Δοκιμάζουμε την Jaguar F-TYPE R: Αντίστροφη μέτρηση

Απαράμιλλο στυλ, διαχρονική γοητεία, ασύγκριτη κομψότητα, αστείρευτη δύναμη και ένα κλασικό soundtrack. Η Jaguar F-TYPE R έχει όλα τα στοιχεία ενός future classic.

  • -
  • -
με μια ματιά

Το διαχρονικό roadster της Jaguar στην καλύτερη στιγμή του, είναι ένα αυτοκίνητο με πανίσχυρο χαρακτήρα φτιαγμένο να προσφέρει απόλαυση είτε το οδηγείς, είτε το ακούς, είτε απλώς το κοιτάζεις.


Παρότι οι αιχμηρές και μοντέρνες γραμμές της έρχονται σε αντίθεση με τις πλούσιες καμπύλες της θρυλικής E-Type, για το εκπαιδευμένο μάτι οι αναφορές είναι σαφείς. Σε αντίθεση με την «όλα πίσω» λογική του κλειστού αμαξώματος, η convertible έκδοση σου δίνει την αίσθηση της απόλυτης ισορροπίας. Τα δύο άκρα τέλεια ζυγισμένα, το καθένα με τη δική του δύναμη. Κυριολεκτικά και μεταφορικά. Στην τελευταία εκδοχή της F-TYPE τα τραβηγμένα προς το καπό εμπρός φώτα αντικαταστάθηκαν από τις δύο λεπίδες LED, δίνοντας στο ρύγχος ακόμη πιο επιθετική όψη. Τώρα δεν γεμίζει απλώς τους καθρέφτες των προπορευόμενων αυτοκινήτων, τους ραγίζει. Το προφίλ είναι ο ορισμός του chic, στην πιο αεροδυναμική απεικόνιση της ταχύτητας. Για να καταλήξει το βλέμμα στην ουρά, περνώντας πάνω από τα φουσκώμενα φτερά των πίσω τροχών που δεν αφήνουν την παραμικρή αμφιβολία για το που πρέπει να επικεντρώσεις την προσοχή σου, όταν αργότερα θα την οδηγήσεις. Τα πίσω φώτα, συνδυασμός κυκλικού και μοτίβου και μιας φωτεινής γραμμής που συγκλίνει προς το κέντρο, είναι από εκείνα τα σχέδια που ξέρεις ότι δεν θα γεράσουν ποτέ. Δεν θα γίνουν ποτέ συνηθισμένα. Σε όποια εποχή και αν τα τοποθετήσεις, είναι πάντοτε το ίδιο συναρπαστικά.



Το βαθύ diffuser και οι τέσσερις εξατμίσεις, επιθετικά στημένες μέσα σε αυτό με γωνία προς τα πάνω, σε θέση μάχης, γεμίζουν ασφυκτικά το οπτικό πεδίο μεταξύ των δύο τετράπαχων πελμάτων των πίσω ελαστικών που αφήνουν εμφατικά το αποτύπωμά τους στην άσφαλτο. Μπορείς να ακούσεις τον ήχο αυτού του μοτέρ χωρίς καν να λειτουργεί.

 

Διαχρονική γοητεία

Η θέση οδήγησης είναι ακριβώς αυτή που περιμένεις από ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Χαμηλή, με τα πόδια να απλώνονται εμπρός στο ύψος ουσιαστικά της λεκάνης. «Σπορ αυτοκίνητο» σου ψιθυρίζει, σε μια εποχή που το σώμα έχει ξεμάθει από αυτή τη στάση, οδηγώντας σχεδόν αποκλειστικά SUV. Η βασική γραμμή του παραθύρου είναι στο ύψος του ώμου και το ταμπλό τυλιγμένο γύρω σου. Νιώθεις πραγματικά «ταμπουρωμένος», έτοιμος να επιτεθείς σε κάθε στροφή. Να αξιοποιήσεις και το τελευταίο εκατοστό άδειου δρόμου που απλώνεται εμπρός από το μακρύ καπό.



Η σχεδίαση του εσωτερικού είναι ένας υπέροχος συνδυασμός κλασικού και μοντέρνου. Ό,τι δηλαδή χαρακτηρίζει εν γένει αυτό το αυτοκίνητο. Η αρχιτεκτονική του ταμπλό, οι βασικές γραμμές, η μεγάλη κλίση της κεντρικής κονσόλας και τα τόσο προσεκτικά φινιρισμένα περιστροφικά χειριστήρια είναι κλασικά (με την έννοια του διαχρονικού) μοτίβα. Ενώ ο ψηφιακός πίνακας οργάνων TFT 12,3 ιντσών και οι κρυφοί αναδυόμενοι αεραγωγοί του κλιματισμού μοιάζουν να έχουν σχεδιαστεί στο εργαστήριο του Q στα άδυτα της Mi6 για το επόμενο αυτοκίνητο του James Bond.

Η ποιότητα κατασκευής είναι υπεράνω κριτικής. Το στυλ και η κομψότητα εκφράζονται με υλικά που δείχνουν και είναι ακριβά. Και κυρίως, δουλεμένα με την αντίστοιχη προσοχή και τη «ζεστή» αίσθηση του χειροποίητου. Μαλακό πλαστικό και αφράτο δέρμα καλύπτουν ότι βλέπεις ή αγγίζεις. Εκτός φυσικά από την οθόνη 10” του Touch Pro infotainment. Ένα σύστημα κορυφαίο σε δυνατότητες συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας. Αλλά σε αυτό το αυτοκίνητο, μάλλον αδικείται. Γιατί ο πρωταγωνιστής είναι άλλος.

 


Εγκληματική… απόλαυση

Ο κινητήρας έρχεται στη ζωή με ένα διακριτικό βρυχηθμό. Πολλαπλές ρωγμές στη σιωπή που επιβάλλει σήμερα η ηλεκτροκίνηση δημιουργούνται για να εκτονωθεί η ενέργεια αυτού του αλουμινένιου 5λιτρου V8 με τον άμεσο ψεκασμό και τον μηχανικό υπερσυμπιεστή τύπου Roots. Αυτές οι τελευταίες λέξεις ακούγονται σαν ομολογία σε έγκλημα κατά της περιβαλλοντικά ευαίσθητης ανθρωπότητας. Για πόσο ακόμη θα υπάρχουν αφορμές να τις γράφουμε; Έτσι κι αλλιώς η οδήγηση μιας Jaguar είναι μια ξεχωριστή εμπειρία. Της συγκεκριμένης, με αυτά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, το πράγμα παίρνει διαστάσεις ιεροτελεστίας. Και αν αναλογιστείς, έστω φευγαλέα, ότι η αντίστροφη μέτρηση για το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης έχει προ πολλού αρχίσει, η στιγμή αποκτά τη δική της ιστορική αξία.



Στην κίνηση της πόλης συμπεριφέρεται ως… κυρία. Με το νορμάλ πρόγραμμα οδήγησης είναι ένα ευκολοδήγητο GT που δεν δυσανασχετεί στη κίνηση και αντιμετωπίζει τις κακοτεχνίες των δρόμων αξιοπρεπώς για αυτοκίνητο με 20άρηδες τροχούς και ανάρτηση φτιαγμένη να κουμαντάρει σχεδόν 600 άλογα. Οι αλλαγές ταχυτήτων είναι ομαλές και ο κινητήρας τραβά από πολύ χαμηλά (αλίμονο αν δεν το έκανε ο 5λιτρος) με ένα γουργουρητό που επιτρέπει να συζητάς στην καμπίνα χωρίς να φωνάζεις, ειδικά όσο μένει κλειστή η υφασμάτινη οροφή.

Όλα αυτά αλλάζουν αρκετά, όταν τραβήξεις το μικρό μοχλό δίπλα στο λεβιέ ταχυτήτων για να επιλέξεις το πρόγραμμα Dynamic. Η εξάτμιση ελευθερώνεται, ο V8 ανασαίνει ελεύθερα. Δεν χρειάζεται πια να προσποιείται ότι νοιάζεται για τίποτα άλλο εκτός από την αγνή παλιομοδίτικη οδηγική απόλαυση αυτού που κάθεται πίσω από το τιμόνι. Ο ήχος είναι βραχνός, έχει έντονο μεταλλικό γρέζι, βάθος και ορμή. Όπως στην καταιγίδα, πρώτα βλέπεις τη λάμψη και μετά ακούς τη βροντή. Έτσι κι εδώ. Πρώτα νιώθεις τη δύναμη και έρχεται μετά η βροντή, την ώρα που αλλάζεις ταχύτητα. Σαν πολεμική ιαχή. Ο κινητήρας έχει κερδίσει 25 ίππους και 20 Nm ροπή, αγγίζοντας πλέον τα 575 PS (από 550) στις 6.500 rpm και 700 Nm (από 680) στις 3.500 – 5.000 rpm.



Η Jaguar ανακοινώνει 0-100 km/h 3,7” και 300 km/h τελική. Παρόλα αυτά, με ένα μαγικό τρόπο όλη αυτή η δύναμη μοιάζει προσιτή, αξιοποιήσιμη. Είναι μια γλυκιά, απόλυτα ελεγχόμενη περιδίνηση, μια βουτιά στον ορίζοντα που φλουτάρει μέσα στο παρμπρίζ. Μια εμπειρία εθιστική, αδύνατο να αντισταθείς κάθε φορά που μερικές εκατοντάδες μέτρα άδειου δρόμου απλώνονται μπροστά σου. Βυθίζεις το γκάζι στην παχιά μοκέτα και η βελόνα στον ψηφιακό πίνακα οργάνων κάνει άλματα δεκάδων km/h στο παραμικρό παίξιμο των βλεφάρων.

Εντυπωσιάζει, αλλά το συναίσθημα που σου δημιουργεί απέχει από να χαρακτηριστεί σοκ. Κι αυτό έχει προφανώς να κάνει με τον τρόπο που αποδίδεται. Η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση, αλλά όχι εκρηκτική. Το ίδιο και η λειτουργία το κιβωτίου. Είναι κλασικό 8άρι αυτόματο με μετατροπέα ροπής, κατασκευής της ZF. Δεν είναι το ίδιο γρήγορο με τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη της Porsche, της BMW ή της Mercedes. Ίσως ούτε και σε σχέση με άλλες εφαρμογές αυτόματου ZF με μετατροπέα ροπής, π.χ M5 ή Giulia Quadrifoglio. Αλλάζει στο χρόνο που θα το έκανε και ένα πολύ γρήγορο χέρι. Και στο δρόμο, όταν δεν κυνηγάς δέκατα, αυτό δεν είναι απαραίτητα αρνητικό. Κάθε άλλο. Οι αλλαγές προς τα πάνω έχουν τη… φυσικότητα του χειροκίνητου. Και από τη στιγμή που δέχεται τα κατεβάσματα, ακόμη και τα πιο οριακά που στέλνουν ψηλά το στροφόμετρο, δεν μπορείς να έχεις σοβαρό παράπονο. 

 


Στο στοιχείο της

Στην τελευταία ανανέωση η Jaguar τοποθέτησε στην κορυφαία F-ΤYPE R τροχούς 20 ιντσών με διαφορετικό offset για να φαρδύνει κι άλλο το πάτημά της στο δρόμο, νέα ενεργά αμορτισέρ σε συνδυασμό με νέα ελατήρια και αντιστρεπτικές. Έδωσαν σημασία στη βελτίωση της ακαμψίας της πίσω ανάρτησης με ισχυρότερες πλήμνες και ψαλίδια, αλλά και ball-joints. Λύσεις απ’ ευθείας από τους αγώνες, στοιχείο του DNA της μάρκας.

Παρότι μικρή δεν τη λες, με 4,47 m μήκος, βολεύεται στο στροφιλίκι σαν GTI. Έχει ελαφριά αίσθηση και αλλάζει κατεύθυνση άμεσα. Τα ενεργά αμορτισέρ ρυθμίζονται σε πραγματικό χρόνο, σύμφωνα με δεδομένα που λαμβάνει και διαχειρίζεται ο εγκέφαλος για την ταχύτητα, τα πλευρικά φορτία, την επιτάχυνση, τη γωνία τιμονιού, το άνοιγμα του γκαζιού και άλλα. Η κλίση είναι μικρή και ο έλεγχος του αμαξώματος γενικά σωστός.



Σε κάποιες περιπτώσεις νιώθεις να τερματίζει λίγο νωρίτερα από όσο θα περίμενες, αναδεικνύοντας κακοτεχνίες της ασφάλτου που δεν θα πρόσεχες κανονικά. Ο συνδυασμός πλευρικού φορτίου και κακής ασφάλτου υπενθυμίζει ότι αυτή είναι μια πλατφόρμα που βγήκε πρώτη φορά στην αγορά το 2013, με ένα ανεπαίσθητο ρίγος στο πλαίσιο του παρμπρίζ.

Το τιμόνι είναι μάλλον ελαφρύ και η επικοινωνία με τους εμπρός τροχούς απόμακρη. Η αντίδραση του εμπρός μέρους στις εντολές ωστόσο είναι άμεση. Και παρότι εκεί μπροστά υπάρχει ένας 5λιτρος 8κύλινδρος κινητήρας, η αίσθηση που σου δίνει είναι αυτή ενός αυτοκινήτου πρόθυμου να αλλάξει κατεύθυνση, ακολουθώντας τη γραμμή με ακρίβεια, χωρίς να προσπαθεί. Υποδηλώνοντας χαμηλό κέντρο βάρους και σωστό ζύγισμα.

Ελαφρά υποτετράγωνος, αυτός ο V8 δεν τρελαίνεται να στροφάρει στο «κόκκινο». Τον λατρεύεις στο μεσαίο φάσμα, απολαμβάνεις την ελαστικότητά του και την άμεση απόκριση. Την αφθονία της ροπής. Έχει ένα πολύ ευχάριστο σκαλοπάτι γύρω στις 3.500 rpm, ένα μικρό ξέσπασμα, μια αλλαγή τόνου που ανεβάζει την ένταση. Αλλά γενικά ο τρόπος που αποδίδει είναι γραμμικός.



Στο όριο και χωρίς ειδικούς χειρισμούς η συμπεριφορά είναι ελαφρώς υποστροφική, μιλώντας για στροφές που περνάς με κεκτημένη ταχύτητα. Το όριο είναι πολύ υψηλό, αλλά αν το αγγίξεις ή το ξεπεράσεις, το εμπρός μέρος είναι αυτό που θα ανοίξει λίγο την τροχιά του. Σε μέτριες στροφές, εκεί που τα φρένα μπαίνουν στο παιχνίδι, μπορείς να επηρεάσεις την ισορροπία. Το πλαίσιο ανταποκρίνεται στη μεταφορά βάρους, αντιδρώντας φιλικά. Εκτελεί τις εντολές με ακρίβεια και δείχνει ότι χάρη στο σχετικά μακρύ μεταξόνιο των 2.622 mm θα συγχωρήσει ακόμη και το λάθος. Πιέζοντας το εμπρός μέρος στο φρενάρισμα, μπορείς να ελαφρώσεις την ουρά από την είσοδο και να τοποθετήσεις την F-TYPE, συνδυάζοντας θέαμα, οδηγική απόλαυση και ουσία.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Προσωπικότητα
  • Κινητήρας, δύναμη και ήχος
  • Ποιότητα και εξοπλισμός
ξινά
  • Αίσθηση τιμονιού

Είναι 4κίνητη, αν και πολύ θα της πήγαινε η κίνηση μόνο πίσω. Το ηλεκτρομηχανικό κιβώτιο μεταφοράς στέλνει ροπή στους εμπρός τροχούς μόλις αντιληφθεί γλίστρημα. Οπότε αυτή η αρχική υποστροφή για την οποία μιλήσαμε νωρίτερα έχει να κάνει με το συνδυασμό πλαίσιο-ανάρτηση και όχι με τη μετάδοση. Η προτεραιότητα έτσι κι αλλιώς δίνεται στον πίσω άξονα, στον οποίο καταλήγει το μεγαλύτερο ποσοστό της ροπής. Το διαχειρίζεται το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ, μεταβάλλοντας την κατανομή μεταξύ των δύο πίσω τροχών. Όλα τα παραπάνω δουλεύουν στο παρασκήνιο, με έναν τρόπο που δεν γίνεται αντιληπτός παρά μόνο σαν ένα σύντομο και σχετικά εύκολα ελεγχόμενο γλίστρημα της ουράς από λίγο πριν την κορυφή ως την έξοδο της στροφής. Αν περιμένεις με το γκάζι να μετατρέψεις την αρχική ελαφριά υποστροφή σε μια θεαματική πλαγιολίσθηση, θα διαπιστώσεις ότι δεν είναι το παιχνίδι της. Αν έχεις δουλέψει με το πλαίσιο, και την έχεις τοποθετήσει από την αρχή, τότε θα σου κάνει το χατίρι.

Αν κάτι χρειάζεται προσοχή σε αυτή τη φάση είναι το κιβώτιο που μπορεί να κάνει kickdown αν εξαντλήσεις όλη τη διαδρομή του γκαζιού. Και εκεί που υπολόγιζες ότι θα στρίψεις με 3η στη ροπή να βρεθείς με 2η στον κόφτη. Ο οποίος είναι χαμηλά τοποθετημένος, στις 6.500 rpm οπότε δεν είναι το ξέσπασμα που έχεις να φοβηθείς. Απλώς ξεμένεις από δύναμη οπότε η «χορογραφία» τελειώνει κάπως άγαρμπα.

συμπέρασμα

Εκλεπτυσμένη και άγρια, στιλάτη και αθλητική, αναμφίβολα διαχρονική σχεδιαστικά, συνδυάζει την πλέον σύγχρονη τεχνολογία ασφάλειας και συνδεσιμότητας με την παραδοσιακή μηχανολογία στα βασικά μηχανικά μέρη, σε ένα σύνολο που ξεχειλίζει από προσωπικότητα και αναδίδει έναν οδηγικό ρομαντισμό. Και ξεπερνά την όποια λογική των αριθμών που σχετίζονται με τεχνικά χαρακτηριστικά και τιμές. Η F-Type R ανήκει σε ένα σπάνιο, ξεκάθαρα απειλούμενο είδος. Ένα αυτοκίνητο… άχρηστο, υπό την έννοια ότι δεν ικανοποιεί καμία ανάγκη. Αλλά για αυτό, τόσο μα τόσο επιθυμητό. Ένα αυτοκίνητο γεννημένο για να ανταποδίδει τα πολύτιμα, δυνατά συναισθήματα που οδήγησαν στη δημιουργία του.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...