ΔΟΚΙΜΗ: KTM 790 Adventure - Φονέας γιγάντων

Στη γλώσσα της εξερεύνησης με δυο τροχούς, επικρατεί η άποψη ότι το μεγάλο, πρησμένο και υπερκυβισμένο, είναι το ιδανικό. Και κάπου εδώ ξεκαρδίζεται ένα 790 Adventure

  • -
  • -
  • ΠΡΟΣΦΑΤΑ
  • ΔΗΜΟΦΙΛΗ
με μια ματιά

Είναι η μεσαία πρόταση της KTM στις σοβαρές on-off και η ιδανική για μοναδική μοτοσυκλέτα που εκπληρώνει εντυπωσιακά και το on και το off.

To Rally Dakar θα μπορούσε να πει κάνεις ότι ήταν η πηγή έμπνευσης και η σπίθα που πυροδότησε μια κατηγορία μοτοσυκλετών που τα κάνουν όλα. Και σήμερα πραγματικά τα κάνουν όλα, καλύτερα απ΄ότι φαντάζεσαι. Για την KTM η θρυλική διαδρομή του δυσκολότερου αγώνα στον πλανήτη είναι δοξασμένη με 18 νίκες στην κατηγορία των μοτοσυκλετών, ένα σερί που έσπασε μόλις στον φετινό αγώνα. Αυτομάτως λοιπόν αντιλαμβάνεται κανείς ότι η εμπειρία των Αυστριακών, είναι πολύτιμη και χρησιμοποιείται στις δόσεις που χρειάζεται στα μοντέλα παραγωγής.

 

Εκκεντρικός εξερευνητής
Η πρώτη Adventure προσπάθεια για την KTM ξεκίνησε 23 χρόνια πριν προσθέτοντας εξοπλισμό σε ένα 620, ώστε να απλώσει τον ταξιδιωτικό του χαρακτήρα. Η μονοκύλινδρη εξέλιξη, ως 640, συνεχίστηκε στο ίδιο μοτίβο μέχρι το 2007, άλλωστε τα ηνία στην περιπετειώδη εκπροσώπηση, είχε ήδη αναλάβει το δικύλινδρο V2 950, αργότερα 990, σηματοδοτώντας νεα δεδομένα στην 50 - 50 χρήση. Η αυξητική τάση παρέσυρε την πιο επίκαιρη γενιά σε κυβικά, μοστράρισε και ένα Super πριν το Adventure και η κατάσταση ξέφυγε με επιδόσεις σχεδόν supersport στο 1290, που διατηρεί την V2 λογική.
Μέχρι που εμφανίστηκε το 790. Αρχικά σε σύγχρονο Duke ρόλο, όμως το δικύλινδρο εν σειρά στενό και ελαφρύ μοτέρ σηματοδοτούσε το επόμενο μεσαίο Adventure που θα ικανοποιούσε και όλους όσους γκρίνιαζαν στην εταιρεία για την αδράνειά της στην περίπτωση του 690 Enduro. Μια πρώτης τάξεως μοτοσυκλέτα που δεν γνώρισε ποτέ επίσημη εκδοχή περιπέτειας, αφήνοντας τους εξωτερικούς βελτιωτές να κάνουν πάρτι επάνω της.       

Η αλήθεια είναι ότι κοιτώντας την 790 Adventure, δυσκολεύεσαι να χωνέψεις την εμφάνιση. Θα βρει λιγότερους υποστηρικτές, με το καλημέρα, όμως θα αλλάξει σε πολλούς την άποψη με το καλησπέρα. Εν ολίγοις ή θα λατρέψεις ή θα μισήσεις, δείγμα μιας ξεχωριστής, σύγχρονα αιχμηρής σχεδίασης που δείχνει ταυτότητα. Αν το μπερδέψεις με άλλο, θα είναι κάποιο από τα μεγαλύτερα αδέρφια του στην KTM γκάμα, όμως η προσεκτικότερη ματιά θα βρει τα στοιχεία που του ανήκουν σε αποκλειστικότητα. Τα δυο εξογκώματα χαμηλά για παράδειγμα που αγκαλιάζουν το μοτέρ, πλαισιωμένα από μια αλουμινένια ποδιά, είναι το ρεζερβουάρ της 790 Adventure και το γεγονός ότι βρίσκεται εκεί, είναι λόγος για να διεκδικεί μερίδιο στην επιτυχία. Η συγκέντρωση μαζών χαμηλά άλλωστε, είναι η σπαζοκεφαλιά για κάθε κατασκευαστή, ο λόγος που ωφελεί τη συμπεριφορά και εδώ η ΚΤΜ βρήκε τον τρόπο να ξεχωρίσει.
Η πρωτοποριακή τακτική που ακολούθησε μιμείται τα ρεζερβουάρ της αγωνιστικής 450 Rally του Dakar. Είναι κατασκευασμένο από χυτό πλαστικό, με την τάπα να βρίσκεται στην γνώριμη θέση μπροστά από τη σέλα. Στον προβληματισμό της πτώσης με ανεπανόρθωτη ζημιά που θα σε ακινητοποιήσει στη μέση του πουθενά, η KTM απαντά με έξτρα προστατευτικά πλαστικά, αλλά και με ικανό πάχος τοιχώματος του ρεζερβουάρ, σε περίπτωση που καταστραφούν τα προστατευτικά. Χώρια βέβαια τα «κάγκελα» και τις carbon προστασίες που υπάρχουν σαν αξεσουάρ και μπορεί να προμηθευτεί κανείς για ακόμα μεγαλύτερη θωράκιση.

Ο δικύλινδρος των 799 cc διαθέτει δύο αντικραδασμικούς άξονες ώστε να εξουδετερώνει κραδασμούς και να εξομαλύνει την λειτουργία του. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του είναι σε υψηλό επίπεδο, όσο και η απόδοση των 95 ίππων στις 8.000 rpm, συνοδεία 88 Nm ροπής στις 6.600 rpm. Πρόθυμος για ευστροφία, κοκκινίζει τάχιστα το στροφόμετρο κάτι που μεταφράζεται σε επιδόσεις και απόδοση από μεγαλύτερη κατηγορία αντίστοιχων μοτοσυκλετών. Παράλληλα η ελαστικότητα είναι υπαρκτή από χαμηλά, ενώ η ροπή δεν κάνει απαραίτητο το κατέβασμα στο μαλακό και εύστοχο 6άρι κιβώτιο.
Σύμμαχος του κινητήρα η εξαιρετική τροφοδοσία μέσω ψεκασμού και τα τρία προγράμματα οδήγησης, (Street, Rain και Off Road) που τροποποιούν απόκριση και απόδοση. Ταυτόχρονα  σε κάθε αλλαγή μεταβάλλεται και ο τρόπος λειτουργίας του ABS και του Traction Control. Αναμενόμενα λοιπόν, στην Street ρύθμιση ο κινητήρας προσφέρει τη μέγιστη ισχύ, ενώ ABS και T.C εφαρμόζουν ασφάλτινο set up. Αν επιλέξεις Rain, ρίχνεις την ισχύ κατά 25 ίππους και προσαρμόζεις την απόκριση σε  γκάζι, T.C και ABS στα βρόχινα δεδομένα.
Ομοίως και στο Off Road η ισχύς περιορίζεται στους 80 ίππους, τα ηλεκτρονικά δεν είναι τόσο παρεμβατικά ώστε να κόβουν, o πίσω τροχός μπορεί να σπινάρει στο γκάζι και το ABS τον αφήνει να μπλοκάρει. Το κομμάτι των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του αναβάτη γενικά είναι υψηλό και ελέγχει την μοτοσυκλέτα υπό κλίση για να ταιριάξει ιδανικά το φρένο ή το γκάζι.

Το ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο χρησιμοποιεί τον κινητήρα ως ενεργό τμήμα του και συνδέεται με σταμπιλιζατέρ στην κάτω τιμονόπλακα, ώστε να αποτρέψει την όποια υποψία ταλαντώσεων. Καταλήγει σε χωροδικτύωμα για το υποπλαίσιο που θα κληθεί να μεταφέρει το βάρος του συνεπιβάτη αλλά και του ταξιδιωτικού εξοπλισμού, απροβλημάτιστα. Εντυπωσιακό και το μακρύ και φαρδύ ψαλίδι με τα νεύρα στον ρόλο των ενισχύσεων να δίνουν μια factory νότα στην εικόνα του.

Οι αναρτήσεις του απλού 790 Adventure της δοκιμής είναι της WP, με APEX μη ρυθμιζόμενο μπροστινό πιρούνι διαμέτρου 43 mm, διαδρομής 200 mm και ένα πίσω αμορτισέρ της ίδια σειράς και διαδρομής με μοναδική ρύθμιση την προφόρτιση του ελατηρίου. Στα φρένα, οι δυο δίσκοι των 320 mm εμπρός συνδυάζονται με 4έμβολες δαγκάνες ακτινικής τοποθέτησης και από έναν δίσκο 260 χιλιοστών πίσω, ενώ η μονάδα cornering ABS 9.1 MP της Bosch φροντίζει για το ασφαλές φρενάρισμα σε κάθε τερέν.     

Η πληροφόρηση του αναβάτη είναι πληρέστατη και γίνεται μέσα από μια ευανάγνωστη έγχρωμη TFT οθόνη 5’’, όπως συνηθίζει η KTM στην πρόσφατη εποχή της. Προσαρμόζεται αυτόματα στις συνθήκες φωτεινότητας του περιβάλλοντος, πότε με λευκό και πότε με μαύρο φόντο. Η εύκολη περιήγηση, μετα από ένα εύλογο χρόνο προσαρμογής, στο πλήρες μενού γίνεται από τον αριστερό διακόπτη, ενώ υπάρχει στάνταρ η δυνατότητα σύνδεσης του smartphone μέσω Bluetooth (στην πλατφόρμα KTM MY RIDE). Ειδική, απολύτως στεγανή θήκη για αποθήκευση της συσκευής σας, υπάρχει κάτω από τη σέλα του συνεπιβάτη.



Ανατρεπτικό παντού
Είναι από τις περιπτώσεις που ανεβαίνεις στη σέλα και αλλάζεις το πρόγραμμά σου. Σκέφτεσαι «δεν βαριέσαι και αύριο μέρα είναι» και κάπως έτσι φορτώνεις εμπειρίες μέχρι το ηλιοβασίλεμα, ενώ μεσημέρι θεωρητικά θα είχες σπατσάρει τη δουλειά. Αν ανήκεις στην ευρέως διαδεδομένη κατηγορία αναστήματος 1,75 - 1,85 m κάθεσαι σε μια απόλυτα φυσιολογική στάση, με τα χέρια να κουμπώνουν ιδανικά σε ένα τιμόνι με σωστό πλάτος και γωνίες, που κόβει εντυπωσιακά για να κάνει το αστικό Tetris ανάμεσα σε ακινητοποιημένα αυτοκίνητα χόμπι του. Η θέση του τιμονιού δίνει εύρος ρύθμισης 30 mm και ρυθμίζεται σε έξι θέσεις ώστε να το φέρεις εκεί που θέλεις, ενώ και στην όρθια στάση εξυπηρετεί σωστά τον αναβάτη - αν και λίγο ψηλότερα να ήταν δεν θα με χάλαγε.

Η σέλα με την ποιοτική επένδυση στενεύει μπροστά για να διευκολύνει τα πόδια να αγκαλιάζουν το ρεζερβουάρ και να φτάνουν στο έδαφος με όλο το πέλμα, χωρίς να είσαι δίμετρο ντερέκι. Είναι ξεχωριστή σε σχέση με του συνεπιβάτη και ρυθμιζόμενη στο ύψος στο τμήμα του αναβάτη, έτσι ώστε να ικανοποιεί και κοντύτερα αναστήματα. Στην πρώτη επαφή νομίζεις ότι το αφρώδες της το επιμελήθηκε μαραγκός, όμως όσο περισσότερη ώρα κάθεσαι επάνω της, τόσο θα εκτιμήσεις την επιλογή των Αυστριακών. 

Ο συμπλέκτης μαλακός και προοδευτικός δεν θα κουράσει ποτέ, ενώ υπάρχει και Quickshifter δυο δρόμων (ανέβασμα και κατέβασμα) που κάνει τις αλλαγές απολαυστικό παιχνίδι. Οι επώνυμες αναρτήσεις αν και χωρίς ρυθμίσεις λειτουργούν άψογα σε κάθε σκοπό που θα κληθούν να αξιολογηθούν. Απορροφούν τις κακοτεχνίες χωρίς να τραντάζουν και να μεταφέρουν ταλαιπωρία στην μέση του αναβάτη, προσφέρουν καλή ανάγνωση του ανάγλυφου και εξαιρετική πληροφόρηση. Η αίσθηση ευελιξίας σε κάνει να ξεχάσεις ότι βρίσκεσαι επάνω σε μια μοτοσυκλέτα που πλήρης υγρών είναι στα 210 κιλά. Στρίβεις και αλλάζεις κατεύθυνση σε απίστευτο χρόνο, νιώθεις ότι καβάλας κάτι πολύ μικρότερο σε αίσθηση βάρους και εδώ φαίνεται η δουλειά του ρεζερβουάρ, εκεί κάτω χαμηλά.



Και μέσα σε όλα αυτά το αισθάνεσαι βιδωμένο στο δρόμο, προσπαθείς να πιέσεις για να διαπιστώσεις τα όρια του μπροστινού, να εισπράξεις μια υποψία ανοίγματος τροχιάς ή γλιστρήματος, αλλά μάταια.

KTM 790 Adventure
Κινητήρας 799 cc, 2κύλινδρος  
Ιπποδύναμη 95 PS  
Ροπή 88 Nm  
Κιβώτιο 6 σχέσεων (Quickshifter)
Μέση κατανάλωση 4,2 lt/100 km   
Ρεζερβουάρ 20 lt   
Βάρος 189 kg   
Εκπομπές CO2 98  gr/km   
Τιμή € 14,390.00  

Σε αφήνεις να γείρεις περισσότερο απ΄ότι θα συνήθιζες με μια ψηλή μοτοσυκλέτα, να φρενάρεις μέσα στη στροφή χωρίς να «χαλάσεις» την γραμμή σου, να κλείσεις την τροχιά σου αν το επιθυμείς - και ας πίστευες ότι είσαι ήδη με πολλά μέσα στην κορυφή της.
Ο ρυθμός της είναι επιπέδου καλοστημένου streetfighter, σε βαθμό που αναρωτιέσαι αν όντως φοράει τροχό 21’’ μπροστά και 18’’ πίσω. Αν σε τοποθετούσαν επάνω και δεν σου έλεγαν τι καβαλάς θα μπορούσες κάλλιστα να ισχυριστείς ότι δεν είναι μοτοσυκλέτα αυτής της κατηγορίας. Η αυτοπεποίθηση στα ύψη λοιπόν, κάτι που οφείλει σε όλο το πακέτο.
Ποιος νοιάζεται αν οι αναρτήσεις δεν ρυθμίζονται, δουλεύουν άψογα σε κάθε συνθήκη, ενώ στη στιβαρότητα του συνόλου απουσιάζουν ταλαντώσεις και απότομες συμπεριφορές που τρομάζουν, ακόμα και όταν το ψηφιακό ταχύμετρο ξεπερνά την ένδειξη των 200 km/h. Ευθύβολο και ξεκούραστο στην ευθεία, συναρπαστικό στο στροφιλίκι, αποκαλυπτικό στο χώμα, αν και εδώ η άποψη περιορίζεται στην αίσθηση κυρίως, γιατί με τα Avon Trailrider μπορείς να είσαι σίγουρος στην άσφαλτο, όμως δεν μπορείς να έχεις τις ίδιες απαιτήσεις έξω από αυτή. Εντυπωσιακά και τα φρένα που δεν τρομάζουν και γονατίζουν το 790 Adventure ενώ δεν χαμπαριάζουν από κόπωση.



Σούζες, ντριφταρίσματα και λοιπά extreme παιχνίδια είναι στο ρεπερτόριο μιας KTM και δεν απουσιάζουν ούτε εδώ, ενώ το κέρδος είναι ότι μπορεί να ζήσει είτε σαν λύκος είτε σαν αρνί και εσύ απλά διαλέγεις τρόπο. Οι επιδόσεις είναι γεμάτες, ενώ εξαιρετική είναι και η κάλυψη από τον αέρα, όσο και αν η προστασία δείχνει ελλιπής. Η ζελατίνα ρυθμίζεται σε δύο θέσεις και η αεροδυναμική μελέτη είναι σωστή για το μέγεθος της περιορισμένης μετωπικής επιφάνειας.

Και βέβαια μαζί με τις επιδόσεις εισπράττεις και μια αιφνιδιαστικά χαμηλή κατανάλωση. Σε κάθε περίπτωση η μέση δοκιμής σταθεροποιήθηκε στα 5,5 lt/100 km, χωρίς προσπάθεια, που σημαίνει ότι τα 350 km αυτονομίας είναι ρεαλιστικός στόχος.

γλυκά
  • Σχεδιαστικός χαρακτήρας
  • Ποιότητα
  • Κινητήρας
  • Ανάρτηση
  • Πλαίσιο
  • Απόδοση
  • Συμπεριφορά
  • Ανάλαφρη αίσθηση
  • Βάρος
  • Φρένα
  • Κατανάλωση
ξινά
  • Τιμή

Στην προσπάθεια να διαπιστώσουμε τα δυο άκρα υπήρχε η περίπτωση της επίθεσης με το στροφόμετρο να αναβοσβήνει στα κόκκινα, σε μια μικτή διαδρομή 35 χιλιομέτρων από ευθείες και στροφές, με την κατανάλωση να μην ξεπερνά τα 8,3 lt/100 km. Νωρίτερα σε ρυθμό νωχελικής περατζάδας για 41 χιλιόμετρα και με ταχύτητες ανάμεσα στα 60-90 km/h κατέβηκε στα 3,2 lt/100 km.  

Πρακτικά λοιπόν εκπροσωπεί την ανάγκη για κάτι μικρό, αλλά και τόσο μεγάλο που να μην στριφώνει τα όνειρα και τις προθέσεις σου στον ντορβά της απόδοσης. Το 790 Adventure ήρθε για τη μεσαία κατηγορία των on-off, τα οχτακοσάρια δηλαδή που τείνουν στην εξέλιξη τους προς τα 900. Λογικό από τη στιγμή που ο πήχης έχει ανέβει στα 1.200 - 1.300 cc να παρασυρθεί και η μεσαία τάξη προς τα πάνω. Ασε που αυτομάτως δημιουργείται χώρος και πιο κάτω για λιγότερο «φορτώ» στην τσέπη πελάτες. Η πρόσφατη εμφάνιση άλλωστε του βενιαμίν 390 Adventure το επιβεβαιώνει.

Με το 790 Adventure θα τσεκάρεις κυρίως με πλεονεκτήματα την προσφορά του με βάση τις ανάγκες σου, είτε είσαι μπαρουτοκαπνισμένος σε μοτοσυκλετιστική εμπειρία αναβάτης, είτε διαθέτεις αγωνιστική εμπειρία με δυο τροχούς, είτε ακόμα κάνεις την είσοδό σου στον δίτροχο κόσμο.   

Μετά από όλα αυτά λοιπόν πώς να μην λατρέψεις και την εμφάνιση, αν είσαι από αυτούς που λέγαμε …με την δυσπεψία!

συμπέρασμα
Μια πραγματική μοτοσυκλέτα «περιπέτειας» που εκπληρώνει με τον καλύτερο τρόπο τον διπλό χαρακτήρα δίχως συμβιβασμούς. Στη σέλα της μπορείς να αλωνίζεις σε κάθε τόπο και τερέν και φυσικά με κάθε τρόπο. Μόνος σου ή με παρέα, χαλαρωτικά ή επιθετικά. To 790 Adventure προσφέρει μονοκύλινδρο βάρος σε αίσθηση με ότι συνεπάγεται για τη συμπεριφορά του σε άσφαλτο και χώμα, ενώ χώροι, απόδοση και προστασία έρχονται από την επάνω κατηγορία.
Νιώθεις ότι καβάλας κάτι μικρότερο, απρόσμενα ευέλικτο και διασκεδαστικό σε στροφιλίκι. Νιώθεις ότι δεν περιορίζεσαι, επειδή είναι μικρότερο τη στιγμή που σου προσφέρει ζουμερές επιδόσεις για να ακολουθείς, ακόμα και να «γλεντάς» τα μεγάλα της παρέας. Νιώθεις ότι μπορείς να μπεις στο χώμα και να σκάσεις χαμόγελο, ακόμα καλυτέρα αν διαθέτει και τα ανάλογα για την περίσταση ελαστικά. Και μέσα σε όλα αυτά μπορείς να απολαμβάνεις μια κατανάλωση για χειροκρότημα.
Ok, είναι τσιμπημένο, όμως ξεπερνάει την κατηγορία του, διακατέχεται από σύγχρονα gadget και το μόνο που σου ζητάει είναι να απολαύσεις τα κατορθώματά του.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

 

POLL

Ποιο ηλεκτρικό πόλης προτιμάτε;

  • Honda e
  • SEAT Mii Electric
  • smart EQ fortwo coupe
  • smart EQ fortwo cabrio
  • smart EQ forfour
77
GOCAR Magazine #77

ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΓΙΑ IPAD ΚΑΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ANDROID

ΚΑΤΕΒΑΣΕ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ
ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...