της οδήγησης.

 

Χάσμα ιδεών

Μπορεί να βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα, αλλά η φιλοσοφία τους απέχει. Στην περίπτωση του Α3 έχουμε έναν συμβιβασμό ανάμεσα στο σήμερα και το αύριο, με την συνδυαστική λειτουργία ενός κινητήρας βενζίνης με έναν ηλεκτροκινητήρα σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Στον αντίποδα, το GTD μένει πιστό στην τεχνολογία του πετρελαίου, αλλά στην πλέον σύγχρονη μορφή του. Ξεκινώντας με το alter ego του GTI, κάτω από το εμπρός καπό έχει τοποθετηθεί ο γνωστός TDI των 2.000 cc του Group, ο οποίος σήμερα αποδίδει 200 ίππους και 400 Nm ροπής! Διαθέτει διπλό σύστημα κατάλυσης SCR και προσφέρει εξαιρετικές επιδόσεις. Τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε μόλις 7,1 sec, αλλά αυτή είναι μόνο η μία πλευρά του νομίσματος. Η δεύτερη είναι αυτή που θέλει το GTD να καταναλώνει μόλις 5,3 lt/100 km καυσίμου! Την ίδια ώρα, όσον αφορά τον τομέα του στησίματος, δανείζεται λύσεις από το GTI, ενώ διαθέτει τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (Dynamic Chassis Control) της Volkswagen, προσφέροντας έως και 15 επιλογές για τη ρύθμιση απόσβεσης της ανάρτησης.

Περνώντας στο Α3, το μοναδικό σημείο… επαφής είναι η ονομαστική ισχύ. Στο 40 TFSI e, η απόδοση είναι 204 ίπποι και η ροπή αγγίζει τα 350 Nm, νούμερα που προκύπτουν από τη συνεργασία ενός 4κύλινδρου TFSI 1.400 cc και ενός ηλεκτροκινητήρα 109 ίππων. Ο τελευταίος είναι ενσωματωμένος στο 6άρι αυτόματο κιβώτιο DSG και αντλεί ενέργεια από μία μπαταρία 13 kWh. Η αυτονομία του με αποκλειστική χρήση ηλεκτρικής ενέργειας είναι σύμφωνα με την Audi κάτι παραπάνω από 50 m, ενώ με την παράλληλη λειτουργία του συνόλου η κατανάλωση είναι λίγο κάτω από τα 2 lt/100 km. Πάντα σύμφωνα με το Γερμανό Κατασκευαστή. Όσον αφορά τις επιδόσεις; Το plug-in Α3 των 1.635 κιλών χρειάζεται 7,6 sec για το 0-100 km/h, με την τελική του ταχύτητα να αγγίζει τα 227 km/h. Τέλος, όπως σε κάθε έκδοση S Line, έτσι και εδώ το αμάξωμα έχει έρθει πιο κοντά στην άσφαλτο, με την ανάρτηση να έχει πιο σφικτές ρυθμίσεις για να διαχειριστεί την επιπλέον ισχύ, αλλά και το αυξημένο βάρος.

 

All around


Συνεχίζοντας με το A3 TFSI e, για να διαπιστώσεις την ταυτότητα του πρέπει να εστιάσεις το βλέμμα σου στο καπάκι της υποδοχής φόρτισης επάνω από τον εμπρός αριστερό τροχό. Τίποτα άλλο δεν μαρτυρά τη διαφορά, με το plug-in γερμανικό μοντέλο να συνδυάζει τον premium χαρακτήρα, με τα δυναμικά στοιχεία, λόγω και του πακέτου S Line. Το ίδιο ισχύει και για το εσωτερικό, με την ποιότητα κατασκευής να είναι υπεράνω κριτικής. Παντρεύει ιδανικά τον ψηφιακό κόσμο με την πολυτέλεια, προσφέροντας παράλληλα εξαιρετική εργονομία. Ένα στοιχείο που αξίζει να σημειώσουμε στο… πρακτικό μέρος είναι ο μειωμένος χώρος αποσκευών, αφού έχει χάσει περί τα 100 lt (280 lt) λόγω της τοποθέτησης της μπαταρίας στο πίσω μέρος.



Εκτός από τις χαμηλές εκπομπές ρύπων, στόχος του υβριδικού συστήματος είναι η χαμηλή κατανάλωση. Ο οδηγός έχει στη διάθεση του μία σειρά από προγράμματα για αυτόματη, αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία, προσφέροντας επιπλέον δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας με τον θερμικό κινητήρα, αλλά και διατήρησης του επιπέδου ενέργειας της. Σε πραγματικές συνθήκες, με παράλληλη λειτουργία των δύο κινητήριων μονάδων η κατανάλωση αγγίζει τα 3-4 lt/100 km, ενώ αν ξεμείνετε από μπαταρία θα σκαρφαλώσει στα 7 lt. Όσον αφορά την ηλεκτρική αυτονομία, ένα νούμερο της τάξεως των 40 km είναι εφικτό και απόλυτα ρεαλιστικό. Τέλος, αξίζει να σημειώσετε πως για τη φόρτιση της μπαταρίας απαιτούνται περίπου 5 ώρες σε οικιακή πρίζα.

 

Γονίδια από το GTi


Στην περίπτωση του GTD, οι δεσμοί με το GTI είναι εμφανείς. Το αμάξωμα δεν κρύβει τις καταβολές του, όντας μυώδες και δυναμικό. Όπως και η βενζινοκίνητη εκδοχή, ξεχωρίζει χωρίς να προκαλεί. Η γοητευτική εικόνα του με την κυψελωτή εμπρός μάσκα, τους διαφοροποιημένους προφυλακτήρες, το body kit του αμαξώματος και τους μεγάλους τροχούς των 19 ιντσών συνθέτουν μία επιθετική αλλά διακριτική παρουσία. Τα συνδετικά στοιχεία με το GTI συνεχίζονται και στο εσωτερικό, με τα καρό τύπου μπάκετ καθίσματα και το τριάκτινο τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη να ξεχωρίζουν. Η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή, με τον οδηγό να έχει μπροστά του ένα ψηφιακό πίνακα οργάνων με σημαντικές δυνατότητες παραμετροποίησης.



Ο συνδυασμός του δίλιτρου πετρελαιοκινητήρα με το 7άρι κιβώτιο DSG αποδεικνύεται ιδανικός στον αστικό κύκλο. Οι αλλαγές είναι ανεπαίσθητες και ο οδηγός απολαμβάνει την άνετη και ξεκούραστη μετακίνηση στην κίνηση της πόλης. Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί και το χαμηλό επίπεδο θορύβου στην καμπίνα των επιβατών, ελέω της εξαιρετικής ηχομόνωσης. Σε καμία περίπτωση δεν αισθάνεσαι πως βρίσκεσαι στο εσωτερικό ενός πετρελαιοκίνητου μοντέλου, με την παντελής απουσία κραδασμών να είναι χαρακτηριστική. Φυσικά, εκεί που το GTD δείχνει το δρόμο είναι στον τομέα της κατανάλωσης. Σε πραγματικές συνθήκες δεν θα κάψει περισσότερα από 7 lt/100km, ενώ με οικονομική οδήγηση μπορείς να δεις μέχρι και 5 lt!

 

Dr. Jekyll και Mr. Hyde!

Η παραπάνω εικόνα, αποτελεί τη μία πλευρά του χαρακτήρα τους. Αυτή που κρίνεται με οικονομοτεχνικά κριτήρια. Και με αυτή τη λογική, αμφότερα ξεχωρίζουν για την αποδοτικότητα τους. Οι 200 ίπποι που κρύβουν κάτω από το εμπρός καπό υπόσχονται εξαιρετικές επιδόσεις, αλλά δεν είναι απαραίτητο ότι η θεωρία εφαρμόζεται στην πράξη. Στην περίπτωση του A3, το επιπλέον βάρος που αγγίζει τα 250 κιλά σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις, είναι το σημαντικότερο θέμα που πρέπει να διαχειριστεί το γερμανικό χάτσμπακ. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι αρκετά πιο σφικτή, αλλά ο συνδυασμός με τα γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά και τους τέσσερις συνδέσμους πίσω αποδεικνύεται αποτελεσματικός. Κάτι που χαρακτηρίζει και την οδική του συμπεριφορά. Το υβριδικό σύνολο «μαζεύει» χιλιόμετρα, ενώ μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί η εξαιρετική απόκριση στο γκάζι στις χαμηλές στροφές.



Στοιχείο για το οποίο φυσικά ευθύνεται η άμεση ροπή του ηλεκτροκινητήρα… Βέβαια, σε ολισθηρό οδόστρωμα αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι εμπρός τροχοί να σπινάρουν, στοιχείο που επιβάλλει σύνεση με το πεντάλ του γκαζιού. Στις γρήγορες καμπές σου εμπνέει ασφάλεια, με το πίσω μέρος να δείχνει ανεπηρέαστο, ενώ αν το προκαλέσεις θα γλιστρήσει. Όχι λόγω στησίματος, αλλά περισσότερο λόγω βάρους και αδράνειας. Ακόμα και έτσι, το φαινόμενο είναι εύκολα ελεγχόμενο με το μεστό σε αίσθηση και πληροφόρηση σύστημα διεύθυνσης. Το στοιχείο που απαιτεί συνήθεια, είναι το πεντάλ του φρένου. Η απόδοση του είναι ικανοποιητική, αλλά περισσότερο σε προβληματίζει η αίσθηση, ελέω της παρουσίας του συστήματος ανάκτησης.

Περνώντας στο εσωτερικό του GTD διαπιστώνεις τη διαφορά από τα πρώτα μέτρα. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι σφικτή, αλλά με έμφαση στα δυναμικά χαρακτηριστικά. Ουσιαστικά, διαβάζει και απορροφά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, χωρίς να δυσανασχετούν όσοι είναι στο εσωτερικό του. Βέβαια, ο πολιτισμένος χαρακτήρας πάει… περίπατο, αν επιλέξεις το πρόγραμμα Sport και παράλληλα βυθίσεις το πεντάλ του γκαζιού στο πάτωμα. Τα 400 Nm ροπής φροντίζουν να εκτοξεύσουν το γερμανικό χάτσμπακ στην ευθεία, ενώ η επιτάχυνση στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις είναι το φόρτε του. Ο δίλιτρος πετρελαιοκινητήρας είναι εντυπωσιακά γεμάτος από χαμηλά, με την πυκνή κλιμάκωση του κιβωτίου να συμβάλλει με τη σειρά του σε αυτή την αίσθηση. Η ανάρτηση είναι αντίστοιχη με αυτή του GTΙ, κάτι που σημαίνει ότι αμέσως εντοπίζεις κοινά στοιχεία.



Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ελάχιστες και οι αντιδράσεις του εμπρός μέρους στις εντολές του οδηγού άμεσες. Σε καλή άσφαλτο δύσκολα θα υποστρέψει, με το ηλεκτρονικό διαφορικό XDS να φροντίζει να εξαλείψει το παραπάνω φαινόμενο. Επιλέγοντας να σημαδέψεις και να κινηθείς ακολουθώντας ιδανικές γραμμές, χωρίς υπερβολές, σου επιτρέπει να οδηγήσεις πολύ γρήγορα και με υψηλό συναίσθημα ασφάλειας. Αν το προκαλέσεις, δεν θα σε απογοητεύσει, αλλά σίγουρα δεν θα σε γοητεύσει. Το πίσω μέρος δύσκολα θα γλιστρήσει και ουσιαστικά αυτό θα οφείλεται στο χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης της ασφάλτου και όχι στο στήσιμο του GTD. Ακόμα και έτσι, μία μικρή τοποθέτηση στην είσοδο είναι εφικτή, αυξάνοντας το βαθμό της οδηγικής απόλαυσης. Βέβαια, όπως σε κάθε πετρελαιοκίνητο με αυξημένη ισχύ, θέλει συνήθεια η σωστή διαχείριση κινητήρα-κιβωτίου, αφού το μικρό ωφέλιμο εύρος στροφών επιβάλλει τις περισσότερες φορές τη χρήση μία μεγαλύτερης σχέσης. Για αυτό και ίσως είναι καλύτερο να προτιμήσει κανείς την αυτόματη λειτουργία Sport στο DSG, και όχι τη χειροκίνητη.

συμπέρασμα

Εν τέλει, μόνο τα αμιγώς βενζινοκίνητα έχουν σπορ ψυχή; Ίσως ναι, χωρίς όμως αυτό να είναι απόλυτο. To Audi A3 TFSI e σίγουρα δεν είναι αυτό που ονομάζουμε καυτό χάτσμπακ. Υποστηρίζει αντιφατικές έννοιες με επιτυχία, όπως η αποδοτικότητα και οι καλές επιδόσεις, με δόσεις από σπορτίφ συμπεριφορά. Διατηρεί τον premium χαρακτήρα του και δίνει περισσότερη έμφαση στην οικονομία και την οικολογική συνείδηση. Μπορεί να μην εξιτάρει τον μυημένο, αλλά η αποτελεσματικότητα του μόνο αδιάφορο δεν σε αφήνει. Από την άλλη, το GTD αποτελεί μία σαφώς πιο στοχευμένη κατασκευή. Δεν ισορροπεί ανάμεσα σε καμία… «λεπτή γραμμή», αφού αποτελεί δείγμα γραφής για το πως ένα μοντέλο με κινητήρα πετρελαίου ξεχωρίζει και για τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Η οικονομία καυσίμου δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι χάνεται ο χαρακτήρας. Το GTD προσφέρει εξαιρετικές επιδόσεις και ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Μπορεί να μην προκαλεί αντίστοιχα συναισθήματα με αυτά που προκαλεί το GTI, αλλά σίγουρα έχει σπορ χαρακτήρα.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...