ΔΟΚΙΜΗ: BMW i3

Η BMW εισβάλει στα ηλεκτροκίνητα με το i3, χωρίς όμως να ξεχνά τις παραδοσιακές της αξίες

  • -
  • -
Ισχύς170 PS
Ροπή250 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h7,2 sec
Κατανάλωση μ.κ.0,0 lt/100km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η πρώτη ηλεκτροκίνητη BMW, με φουτουριστική σχεδιαστική λογική ενός όγκου σε διαστάσεις supermini, αλλά και με επιδόσεις και αίσθηση που κερδίζει τον οδηγό.

γλυκά
  • Σχεδίαση με έμπνευση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης
  • Αθόρυβη λειτουργία
  • Ακαριαίες επιταχύνσεις
  • Αστεία σε κόστος κατανάλωση
  • Φρένα
  • Εξοπλισμός
  • Χώροι
  • Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και ταξινόμησης
ξινά
  • Τιμή
  • Ελάχιστοι σταθμοί ταχυφόρτισης στην Ελλάδα

Σταδιακά περνάμε στην εποχή που οι θερμικοί κινητήρες δεν θα αποτελούν αποκλειστικότητα στους δρόμους. Οι πρώτοι φιλόδοξοι σε νέες τεχνολογίες κατασκευαστές, έχουν ήδη προσθέσει σελίδα στην γκάμα τους και τα ηλεκτροκίνητα δείχνουν να είναι το επόμενο στοίχημα. Το πρώτο που κάνει την ηλεκτροκίνηση χειροπιαστή πραγματικότητα στη χώρα μας με τις παραγγελίες να δείχνουν αισιοδοξία για το εγχείρημα, είναι το BMW i3 που πρόσφατα κύλησε αθόρυβα τους τροχούς του στην Ελλάδα και βλέπει με ρεαλιστικό τρόπο την μετάβαση στην νέα εποχή.

 

Restart

Αμιγώς ηλεκτρική BMW λοιπόν, αν και υπάρχει και η έκδοση REX (Range Extender) που δίπλα στον ηλεκτροκινητήρα ένας θερμικός 647 cc από το σκούτερ της BMW (C 650 CT) αναλαμβάνει την τροφοδότηση του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης όταν αδειάσει η μπαταρία. Στην παρούσα φάση το αμιγώς ηλεκτρικό i3 είναι που μας απασχολεί και το μάτι είναι το πρώτο που διερευνά πρωτόγνωρες για BMW εικόνες. Κάποιοι θα το πουν αρκετά έως υπερβολικά φουτουριστικό όμως η λογική του ενός όγκου σε διαστάσεις supermini και οι ριζοσπαστικές λεπτομέρειες σχεδίασης του δίνουν την ταμπέλα του ξεχωριστού. Μόνο η μάσκα θυμίζει προϊόν της φίρμας από την Βαυαρία και η τόλμη στο σχεδιασμό επιβραβεύει την ισορροπία που υπάρχει ανάμεσα στο ρεαλιστικό και εκκεντρικό, όσο αντικρουόμενες έννοιες και αν είναι αυτές. Με ακροβολισμένους τους ασυνήθιστα στενούς τροχούς, με αντίθετα ανοιγόμενες πόρτες σε κάθε πλευρά, με μικρές τις πίσω αλλά με γενναιόδωρες γυάλινες επιφάνειες να τις συμπληρώνουν, με διχρωμίες και παιχνίδι με ακμές και λιγότερο με καμπύλες, το i3 καταφέρνει να μην μοιάζει με τίποτα απ’ ότι κυκλοφορεί στους δρόμους. Τουλάχιστον σίγουρα δεν μοιάζει με καμία έως τώρα BMW.
Ομοίως και στο εσωτερικό του οι χώροι είναι περίφημοι για την τετραθέσια διάταξη, αλλά αυτό που κάνει περισσότερη αίσθηση είναι η κομψή και high tech προσέγγιση μιας λιτά προσαρμοσμένης σχεδίασης. Αριστοκρατικό και φινετσάτο χωρίς φλυαρίες, με ανώτερο επίπεδο εξοπλισμού και προσεγμένο στιλ που βασίζεται σε ανακυκλώσιμα υλικά, ενώ ο διάκοσμος προσαρμόζεται ανάλογα με το γούστο του πελάτη. Στην περίπτωσή μας ο συνδυασμός δέρματος - ξύλου υποστηρίζει την κομψότητα, ενώ οι δυο έγχρωμες οθόνες προσφέρουν άφθονο πληροφοριακό υλικό όπως συνηθίζεται σε κάθε σύγχρονη BMW. Πίσω από τα καθίσματα ο χώρος περιορίζεται σε 260 λίτρα για αποσκευές και ο κυριότερος λόγος είναι ο τοποθετημένος σε αλουμινένιο υποπλαίσιο ηλεκτροκινητήρας των 170 ίππων και 250 Nm ροπής που βρίσκεται από κάτω. Μπροστά του και κάτω από την καμπίνα είναι τοποθετημένες οι μπαταρίες (με εγγυημένη διάρκεια ζωής 100.000 km) 96 στοιχείων ιόντων-λιθίου της Samsung, χωρητικότητας 22 KWh και δίνουν την εξήγηση για την ψηλή θέση οδήγησης. Παρόλα αυτά το καινοτόμο αμάξωμα, που είναι «χτισμένο» σε ένα νέο πλαίσιο ενισχυμένο από ανθρακονήματα και τα πλαστικά πάνελ του αμαξώματος έχουν διατηρήσει θεαματικά χαμηλά το κέντρο βάρους αλλά και το βάρος γενικότερα που δεν ξεπερνά τα 1.200 κιλά.

 

Βυσματωθείτε…

Με την αναλογία στα 7 kg/PS, τα νούμερα επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς του κατασκευαστή περί συναρπαστικών επιδόσεων αντίστοιχων με μιας 335i έως τα 100 km/h. Ρεαλιστικά, το πεδίο δράσης του i3 είναι αστικό έως περιαστικό με θεωρητική αυτονομία έως 160 km σύμφωνα με τις προδιαγραφές. Τρία προγράμματα φροντίζουν τον τρόπο που θα εκμεταλλευτείτε τις διαθέσιμες αποθηκευμένες KWh, με το Comfort να είναι η στάνταρ επιλογή. Σε αυτή τη θέση εισπράττεις το μέγιστο από τον ηλεκτροκινητήρα, στο Eco Pro νιώθεις ότι σπαταλάς λιγότερη ενέργεια και στο Eco Pro+ αδρανοποιούνται ενεργοβόρα συστήματα άνεσης (π.χ κλιματισμός) και η ταχύτητα περιορίζεται στα 90 km/h για μέγιστη αυτονομία. Με το i3 η επιτάχυνση έρχεται ακαριαία και το αυτόματο κιβώτιο κάνει άριστα την δουλειά του. Το επίπεδο της οδηγικής εμπειρίας που προσφέρει είναι σίγουρα εντυπωσιακό. Το πρώτο πράγμα που σε κερδίζει είναι η ησυχία και σιωπηλή ποιότητα κύλισης που προσφέρει η σφιχτή μεν ανάρτηση, που μόνο σε εγκάρσιες συνεχόμενες κακοτεχνίες θα την νιώσεις να τσακώνεται με την άνεση. Ευτυχώς οι τροχοί των 19’’ με τα στενά λάστιχα (155/70) φιλτράρουν το ανάγλυφο του τάπητα και βοηθούν την γερμανική άνεση που προσφέρει. Η αίσθηση αποτελεσματικότητας και η αμεσότητα του αθόρυβου i3, θυμίζει BMW χωρίς συμβιβασμούς. Δεν θα βαρεθείς πίσω από το τιμόνι του, αρκεί να μην περιμένεις πισωκίνητες συνήθειες. Εδώ δεν θα στείλεις για ύπνο τα ηλεκτρονικά, οπότε θα αρκεστείς στα σαφή και καθαρά πατήματα. Σημασία έχει ότι στρίβει και νιώθει σαν BMW και μόνο η ελαφριά υποστροφή από τα στενά λάστιχα θα περιορίσουν τον ρυθμό. Για υπερστροφή ούτε λόγος…

Ο θεαματικός κύκλος στροφής συμπληρώνει τα στοιχεία του χαρακτήρα του, όμως αυτό που θέλει συνήθεια είναι το φρενάρισμα του ηλεκτροκινητήρα στο άφημα του γκαζιού, για χάρη του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Κάθε τι νέο άλλωστε εισάγει τους τρόπους του και σε κάθε άφημα του γκαζιού η επιβράδυνση είναι έντονη διευκολύνοντας το έργο των φρένων, συμβάλλοντας φυσικά και στην στοιχειώδη φόρτιση. Κατηφορίζοντας τον Διόνυσο για παράδειγμα, το τράβηγμα του ποδιού από το γκάζι απογείωνε την φόρτιση των μπαταριών, άλλα αν ήταν παρατεταμένο έτεινε ακόμα και στην σταδιακή ακινητοποίηση του αυτοκινήτου. Μπορείς ταυτόχρονα να μην σπαταλάς τα πολύτιμα αποθέματα, να βλέπεις την φωτεινή «βελόνα» στην οθόνη των οργάνων προς τα αριστερά, που ειδοποιεί ότι το σύστημα κάνει charging και να έχεις ελαφρά πατημένο το γκάζι. Αν πατάς παραπάνω, η φωτεινή ένδειξη μεταφέρεται δεξιά προς το power και η σπατάλη ενέργειας έχει να κάνει με το πόσο βαθιά και για ώρα έχεις βυθισμένο το δεξί σου πόδι.
Η επιτάχυνση πάντως έρχεται άμεσα και το i3 φτάνει από στάση τα πρώτα 50 km/h σε περίπου 3,5 sec, τα 100 km/h σε κάτι παραπάνω από 7 sec και την περιορισμένη με ηλεκτρονικό κόφτη τελική ταχύτητα των 150 km/h σε λίγο πάνω από τα 19 sec. Παρόμοια εικόνα εμφανίζει και σε ρεπρίζ με δείγμα το 40-100 km/h και το 60-140 km/h, διαδικασίες που ολοκληρώνει σε λιγότερο από 5 sec την πρώτη και σχεδόν 11 sec την δεύτερη. Η εθιστική επιτάχυνση φυσικά φτιάχνει την διάθεση αλλά βλάπτει την ενέργεια των μπαταριών και κατά συνεπεία την αυτονομία. Θεωρητικά η BMW υπόσχεται 130-160 km με μια πλήρη φόρτιση κάτι που σχεδόν επιβεβαιώσαμε. Φυσικά παίζει ρόλο ο ρυθμός, το βάρος του ποδιού, το ανάγλυφο της διαδρομής και το επιλεγμένο πρόγραμμα. Στην ιδιότροπη Αττική με το ανάγλυφο σε κέφια την πρώτη μέρα ξεπεράσαμε τα 120 km, αλλά με αρκετό κυνήγι στο ρυθμό, ενώ τη δεύτερη με κλειδωμένο το Eco Pro+ καταφέραμε να ξεπεράσουμε τα 150 km. Αν είσαι βέβαια τύπος που διασκεδάζεις με τεντωμένο το δεξί σου πόδι, μάλλον από σφάλμα βρέθηκες στο i3 γιατί δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 100 km.
Όταν φτάνει η ώρα της φόρτισης με τον οικιακό φορτιστή που συνοδεύεται το αυτοκίνητο και σε μονοφασικό δίκτυο θα πρέπει να υπολογίζεται 6-9 ώρες για το 80 έως 100% γεμίσματος των μπαταριών. Με το έξτρα (€180) μπλε καλώδιο σε τριφασικό δίκτυο ο χρόνος για πλήρη φόρτιση πέφτει στο 3ωρο, ενώ στον ταχυφορτιστή του POLIS PARK στην οδό Ριζάρη η διαδικασία επανάφερε τις μπαταρίες από το «μηδέν» στο 85% στο μισάωρο, με ένα κόστος που υπολογίζεται περίπου στα 9 ευρώ. Φυσικά σε δικό σας δίκτυο το κόστος πέφτει παραπάνω από το μισό, αλλά σε πολλαπλάσιο χρόνο.
Το i3 έχει το προνόμιο του ξεχωριστού και ταυτόχρονα τον ρόλο πρεσβευτή της ηλεκτροκίνησης για την BMW. Όσο για την "αλμυρή" τιμή, εδώ που τα λέμε συνηθίζεται σε κάθε τι νέο που προσπαθεί να τουμπάρει την ιστορία της μετακίνησης…

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

συμπέρασμα

Τα πρώτα ηλεκτροκίνητα δείγματα και οι επιλογές που μπορούν να φτάσουν στο καταναλωτικό κοινό σταδιακά φουντώνουν στην αγορά, σαφώς με ασθενή φλόγα στην Ελλάδα, αλλά με αισιόδοξο αποτέλεσμα στον υπόλοιπο ανεπτυγμένο κόσμο. Ευελπιστούμε ότι το "ρεύμα" προς τα ηλεκτρικά θα παρασύρει και την ελληνική πραγματικότητα, τουλάχιστον σε γραφειοκρατικά θέματα που θα απελευθερώσουν τις υποδομές για την αυξανόμενη είσοδο στο ευρύ κοινό. Στην περίπτωση της BMW i3 σίγουρα δεν συζητάμε για ένα προσιτό στον καθένα αυτοκίνητο κυρίως όσον αφορά την αγορά του, γιατί σε κάθε άλλη περίπτωση τα πλεονεκτήματα είναι με το μέρος του. Εντυπωσιακά αστείο κόστος χρήσης, κομψό και ξεχωριστό, ευρύχωρο για τις διαστάσεις του και με το γνωστό κοσμοπολίτικο στιλ στο σαλόνι του, εξοπλισμένο με τα σύγχρονα premium δεδομένα και εντυπωσιακά γρήγορο μέχρι την περιορισμένη ηλεκτρονικά τελική του ταχύτητα. Νιώθεις ότι οδηγείς BMW και το μόνο που σε απασχολεί είναι πόσο δυναμικός θα είσαι με το δεξί σου πόδι και μέχρι που θα φτάσεις. Η αυτονομία είναι ο μόνος περιορισμός σε όλα τα ηλεκτρικά και ενδεχομένως να σε προβληματίσει αν ξεφεύγεις από το αστικό περιβάλλον. Αν όχι όμως και έχεις την δύναμη να το αποκτήσεις, μην το πολυσκέφτεσαι.

VIDEOS

GOCAR TEST BMW i3

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...