ΔΟΚΙΜΗ: Fiat Panda 4x4 Antartica 1.3 MJT

Μια ακόμα σπέσιαλ και επετειακή έκδοση για το μικρότερο SUV που κυκλοφορεί ανάμεσά μας

  • -
  • -
Ισχύς75 PS
Ροπή190 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h14,5 sec
Κατανάλωση μ.κ.4,7 lt/100km
Εκπομπές CO2124 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Εορταστική για τα 30 χρόνια ιστορίας του τετρακίνητου Panda, η έκδοση Antartica προτείνει αισθητικές αλλαγές και διατηρεί την αναλλοίωτη αποτελεσματικότητα  όπου και αν το βάλεις. 

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Απόδοση κινητήρα
  • Οδική συμπεριφορά
  • Πρόσφυση και εκτός δρόμου απόδοση
  • Κομψό σαλόνι
  • Ποιοτική ανάρτηση
  • Πρακτικότητα
  • Κατανάλωση
  • Εξοπλισμός
ξινά
  • Θόρυβος κινητήρα
  • Επιδόσεις
  • Τιμή

Πέρασαν ήδη τριάντα χρόνια από τότε που το Panda, αυτό το τετράγωνο, λιτό και στενό αυτοκίνητο πόλης αποκτούσε τετρακίνηση για να λάμψει ως εναλλακτική σε όσους αναζητούσαν την περιπέτεια σε μικρό μπουκαλάκι. Με μια απλή τετρακίνηση της Stayer Puch που λειτουργούσε κατ’ επιλογή μέσω διακόπτη έως τα 50 km/h, το πανάλαφρο Panda έφτανε πολύ πιο μακριά απ’ ότι φανταζόσουν και μάλιστα χωρίς βοηθήματα. Γρήγορα αναγνωρίστηκαν οι δυνατότητές του και η φήμη ήταν ανάλογη της εμπορικής του επιτυχείας ιδιαίτερα σε περιοχές που ο χειμώνας έπεφτε βαρύς. Στην επιτυχία του πάτησε και η επόμενη γενιά, σαφώς προσαρμοσμένη στην εποχή και φυσικά η 3η γενιά που εκτός από εκσυγχρονισμένη, δεν θα έμενε ορφανή από τετρακίνητο Panda. Η έκδοση Antartica είναι ουσιαστικά εορταστική για τα 30 χρόνια του Panda 4x4 στην πιάτσα και φυσικά έχει τον τρόπο της.

 

Στην μπάντα, περνάει Panda

Από το 1983 έως τα τέλη του 2013 που εμφανίστηκε η εορταστική έκδοση μεσολάβησαν παραπάνω από μισό εκατομμύριο  πωλήσεις και ουσιαστικά το Panda 4x4 αποτελεί διαβατήριο επιτυχείας για την Fiat, όπως συμβαίνει και με τις απλές εκδόσεις Panda. Η Antartica φυσικά είναι αποκλειστικά τετρακίνητη βασίζεται στο επίπεδο εξοπλισμού Rock και διαθέτει μια σειρά από αισθητικές παρεμβάσεις που την ξεχωρίζουν από τις άλλες εκδόσεις. Χρωματικά διατίθεται μόνο στο λευκό του πάγου, ενώ η μαύρη οροφή δένει με τα σκούρα φιμέ κρύσταλλα που έχει από την κεντρική κολόνα και πίσω. Οι τροχοί παραμένουν αλουμινίου 15’’, αλλά με την γκρι απόχρωση να παντρεύεται με πορτοκαλί καπάκια, όπως πορτοκαλί είναι και τα καπάκια των εξωτερικών καθρεφτών. Ένα ειδικό σήμα με τον αριθμό 30 στολίζει το αριστερό Β pilar και αποτελεί το μοναδικό διακριτικό σημάδι της έκδοσης, ενώ και μέσα οι αλλαγές είναι κυρίως εστιασμένες στον διάκοσμο της καμπίνας. Οι πορτοκαλί επενδύσεις σε πόρτες και καθίσματα και ο συνδυασμός δέρματος υφάσματος, καθώς και η γκρι ματ απόχρωση σε ταμπλό και τιμόνι είναι τα μόνα σημεία που διαχωρίζουν την έκδοση της δοκιμής. Ο εσωτερικός κόσμος παραμένει ευχάριστος, φωτεινός με σκληρά μεν αλλά καλοφινιρισμένα υλικά και με life style αισθητική και σχεδίαση. Έξυπνο και χωροταξικά για το μέγεθος της καμπίνας που εκπροσωπεί ένα μικρών διαστάσεων αυτοκίνητο. Οδηγός και συνοδηγός, δεν αισθάνονται ταμπουρωμένοι γύρω από το ταμπλό, ενώ οι επιβάτες νιώθουν εμφανώς περισσότερο αέρα τόσο στην περιοχή των ώμων, του κεφαλιού αλλά και των γονάτων. Το παράδοξο είναι ότι ενώ διαθέτει ποτηροθήκες αποδεικνύονται ρηχές ή φαρδιές και καμία δεν εξυπηρετεί τον ρόλο της. Ο χώρος αποσκευών των 225 λίτρων επαρκεί για την φιλοσοφία πόλης ενώ με το έξτρα συρόμενο πίσω κάθισμα μπορεί να φτάσει έως τα 260 και με την πλάτη πεσμένη τα 870 λίτρα και τότε αποκτά ρόλο μεταφορέα. Κατά τα άλλα διαθέτει πολιτισμό, σχεδιαστική φρεσκάδα και ζωηρή τεχνολογία, χαρακτηριστικά που σημαδεύουν το κέντρο του στόχου. Κινητήρες με γενναίο downsizing (TwinAir), αλλά και turbodiesel όπως ο Multijet II που κροτάλιζε κάτω από καπό του δικού μας, ενώ ο περιπετειώδης χαρακτήρας είναι ορατός στο γνώριμο μοτίβο του μίνι της Fiat. Αρχικά το ανάστημα που φέρνει το πάτωμα στα 160 χιλ. από το έδαφος (και την οροφή στα 1.605 χιλ.- 54 χιλ. επιπλέον) και κατόπιν τα σκούρα ματ προστατευτικά που περιτριγυρίζουν το αυτοκίνητο και οι ποδιές στα κάτω τμήματα των προφυλακτήρων. Το ανάγλυφο «4x4» στις πίσω πόρτες είναι και το μοναδικό σημείο ταυτότητας που ενημερώνει για την μετάδοση, ενώ στα ενδότερα η φιλοσοφία της ανάρτησης παραμένει ίδια με McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, με την διαφορά ότι ο τελευταίος απέκτησε την καμπύλη που χρειαζόταν για να χωρέσει από κάτω το επιπλέον διαφορικό. Φυσικά εμφανίζεται ενισχυμένη στην στήριξή της για να εξυπηρετήσει την αποστολή της, ενώ η τετρακίνηση (Torque on Demand) με τα δυο διαφορικά βασίζεται στον ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συνεκτικό συμπλέκτη, λειτουργεί μόνιμα και ρυθμίζει ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης το ποσοστό της ροπής που θα κατανεμηθεί εμπρός ή πίσω. Ταυτόχρονα το στάνταρ ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας ESC προσφέρει την λειτουργία EDL που ουσιαστικά είναι ένα ηλεκτρονικό μπλοκέ που δουλεύει με ταχύτητες έως 50 km/h και εξασφαλίζει την έξτρα πρόσφυση που θα χρειαστεί σε ακραίες συνθήκες. Υπολογίστε ακόμα τις εξαιρετικές γωνίες προσέγγισης (21 μοίρες), ράμπας (20 μοίρες) και αναχώρησης (36 μοίρες), το χαμηλό βάρος των 1.115 κιλών, τα χειμερινά ελαστικά M+S, την κοντή 1η σχέση και την ροπή του Multijet II και μπορείτε να καταλάβετε ότι το μικρό Fiat μόνο γιαλαντζί 4x4 δεν είναι.

 

Για αντάρτικα περάσματα

Ο off χαρακτήρας του καταφέρνει παραπάνω από αυτά που φαντάζεσαι, ενώ στον δρόμο συμπεριφέρεται σαν Panda με bonus πρόσφυση και μια απολαυστική ανάρτηση για τσαμπουκάδες με κρατήρες και πεζοδρόμια. Σίγουρα δεν είναι σκληροτράχηλο 4x4 όμως προσφέρει μια απρόσμενη ισορροπία πολιτισμένου mini πόλης που με την ίδια ευκολία μπορεί να διαπρέπει στα αστικά σοκακια ή στα δύσβατα μονοπάτια. Σύμμαχος του και ο μικρός πετρελαιοκινητήρας με την στεντόρεια «φωνή» που μπορεί να μην διαθέτει νούμερα που γυαλίζουν στο μάτι, όμως διαπρέπει σε τράβηγμα και σε αίσθηση απόδοσης, με τις πυκνότερες σχέσεις στο 5άρι κιβώτιο να το κάνουν ακόμα πιο ζωντανό. Με 190 Nm από τις 1.400 σ.α.λ. οι αλλαγές στο σωστό σε αίσθηση κιβώτιο γίνονται σβέλτα αρκεί να έχει φτάσει η βελόνα στο στροφόμετρο στις 2.000 σ.α.λ., ενώ δεν είναι απαραίτητο να φτάσεις τις 3.500 σ.α.λ. για να εισπράξεις δυναμική ώθηση, ούτε να ξεπεράσεις τις 4.000 σ.α.λ. που εμφανίζονται οι 75 ίπποι. Σίγουρα τα 14,5’’ για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα από στάση και τα 159 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας δίνουν μια εικόνα των δυνατοτήτων σε επίπεδο επιδόσεων και χαμηλώνουν τα φτερά του οδηγού, όμως η αίσθηση που νιώθεις είναι πιο απολαυστική από τα ξερά νούμερα. Το μοτέρ ανεβάζει και ψηλότερα από τις 4.500 σ.α.λ., όμως δείχνει ότι δεν το έχει ανάγκη, σπαταλώντας με τον τρόπο αυτό τα αποθέματα πετρελαίου και ανεβάζοντας ακόμα περισσότερο τα ντεσιμπέλ χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα. Την στιγμή που ο κατασκευαστής ανακοινώνει 4,7 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα μέσης μικτής κατανάλωσης, η πράξη αποδεικνύει ότι μπορείς να δεις από 5,3 με ελαφρύ πόδι χωρίς όμως να σέρνεσαι, έως και 8 λίτρα αν τον ταλαιπωρείς με την βελόνα του στροφόμετρου στην δεξιά πλευρά. Συνηθέστερη μέση κατανάλωση που έδειχνε το trip computer ήταν περίπου στα 6,5 λίτρα/100 χλμ. χωρίς να συμβιβάσουμε τον ρυθμό κάτι που με τα 35 λίτρα του ρεζερβουάρ μας δίνει αυτονομία 540 χιλιομέτρων. Φυσικά για ταξίδι, τα 120- 130 χλμ./ώρα είναι μια καλή ταχύτητα για να παραμένει οικονομικό και ξεκούραστο γιατί από εκεί και πάνω οι ισορροπίες αλλάζουν. Συνοπτικά το τετρακίνητο Panda πατάει στο δρόμο αποτελεσματικά προσφέρει ευχάριστες πληροφορίες με την κεντρική ιδέα συμπεριφοράς να παραμένει φιλική και να ανακαλύπτει διαρκώς πρόσφυση. Σε συνδυασμό με την στιβαρή και απορροφητική ανάρτηση που δεν τρομάζει απέναντι και στις χειρότερες κακοτεχνίες των εργολάβων, το Panda 4x4 προσφέρεται για αποτελεσματική και αγχολυτική οδήγηση. Ομοίως απολαυστικό είναι όταν ανακατευτεί με τα στοιχεία της φύσης. Η ανάρτηση λειτουργεί υποδειγματικά, χωρίς κοπανήματα και ανατριχιαστικούς ήχους και χτίζει εμπιστοσύνη στον οδηγό ώστε να μην περιορίζεται σε ταχύτητα. Η αναρριχητική ικανότητα θα αφήσει πολλούς με το στόμα ορθάνοιχτο και η τετρακίνηση επιτελεί τον σκοπό της και στα ποιο δύσκολα, με την αρωγή του EDL φυσικά και με οδηγό με γνώσεις σε συνθήκες εκτός δρόμου, για να μην ξεχνιόμαστε! Σημασία έχει ότι το λαγωνικό πρόσφυσης Panda 4x4 έχει τα κότσια για να χωθεί στην περιπέτεια και αποτελεί μια εξαιρετική εναλλακτική για κυκλοφορία στην πόλη και απόδραση. Δεν προκαλεί, δεν καίει, δεν σου ξεζουμίζει την τσέπη με πάγια έξοδα και δείχνει ιδανικό, αρκεί να χωνέψεις την αλμυρή τιμή.

συμπέρασμα

Το νεότερο Panda 4x4 από την μια τιμά τα 30 χρόνια ιστορίας του μοντέλου και από την άλλη υπενθυμίζει πως είναι το ιδανικό πακέτο που συμπυκνώνει όλες τις αρετές της εποχής. Οι ιδιαιτερότητες της επετειακής έκδοσης εστιάζονται αποκλειστικά στο αισθητικό κομμάτι και παραμένει κομψό, φρέσκο, νεανικό και χαριτωμένο. Ταυτόχρονα ο δυναμικός και σκληροτράχηλος χαρακτήρας είναι καμουφλαρισμένος και εκδηλώνεται με έκπληξη την στιγμή της περιπέτειας. Με πετρελαιοκίνητη καρδιά που κουμπώνει σε συνθήκες αστικής και κυριολεκτικής ζούγκλας, προσφέρει ροπή, απόδοση και οικονομία. Η παραδοσιακά ποιοτική και ευχάριστη συμπεριφορά του Panda αναβαθμίζεται με τη αρωγή της τετρακίνησης, ενώ λάσπες, χιόνια και χωμάτινες διαδρομές όχι μόνο δεν το τρομάζουν αλλά τα αναζητά. Το γεροδεμένο τετρακίνητο Panda ουσιαστικά και κυριολεκτικά παίζει μόνο του στα μίνι, ενώ δύσκολα θα βρεθεί ανταγωνιστής που να ενσωματώνει το πακέτο και σε άλλες «κοντινές» κατηγορίες. Κάπως έτσι δικαιολογεί και την τσιμπημένη τιμή του, που στην περίπτωση του Antartica επιβαρύνεται κατά 400 ευρώ επιπλέον.

VIDEOS

Fiat Panda 4x4 2013 @ Balocco

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...