Δοκιμή SEAT MO eScooter 125: Αμιγώς ηλεκτρικό, απολύτως πρακτικό

Η Seat ακολουθεί τις ανάγκες της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και η πρόταση της είναι το αμιγώς ηλεκτρικό MO eScooter 125!

  • -
  • -
με μια ματιά

Οι σύγχρονες ανάγκες της βιώσιμης αστικής κινητικότητας απαιτούν ηλεκτροκίνηση και ευελιξία, χωρίς ρύπους και θόρυβο. Τα αυτοκίνητα εξοστρακίζονται από τα αστικά κέντρα των πόλεων προς όφελος της μικροκινητικότητας και των πεζών. Η SEAT το πήρε νωρίς το μήνυμα και επένδυσε σε ηλεκτρικά πατίνια και scooter. To SEAT MÓ e-scooter 125 είναι η ναυαρχίδα της.


Ένα αμιγώς ηλεκτρικό scooter από έναν μέχρι πρότινος αμιγώς τετράτροχο κατασκευαστή; Δεν είναι η πρώτη φορά που η ορκισμένη στους τέσσερεις τροχούς αυτοκινητοβιομηχανία εισβάλλει στον κόσμο των δίτροχων, όταν το αντίστροφο δεν συμβαίνει συχνά: H Piaggio, για παράδειγμα, έχει το θρυλικό τρίκυκλο Ape για επαγγελματική χρήση, η ΚTM έφτιαξε το φουτουριστικό X-Bow για αγωνιστική χρήση ενώ η Yamaha φτιάχνει πιάνα.

Η πλειοψηφία των κατασκευαστών αυτοκινήτων στα τέλη του 19ου αιώνα ξεκίνησε από πειραματισμούς σε δίτροχα μέχρι να εξελίξουν τις τεχνολογίες, τη βιομηχανική παραγωγή και να αλλάξουν προσανατολισμό. Σήμερα, σε διπλό ταμπλό και μάλιστα εξαιρετικά επιτυχημένα παίζουν η ΒΜW, η Honda και η Suzuki. Άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν έχουν επενδύσει σε γραμμή παραγωγής διτρόχων, αλλά έχουν ενσωματώσει στους ομίλους τους μέσω εξαγοράς κραταιές μάρκες, όπως π.χ. η Ducati στο VW Group. Κατά καιρούς αυτοκινητοβιομηχανίες κυκλοφόρησαν μικρά mopeds που δεν μακροημέρευσαν (π.χ. Peugeot) ή απλώς πειραματικά μοντέλα, και μάλιστα ηλεκτρικά, τα οποία δεν βγήκαν ποτέ στην παραγωγή. Οι εποχές, όμως, στο μετανεωτερικό πλαίσιο των ΑΠΕ και της βιώσιμης κινητικότητας έχουν διαφορετικές απαιτήσεις. Το αστικό τοπίο αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς. Όλο και περισσότερες πόλεις παρεμβαίνουν δραστικά με πεζοδρομήσεις και δημιουργία ποδηλατόδρομων, κυρίως στα εμπορικά τους κέντρα, κλείνοντας την πρόσβαση στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων υπέρ των πεζών και όσων κινούνται με μικρά οχήματα.



Το μέλλον της αστικής κινητικότητας ανήκει στην ηλεκτροκίνηση (ηλεκτρικά scooter, ηλεκτρικά ποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια κ.α.) η οποία αποκτά πλέον θεσμικό πλαίσιο και επιδοτείται. Ταυτόχρονα, οι υπηρεσίες διαμοιρασμού ηλεκτρικών διτρόχων (sharing) αρχίζουν και διευρύνουν το πεδίο δράσης τους. Η Skoda π.χ. τρέχει ήδη πρόγραμμα διαμοιρασμού στην Πράγα.  Το Ι.Χ. βγαίνει από το κάδρο των πόλεων. Και οι αυτοκινητοβιομηχανίες το ξέρουν αυτό. Μικροί και μεγάλοι κατασκευαστές σπεύδουν να μπουν στην αρένα του ανταγωνισμού της ηλεκτρικής κινητικότητας είτε ως όμιλοι είτε ως μάρκες. Και οι Ισπανοί ξέρουν από αρένες.

Η SEAT έδειξε γρήγορα αντανακλαστικά και συνεργάστηκε με την εταιρεία ηλεκτρικών δικύκλων Silence στη Βαρκελώνη για την παραγωγή μιας σειράς ηλεκτροκίνητων scooter και πατινιών (kickscooter) με την επωνυμία SEAT MÓ. Το κορυφαίο σε επιδόσεις και δυνατότητες είναι το SEAT MÓ eScooter 125.

Μερικές ημέρες μαζί του στο κέντρο της πόλης και τα προάστια κύλισαν γρήγορα, οικονομικά, αθόρυβα και ήταν αρκετές για να δυσκολευτούμε να γυρίσουμε στα παλιά. To SEAT MÓ eScooter 125 (S01) διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα ενσωματωμένο στον πίσω τροχό που αποδίδει 12 ίππους (PS) -ισοδύναμος με έναν θερμικό 125 cc- και 240ΝM ροπής. Αυτά τα χαρακτηριστικά του προσδίδουν μια εντυπωσιακή επιτάχυνση 0-50 km σε μόλις 3,9 δευτερόλεπτα και ονομαστική τελική 95km/h, που όμως φτάνει τα 101 km/h στο ηλεκτρονικό κοντέρ, και μάλιστα πολύ γρήγορα, μιας και δεν τσιγκουνεύεται ούτε την ενδιάμεση επιτάχυνση. Είναι ιδανικό μέσο για τις συνθήκες κίνησης στην πόλη με τα αμέτρητα stop-start και τις διαρκείς αυξομειώσεις στην ταχύτητα.

 


Το SEAT MÓ eScooter 125 έχει τη δυναμική συμπεριφορά και τον fun-to-drive χαρακτήρα στα γονίδια του. Με το που γυρνάς το πολύ ελαφρύ στην αίσθηση γκάζι, τόσο που μοιάζει με παιχνίδι, το αστείο σταματάει εκεί. Το MÓ eScooter 125 δείχνει άμεσα τα δόντια του χωρίς να τα τρίζει. Εκτοξεύεται σε οριζόντια τροχιά αθόρυβα και αέρινα. Με συνολικό βάρος 155 κιλά -η μπαταρία ζυγίζει 41 κιλά- σπορ γεωμετρία, λεπτή σιλουέτα και δυνατά συνδυασμένα φρένα, οι επιταχύνσεις και οι ελιγμοί δεν εγγυώνται απλώς την έγκαιρη άφιξη στον τελικό προορισμό σας, ανεξάρτητα από την πυκνότητα της κίνησης, αλλά ότι θα φτάσετε και με ένα χαμόγελο χαραγμένο στα χείλη, μιας το MÓ 125 είναι πολύ διασκεδαστικό στην οδήγηση. Άλλωστε, είπαμε, το MÓ 125 είναι σχεδιασμένο για να ακολουθεί την «οικογενειακή» παράδοση της SEAT που θέλει τα οχήματα που φέρουν το σήμα της να εκπληρώνουν στο ακέραιο τις υποσχέσεις για οδηγική απόλαυση. Έτσι, οι καθημερινές υποχρεωτικές μετακινήσεις δεν είναι πλέον βαρετή αγγαρεία αλλά καθαρή ψυχαγωγία. 

 


Ο προσανατολισμός του MÓ 125 φαίνεται και από το μέγεθος των ελαστικών. Το αμιγώς ηλεκτρικό scooter φοράει ελαστικά 120/70-15 μπροστά και 140/70-14 πίσω. Η επιλογή αυτή κάνει το σύστημα διεύθυνσης γρήγορο αλλά διασφαλίζει και τη σταθερότητα στις πιο μεγάλες ταχύτητες. Τα υδραυλικά αμορτισέρ απορροφούν ικανοποιητικά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και προσφέρουν αίσθηση ασφάλειας. 

Το SEAT MÓ eScooter 125 διαθέτει 3 επιλογές οδήγησης (driving modes):

  • Η λειτουργία ECO ελαχιστοποιεί τη χρήση της μπαταρίας και περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 75km/h.
  • Η λειτουργία City εξισορροπεί τη χρήση της μπαταρίας και περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 85km/h.
  • Η λειτουργία Sport αυξάνει τη χρήση της μπαταρίας, την επιτάχυνση και την τελική ταχύτητα μέχρι τα 100km/h (στο κοντέρ) ενώ ενισχύει την αναγεννητική πέδηση με το κλείσιμο του γκαζιού.


Η αλλαγή μεταξύ των modes γίνεται πανεύκολα ακόμα και εν κινήσει. Έτσι, αν υποθέσουμε ότι λειτουργεί σε Eco Mode όταν οδηγείτε μέσα στην κίνηση και στα στενά της πόλης, αλλά κατά τη διάρκεια της διαδρομής βγείτε σε λεωφόρο ή εθνική οδό και χρειάζεστε άμεση επιτάχυνση και αυξημένη ταχύτητα, δεν έχετε παρά να επιλέξετε το κατάλληλο mode με τον δεξί σας αντίχειρα και ο ηλεκτροκινητήρας θα ανταποκριθεί άμεσα.

Στον πίνακα οργάνων οι ενδείξεις αυτονομίας εμφανίζουν τα εναπομείναντα χιλιόμετρα για κάθε mode ξεχωριστά, έτσι ώστε να επιλέξετε τον τρόπο που θα κινηθείτε ανάλογα με το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας. Το MÓ 125 διαθέτει επίσης όπισθεν η οποία λειτουργεί κρατώντας διαρκώς πατημένο το κουμπί μπροστά από το αριστερό γκριπ με τον δείκτη και είναι ιδιαιτέρως εξυπηρετική για το παρκάρισμα.

 


Αυτό όμως που ανεβάζει την πρακτικότητα του SEAT MÓ eScooter 125 σε άλλο επίπεδο είναι η αποσπώμενη μπαταρία και η ευκολία μεταφοράς της για φόρτιση σε οποιαδήποτε συμβατική πρίζα. Αυτό το χαρακτηριστικό υιοθετείται ολοένα και περισσότερο από τους κατασκευαστές ηλεκτρικών σκούτερ μιας και αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα ανταγωνισμού λόγω έλλειψης υποδομών τόσο στο δημόσιο δίκτυο όσο και στις ιδιωτικές κατοικίες. Ωστόσο, αυτή η επιλογή από τους κατασκευαστές δεν αφορά συνήθως μια μπαταρία ιόντων λιθίου 5,6kwh, που με μία φόρτιση προσφέρει έως 137 km και ζυγίζει 41 κιλά: Λίγα για το συνολικό βάρος ενός σκούτερ επιδόσεων, πολλά για να την κουβαλάς με τα χέρια αν δεν έχεις διακριθεί ως αρσιβαρίστας. 



Το πρόβλημα λύθηκε με τρόπο ευφυή και λειτουργικό: Η μπαταρία έχει ρόδες, μεταφέρεται σαν βαλίτσα και κουμπώνει σαν συρτάρι χαμηλά στα σωθικά του πλαισίου ώστε να μην χρειαστεί να σηκωθεί καθόλου από το έδαφος. Γι αυτό και δεν αγαπά τα σκαλιά, τα εμπόδια ή τις ανηφόρες. Φυσικά, όπου υπάρχει η δυνατότητα, μπορεί να φορτιστεί και πάνω στο scooter. Η πλήρης φόρτιση διαρκεί 6-8 ώρες σε οικιακού τύπου σούκο. Η μεγάλη της αυτονομία σημαίνει ότι με τη συνήθη καθημερινή χρήση εντός αστικού περιβάλλοντος ο χρήστης θα χρειαστεί περίπου έναν με δύο κύκλους φόρτισης εβδομαδιαίως για να ανταπεξέλθει δίχως άγχος στις μετακινήσεις του. Όσο έμπειρος οδηγός κι αν είναι κανείς όμως, οφείλει να εξοικειωθεί με την καινούργια πραγματικότητα που φέρνει στους δρόμους η πλήρως αθόρυβη λειτουργία του ηλεκτρικού scooter, μιας και δεν το παίρνεις χαμπάρι όταν περνάει. 

 


Το κέντρο σχεδιασμού του SEAT MÓ 125 βρίσκεται στη Βαρκελώνη, μια μητρόπολη των εικαστικών τεχνών. Το design υπογραμμίζει το μεσογειακό του ταμπεραμέντο: Ευρωπαϊκή ποιότητα κατασκευής, μοντέρνα γραφικά, ωραία χρώματα, ματ επιφάνειες, ανάγλυφο λογότυπο, φώτα LED, εργονομικές λαβές για τον συνεπιβάτη και θέση οδήγησης κατάλληλη για όλους τους σωματότυπους με το ύψος της σέλας να φτάνει τα 805 mm, το μήκος τα 2.026 mm και το πλάτος τα 722 mm.

Κι ενώ θα περίμενε κανείς ότι οι σχετικά μεγάλοι τροχοί και η ογκώδης μπαταρία θα αναπτύσσονταν σε βάρος των αποθηκευτικών χώρων, η αρχιτεκτονική του SEAT MÓ 125 με τον κινητήρα τοποθετημένο στον πίσω τροχό, αλλά και η θέση της μπαταρίας, επιτρέπουν χώρο για δύο full face κράνη κάτω από τη σέλα, ενώ με το επίπεδο πάτωμα και τον γάντζο οι δυνατότητες μεταφοράς πραγμάτων πολλαπλασιάζονται.

 

γλυκά
  • Καινοτομία
  • Επιδόσεις
  • Ηλεκτρική αυτονομία
  • Οδική Συμπεριφορά
  • Τεχνολογία
  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Κόστος χρήσης
  • Χώροι
ξινά
  • Γκάζι με πολύ ελαφριά αίσθηση
  • Έλλειψη δυνατότητας τεχνητού θορύβου on demand

Η SEAT έχει μεταβιβάσει την τεχνογνωσία της και στον τομέα των ηλεκτρονικών συστημάτων. Το MÓ 125 συνδέεται με το smartphone σας για το άνοιγμα της σέλας, τον εντοπισμό και έλεγχο του οχήματος από απόσταση, ενώ με το «κοινόχρηστο» κλειδί μπορείτε να το μοιραστείτε με κάποιον άλλον. Ο ευανάγνωστος ψηφιακός πίνακας οργάνων προβάλλει όλες τις απαραίτητες ενδείξεις και τις πληροφορίες συμπεριλαμβανομένων των: ταχύμετρο, χιλιομετρητή, δείκτη φόρτισης μπαταρίας, θερμοκρασία μπαταρίας κινητήρα, αυτονομία ανά προφίλ οδήγησης, μέση ωριαία ταχύτητα, ώρα.

Το SEAT MÓ escooter 125 οδηγείται με δίπλωμα Α1 όπως και τα συμβατικά scooter των 125 κ.εκ. ενώ, σύμφωνα με τις τρέχουσες τιμές ρεύματος και τους εργοστασιακούς υπολογισμούς, εξοικονομούνται €225 ανά 5.000 km χρήσης μιας και, ως πλήρως ηλεκτρικό, δεν έχει πολλά μηχανικά μέρη ενώ με τη διαδικασία ανάκτησης ενέργειας με το κλείσιμο του γκαζιού, μειώνονται οι φθορές στα φρένα και τα ελαστικά. Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση, για κάθε 100km που διανύει το scooter χρησιμοποιεί περίπου 5,84 kWh. Με μέση τρέχουσα τιμή €0.12/kwh σε ώρες αιχμής η χρήση του MÓ 125 κοστίζει περί τα €0.70/100 km όταν το αντίστοιχο έξοδο με θερμικό κινητήρα και μέση τιμή βενζίνης στα €1.45 ανέρχεται περίπου σε €5.80/100 km.  

συμπέρασμα

Με ευρωπαϊκό design, ποιότητα κατασκευής, ευκολία φόρτισης και ελάχιστο κόστος συντήρησης και χρήσης το SEAT MÓ escooter 125 δεν είναι απλώς ένα ηλεκτρικό σκούτερ επιδόσεων. Είναι λύση στο αίνιγμα της βιώσιμης αστικής μετακίνησης.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...