Οδηγούμε το eScooter FIAT 500 Iride: Γεμίζει το μάτι!

Όταν ο δρόμος της μικροκινητικότητας περνάει από την Ιταλία και πιο συγκεκριμένα από το Τορίνο, αποκτά φινέτσα, προδιαγραφές και υπογραφή. Το ηλεκτρικό πατίνι Fiat 500 Iride τα έχει όλα.

  • -
  • -

Η ιδέα της μικροκινητικότητας στο πλαίσιο της προώθησης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στη χώρα μας είναι καλή. Και οι προθέσεις το ίδιο. Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι από τα κυρίαρχα οχήματα μικροκινητικότητας και τα βλέπουμε πλέον παντού. Για να αποδώσει, ωστόσο, ο σχεδιασμός είναι αναγκαίος ο δομικός μετασχηματισμός και των υποδομών αλλά και της κοινωνίας. Μέχρι να συμβεί αυτό -μιας και επιμένω να διατηρώ το δικαίωμα στην ουτοπία- οι άνθρωποι που κυκλοφορούν καθημερινά με ηλεκτρικά πατίνια στους δρόμους της πόλης είναι, για τα δικά μου μέτρα, σούπερ ήρωες. Νιώθω δέος όταν τους βλέπω να παλεύουν με τα θεριά της κυκλοφοριακής μας κουλτούρας και τις κακοτεχνίες, με μόνα όπλα τη σανιδούλα τους, τις ροδίτσες τους και το τιμονάκι τους. Φορούν ένα κράνος ποδηλάτου ή τύπου ΒΜΧ κι ούτε καν μια μπέρτα ν’ ανεμίζει. Για δοκίμασε ρε Σούπερμαν να βγεις με το πατίνι στα πέριξ της Αχαρνών και να φτάσεις αρτιμελής μέχρι Πλατεία Βάθης, κι έλα μετά να μιλήσουμε για κατορθώματα. Ταυτόχρονα σκιάζομαι και με όσους αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών νομίζουν ότι όντως είναι σούπερ ήρωες και μάλιστα ενσαρκώνουν τον ρόλο του Κακού.

Είναι αυτοί που αναπτύσσουν ταχύτητες σε πεζόδρομους, που σε αιφνιδιάζουν με την αθόρυβη λειτουργία κάνοντας σλάλομ με το κορμί σου για κορίνα, που επειδή τελοσπάντων καβαλάνε ένα πατίνι κουβαλάνε και τη βλακεία στη μικροκινητικότητα. Ευτυχώς αυτό το φαινόμενο δεν είναι ιδιαίτερα συχνό αφού έχει συχνή κατάληξη στη σαβούρδα. Στην περίπτωση της μικροκινητικότητας ο Κακός εξοντώνεται μόνος του. Τα παραπάνω με φέρνουν στο σημείο να παραδεχτώ ότι η επαφή μου με το e-scooter FIAT 500 Ιride ήταν η παρθενική μου. Και ευτυχώς ήταν ανώδυνη. Το αποτόλμησα όταν το πρωτοείδα. Είναι τόσο όμορφο και προσεγμένο στις λεπτομέρειες όσο το “αδελφό” ηλεκτρικό FIAT 500 που το φιλοξενεί μέσα σε δική του, ειδική θήκη στον χώρο αποσκευών, όπου μάλιστα μπορεί να φορτιστεί πλήρως καταναλώνοντας μόλις το 1% της ενέργειας της μπαταρίας του αυτοκινήτου. Η αναδίπλωσή του είναι πολύ εύκολη ενώ με μήκος 1 m και βάρος 15 kg μεταφέρεται παντού εξίσου εύκολα.

Με τον ηλεκτροκινητήρα των 250W, η αυτονομία του 500 Iride φτάνει τα 25-30 km ενώ μπορεί φυσικά να φορτιστεί και σε οικιακή πρίζα σε διάστημα 4-5 ωρών. Βασικό χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί το 500 Ιride προς όφελος της ευκολίας και του καλύτερου ελέγχου είναι το φαρδύ deck. Έτσι, η δυνατότητα να “περπατήσεις” πάνω στο πάτωμα του ηλεκτρικού πατινιού το κάνει πιο ευέλικτο και πιο ασφαλές. Σε συνδυασμό με το ρυθμιζόμενο τιμόνι, θα βρεις την ιδανική θέση πάνω στο 500 Iride αν είσαι μέχρι 110 kg και μέχρι 2 m ύψος. Καλύτερα, επίσης, να είσαι και πάνω από 16 χρονών. Καθώς εγώ πληρώ όλες τις παραπάνω προδιαγραφές, αποφάσισα να δοκιμάσω την εμπειρία της μικροκινητικότητας με απαράμιλλο στυλ. Oμολογώ ότι αρχικά δίστασα να ακουμπήσω το το αρβυλάκι μου σε αυτήν τη φινετσάτη λαστιχένια βάση και να λερώσω το όμορφο λογότυπο αλλά, κυρίως, την αστική κορυφογραμμή της πόλης του Τορίνου που είναι χαραγμένη πάνω της. Τελικά, αφού δεν γινόταν αλλιώς, το πάτησα το πόδι μου στο Τορίνο.

Σχεδιασμένο από το FIAT Centro Stile και τη Mopar σε συνεργασία με την Compagnia Ducale, έναν από τους σημαντικότερους κατασκευαστές ποδηλάτων, το 500 Ιride έχει γονίδια ιταλικά και, συνεπώς, ροπή προς τη αβίαστη κομψότητα. Ξεχωρίζει για το στρογγυλό εμπρός φωτιστικό σώμα που αντλεί την έμπνευσή του από τα φανάρια του FIAT 500 με πρόθεση να αναπαραστήσει την ίριδα του ματιού, -εξού και το λογοπαίγνιο “Iride. Παραδέχομαι ότι μου θυμίζει και φωτεινό δακτύλιο για σέλφι. Πας τη βόλτα σου με το 500 Iride στης πόλης τα στενά και κάνεις κι ένα στόρι σωστά φωτισμένος. Το πίσω φως έχει την ιδιότητα να αναβοσβήνει κατά την επιβράδυνση (είτε με το μοτέρ, είτε με τα φρένα) ανεβάζοντας, έτσι τα επίπεδα της παθητικής ασφάλειας. Το 500 Iride είναι φυσικά “έξυπνο” και επικοινωνεί με τον κάτοχο διαμέσου της εφαρμογής στο smartphone. Το ξεκλείδωμα του Iride γίνεται μέσω του app και μπορούν να το μοιραστούν μέχρι και τέσσερα άτομα, ενώ αν απομακρυνθεί το πατίνι από το τηλέφωνο, απενεργοποιείται.

Μέσω του app επιλέγονται οι τρεις λειτουργίες οδήγησης (Sherpa, Normal και Sport) συν η “pedestrian mode” που περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα στα 6 km/h για κίνηση στους πεζόδρομους και τα πεζοδρόμια. Αρκεί φυσικά ο κάτοχός του να έχει τη γνώση, την αντίληψη και την κοινωνική ευαισθησία να το ενεργοποιήσει. Γιατί τα πεζοδρόμια ανήκουν στους πεζούς όπως και το Αιγαίο ανήκει στα ψάρια. Tο Iride είναι, γενικώς, κατάλληλο για κίνηση σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, ποδηλατόδρομους και φαρδιά πεζοδρόμια, ενώ δεν συμπαθεί καθόλου τα ανώμαλα εδάφη. Οι τροχοί των 10", το πίσω αμορτισέρ και το τηλεσκοπικό πιρούνι αυξάνουν σημαντικά τα επίπεδα άνεσης αλλά οι κραδασμοί από ανώμαλο έδαφος είναι έντονοι όπως σε όλα τα ηλεκτρικά πατίνια και τους νιώθεις κυρίως στο κεφάλι -ειδικά αν κρατάς τα πόδια σου τεντωμένα. Κι ενώ το Iride συνοδεύεται από statement αξεσουάρ (κράνος, κλειδαριά, ανακλαστικό γιλέκο), προτίμησα για τη φωτογράφιση του GΟCAR να φορέσω το κόκκινο ποδηλατικό μου κράνος προκειμένου να το σετάρω με την απόχρωση RED που είναι αποτέλεσμα της συνεργασία της Fiat με τον φιλανθρωπικό οργανισμό RED, του οποίου ιδρυτές είναι ο Bono των Ιρλανδών U2 και ο αμερικανός ακτιβιστής Bobby Shriver. Με την αγορά ενός Product RED (κόκκινου προϊόντος) συμβάλλετε στην ενίσχυση παγκόσμιων προγραμμάτων παροχών υγείας, μια συνθήκη πιο επίκαιρη από ποτέ.

Για το τέλος, παραθέτω τα πιο βασικά riding tips με ηλεκτρικό πατίνι για ασφαλείς, οικονομικές, οικολογικές και διασκεδαστικές αστικές διαδρομές:

 - Η φαρδιά βάση (όπως του Fiat 500 Iride) εξυπηρετεί διάφορα στuλ οδήγησης. Για μέγιστη ευστάθεια τοποθετούμε το δεξί  πιο μπροστά από το αριστερό, μοιράζοντας το βάρος στα πέλματα ανάλογα με τις συνθήκες και αξιοποιώντας όλο το πλάτος της βάσης. Τα παράλληλα τοποθετημένα πόδια προσφέρονται μόνο για εντύπωση.

- Κρατάμε τα γόνατα ελαφρώς λυγισμένα για την ομαλή απορρόφηση των κραδασμών και για καλύτερο έλεγχο.

- Σε φρενάρισμα πανικού, για να περιορίσουμε τις πιθανότητες αποσταθεροποίησης, κρατώντας πάντα το τιμόνι με τα δύο χέρια, λυγίζουμε ακόμη πιο πολύ τα γόνατά μας ενώ φέρνουμε ταυτόχρονα το σώμα μας -και κατά συνέπεια το κέντρο βάρους- προς τα πίσω και χαμηλά, σαν να κάνουμε βαθύ κάθισμα, ώστε να αντιμετωπίσουμε την απότομη μεταφορά φορτίου λόγω αδράνειας και το σήκωμα της πίσω ρόδας (endo).

- Φοράμε πάντα, μα πάντα κράνος. Αν και για ταχύτητες μέχρι τα 25 km/h συνιστάται κράνος ποδηλάτου, το ιδανικό είναι ένα full face μοτοσυκλέτας έτσι ώστε αν πέσουμε με τα μούτρα να έχουμε πρόσωπο.

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...