Δοκιμή: Mazda ΜΧ-5 RF 1.5 SKYACTIV - Toy story

Roadster μάλαμα για οδηγικό παιχνίδι και μια κατασκευή που χαίρεσαι να βλέπεις και να ζεις στη λεπτομέρεια. Τριάντα χρόνια επιτυχίας για το ΜΧ-5, που ευτυχώς συνεχίζει ακάθεκτο!

  • -
  • -
Ισχύς132 PS
Ροπή152 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h8,6 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)6,3 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)142,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Απαλή ανανέωση για να επανέλθει στην επικαιρότητα και ένα διαχρονικά απολαυστικό roadster που μιλάει στον εσωτερικό σου κόσμο.


Το Mazda MX-5 έχει κερδίσει αμέτρητα βραβεία στα 31 χρόνια της κυριαρχικής του παρουσίας στην κατηγορία των roadster και συνεχίζει να το κάνει. Συνεχίζει να βελτιώνεται και να ενθουσιάζει καθώς εστιάζει στο δίπτυχο «μικρότερο βάρος, περισσότερη ισχύς», σε συνδυασμό με τη σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo, που ενσωματώνει την αυθεντική Ιαπωνική αισθητική με έμφαση στην απλότητα. Ένα χειροπιαστό παράδειγμα «μηχανής» που επικοινωνεί με τον άνθρωπο τόσο όταν το βλέπεις όσο και αν το οδηγείς. Ένα πετυχημένο παιχνίδι για μεγάλα παιδιά από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου, που εδώ και τριάντα χρόνια ενεργοποιεί το κουμπί των σύγχρονων roadster και τους δείχνει το σωστό το δρόμο.

 

ΜΧ-5 σε update

Η σχέση του με την επικαιρότητα ήταν ανέκαθεν ζεστή! Άλλωστε σχεδιαστικά το MΧ-5 γοήτευε και εξακολουθεί να το κάνει ακόμα και αν σήμερα αντικρίζεις τις τρεις γενεές που προηγήθηκαν. Για την 4η και πιο επίκαιρη που γνωρίσαμε στην νέα εποχή Mazda στην Ελλάδα, μπορεί η ατμοσφαιρική λογική των Ιαπώνων για έναν 4κυλινδρο 1.500άρη SKYACTIV να το βρίσκει σε υποδεέστερη θέση από πλευράς απόδοσης σε σχέση με τα υπερτροφοδοτούμενα επίκαιρα μοτέρ, όμως το σύνολο είναι που κερδίζει τις εντυπώσεις. Από την άλλη πριν φτάσεις στο αποτέλεσμα του συνόλου σε κερδίζει με την εικόνα του. Μια εικόνα που δεν έχει σημείο σύνδεσης με τα προηγούμενα MX-5 πέρα από το γεγονός ότι μιλάμε για roadster. Πιο κομπακτ από ποτέ έρχεται μικροκαμωμένο και ελκυστικά αιχμηρό και μυώδες. Νιώθεις ότι αν απλώσεις τα χέρια σου θα αγκαλιάσεις τις γωνίες του. Κάθε brutal έννοια και κάθε οπτική υπερβολή, δεν ανήκει στην ταυτότητά του. Αντιθέτως στη λεπτομέρεια σε κερδίζει και είναι επιμελώς φροντισμένο και ελκυστικά σερβιρισμένο. H έκδοση RF μάλιστα, όπως αυτή που αντικρίζουν τα μάτια σου διαβάζοντας αυτή τη δοκιμή, με τη μεταλλική αναδιπλούμενη οροφή και τις σταθερές πίσω κολώνες προσφέρει ένα Targa αισθητικό αποτέλεσμα με έξτρα γοητεία. Είτε κλειστό πάντως είτε ανοιχτό, το MX-5 είναι δυναμικό κομψοτέχνημα με το μακρύ και χαμηλό καπό να πλαισιώνεται από έντονους ώμους και τονισμένα καπούλια. Η ανάλαφρη οροφή αποθηκεύεται ηλεκτρικά χωρίς να κλέβει χώρο από την περιοχή των αποσκευών (127 lt) και το υλοποιεί μόλις σε 13 sec, κάτι που δεν αναζητά ακινητοποίηση (με ταχύτητα έως 10 km/h).  



Οποιαδήποτε υποψία update, διακρίνεις κυρίως στη minimal καμπίνα του. Διακοσμητικά στοιχεία στο εσωτερικό, όπως η νέα ασημένια ραφή στα καθίσματα, στον επιλογέα ταχυτήτων, στο τιμόνι και στις εσωτερικές επενδύσεις των θυρών, αναζητούν την παρατηρητική ματιά σου. Επίσης, όλες οι εκδόσεις του ανανεωμένου Mazda MX-5 εισάγουν πλέον στο βασικό εξοπλισμό τους συνδεσιμότητα συμβατή με Apple Car play και Android Auto, ενώ πλέον θα είναι διαθέσιμο και με σύστημα ανάκτησης της ενέργειας πέδησης i-Eloop (Intelligent Energy Loop). Πρακτικά εκμεταλλεύεται την ενέργεια της πέδησης όμως δεν την αποθηκεύει σε μπαταρία αλλά σε έναν εξελιγμένο πυκνωτή, με στόχο να διευκολύνει τους ηλεκτρικούς καταναλωτές του αυτοκινήτου με μια εξοικονόμηση ενέργειας της τάξης του 10%. 

Η σχεδίαση είναι λιτή και οδηγοκεντρική, όπως συνέβαινε και με τα προκάτοχα μοντέλα. Βολεύεσαι αν είσαι μέχρι 1,85 m, κάθεσαι ελαφρώς ψηλότερα από το ιδανικό και έχεις προέκταση των χεριών σου το ρυθμιζόμενο σε ύψος και απόσταση τιμόνι και έναν σεμιναριακό σε αίσθηση και ακρίβεια μοχλό ταχυτήτων.



Ο πίνακας οργάνων με το στροφόμετρο στο κέντρο και ο διακόπτης που ανοίγει ηλεκτρικά την οροφή, είναι τα μόνα επιπλέον χειριστήρια που χρειάζεσαι για να απολαύσεις το MX-5. Ωστόσο η Mazda φρόντισε να το προικίσει εύστοχα με εναρμόνιση στις επιταγές της σύγχρονης ψηφιακής εποχής κάτι που εκφράζεται κυρίως με την ευκρινέστατη και με αναβαθμισμένες υπηρεσίες όπως είπαμε έγχρωμη οθόνη 7’’ στο κέντρο του ταμπλό, ο χειρισμός της οποίας γίνεται με την αφή αν είσαι σταματημένος ή εν κινήσει με έναν πιεζοπεριστροφικό διακόπτη πίσω από το λεβιέ του κιβωτίου. Η ποιότητα κατασκευής είναι προσεγμένη, τα υλικά σκληρά αλλά συναρμολογημένα με Ιαπωνική πιστότητα, ενώ οι θήκες επαρκούν για να κάνουν τη ζωή εύκολη με βάση τα χωροταξικά δεδομένα. Το ντουλαπάκι του συνοδηγού, οι «τσέπες» στις πόρτες, 2 ποτηροθήκες αρκετά πίσω στην κεντρική κονσόλα και το υποβραχιόνιο με υποψία αποθηκευτικού χώρου είναι μερικές από τις φιλότιμες προσπάθειες για πρακτικότητας εντός της καμπίνας. 


Αθλητής μερακλής

Βασικό συστατικό στη συνταγή του MX-5 ανέκαθεν ήταν η ιδανική, 50:50, κατανομή του βάρους και εδώ φυσικά δεν υπάρχουν παρεκκλίσεις στη φιλοσοφία. Άλλωστε όταν θεωρείσαι το roadster σταθμός, οφείλεις να μην χαλάς τη μανέστρα και να σταθερός στις αξίες σου. Και πραγματικά στο project MX-5 είναι ωραίο να ανήκεις στην ομάδα των μηχανικών εξέλιξης, γιατί ο λόγος σου μετράει και δεν καπελώνεται από γιαλαντζί μαρκετινίστικες απόψεις. Τι πρεσβεύει; Το αυτοκίνητο βόλτας, το αυτοκίνητο που αναζητάς τα κλειδιά του ξανά και ξανά, το αυτοκίνητο που εκπροσωπεί την ανόθευτη οδηγική αίσθηση και συμπεριφορά, θέτοντας τον οδηγό ως προτεραιότητα και αναζητώντας τη συμμετοχή του. Το Mazda MX-5 είναι ένα θρυλικό roadster που δημιουργεί έναν μοναδικό δεσμό με τον οδηγό του και μπορεί να οδηγηθεί ανοιχτό με τον αέρα να μην γίνεται ενοχλητικός μέχρι τα 120 km/h

Η ελαχιστοποίηση του βάρους, που με τον πλουσιότατο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας στην RF έκδοση, μόλις που ξεπερνά τα 1.100 κιλά είναι ένα επίσης θετικό χαρτί στα «χέρια» του διθέσιου Mazda. Όλα αυτά μάλιστα, έρχονται χωρίς εκπτώσεις σε στιβαρότητα - ποιότητα - εφαρμογή.

H ιδανική θέση σε κάθισμα και τιμόνι έρχεται εύκολα στα μέτρα σου, ενώ με το που πάρεις το ρόλο του οδηγού, νιώθεις όλη την κατασκευή να έχει συναρμολογηθεί γύρω σου. Κάθεσαι χαμηλά και από τα πρώτα μέτρα αντιλαμβάνεσαι το τέλειο ζύγισμα, την αξιοζήλευτη ισορροπία και μια μοναδική ακρίβεια.Το τιμόνι έχει το βάρος που χρειάζεται για να κριθεί ζωντανό και την πληροφόρηση για πλήρη εικόνα θέσης και πρόθεσης των κατευθυντήριων τροχών. Τα φρένα ακούνε σε κάθε τρόπο και εντολή που πάρουν από το πόδι και ο επιλογέας προσφέρει τη μεστή, παραδοσιακή αίσθηση κιβωτίου ταχυτήτων που κάθε κούμπωμα από σχέση σε σχέση είναι μια μικρή επιβράβευση στην μηχανολογία. Απολαυστικό feeling, αλλά και κλιμάκωση που νιώθεις χωρίς κενά. 



Ο 4κύλινδρος 1.500άρης SkyActiv, έχει ένα καλό τεχνολογικό βιογραφικό για να εκτοξεύσει την απόδοσή του στους 132 ατμοσφαιρικούς ίππους. Η απουσία turbo βέβαια αφήνει τις ρεπρίζ σε μελαγχολία, όταν κάνεις τη σύγκριση με οτιδήποτε υπερτροφοδοτούμενο κυκλοφορεί εκεί έξω. Τα 152 Nm ροπής στις 4.800 rpm, κάνουν σαφές ότι οι χαμηλομεσαίες είναι διαδικαστικό αποδοτικό περιβάλλον για τον κινητήρα, που για να ξυπνήσει ζητάει στροφές. Το ευχάριστο είναι ότι εκτός από ελαστικός, προσφέρει συγκρατημένο σπορ ήχο και η ευστροφία είναι κτήμα του. Εκδηλώνεται δε, με ζωηρή διάθεση όσο η βελόνα στο στροφόμετρο ταξιδεύει προς τα δεξιά και εκπροσωπείται με καλές επιδόσεις (0-100 km/h σε 8,6 sec και 203 km/h τελική ταχύτητα) και φυσιολογικές καταναλώσεις.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Σπορ φινέτσα
  • Διαστάσεις
  • Βάρος
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ζωντάνια κινητήρα
  • Επιδόσεις - Κατανάλωση
  • Τιμόνι
  • Ποιότητα
  • Εξοπλισμός
  • Ταχύτητα οροφής
ξινά
  • Κλίσεις ανάρτησης
  • Απουσία μπλοκέ διαφορικού

Αν κυνηγήσεις τις επιδόσεις και φωλιάσει μέσα σου η επίθεση, τότε θα φλερτάρεις με διψήφιο νούμερο στην έναρξή του. Από την άλλη, μπορείς να απολαμβάνεις σβέλτα και απολαυστικά το διθέσιο Ιαπωνικό roadster με καταναλώσεις λίγο πάνω από τα 8 lt/100 km, ενώ αν ψάχνεις την απόλυτη οικονομία σουλατσάροντας ανοιχτός με ταχύτητες περιπολίας, θα σε επιβραβεύσει ακόμα και με τιμές που ξεκινούν από τον αριθμό έξι. Πάντως με την ευθυβολία του και την στιβαρότητα που δείχνει στον αυτοκινητόδρομο, είτε είσαι με κλειστή είτε με ανοιχτή οροφή, διαπιστώνεις ότι προσφέρει απολαυστικό ταξίδι και ετοιμοπόλεμη διάθεση όταν η διαδρομή σφίξει. Σαφώς απουσιάζει το σκληροπυρηνικότερο στήσιμο της δίλιτρης έκδοσης με τα Bilstein, το μπλοκέ και οι πιο ενισχυμένες αντιστρεπτικές, όμως ακόμα και έτσι το MX-5 παραμένει οδηγικά ενδιαφέρον.

Ακολουθεί τις προθέσεις σου, πληροφορεί, υπακούει και ανταποκρίνεται με επιταχυνόμενη διάθεση. Δείχνει ότι περνάει και το ίδιο και ο οδηγός του καλά στο παιχνίδι των στροφών. Εντάξει, γέρνει αισθητά σε φουλ επίθεση και έχει πιο αναίσθητη ουρά, αλλά σύντομα συνηθίζεις και βρίσκεις τον τρόπο να πάρεις αυτό που αναζητάς. Άλλωστε το roadster κοινό δεν είναι υποχρεωμένο να γνωρίζει την λογική του drift από την είσοδο έως την έξοδο της στροφής, αλλά θέλει να νιώσει την αίσθηση, να μην κοπανιέται στην σκληρή λογική μιας καλοστημένης ανάρτησης και να μην συμβιβάζεται με οδηγικές ιδιοτροπίες. Για τους άλλους, τους λίγους και ψαγμένους άλλωστε, η Mazda προσφέρει τη δίλιτρη έκδοση.   

συμπέρασμα

Διαχρονική επιλογή, γοητευτική εικόνα και ιδανικό για να απολαμβάνεις οδηγικές στιγμές στη διθέσια καμπίνα του. Είτε πίσω από το τιμόνι του που παραμένει η προνομιακή θέση, είτε συνοδοιπόρος στο δίπλα κάθισμα. Με το MX-5 η βόλτα αποκτά νόημα ακόμα και αν δεν υπάρχει προορισμός. Και δεν είναι απαραίτητο να είσαι σκληροπυρηνικός της οδήγησης που αναζητά ιδιότροπο στροφιλίκι, αρκεί και μια ξεσκέπαστη περατζάδα σε διαδρομές της επιλογής σας. Το roadster της Mazda είναι η οδηγική ψυχοθεραπεία ανάμεσα στον καταιγισμό των ηλεκτρουβριδικών που κατακλύζουν την αγορά. Αν ψάχνεις μια γευστική μπουκιά από τον κόσμο της αυτοκίνησης, ένα αυτοκίνητο για να μην το χορταίνεις, έναν λόγο για να εξαφανίζεσαι σε μοναχικές απολαύσεις η Mazda δίνει τη λύση.



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

 

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...