ΔΟΚΙΜΗ: Peugeot 308 GTi

To 308 εισβάλει στο κλειστό club των ταχύτατων hatchback και εντυπωσιάζει

  • -
  • -
Ισχύς272 PS
Ροπή330 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,0 sec
Μέση κατανάλωση6,0 lt/100km
Εκπομπές CO2139 gr/km
Euro NCAP
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Ένα 308 GTi που τιμά τον χαρακτηρισμό του σε μέγιστο βαθμό και συνάμα δεν είναι εχθρός της καθημερινότητας. Κερασάκι ο ισχυρότερος 1.600άρης που θα βρείτε παγκοσμίως σε παραγωγή. 

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Κορυφαία απόδοση κινητήρα
  • Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιοτική ανάρτηση
  • Κομψό σαλόνι
  • Χώροι
  • Κατανάλωση
  • Εξοπλισμός
ξινά
  • Μακριές διαδρομές στον επιλογέα
  • Ηλεκτρικό χειρόφρενο
  • Ποτηροθήκες

Με το 308 GT να προσφέρει την γοητευτική εικόνα της απόλυτης ισορροπίας ανάμεσα στο καθημερινό και δραστήριο δρομέα αποστάσεων, έμενε κενή η θέση του βασιλιά των λιονταριών. Της απόλυτης σπορ έκφρασης εν ολίγοις, έτσι όπως η Peugeot συνηθίζει να προσφέρει στις απαιτητικές ορέξεις όσων αναζητούν ένα σπαρταριστό τιμόνι που δεν προσφέρει μόνο υποσχέσεις αλλά τις πραγματοποιεί. Σε μια εποχή που τα σημερινά GTi ή sport hatchback, όπως θέλετε πείτε τα, για να θεωρηθούν πετυχημένα προσπαθούν να στριμώξουν ένα τσούρμο άλογα στην μπροσθιοκίνητη λογική τους, το γρηγορότερο 308 σερβίρει μια ακόμα εκδοχή του γνωστού κλισέ.

 

Vive la France

Χωρίς υπερβολές στην εμφάνιση και χωρίς κραυγαλέα σημάδια του πραγματικού του εαυτού, το 308 GTi καταφέρνει να περάσει σχεδόν απαρατήρητο σε σχέση με άλλες προτάσεις τις γρήγορης κατηγορίας και σερβίρεται με σεμνότητα που τελικά σε κερδίζει με την εικόνα του. Σαφώς, ξεχωρίζουν οι θηριώδεις τροχοί των 19’’ που γεμίζουν τους θόλους και οι μονομπλόκ ερυθρές δαγκάνες με το λογότυπο Peugeot Sport που αγκαλιάζουν θηριώδεις αεριζόμενους δίσκους 380 mm (πίσω 268 mm), ενώ ελάχιστες είναι οι διαφορές εμπρός σε σχέση με τις εκδόσεις GT και εστιάζονται κυρίως στο αισθητικό κομμάτι και λιγότερο στο σχεδιαστικό.

Συνολικά η εκτέλεση διατηρεί μια premium εικόνα με κομψά χρώμια ανάμεσα στους πολυκατοπτρικούς προβολείς LED, ενώ το μοντέρνο στιλ ρέει συνολικά σε όλο το κορμί του 308. Οι πληθωρικές εισαγωγές διαθέτουν τα λογότυπα GTi, που τα συναντάμε επίσης με διακριτικότητα στα πλαϊνά φτερά και πίσω, όπου ο ψευδοδιαχύτης με τις διπλές απολήξεις εξατμίσεων στον πίσω προφυλακτήρα δημιουργούν τη μεγαλύτερη σχεδιαστική διαφορά στην εμφάνιση του, για να το αναγνωρίσεις. Βέβαια αν το GTi διαθέτει τη διχρωμία Ultimate Red και Perla Nera Black γνωστή και ως Coupe Franche, δεν χρειάζεται και πολύ παρατηρητικότητα για να καταλάβεις τι περνάει. Εκτός αν το έχεις δει μόνο από μπροστά ή μόνο από πίσω. Πάντως το γεγονός ότι το κόκκινο χρώμα υπερισχύει του μαύρου, δίνει την εξήγηση που η άδεια κυκλοφορίας στη θέση του χρώματος αναφέρει το ερυθρό. 

Το εσωτερικό είναι δομημένο στην γνωστή λογική i-Cockpit της Peugeot που υιοθετείται  στην γκάμα, αλλά σε πιο sport premium εκτέλεση. Τα υλικά είναι μαλακά τουλάχιστον στο επάνω τμήμα του ταμπλό, η συναρμολόγηση εξαιρετική και το επίπεδο εξοπλισμού γενναιόδωρο. Φυσικά η ανάλογη σπορ εσανς διαφοροποιεί ακόμα και από το GT με τη διαφορά να κάνουν οι κόκκινες λεπτομέρειες στον επιλογέα και στο σημείο «μηδέν» του τιμονιού που ταυτόχρονα φιλοξένει και ένα λογότυπο της έκδοσης. Τα μπάκετ με την υπογραφή Peugeot Sport διαπρέπουν συνολικά τόσο σε άνεση και φινέτσα όσο και στην σπορ αποστολή τους. Εξαιρετική συνολική πλευρική στήριξη που μνημονεύεται είτε αποφασίσεις να δοκιμάσεις τα πλευρικά g, αλλά και άψογο αγκάλιασμα του σώματος που δεν ταλαιπωρεί αν επιλέξεις ανθρώπινες μετακινήσεις.

Το μικρό τιμόνι, η σχεδόν 10άρα έγχρωμη οθόνη αφής για όλες τις λειτουργίες (κλιματισμός, πληροφορίες σχετικές με το αυτοκίνητο, multimedia, ήχος, πλοήγηση αλλά και διάδραση) και φυσικά ο ψηλά τοποθετημένος πίνακας οργάνων με το αριστερόστροφο στροφόμετρο, είναι ξεχωριστές λεπτομέρειες της προσωπικότητας 308, ενώ ο διακόπτης Sport δίπλα από το Start Button, (θυμίζει GT) τονώνει την απόκριση σε γκάζι και τιμόνι συνοδεία ήχου που αναστατώνει τις αισθήσεις, κοκκινίζει τον φωτισμό στα όργανα και προσφέρει έξτρα πληροφορίες σχετικά με την πίεση του turbo και την προσφερόμενη ιπποδύναμη - ροπή που διαχειρίζεσαι ανάλογα με το πάτημα του γκαζιού. Σε χώρους για μικροαντικείμενα δεν διαπρέπει, ομοίως δεν δείχνει να ιδρώνει το αυτί του στο άκουσμα ποτηροθήκη, ενώ οι χώροι επιβατών είναι στα πλαίσια που ορίζει η κατηγορία. Μπροστά επικρατεί ευρυχωρία αλλά και πίσω με δυο ενήλικες η κατάσταση είναι επίσης καλή, ενώ ο μεσαίος θα βρει ένα λόγο να σχολιάσει την προεξοχή της κονσόλας ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Τουλάχιστον κορυφαίος για την κατηγορία είναι ο χώρος αποσκευών των 420 λίτρων. 

 

Δύο εβδομήντα δύο

Το πραγματικό ζουμί της υπόθεσης GTi βρίσκεται στον βαθύτερο εσωτερικό του κόσμο. Και ειδικά κάτω από το καπό, όπου στριμώχνονται 272 ίπποι και 330 Nm ροπής σε ένα μοτέρ χωρητικότητας 1.598 κ. εκ.. Είναι ο γνωστός THP, όμως για να κερδίσει τον τίτλο του ισχυρότερου κινητήρα παραγωγής στα 1,6 λίτρα έχει δεχτεί τις ανάλογες περιποιήσεις που κάνουν πλούσιο το βιογραφικό του. Τα γνωστά δεδομένα είναι η twin scroll τουρμπίνα και ο άμεσος ψεκασμός, ενώ τώρα απέκτησε διπλό κύκλωμα λίπανσης και σφυρήλατα αλουμινένια πιστόνια, αλλαγές στην εισαγωγή-εξαγωγή, στην ψύξη και φυσικά στην χαρτογράφηση του εγκεφάλου. Οι αλλαγές συνεχίζονται και σε επίπεδο στησίματος με τις αντιστρεπτικές να έχουν παχύνει, την ανάρτηση να χαμηλώνει κατά 11 mm και τη γεωμετρία να έχει προσαρμοστεί με αρνητικότερο κάμπερ και στιβαρότερα σινεμπλόκ, ψαλίδια, αμορτισέρ και ελατήρια στον επιθετικότερο χαρακτήρα. Ταυτόχρονα για να διαχειριστεί τους μπροστοκίνητους ίππους φόρεσε ένα Torsen μπλοκέ διαφορικό, ενώ το διαθέσιμο κιβώτιο είναι αποκλειστικά 6άρι χειροκίνητο.

Το ενδιαφέρον λοιπόν επικεντρώνεται στον τρόπο συμπεριφοράς, απόδοσης και αίσθησης που σου μεταφέρει. Και βέβαια το μοτέρ είναι το πρώτο που διεκδικεί τον θαυμασμό σου από τη στιγμή που πάρεις θέση πίσω από το μικροκαμωμένο τιμόνι του GTi. Το 308 GTi δείχνει τα δόντια του με το καλημέρα, όμως αν δεν επιθυμείς να δαγκώνεις συνεχώς και να κυκλοφορείς σαν λυσσασμένος, προσαρμόζεται ανάλογα με την διάθεσή σου. Θέλεις να κινείσαι νωχελικά, ανθρώπινα και να μην προκαλείς! Το ισχυρότερο λιοντάρι στην γκάμα 308 διαθέτει τρόπους και πολιτισμένο χαρακτήρα για να εξυπηρετεί και αυτή την ανάγκη. Το μοτέρ, ανοίγει τα μάτια του νωρίς προσφέροντας ελαστικότητα λίγο πάνω από το ρελαντί, όμως το πραγματικό εγερτήριο έρχεται στις 2.000 rpm. Από εκεί και μέχρι τις 6.500 rpm το στροφάρισμα έρχεται καταιγιστικά! Η αριστερόστροφη βελόνα στο στροφόμετρο βουτάει με ευκολία στα κόκκινα, ενώ αν έχεις επιλέξει το πρόγραμμα Sport ο ήχος αγριεύει όπως και η απόκριση. Τότε θα δεις τα όργανα να αποκτούν ερυθρή απόχρωση από λευκή και θα πάρεις το μέγιστο από επιδόσεις που για την Peugeot είναι 6 sec για τα 0-100 km/h και τελική ταχύτητα που θρονιάζεται στα 250 km/h.

Από τα πρώτα χιλιόμετρα αντιλαμβάνεσαι ότι είναι ένα σαφώς στιβαρό σπορ αυτοκίνητο, χωρίς όμως να συμβιβάζει το επίπεδο άνεσης που μεταφέρει σε οδηγό και φιλοξενούμενους, για τα δεδομένα πάντα της κατηγορίας. Η σφιχτή μεν ανάρτηση με το στοιχειώδες χαμήλωμα διαβάζει ποιοτικά το ανάγλυφο και δεν τη λες κούτσουρο, κάτι που παραδοσιακά οι Γάλλοι αποφεύγουν - και ορθώς πράττουν. Η δεμένη αίσθηση που εισπράττεις συνοδεύεται με μια λογική που σου επιτρέπει να χρησιμοποιείς το GTi καθημερινά χωρίς να χρειάζεσαι φυσιοθεραπευτή μετά από κάθε βόλτα. Αν το αίμα σου βράζει, τότε σωστά επέλεξες το 308 με το λογότυπο GTi και αυτό γιατί θα σε βγάλει ασπροπρόσωπο στο κυνήγι των στροφών. Εκτός ότι καταπίνει με ευθύβολη διάθεση τις ευθείες ακόμα και με το κοντέρ να δείχνει εύκολα νούμερα που ξεκινούν από τον αριθμό δυο, προσφέρει και αξιοπρεπέστατη για την κατηγορία κύλιση που τονώνει τον ταξιδιωτικό του χαρακτήρα. Τώρα βέβαια ο τελευταίος σε ένα GTi πολεμάει με την λαίμαργη φύση του για καύσιμο, όμως στο 308 GTi αν ταξιδεύεις με ήρεμο πόδι και ταχύτητες φυσιολογικές μέχρι 160 km/h θα δεις ευκολότερα από το σινάφι του τιμές ανάμεσα στα 8-9 lt/100km. Σε διαφορετική περίπτωση σχεδόν διπλασιάζεις τα νούμερα για να έχεις μια εικόνα όμως τότε κινείσαι σαν τον άνεμο σε ευθείες και στροφές. Το στροφιλίκι είναι πεδίον δόξης λαμπρό για το GTi, που δεν στριμώχνει όπως όπως ένα τσούρμο άλογα στην μπροσθιοκίνητη λογική του, αλλά προσφέρει νοικοκυρεμένα την δύναμη στο δρόμο με την αρωγή του Torsen.

Ποτέ δεν θα νιώσεις τη μούρη να ταξιδεύει ανεξέλεγκτα προς την έξοδο της στροφής ακόμα και όταν το δεξί σου πόδι βυθίζεται με γεωμετρική ακρίβεια στο γκάζι πολύ πριν την κορυφή της. Σημαδεύεις με περιορισμένες κινήσεις στο μικροκαμωμένο τιμόνι και αυτό τις ακολουθεί. Σωστή αίσθηση στα χέρια, φρένα εύστοχα και αλώβητα στην κακουχία και μια λογική που δείχνει πρόθεση να μην σε προδώσει σχεδόν ποτέ είναι η κεντρική ιδέα συμπεριφοράς του γρήγορου μικρομεσαίου Peugeot. Το ευχάριστα επικοινωνιακό πάτημα συνοδεύεται και με ουρά που ακούει, εφόσον την προκαλέσεις! Ποτέ δεν θα σε αιφνιδιάσει, ποτέ δεν θα πάρει πρωτοβουλία να πρωταγωνιστήσει αν πραγματικά δεν το επιδιώξεις, ενώ η υποστροφή σχεδόν απουσιάζει, αν λάβει κανείς υπόψιν τους 272 ίππους. Αυτή η ευκολία που μεταφέρει στα αισθητήρια του οδηγού ωφελεί τον ρυθμό και απλοποιεί τη διαδικασία χωρίς όμως να αποκόπτει πληροφορίες και να δημιουργεί αποξένωση. Ανάλαφρο σε πάτημα και με χορευτική ευελιξία, από ένα ελαφρύ αμάξωμα που δεν ξεπερνά τα 1.300 κιλά, ακολουθεί τις εντολές που του δίνεις, φορτώνει την αυτοπεποίθηση και σε προδιαθέτει για full επίθεση. Μόνο οι μακριές διαδρομές στον επιλογέα θα γίνουν αντικείμενο κριτικής, γιατί κατά τα άλλα η κλιμάκωση είναι εύστοχη. Αν κάτι όμως θα ταίριαζε παραδοσιακά, αυτό είναι το χειρόφρενο και το «ηλεκτρικό» με κουμπί δεν κολακεύει ένα sport αυτοκίνητο τη στιγμή που ο ψαγμένος αναζητά τον πλήρη έλεγχο. Ακόμα και έτσι όμως, το 308 GTi διατηρεί σε υψηλό επίπεδο την σπορ προσφορά του και βάζει το όνομά του σε πρωτοκλασάτη θέση στην αφρόκρεμα των γρήγορων και ευχάριστων sport hatchback.

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

συμπέρασμα

Ψάχνεις το ισχυρότερο λιοντάρι στη ζούγκλα των σπορ hatchback, το ισχυρότερο μπροσθιοκίνητο μικρομεσαίο Peugeot, με τον ισχυρότερο κινητήρα παραγωγής στα 1.6 λίτρα; Το 308 GTi ήρθε για την αναζήτηση σου, αλλά και για όποιον ενδιαφέρεται για ένα πραγματικά σπορ αυτοκίνητο που δεν κραυγάζει και κάνει την δουλειά όπως πρέπει. Με την μοναδικότητα του ισχυρότερου 1600άρη και την λογική του απόλυτα πετυχημένου downsizing, η αποδοτικότητα του 308 GTi είναι σεμιναριακή, το συνολικό πακέτο δελεαστικό, αν και η τιμή ξεφεύγει από τα πλαίσια της ευκαιρίας. Στα υπερ η γαλλική παιδεία σε επίπεδο συμπεριφοράς άνεσης και η λογική κατανάλωση με βάση τις επιδόσεις. Ένα sport hatchback που τουλάχιστον αξίζει να οδηγήσεις, αν δεν μπορείς να το αγοράσεις.

Peugeot 308 GTi 2015

POLL

Ποια αυτοκίνητα σας άρεσαν στην έκθεση Αυτοκίνηση 2019;

  • Τα αυτοκίνητα πόλης
  • Τα ηλεκτρικά μοντέλα
  • Τα SUV
  • Τα οικογενειακά αυτοκίνητα
  • Δυστυχώς δεν κατάφερα να πάω
71
GOCAR Magazine #71

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...